چهار ابَر خودروی تاریخی فِراری در فیورانو

شاید با خود فکر کنید که رانندگان آزمایش کمپانی‌های خودروسازی شغل بسیار خوبی دارند، چراکه تمامی مدل‌های کمپانی را حتی قبل از ورود به بازار زیرِ دست‌های خود دارند و نه‌تنها هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند بلکه هرماه حقوق بسیار خوبی هم دریافت می‌کنند!

  All Ferrari hypercars driven on the Fiorano

 

All Ferrari hypercars driven on the Fiorano

All Ferrari hypercars driven on the Fiorano


از هرکس دیگری که بگذریم، این تفکر در مورد آقای داریو بِنوزی (Dario Benuzzi) به‌شدت صدق می‌کند! این مرد 69 ساله که از سال 1969 راننده تست رسمی خودروسازی فِراری است، تمامی خودروهای ساخت این کمپانی را از مدل 246 Dino به بعد آزمایش کرده و از نظراتَش به‌طور مستقیم در توسعه و تولید تمامی مدل‌ها استفاده شده است. وی در طی 46 سال گذشته خاطراتی با افسانه‌های فِراری برای خود ساخته که بی‌تردید از آرزوهای همیشگی بسیاری از علاقه‌مندان خودرو (ازجمله خودِ نگارنده) است!

All Ferrari hypercars driven on the Fiorano


بِنوزی حالا و پس از گذشت بیش از 4 دهه از فعالیتش در فِراری، 4 ابر خودروی بی‌نظیرِ این خودروساز را در پیست فیورانو گرد هم آورده تا مروری بر خاطرات ناب این سال‌ها داشته باشد.

All Ferrari hypercars driven on the Fiorano
F40
فِراری F40 گل سرسبد خودروهای دهه 1980، به معنای واقعیِ کلمه از زمان خودش جلوتر بود. در آن سال‌ها که تکاپوی خودروسازان در بازار سوپر اتومبیل‌ها بسیار بالاگرفته بود، F40 تمامی پارامترهای تهاجم و خشونت را توأمان به همراه داشت و با قلب توربو دوقلویش عرصه را بر رقیبان قدری ازجمله پورشه 959 بسیار تنگ کرده بود. در توصیفَش همین نکته بس که آخرین دست‌پرورده «انزو فِراری» فقید به شمار می‌رود.

Ferrari F40

Ferrari F40


F50
ابر خودروی بعدی مارانللو یعنی F50 به‌نوعی میراث دار مدل F40 و مرحوم «انزو فِراری» به شمار می‌رفت و به عبارتی تحت سایه‌ی آن متولد شد. فلسفه‌ی اصلی ساخت و توسعه‌ی آن ارائه‌ی اتومبیلی بود که نزدیک‌ترین نمونه خیابانی به خودروهای فرمول‌1 باشد؛ در همین راستا هم از یک ساختار فیبر کربنی نادر و سیستم تعلیق بسیار پیچیده‌ی به عاریت گرفته‌شده از فنّاوری فرمول‌1 بهره می‌برد. جالب است بدانید پیشرانه‌ی آن نیز از خودروی وقت گروه فرمول‌1 فِراری یعنی مدل 640 گرفته‌شده بود!
 
Ferrari F50

Ferrari F50


Enzo
انزو که به یاد بنیان‌گذار اسب سلطنتی به این نام مزین شده، اولین قدم فِراری برای ساخت ابر خودروهای مدرنِ امروزی است. درحالی‌که دو مدل قبلی دی‌اِن‌اِی خود را از خودروهای مسابقه‌ای گرفته بودند، اِنزو ساخته شد تا یک سوپر اسپورتِ به‌اصطلاح Ultimate باشد! از این اثر هنری که در زمان خود جزء برترین سوپراسپورت‌های دنیا بود تنها 400 دستگاه به تولید رسید که آخرین نمونه آن به درخواست پاپ و برای امور خیریه بود. فراموش نکنیم که اِنزو هنوز هم از ابر خودروهای مطرح دنیاست و پس از گذشت تنها حدود 10 سال از پایان تولیدش ارزش کلکسیونی بسیاری پیداکرده است!

Enzo Ferrari
LaFerrari
پس از نمایش سه خودروی پا به سه گذاشته‌ی قبلی، نوبت به ابر خودرویی رسید که بی‌شک بی‌نظیر است! لافِراری به‌عنوان اولین و تنها هایپرکارِ هایبریدی فِراری به‌قدری زیبا و تحسین‌برانگیز است که قبل از این‌که بفهمید چه در قلب خود دارد چشم‌هایتان محو طراحی ظاهری‌اش خواهد شد. این مدل به‌عنوان سریع‌ترین فرزند مارانللو دارای قدرتمندترین و پیچیده‌ترین ویژگی‌های فنی بوده و تا حدودی به‌عنوان جایگزین اِنزو شناخته می‌شود.

Ferrari Laferrari 2014


حضور این 4 پرچم‌دار اصیل فِراری و نَوای پیشرانه‌های V12 و V8 شان در فیورانو، بسیاری از خاطرات تلخ و شیرین را زنده کرد و مراسم بسیار دوست‌داشتنی‌ای برای خودِ فراری و علاقه‌مندانش در سراسر کره‌ی خاکی بود. از طرفی نگاه کردن به آن‌ها وقتی به دنبال هم در پیست حرکت می‌کردند یا دوش‌به‌دوش هم در حاشیه‌ی آن ایستاده بودند این حس را به شما منتقل می‌کرد که در حال تماشای سیر تکاملی سوپر اتومبیل‌های فِراری در طی چند دهه‌ی اخیر هستید.


[دانلود ویدئو]

نویسنده : امین قوام صفری

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...