انژکتورها نیز دارای 12 منفذ با قابلیت بالای اتمیزه کردن سوخت هستند که در کاهش مصرف سوخت و کاهش گازهای گلخانه ای تأثیر مثبتی دارد.
در سری AR از بلوک موتور و سرسیلندر آلومینیومی استفاده شده و موتور دارای دو میلسوپاپ است که اصطلاحاً DOHC نامیده میشود. این موتورها تماماً بوش خشک بوده یعنی سیلندرها قابلیت جدا شدن از بلوکه موتور را ندارند. منتها از طراحی Open-deck در آنها استفاده شده (همانند مرسدس C200) که ظاهری شبیه به موتورهای بوش به موتور میدهد. این طراحی در خنککنندگی موتور تأثیر بسزایی دارد. میللنگ نیز از فولاد فورج کاری شده ساخته شده که دارای هشت عدد لنگ است و شفت بالانسر نیز جهت کاهش لرزش موتور در محفظه میللنگ قرار داده شده.
این سری موتورها جایگزین سری AZ شدند.
1AR-FE
اولین موتور به حجم 2672 سیسی با قطر 90 میلیمتر و کورس 105 میلیمتر است. ضریب تراکم این موتور 10 به 1 است و از سیستم سوخترسانی EFI استفاده میکند. این موتور با قدرت 182 اسب بخار و گشتاور 247 نیوتون متر نخستین بار در سال 2008 در تویوتا ونزا و هایلندر استفاده شد. این موتور در تویوتا سیینا نیز استفاده شده.
2AR-FE
موتور دوم به حجم دقیق 2494 سیسی و کورس 98 میلیمتر با ضریب تراکم 10.4 به یک است که در تویوتا RAV4 و کمری عرضه شده این موتور نسبت به نسل قبلی خود 11 درصد مصرف سوخت کمتری دارد و با احتساب وزن روغنموتور و مایع خنککننده 147 کیلوگرم وزن دارد. این موتور حدود 180 اسب قدرت و 235 نیوتون متر گشتاور تولید میکند.