تاریخچه دو شرکت بزرگ آلمانی
در این مطلب تاریخچه دو شرکت بزرگ بی ام و و مرسدس بنز رو براتون انتخاب کردم امیدوارم خوشتون بیاد
تاریخچه شرکت BMW
"Bayerische AG " زندگی خود را در مونیخ به عنوان یک تولید کننده موتورهای هوایی آغاز کرد و بعد از آن در سال ۱۹۲۳ شروع به تولید موتورسیکلت کرد.
اولین محصول او موتور مدل R ۳۲ فروش بسیار موفقی داشته و این کمپانی بعدها به نام BMW معروف شد.در سال ۱۹۲۸ با به کار گیری Dixi کارخانه مدلهای گوناگونی تولید کرد.از جمله این اتومبیلها مدلهای BMW ۳ ، BMW ۱۵ بودند.
در سال ۱۹۳۳ کمپانی با اطمینان از وضعیت مالی و پشتوانه علمی و عملی خود تصمیم به ساخت اتومبیلی با موتور ۶ سیلندر گرفته و نیز با ایجاد تغییراتی در شاسی آن دو محور چرخ ها را از هم بیشتر کرد.طی مدت کمتر از یک سال حجم موتور شش سیلندر به ۱۵۰۰CC افزایش یافت و در مدلهای جدیدی به نامهای Sport و Saloon به بازار عرضه شد.در سال ۱۹۳۵ حجم این موتور به ۲۰۰۰CC رسید.
در سال ۱۹۳۶ بهترین اتومبیل این دهه یک ۳۲۶ قدرتمند به بازار عرضه شد.این اتومبیل دارای شاسی متفاوتی بود و به عنوان پدر اتومبیلهای دهه ۱۹۳۰ لقب گرفت.در سال ۱۹۳۷ مدل Sport دو نفره ۳۲۸ به اتومبیلی سریع در تمامی پیستهای اروپا تبدیل شده بود. در همین سال مدل کوپه ۳۲۷ به مرحله تولید انبوه رسید.ولی آخرین اتومبیل قبل از جنگ محصول سال ۱۹۳۹ یک مدل ۳۳۴ با حجم موتور ۳۵۰۰CC به تولید انبوه نرسید.
به دلیل بمباران کارخانه در شهر مونیخ، BMW بعد از جنگ دچار مشکلات بسیار جدی شده و ناچار به آلمان شرقی نقل مکان کرد.
در سال ۱۹۴۸ تولید موتورسیکلت مجددا آغاز شد.در سال ۱۹۵۲ با تولید مدل ۵۰۱Saloon تولید اتومبیل از سر گرفته شد.
تا سال ۱۹۶۴ اتومبیلهای این کمپانی تقریبا مشابه یکدیگر و دارای موتورهای شش سیلندر V۸ بودند.در سال ۱۹۵۵ یک مدل کوپه ۵۰۳S ساخته شد.البته فروش این مدل به دلیل قیمت بالا با مشکلات زیادی روبرو بود و در نتیجه BMW شروع به تولید اتومبیلهای کوچکتری کرد.
مدل ۱۵۰۰Saloon محصول ۱۹۶۱ که در اندازه متوسط تولید شده بود BMW را از ورشکستگی نجات داد.
این ابتکار ساخت یک سری از اتومبیلهای ۴سیلندر را در دهه بعد به همراه داشت.با موتورهایی با قدرت ۸۰bhp برای مدل ۱۵۰۰ که گاه تا ۱۷۰bhp برای محصولاتی مانند ۲۰۰۲Turbo افزایش مییافت.
این سری از اتومبیلها در مدلهای دو در، چهار در و کروک و بعد از سال ۱۸۷۱ در مدلهای هاچبک تولید شدند.
موفقیت در این سریها باعث شد تا کمپانی ظرفیت خود را بالا برد و در سال ۱۹۶۷ به همین منظور کارخانه Glas را خریداری کرد و پس از یک سال در این کارخانه مدل ۱۶۰۰GT را تولید کرد.
ضمنا خط تولید مدلهای کوپه بزرگ از سال ۱۹۶۵ به بعد ادامه داشت و مدلهای Bertone از این جمله بودند.
در سال ۱۹۶۸ تولید موتورهای شش سیلندر قوی مجددا شروع شد و حاصل آن اتومبیلهای Saloon بزرگ بود. در سال ۱۹۷۱ حجم موتورهای Saloon به ۳۲۰۰cc افزایش یافت.
BMW در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ فقط به بهتر کردن کیفیت تولیدات قبلی خود پرداخت و حاصل این تلاش سری ۳(تولید اتومبیلهای Saloon با اندازه متوسط) سری ۵ (اتومبیلهای Saloon در اندازه بزرگ)، سری ۷ (اتومبیلهای Saloon تشریفاتی و راحت) و سری ۶ (اتومبیلهای کوپه Sport بزرگ) بود.
در سال ۱۹۷۸ تعدادی از این اتومبیلها مانند کوپه M۱ با سرعتی در حدود ۲۶۰ کیلومتر در ساعت و کیفیت بسیار بالا به بازار عرضه شد که نشانه پیشرفت بسیار در صنعت اتومبیلهای Sport بود.
انگیزه پیروزی در مسابقات فرمولا ۱ باعث شد تا BMW مدلهای M ام (M۳ ، M۵ ، M۵۳۵i ، M۶۳۵ Csi) را توسط بخش سازنده اتومبیلهای Sport تولید کند.
بخش تکنیکی BMW تصمیم به رقابت با بخش تولیدکننده اتومبیلهای مسابقهای گرفت و حاصل این رقابت تولید اتومبیلهای Sport دو سرنشینه Z۱ بود که در سال ۱۹۸۹ به بازار عرضه شد.از جمله دیگر محصولات این رقابت مدلهای ۳۲۸ و ۵۰۷ و ۳۲۵i -با قدرت ۱۷۰hbp و موتوری شش سیلندر و ۲۵۰۰cc – میباشد.
یکی از مهمترین اقدامات BMW در سالهای اخیر ایجاد دگرگونی در سری های گذشته ۸،۷،۶،۵،۳ و تبدیل آنها به اتومبیل هایی مطابق با استانداردهای امروزی است که از جمله این اتومبیلها می توان به مدل های ۷۵۰iL از سری ۷ اشاره کرد که دارای موتور V۱۲ با قدرت ۳۰۰hbp و حجم موتور ۵۰۰۰CC می باشد. این مدل از اتومبیلهایی بود که نظر تمام تاجران اتومبیل را به خود جلب نمود.
مدل کوپه دو سرنشینه ۸۵۰i یکی از اتومبیلهای Sport است که بر روی کیلومتر شمار آن سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت خود نمایی میکند در حالیکه اتومبیل ظرفیت ۲۷۴ کیلومتر در ساعت را نیز دارد.این مدل برتری تکنیکی بالایی نسبت به بنز پیدا کرد .
تاریخچه شرکت مرسدس بنز
مرسدس نام یک دختر اسپانیایی است و اصولاً یک اسم اسپانیایی است که به معنای وقار و زیبایی است.آن آرم جاودان در سال ۱۹۰۳ طراحی گردید اما در سالهای ۱۹۰۹ ( دو بار ) ، ۱۹۱۶ و ۱۹۲۱ تکامل یافت تا اینکه در سال ۱۹۲۶ به یک ستاره طلایی با دایره ای که دور آن را محصور کرده بود مبدل گردید و تا به امروز به همین شکل و شمایل ماند.
کارل بنز در بیست و پنج نوامبر سال ۱۸۴۴ در کالسروهه (یکی از شهرهای آلمان) پا به عرصه وجود گذاشت. وقتی دو ساله بود پدرش درگذشت . با وجود وضع بد مالی ، مادرش امکانات آموزشی را برای او فراهم نمود . کارل بنز دبیرستان را زیر نظر فردیناند رتین بافر به پایان رساند و بعد از آن در دانشکده فنی در شهر کالسروهه ادامه تحصیل داد . همزمان با تحصیل یک دوره دو ساله را در یک کارخانه فنی و مهندسی در کالسروهه گذراند در مدتی که آنجا بود ، کارل تجربه های مقدماتی را در همه زمینه های فنی کسب کرد . اولین تجربه کاری او ، به عنوان یک طراح در ساخت یک کارخانه در شهر مانهایم بود .
وی در سال ۱۸۶۸کارش را از دست داد و جذب شرکتی به نام Gebruder Benckiser Eisen werke und Maschines Fabrik شد این شرکت بیشتر کارهای ساختمانی و پلسازی انجام می داد . سپس در کارخانه Ben ckiser در وین مشغول بکار شد .
در سال ۱۸۷۱ اولین شرکت خود را در مانهایم به کمک یک مکانیک به نام آگوست ریتر تاسیس کرد و به زودی معلوم شد ریتر همکار مناسبی نیست در نهایت بنز تنها با کمک نامزدش ، برتا رینگر ، موفق شد بر موانعی که سد راه او شده بودند پیروز شود یکی از دلایل پیروزی او این بود که برتا جهیزیه اش را فروخت و بنز توانست سهام ریتر را خریداری نماید .
بنز ابتدا در تجارت موفقیتی بدست نیاورد و خوش شانس نبود .برای مثال Iron foumdry and mechanical work shop که از کارگاههای او بود توسط ماموران سلطنتی مصادره شد در طول این مدت کارل تمام توانایی اش را روی توسعه موتورهای دو زمانه متمرکز کرد .
بنز چند امتیاز مهم برای تولید و تکمیل کردن موتور دو زمانه اش دریافت کرد ، و تا وقتی که به استانداردهای مورد نظرش نرسید ، دست از کار نکشید به عنوان مثال یکی از این امتیازهایی که به بنز اعطا شد این بود که سیستم موتورهای سرعتش را تنظیم کند وی با کمک مخترعان و همکاران جدیدش ، عکاس معروف امیل بوهلر و برادرش، یک بازرگان و با پشتیبانی مالی یک بانک در مانهایم یک شرکت سهامی در سال ۱۸۸۲ تاسیس کردند و آن راGas motoren-fabrik Mannheim نامیدند. کارل بنز ۵۰ درصد از سهام شرکت را در اختیار داشت او به عنوان یک عضو هیئت مدیره و سهامدار از حق اظهار نظر کمتری نسبت به دیگران برخوردار بود همکارانش (دیگر سهامداران) سعی کردند که نفوذشان را در شرکت بیشتر کنند و بالاخره این برخوردها باعث شد که بنز شرکت را در سال ۱۸۸۳ ترک کند .
در سال ۱۸۸۳ بنز یک پشتیبان مالی دیگر را در ماکس رز پیدا نمود او کسی نبود جز (بردریک ویلهم ابلینگر). فردریک فروشگاه دوچرخه فروشی را اداره می نمود و بنز علاقه وافری را به وسایل موتوری در او یافت . در اکتبر همان سال بنز و ۲ نفر دیگر که یکی از آنها فردریک بود شرکت ( Benz & co) را تاسیس نمودند نیروی کار این شرکت به ۲۵ نفر می رسید . این کمپانی تا جایی پیشرفت کرد که قادر بود امتیاز تولید موتورهای بنزینی را واگذار کند .
اکنون بنز می توانست بیشتر وقتش را وقف توسعه موتورهای اتومبیل کند. وی راه خویش را از دایملر جدا کرد و موتور چهار زمانه بنزینی خودش را بر روی کالسکه ای نصب کرد. در سال ۱۸۸۶ بنز از اولین خودروی خود پرده برداری کرد و آنرا به نمایش عمومی گذاشت .
بین سالهای ۱۸۸۵ تا ۱۸۸۷ ، سه مدل از این نوع خودروها را طراحی کرد. مدل اول که بنز آنرا در سال ۱۹۰۶ به موزه آلمان اهداء کرد. مدل دوم که چندین بار طراحی و بازسازی شد. مدل سوم که از چرخهای چوبی استفاده میکرد و برتا برای اولین بار با این خودرو به مسافرتی طولانی رفت .
در سال ۱۸۸۶ تولیدات بنز جوابگوی تقاضای مردم برای خودرو نبود و او Benz & co . Rheinische Gas motoren Fabrik را به کارخانه بزرگتر در والدهافتتراس منتقل نمود. دراین کارخانه تا سال ۱۹۰۸ خودرو تولید می شد. در سال ۱۸۹۳ مرسدس بنز خودروهایی تولید می کرد که مجهز به محورهای پیچشی بود .
بین سالهای ۱۸۹۴ تا ۱۹۰۱ بنز خودرو مدل velo را در کارخانه Benz & co تولید میکرد. این خودرو از قیمت متعادلی برخوردار بود و از این خودرو دو نفره جمعا ۱۲۰ دستگاه تولید شد. بتدریج Benz & co به قدری پیشرفت کرد که پیشتاز در امر خودرو سازی شد و در نهایت در سال ۱۸۹۹ به یک شرکت سهامی تبدیل شد.
جولیوس گان عضو هیئت مدیره و مسئول امور بازرگانی شرکت شد کارگران قسمت تولیدی از ۵۰ نفر در سال ۱۸۹۰ به ۳۴۰ نفر در سال ۱۸۹۹ رسید. در همین سال بنز به تنهایی ۵۷۲ دستگاه خودرو تولید کرد .
۲۴ ژانویه ۱۹۰۳ ، روزی بود که کارل بنز از کارهای فنی کناره گیری کرد، و به عنوان ناظر هیئت مدیره به کار خودش ادامه داد. این اقدام او نتیجه مشاجره ای بود که با مدیر عامل داشت زیرا مدیر عامل تصمیم داشت که از طراحان فرانسوی در طرح مانهایم استفاده کند و هدفش مقابله و رقابت با مرسدس بود . همچنین دو پسر کارل ، ایگن و ریچارد ، همراه با این اقدام او شرکت را ترک کردند اگرچه ریچارد در سال ۱۹۰۴ به عنوان مدیر تولید خودروهای مسافرتی به شرکت برگشت. در پایان همان سال کل فروش شرکت ۳۴۸۰ دستگاه بود .
در سال ۱۹۰۶ کارل بنز شرکتی بنامCarl Benz shone در لیدنبورگ تاسیس کرد .سهامداران این شرکت خودش و پسرانش بودند در ابتدا آنها سعیشان بر این بود که خودروهایی با موتور بخار تولید کنند با این حال ، زمان به سرعت تغییر می کرد و تقاضا برای این موتورها به سرعت رو به کاهش بود . آنها مجبور شدند که خطمشی را تغییر دهند. در سال ۱۹۲۳ تعدادی از Benz ۳۵۰ تولید شد. در این زمان ، خانواده بنز به شهر لیدنبورگ مهاجرت کردند. در سال ۱۹۱۲ وی شرکت را به عنوان یک شریک ترک کرد و پسرانش ، ایگن و ریچارد را تنها گذاشت. شرکت به سرعت پیشرفت کرد و شعبه هایی در بازارهای مختلف ایجاد کرد. برای مثال در انگلیس خودروهای تولیدی این شرکت ، بخاطر کیفیت بالایی که داشتند به عنوان تاکسی بکار گرفته شدند و هر روز به محبوبیت آنها افزوده می شد . در سال ۱۹۲۳ کارل آخرین خودروهای تولیدی خود را ساخت. این خودرو یکی دارای ۸ و دیگری ۲۵ اسب بخار قدرت تولید می کرد. هر دو این خودروها را بنز برای استفاده شخصی خودش نگه داشت و از آنها لذت برد و هرگز آنها را نفروخت این خودروها امروزه در موزه نگهداری می شوند.
کارل بنز در چهارم آوریل ۱۹۲۹ در منزلش واقع در لیدنبورگ در گذشت و امروزه خانه اش به عنوان دفتر مرکزی مرسدس بنز استفاده می شود .
ستاره سه پر مرسدس بنز نشان تسلط آن بر زمین، دریا و آسمان است. این نشان برای اولین بار روی دایملر ۱۹۰۹ دیده شد و ترکیبی بود برای نشان دادن تاج افتخار بنز در تاریخ ۱۹۲۶. نشان کنونی حلقه محاط بر ستاره در تاریخ ۱۹۳۷ طراحی شده است.
شهرام اسلامی
منابع:
www.caranddriver.com
www.automobilemag.com