از هرکس دیگری که بگذریم، این تفکر در مورد آقای داریو بِنوزی (Dario Benuzzi) بهشدت صدق میکند! این مرد 69 ساله که از سال 1969 راننده تست رسمی خودروسازی فِراری است، تمامی خودروهای ساخت این کمپانی را از مدل 246 Dino به بعد آزمایش کرده و از نظراتَش بهطور مستقیم در توسعه و تولید تمامی مدلها استفاده شده است. وی در طی 46 سال گذشته خاطراتی با افسانههای فِراری برای خود ساخته که بیتردید از آرزوهای همیشگی بسیاری از علاقهمندان خودرو (ازجمله خودِ نگارنده) است!
بِنوزی حالا و پس از گذشت بیش از 4 دهه از فعالیتش در فِراری، 4 ابر خودروی بینظیرِ این خودروساز را در پیست فیورانو گرد هم آورده تا مروری بر خاطرات ناب این سالها داشته باشد.
F40
فِراری F40 گل سرسبد خودروهای دهه 1980، به معنای واقعیِ کلمه از زمان خودش جلوتر بود. در آن سالها که تکاپوی خودروسازان در بازار سوپر اتومبیلها بسیار بالاگرفته بود، F40 تمامی پارامترهای تهاجم و خشونت را توأمان به همراه داشت و با قلب توربو دوقلویش عرصه را بر رقیبان قدری ازجمله پورشه 959 بسیار تنگ کرده بود. در توصیفَش همین نکته بس که آخرین دستپرورده «انزو فِراری» فقید به شمار میرود.
F50
ابر خودروی بعدی مارانللو یعنی F50 بهنوعی میراث دار مدل F40 و مرحوم «انزو فِراری» به شمار میرفت و به عبارتی تحت سایهی آن متولد شد. فلسفهی اصلی ساخت و توسعهی آن ارائهی اتومبیلی بود که نزدیکترین نمونه خیابانی به خودروهای فرمول1 باشد؛ در همین راستا هم از یک ساختار فیبر کربنی نادر و سیستم تعلیق بسیار پیچیدهی به عاریت گرفتهشده از فنّاوری فرمول1 بهره میبرد. جالب است بدانید پیشرانهی آن نیز از خودروی وقت گروه فرمول1 فِراری یعنی مدل 640 گرفتهشده بود!