چگونه با لیزر شاسی‌کشی کنیم؟

علیرضا رضایی مدیر بزرگ‌ترین مجموعه خدماتی اتومبیل در سوئد است. او که در حال حاضر ۴۰ سال دارد ۲۹ سال پیش ایران را به قصد سوئد ترک کرد و در این مدت دست به کارهای مختلفی زد.


IMG 4219.JPGa  300x211 چگونه با لیزر شاسی‌کشی کنیم؟

 سرانجام در سال ۲۰۰۸ میلادی با یکی از دوستان صمیمی خود اقدام به تاسیس تعمیرگاهی کوچک در استکهلم سوئد نمود و پس از دو سال کار کردن، در سال ۲۰۱۰، بنا بر قوانین جدیدی که در سوئد پیرامون حفظ محیط‌زیست وضع شد، اقدام به تجهیز و توسعه تعمیرگاه خود کرد. در حال حاضر مجموعه خدماتی او بزرگ‌ترین تعمیرگاه کشور سوئد محسوب می‌شود. این مجموعه حدود ۱۷ هزار متر مربع زیر بنا دارد که فضای کارگاهی آن حدود ۷ هزار مترمربع است، ۵۶ نفر پرسنل و خدمه در این مجموعه مشغول به کار هستند. به گفته او در سوئد حتی تعمیرگاه‌های مجاز ولوو و ب‌ام‌و نیز به این گستردگی و مجهزی نیستند. در حال حاضراین مجموعه سالیانه ۶ هزار دستگاه خودرو را سرویس و تعمیر می‌کند، البته ظرفیت این مجموعه سالیانه ۱۱ هزار دستگاه است که با توجه به تک شیفت بودن کارگران و پرسنل، این عدد فعلاً به ۶ هزار دستگاه در سال می‌رسد. این مجموعه امروز بزرگ‌ترین قرار داد‌های بیمه‌ای در سوئد را به خود اختصاص داده و با بزرگ‌ترین شرکت‌های بیمه طرف قرارداد است.
شرکت‌Acars امروز مجوز تعمیرات و ارائه سرویس به محصولات بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی از جمله بنز، ب‌ام‌و، فولکس‌واگن، ولوو، رنو و تویوتا را دارد و در واقع پارتنر سوم در چرخه این شرکت‌ها است یعنی رده اول خود کمپانی سازنده است، سپس نمایندگی‌های مجاز فروش و در مرحله سوم مجموعه Acars می‌باشد که به طور رسمی مجوز تعمیر و ارائه سرویس را از کمپانی‌های مذکور در این کشور دریافت کرده است. یکی از خصوصیات این مجموعه، تحویل به موقع خودرو به مشتری است. نهایت زمانی که یک خودرو در این مجموعه جهت انجام سرویس می‌ماند؛ ۱۴ روز است و اگر از این مدت زمان بگذرد، بیمه طرف قرارداد باید خسارت وارده را به مشتری بپردازد که این در مجموع به سود هیچ کس نخواهد بود. در ادامه گفت‌وگوی ما را با علیرضا رضایی مدیرعامل Acars می‌خوانید:

 

تفاوت نمایندگی‌های خارج از کشور با ایران در چیست؟
تفاوت‌ها که خیلی زیاد است، با توجه به آن چیزی که من در تعمیرگاه‌های ایران دیدم، هیچ کدام استاندارد‌های کمپانی مادر را ندارند.

چرا و از چه نظر تعمیرگاه‌های ایران استانداردهای شرکت‌های خارجی را ندارند؟
زیرا تعمیرگاه‌ها مشتریان خاص و ثابت خود را دارند و نیازی به تجهیز کردن و گسترش دادن تعمیرگاه خود نمی‌بینند.

به طور کلی تعمیرگاه‌های موجود در ایران، از لحاظ فضا استاندارد‌ها را رعایت نمی‌کنند یا از نظر تجهیزات؟
مسلماً تجهیزات؛ اما فضای کافی نیز بسیار اهمیت دارد و با توجه به تعداد فروش محصولات آن کمپانی، میزان ابعاد و فضای نمایندگی و تعمیرگاه متغیر می‌باشد. به طور مثال اگر ۱۰۰ دستگاه خودرو فروخته شود، برای نمایندگی باید ۳۰ جک تهیه شود، پس باید فضای کافی را برای احداث آن نمایندگی در نظر گرفت.

آیا در تعمیرگاه های ایران، امکان ارائه خدمات به مشتریان براساس تکنولوژی روز دنیا وجود دارد؟
تعمیرگاهی را در ایران دیدم که خدمات بنز، ب‌‌ام‌و و پورشه را ارائه می کرد، اما زمانی که وارد تعمیرگاه شدم دیدم که هنوز از سیستم چال سرویس استفاده می‌کند. در ایران فعلاً بیشتر بر پایه احساس و تجربه شخصی عمل می‌شود تا علم و تکنولوژی تائید شده توسط کمپانی.

تعمیرگاه‌های خارج از کشور چگونه خدمات ارائه می‌دهند که تعمیرگاه‌های ایران فاقد آن هستند؟
در خارج از ایران تعمیرگاه‌ها برای هر برند یک فرد متخصص و دوره دیده را انتخاب می‌کنند، اما در ایران متاسفانه یک شخص اظهار می‌کند که با تمامی برندها آشنایی دارد. من به جرأت می‌توانم بگویم که هیچ مکانیکی وجود ندارد که نگوید من تمامی خودروها را می‌شناسم و خدمات آن را بلد هستم!

روند عیب‌یابی و تعمیر یک خودروی آسیب دیده در خارج از ایران چگونه است؟
هنگامی که یک خودرو به نمایندگی یا تعمیرگاه مراجعه می‌کند، از روی شماره شاسی آن به شرکت تولید‌کننده درخواست داده می‌شود و از سوی آنها دستور کار و روش اجرا ارسال می‌شود. به طور مثال اگر قطعه‌ای نیاز به تعویض داشته باشد از سوی کمپانی دستور صادر می‌شود که واشر و پیچ‌های مرتبط به آن نیز تعویض گردد.

این روش کار که توسط کمپانی ارائه می‌شود، چگونه است؟
ما به این دستور کار، عکس انفجاری می‌گوییم. در این عکس‌ها تمامی قطعات از یکدیگر جدا شده و توضیحات لازم جهت تعویض قطعات ارائه می گردد. این عکس‌های انفجاری برای قطعات بدنه خودرو نیز کاربرد دارد.
به طور مثال اگر یک خودروی تصادفی به تعمیرگاه شما مراجعه کند، چه مراحلی را طی می‌کند تا کاملاً بازسازی شود؟
ما اولین کاری که انجام می‌دهیم از تمامی قطعات ماشین عکسبرداری می‌کنیم، قبل از هرگونه برآورد هزینه، تمامی قطعات آسیب دیده جهت بررسی باز می‌شوند، سپس کارهای لازم را بر روی آن انجام می‌دهیم.

آیا در سوئد هم همانند ایران به روش سنتی صافکاری و به خصوص شاسی‌کشی می‌شود؟
خیر، در آنجا شاسی‌کشی به صورت کاملاً پیشرفته و به کمک لیزر انجام می‌شود. به گونه‌ای که خودرو بر روی پلت مخصوص قرار می‌گیرد و توسط لیزر با توجه به محل آسیب دیده بر روی شاسی کشیده می‌شود.

درباره نحوه انجام شاسی‌کشی توسط این دستگاه توضیح دهید.
ما از نمایندگی مربوط درخواست می‌کنیم تا به ما کمک کنند تا کجای شاسی را ببریم و چگونه قطعه جدید را به شاسی متصل کنیم. کمپانی هم به ما می‌گوید که چگونه و کجای شاسی را ببریم، از چه سیم جوش و حتی چه نوع جوش و با چه درجه حرارتی باید استفاده کنیم. به همین خاطر است که یک تعمیرگاه باید استانداردهای لازم را داشته باشد.

آیا تعمیرگاه شما هم این تجهیزات را دارا می‌‌باشد؟
بله قطعاً! ما جدیدترین دستگاه‌ها را در مجموعه خود داریم، این دستگاه به گونه‌ای عمل می‌کند که کافی است فقط آن را به سمت قطعه بگیرید، خود دستگاه قطر قطعه و جنس آن را می‌سنجد و گرمای جوش مورد نیاز را به ما می‌گوید و یک جوش کاملاً استاندارد، مطابق نمونه تولید شده در کمپانی را می‌زند.

آیا چنین دستگاهی هم در ایران وجود دارد؟
متاسفانه نه! من به شخصه در ایران دیده‌ام که دستگاه های قدیمی با تکنولوژِی منسوخ شده را با قیمتی گزاف، همانند دستگاه‌های روز دنیا عرضه می‌کنند. در ایران شرکت‌ها بیشتر به دنبال سود آنی خود هستند، در حالی که اگر با تکنولوژی روز دنیا همراه شوند، در مدت زمان بیشتر سود دو چندانی را کسب می‌کنند.

در ایران اگر ماشینی تصادف کند و به اصطلاح شاسی آن ضربه بخورد، می‌گویند از ارزش ماشین کاسته شده است، آیا در سوئد هم چنین چیزی رایج است؟
خیر. چون کارهایی که برای ترمیم آن انجام می‌شود همگی طبق استاندارد و تکنولوژی بکار رفته کمپانی سازنده آن می‌باشد. اگر ما نتوانیم با توجه به امکانات موجود خودروی تصادفی را درست کنیم، به بیمه گزارش می‌دهیم و آن را اسقاط می‌کنیم. بنابراین اگر آن را بتوانیم تعمیر کنیم یقیناً از روز اول هم بهتر می‌شود پس کاهش ارزش دیگر معنی پیدا نمی‌کند.

از آنجایی که در سوئد با توجه به ساعات کاری به کارگر دستمزد داده می‌شود، شرکت بیمه طرف قرارداد محاسبه می‌کند، اگر هزینه بازسازی خودرو حدود ۷۰ الی ۸۰‌درصد قیمت خودرو تمام شود، بیمه آن را اسقاط می‌کند و هزینه‌اش را به مالک پرداخت می‌کند. بعداً قطعات ماشین‌های اسقاطی را مجدداً استفاده می‌‌کنند. در واقع علت اسقاط شدن خودرو، هزینه بالای ترمیم آن است و‌گرنه از جهت استاندارد تعمیر شدن مشکلی پیش نمی‌آید.
در ایران اگر خودرویی در قسمت سقف دچار آسیب شود، خیلی بی‌ارزش می‌شود، آیا در سوئد هم این چنین است؟
خیر، اگر از تکنولوژی روز دنیا استفاده شود. کار کاملاً استاندارد پیش می‌رود. البته یکی از سخت‌ترین کارها تعویض سقف می‌باشد. اما چون با دستگاه های پیشرفته صورت می‌گیرد کاملاً استاندارد و مورد قبول است.
‌کمپانی ب‌ام‌و برای تعمیر و تعویض قطعات محصولات جدید خود در نمایندگی برای اتصال قطعات به یکدیگر مخصوصاً سقف خودرو از نوعی چسب مخصوص به جای جوش استفاده می‌کند. می‌توان گفت ب‌ام‌و اولین کمپانی است که از این تکنولوژی برای ساخت محصولات خود بهره می‌برد، علت آن هم عدم زنگ زدن است. ‌ما هم برای حفظ استاندارد‌هایمان افراد متخصص را جهت فراگیری دوره‌های لازم برای انجام این کار فرستاده‌ایم.

آیا این چسب آنقدر قوی هست تا مثلاً بتواند قطعات بدنه‌ را کنار هم نگاه دارد؟
عملکرد این چسب همانند چسب دوقلوست و از ترکیب دو نوع چسب ایجاد می‌شود. با مخلوط شدن آنها، فرآیند شیمییایی گرمازایی شروع می‌شود و پس از سفت شدن به هیچ‌وجه نمی‌توان دو قطعه را از هم جدا کرد. حتی اگر دو کامیون را از پشت با آن به هم بچسبانند، موقع حرکت کردن ممکن است سپر‌ها از جا کنده شوند اما محل اتصال سپرها توسط چسب جدا نمی‌شود.

همانطور که در قسمت شاسی‌کشی، از تکنولوژی لیزر استفاده می‌شود، در صافکاری و نقاشی هم می‌توان از لیزر استفاده کرد؟
خیر، در صافکاری بدنه خودرو، همچنان هنر دست صافکار حرف اول را می‌زند. از نظر بنده خوشبختانه ما ایرانی‌ها در صافکاری حرف اول دنیا را می‌زنیم، سپس لبنانی‌ها و کردها به ترتیب برترین‌ها در این زمینه‌اند. در مجموع می‌توان گفت در خاورمیانه، هنر صافکاری و نقاشی زبانزد است.

همانطور که فرمودید، در خاورمیانه هنر دست در صافکاری و نقاشی حرف اول را می‌زند، آیا در بخش های دیگر مانند شاسی‌کشی، بدنه‌ای که از هم شکافته شده و … باز هم همین‌طور است؟
خیر در بخش‌های دیگر، تکنولوژی و علم روز دنیا حرف اول را می‌زند که در ایران هنوز با آن فاصله داریم.

وضعیت دستگاه‌های دیاگ چگونه است؟
امروزه در دنیا خودرویی تولید نمی‌شود که تمام سیستم آن کامپیتری نباشد. به همین خاطر تمام تولید‌کننده‌های خودرو، دیاگ مخصوص به خود را دارند. این دیاگ‌ها بسیار گران هستند و تنها با یکبار پرداخت پول نمی‌توان از آن تا چند سال استفاده کرد، بلکه باید هر ماه آپدیت شوند تا استاندارد‌های موجود رعایت شود.

اگر دیاگی آپدیت نباشد چه مشکلی پیش می‌آید؟
تعمیرکار در تشخیص عیب ماشین دچار سردرگمی می‌شود و ناچاراً اقدام به تعویض قطعات اضافی دیگری می‌کند تا عیب آن را برطرف کند.

با این اوصاف سوالی که در ذهن ما ایجاد می‌شود این است که، چند درصد از خودروسازان دنیا دارای دیاگ‌های آپدیت و آنلاین (میان خود و نمایندگی‌هایشان) می‌باشند؟
به طور قطع نمی‌توان به این سوال پاسخ داد، اما حدوداً بالای ۷۰ درصد از خودروسازان دارای دیاگ آنلاین هستند که هر ماه باید آپدیت شوند.

اگر مکانیک با دیاگی که آپدیت نباشد، تشخیص نادرست بدهد، چه عواقبی ممکن است پیش بیاید؟
قطعاً مشکل به صورت کامل برطرف نمی‌‌شود و به مرور زمان سایر قطعات و سنسورهای موجود در سیستم، دچار آسیب می‌شوند.

اگر در سوئد خودرویی مانند بنز یا ب‌ام‌و تصادفی نه چندان شدید از جلو داشته باشد، حدوداً چقدر هزینه برای بازسازی و ترمیم آن لازم است؟
بسته به نوع ماشین و شدت تصادف هزینه‌ها متفاوت است، حتی ممکن است خودرو اسقاط شود. اما به طور میانگین در خودروهای خوب مثل بنز و ب‌ام‌و ولوو در سوئد معادل حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه تعمیر خودرویی است که در تصادف جلو تا پشت رادیاتور جمع شده باشد.

شرکت‌هایی که در اروپا هنگام اعطای نمایندگی از بقیه سخت‌گیرترند کدامند؟
آئودی، پورشه، بنز، ب‌ام‌و، فولکس واگن و ولوو. در سوئد این پنج شرکت از بقیه سخت‌گیر‌تر هستند.

شرایط اخذ نمایندگی از یک کمپانی نام آشنا چیست؟
باید تمام تکنولوژی روز دنیا را در نمایندگی موجود داشت، از آچار و جعبه ابزار گرفته تا پیشرفته‌ترین دستگاه‌های سنجش میزان آلایندگی خودروها، تست ترمزها، تست کولر و تهویه هوا و دیاگ‌های آنلاین و آپدیت که همگی در مرحله اول شرایط قرار می‌گیرند.

شرایط ثانویه اخذ نمایندگی چیست؟
ممکن است یک نمایندگی با توجه به هزینه‌های زیادی که برای آپدیت کردن پرسنل خود کرده است، قدرت جذب و نگهداری نیروی انسانی خود را نداشته باشد. به همین خاطر کمپانی‌ها در جهت حفظ استانداردهایش امتیاز نمایندگی را از آن سلب می‌کند.

برای مخاطبان ما کمی از تفاوت های گارانتی در ایران و سوئد بگویید.
اشتباه رایجی که میان مصرف کنندگان کالاها رایج است، این است که تصور می‌کنند تمامی خدمات مربوط به آن کالا بر عهده نمایندگی است. اما گارانتی شرایط متفاوتی دارد که همگی در کتابچه راهنمای موجود در هر خودرو به طور مفصل توضیح داده شده است. مواردی که در آن کتاب ذکر شده مربوط به شرایط آب و هوایی کشور سازنده خودروست، پس نمی‌توان شرایط گارانتی را در جاهای مختلف اعمال کرد، ممکن است در هر جا خودرو نیاز‌های متفاوتی داشته باشد.

دستگاه های پیشرفته در صنعت خودروسازی و به ویژه بخش تعمیرات کدامند؟
همتنطور که گفتم دستگاه شاسی کشی لیزری، دستگاه تشخیص رنگ خودرو، دستگاه جوش پیشرفته، دیاگ و و دستگاه تنظیم جلوبندی ماشین که به کمک کامپیوتر هر چهار چرخ خودرو را هم زمان میزان می کند.

در مورد دستگاه تنظیم جلوبندی و چرخ ها کمی بیشتر توضیح دهید.
متاسفانه در ایران چنین دستگاهی که بتواند هر چهار چرخ را هم زمان تنظیم کند، موجود نیست. این دستگاه به قدری دقیق و حساس است که حتی از میزان عاج و سطح تماس لاستیک با زمین را نیز محاسبه کرده و نسبت به آن تنظیمات مربوط را انجام می دهد.

دستگاه تشخیص رنگ خودرو چقدر حساس است؟
این دستگاه ابتدا با اسکن کردن رنگ اصلی بدنه خودرو، میزان ضخامت و لایه پوششی را اندازه می گیرد، سپس رنگ را آنالیز کرده و با ۹۹ درصد تشابه، رنگ جدید را تولید کرده و آماده استفاده می کند.

bild 2 300x225 چگونه با لیزر شاسی‌کشی کنیم؟

شرکت ب‌ام‌و از سال ۲۰۱۲ در تعمیرگاه‌هایش به جای جوش دادن قطعات بدنه از چسب استفاده می‌کند

bild 1 300x225 چگونه با لیزر شاسی‌کشی کنیم؟

معمولاً ۸۰درصد خریداران خودرو کتاب مربوط به گارانتی خودرو را مطالعه نمی‌کنند و به دلیل بی‌اطلاعی باعث می‌شوند تا گارانتی  خودرو  بر اثر یک اشتباه باطل شود

Acars. Mek 300x225 چگونه با لیزر شاسی‌کشی کنیم؟

bild 3 300x225 چگونه با لیزر شاسی‌کشی کنیم؟

bild 4 300x225 چگونه با لیزر شاسی‌کشی کنیم؟

در اروپا اگر هزینه تعمیر و بازسازی یک خودرو به میزان ۷۰درصد ارزش آن برسد شرکت بیمه تکلیف می‌کند که خودرو باید اسقاط شود

bild 5 300x225 چگونه با لیزر شاسی‌کشی کنیم؟

ما در تعمیرگاه دستگاهی داریم که جلوبندی و هر چهارچرخ را همزمان با یکدیگر بررسی می‌کند و اگر خوردگی آج لاستیک  به چهار میلی‌متر رسیده باشد  باید لاستیک تعویض شود زیرا لاستیکی که شش میلی‌متر خوردگی آج داشته باشد در زمین خیس با ۱۰۰ کیلومتر سرعت فقط ۱۷درصد اصطکاک با سطح جاده دارد که فوق‌العاده خطرناک است.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...