ب‌ام‌و X6 در برابر رنجروور اسپرت و پورشه کاین

آیا نسل دوم BMW X6 می‌تواند در برابر رقبای قدرتمندی چون پورشه و رنجروور قد علم کند و برتری خود را ثابت کند؟

  Range Rover Sport

 

 

BMW X6 vs Range Rover Sport and Porsche Cayenne

BMW X6 vs Range Rover Sport and Porsche Cayenne


یک چیز خاص در BMW X6 وجود دارد، آن هم سقف شیب‌دار آن است که کمتر خودروی SUV به این حالت است. لقب اسپرت کوپه برای این SUV موجب شده است تا با ترکیب یک خودروی آف‌رود و یک خودروی اسپرت کوپه، ظاهری تهاجمی و جنجالی به این خودرو ببخشد. ظاهراً این استایل بدنه برای BMW پرسود و پرفروش بوده که نه‌تنها تولید X6 را متوقف نکرده، بلکه نسل دوم این خودرو را در سال جاری تولید و همچنین مدل X4 را هم با همین استایل، به محصولاتش اضافه کرده است.
Range Rover Sport

Range Rover Sport

Porsche Cayenne

Porsche Cayenne

BMW X6

BMW X6


BMW همانند قبل، X6 نسل دوم را بر اساس X5 و با همان پلت فرم، و با هدف ارائه تجربه رانندگی لذت‌بخش و سرگرم‌کننده با یک SUV جذاب و منحصربه‌فرد تولید کرده است. اما آیا عملکرد X6 جدید قابل قبول و در حد یک SUV اسپرت به نظر می‌رسد؟
BMW X6 vs Range Rover Sport and Porsche Cayenne

BMW X6 vs Range Rover Sport and Porsche Cayenne


برای پیدا کردن جواب این سؤال، ما دو رقیب معتبر و سرسخت را با X6 روبه‌رو ساختیم تا عادلانه در مورد این خودرو تصمیم‌گیری کنیم و نتیجه را مشخص سازیم؛ بله رنجروور اسپرت و پورشه کاین، خودروهایی که از نظر اسپرت بودن، مجلل بودن و حرفه‌ای بودن، حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارند.
Range Rover Sport

Range Rover Sport


البته در نظر داشته باشید که هدف ما در این مقایسه، سریع بودن و تندوتیز بودن نیست، به همین دلیل، ما از نسخه‌های High-Spec این سه خودرو استفاده نکرده‌ایم، یعنی هر سه خودرو از نسخه‌های دیزل 3.0 لیتری هستند و از نظر چابکی در حد متوسطی قرار دارند. اما هر سه خودرو از نظر عملکرد، عملی بودن، لوکس بودن و همه جنبه‌های دیگر، در سطح بالا قرار دارند که تمام این جوانب یکسان، باعث می‌شود موقعیت واقعی و دقیق X6 جدید در این بین مشخص شود.
BMW X6

BMW X6

Porsche Cayenne

Porsche Cayenne

Range Rover Sport

Range Rover Sport

شاخ به شاخ

استایل و طراحی عقب

نمای عقب هر سه خودرو بسیار لوکس و با ابهت است، البته ظاهر X6 اسپرت کوپه خارج از عرف یک خودروی SUV است، ولی طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کرده است. همین امر باعث شد مرسدس بنز هم مدل جدید GLE کوپه را در تابستان سال جاری به مبارزه با X6 دعوت می‌کند و همچنین آئودی که در برنامهٔ تولیدات خود در آینده‌ای نزدیک از SUV کوپه خود پرده‌برداری می‌کند. بدنهٔ رنجروور در این آزمون با زوایایی شکسته به نظر می‌رسد، کاین و X6 هم با خطوطی خمیده و قوس‌دار انتهای خودرو را تمام کرده‌اند.

BMW X6

BMW X6

Porsche Cayenne

Porsche Cayenne

Range Rover Sport

Range Rover Sport


کیت آپشن استاندارد

X6 M ما به‌خوبی با لیست بلند بالایی از آپشن های استاندارد مجهز شده است، سیستم ناوبری، صندلی‌های چرمی مجهز به گرم‌کن، چراغ‌های LED، رنگ متالیک و یک سیستم چندرسانه‌ای با یک دوربین مخصوص پارک در بالای بدنه مجهز شده است. رنجروور اسپرت هم مشابه همین لیست را در کیت استاندارد خود دارد. اما برای دریافت همین آپشن ها در پورشه کاین، شما مجبور به پرداخت 7 هزار پوند اضافه‌تر خواهید بود، البته این در حالی است که قیمت کاین، در مقابل قیمت پایهٔ دو خودروی دیگر معقولانه‌تر است.

Porsche Cayenne

Porsche Cayenne

Range Rover Sport

Range Rover Sport

BMW X6

BMW X6


هزینه‌های مالیاتی

لیست قیمت هر سه خودرو تقریباً بالاست ولی تولید گازهای CO2 تقریباً قابل قبول است. در این لیست رنجروور به‌عنوان گران‌ترین خودرو در لیست، با نرخ مالیات بالاتری هم روبرو است، که این میزان، مالیاتی حدود 2000 پوند در سال بیشتر از X6 است. پورشه کاین هم در یک گروه مالیاتی بالاتر از BMW نشسته است اما قیمت پایهٔ پایین‌تر آن باعث شده است که هزینه‌ای مشابه با X6 داشته باشد.

BMW X6 vs Range Rover Sport and Porsche Cayenne

BMW X6 vs Range Rover Sport and Porsche Cayenne


حکم

جایگاه نخست: پورشه کاین

حاشیه‌های کاین از این پیروزی بسیار باریک است چرا که در اینجا رقیب قدرتمند و تمام عیاری چون رنج‌روور اسپرت وجود دارد که اگر هزینه‌های اولیه و مالیات کمتری را داشت، کسب مقام اول برای آن کار ساده‌ای بود. و اما پورشه کاین؛ می‌توان گفت که همه چیز را به نحو احسن رعایت کرده است، قابلیت اطمینان، خدمات پس از فروش، اسپرت بودن، مجلل بودن و ارزان‌تر بودن را در یک بستهٔ در اختیار شما قرار می‌دهد. پورشه کاین را می‌توان بهترین SUV برای خانواده و همچنین بهترین SUV ارزان‌تر نسبت به رقبا دانست که علاوه بر این‌ها، ارزش باقی مانده آن پس از سه سال 59 درصد خواهد بود که خودروهای دیگر این ارزش را ندارند.


جایگاه دوم: رنجروور اسپرت

هر چند که می‌توان گفت کمتر خودروی بریتانیایی ارزان قیمت است، اما از سوی دیگر می‌توان گفت که رنجروور اسپرت واقعاً ارزش این قیمت مازاد را دارد، و به‌جز مسئلهٔ قیمت به‌راحتی می‌تواند در سطح کاین قرار گیرد. رنجروور اسپرت قدرت و گشتاور بسیار قابل‌توجهی نسبت به کاین و X6 تولید می‌کند و از آپشن های راحتی بسیار زیادی هم بهره می‌برد. و تنها دلیل دوم شدن آن، قیمت و هزینه‌های جاری این خودرو بوده است. رنجروور از X6 بسیار کاربردی‌تر و عملی‌تر است. با این حال، این خودرو در بین دو رقیب دیگر، علیرغم قدرت و گشتاور بیشتر و یک موتور قوی‌تر، کندتر است. همچنین با وجود ویژگی‌های کیت استاندارد 11,000 پوند از پورشه، گران‌تر است.


جایگاه سوم: BMW X6

بیشتر عدم عملی بودن BMW X6 در کنار این دو SUV باعث شد رتبهٔ آن را از اول یا دوم، به آخر کاهش دهد. X6 جدید با وفور نعمت و تجهیزات پیشرفته، همراه با کیت استاندارد ارائه شده است که همچنین ادعای سریع‌تر بودن و انتشار گاز CO2 کمتر را دارد. با وجود کوتاه بودن سقف خودرو، می‌توان گفت X6 جدید یک SUV راحت است، لوکس و زیباست، سریع و چابک است، اگر چه کاهش ارزش 29,000 پوندی آن در سه سال، کمی برای صاحبان سخت و آزاردهنده باشد.


مشخصات کلیدی:
مشخصاتBMW X6 xDrive30d M SportRange Rover Sport 3.0 SDV6 HSEPorsche Cayenne Diesel
قیمت پایه / قیمت مدل تست£55,850/£65,445£61,250/£71,478£50,247/£62,925
ارزش باقیمانده پس از (3 سال/36.000)£33,810/55.2%£33,810/55.2%£29,595/58.9%
مالیات سالانه / نرخ بالاتر£3,226/£6,451£4,016/£8,032£2,994/£5,988
طول / فاصلهٔ دو محور4,909/2,933mm4,933/2,912mm4,855/2,895mm
ارتفاع / عرض1,702/1,989mm1,780/2,073mm1,705/1,939mm
موتور / حجم6 سیلندر خطی / 2993 سی‌سی6 سیلندر خورجینی / 2993 سی‌سی6 سیلندر خورجینی / 2967 سی‌سی
بیشینهٔ قدرت255 اسب‌بخار302 اسب‌بخار258 اسب‌بخار
بیشینهٔ گشتاور560 نیوتن‌متر700 نیوتن‌متر580 نیوتن‌متر
گیربکس و دیفرانسیل8 سرعته اتوماتیک / 4WD8 سرعته اتوماتیک / 4WD8 سرعته اتوماتیک / 4WD
حجم باک85 لیتر80 لیتر85 لیتر
حجم صندوق عقب550 لیتر489 لیتر670 لیتر
وزن خودرو / حمل بار2,065/715/3,500kg2,115/985/3,500kg2,110/760/3,500kg
دایره دور زدن خودرو12.8 متر12.3 متر11.9 متر
گارانتی عمومی (مایل) / بازیابی3 سال (نامحدود) / 3 سال3 سال (نامحدود) / 3 سال3 سال (نامحدود) / 2 سال
رتبهٔ تولیدکننده / فروشنده10 / 2220 / 286 / 3
یورو NCAP: بزرگسالان/کودک/PED/ستاره---
0 تا 60 مایل / 30 تا 70 مایل6.3 – 6.4 ثانیه7.5 – 6.9 ثانیه7.3 – 5.0 ثانیه
حداکثر سرعت (کیلومتر)230210220
مسافت ترمز از سرعت 70 / 60 / 30 مایل47.0/34.3/8.5 متر53.6/36.8/9.9 متر48.1/32.0/8.7 متر
مصرف سوخت شهری / اتوبان / میانگین5.66 /4.66 /4.99 لیتر6.57 /5.33 /5.82 لیتر6.32 /4.99 /5.49 لیتر
co2 تست / ادعای کمپانی / مالیات231/159g/km/27%247/185g/km/33%228/173g/km/30%
ایربگ / Isofix / سنسور پارک / دوربین6 عدد / دارد / دارد / 375 پوند6 عدد / دارد / دارد / دارد6 عدد / دارد / دارد / 446 پوند
گیربکس اتوماتیک / ESC / کروز کنترلدارد / دارد / دارددارد / دارد / دارددارد / دارد / دارد
تهویه اتوماتیک / چرم / گرم‌کن صندلیدارد / دارد / دارددارد / دارد / دارددارد / دارد / 296 پوند
رنگ متالیک / چراغ LED / ورود بدون کلیددارد / دارد / دارددارد / ندارد / دارد720 پوند / 1886 پوند / 744 پوند
ناوبری/ /usb/dab radio بلوتوثدارد / دارد / دارد / دارددارد / دارد / دارد / دارد2307 پوند / دارد / 324 پوند / 446 پوند

منبع: autoexpress

نویسنده : احمد نیشابوری

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...