بازگشت بورگوارد پس از 54 سال

نمایشگاه اتومبیل ژنو، محلی برای به پرواز درآمدن رؤیاهای خودروسازان جدید و یا زمین خوردن آنها به دلیل وجود جاذبه زمین است. یکی از نمونه‌های به پرواز درآمدن رؤیاها در نمایشگاه امسال، مدل SCG003 از جیم گلینک‌هاوس است که در هر دوم فرم جاده‌ای و مسابقه‌ای به نمایش گذاشته شد.  Borgward Isabella

 

به‌عنوان مثالی برای جاذبه زمین، می‌توان به «بورگوارد» اشاره کرد. اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، تلاش کنونی برای به‌حرکت درآوردن دوباره این برند خودرویی آلمانی قدیمی، چندان نتوانسته جاذبه زمین را تسلیم خود کند؛ چراکه برای به پرواز درآوردن رؤیاهای خود، تقریباً این نیروی طبیعی را نادیده گرفته است.

Borgward Isabella

Borgward Isabella


تولد دوباره «بورگوارد» زمانی رخ داد که کریستین بوگوارد (Christian Borgward) و کارل‌هاینز نوس (Karlheinz Knöss) شرکت “Borgward AG” را در ماه می سال ۲۰۰۸ در لوسرن سوئیس ثبت کردند. این برند، هنگامی با رکود مواجه شد که پدربزرگ «بورگوارد»، کارل اف دبلیو بورگوارد، این شرکت را به حال خود رها کرد و به‌طرف یک ورشکستگی ظاهراً غیرضروری در سال ۱۹۶۱ رفت.
این کمپانی قبل از نمایشگاه ژنو، یک تصویر نمایشی از یک مدل جدید آماده کرده بود، ولی تنها چیزی که در جایگاه بزرگ و خالی «بورگوارد» دیده می‌شد، یک مدل کلاسیک ایزابلا کوپه و دسته‌ای از بروشورها بود. به‌جای ارائه پر سر و صدای یک مدل کانسپت، بورگوارد اعلام کرد که قصد دارد که یک نمایش بزرگ‌تر با ارائه یک خودروی تولیدی در ماه سپتامبر در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت خواهد داشت.
Borgward Isabella

Borgward Isabella


«نوس»، کسی که در هیئت‌رئیسه جنرال‌موتورز و دایملر نیز بوده، می‌گوید که اولین خودرو، یک شاسی‌بلند با ابعاد ب‌ام‌و X5 خواهد بود و در آن هم از پیشرانه بنزینی و هم از پیشرانه دیزلی استفاده خواهد شد. همچنین بورگوارد قرار است که از اوایل سال ۲۰۱۶، فروش این محصول را آغاز کند. البته وی بیشتر از اینکه مدل دوم این کمپانی در نمایشگاه ژنو سال آینده به نمایش درمی‌آید، در مورد فرم بدنه این خودرو حرفی نمی‌زند. «نوس» همچنین می‌گوید که بورگوارد موتورهای خودش را تولید خواهد کرد و طراحی آنها از ابتدا در داخل همین کمپانی انجام خواهد شد.
Borgward dealership

Borgward dealership


در همین حال، بورگوارد، هنوز نمی‌تواند یا نمی‌خواهد در مورد محل ساخته شدن خودروها با قطعیت حرفی بزند. طبق گفته «نوس» سازندگان قراردادی «مگنا» در اتریش و «والمت» در فنلاند درگیر این پروژه خواهند بود. البته هیچ همکاری فنی با دیگر خودروسازان و یا ورودی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان صنعت خودرو مانند مگنا، کانتیننتال یا بوش در کار نخواهد بود.

Borgward
اینار هارید (Einar Hareide) رئیس نروژی بخش طراحی کمپانی، نمی‌تواند یا نمی‌خواهد در مورد کشوری که تیم طراحی در آن مستقر هستند، صحبت کند. «هارید» بر روی مرسدس‌بنزهای کلاس E اواسط دهه ۹۰ میلادی و مدل‌های سری 9000 ساب کار کرده است، ولی از حدود یک دهه پیش، کمتر خبری در مورد وی شنیده شده است. تنها جملات «هارید» در این رابطه:

بورگوارد به خاطر معرفی نوآوری‌ها در هر کدام از خودروهایش مشهور بوده است. ما سعی داریم که از این اصل پیروی کنیم.

در واقع، وقتی خبرنگاران برخی سؤال‌های واضح در مورد مسائلی مانند محل ساخته‌شدن خودروها، محل دفتر و منشا حمایت‌های مالی و فنی می‌پرسند، تیم مدیریت بورگوارد به نظر غافلگیر و سردرگم می‌آید:

ما می‌خواهیم تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین بازیگران در صنعت خودرو شویم.

تنها مرجعی که بورگوارد از آن قدردانی می‌کند، کمپانی «بیکی فوتون موتور»، غول چینی ۱۸ ساله وسایل نقلیه است. «فوتون» در سال ۲۰۱۲ با همکاری دایملر یک سرمایه‌گذاری مشترک با نام «کمپانی بیجینگ فوتون دایملر موتور» برای ساخت تراک‌های متوسط و سنگین در چین راه‌اندازی کرد. البته نباید چنین برداشت کرد که دایملر درگیر این قضیه است. به نظر نمی‌رسد که کسی در دایملر یا مرسدس‌بنز در مورد بورگوارد خبر داشته باشد. این در حالی است که خودِ دایملر تلاش‌هایش برای احیای برند لوکس خوش‌نام آلمانی، مایباخ، علی‌رغم منابع گسترده فنی، طراحی و مالی با موفقیت چندانی روبرو نشده و بنابراین، شاید علاقه‌ای به شراکت در احیای یک برند آلمانی پرمیوم کمتر شناخته‌شده نداشته باشد.

Borgward Global

Borgward Global


ولی از طرف دیگر، کریستین بورگوارد می‌گوید که این کمپانی نه تنها تعداد کارکنان آن در دفتر اصلی در شهر اشتوتگارت به بیش از هزار نفر می‌رسند، بلکه این خودروساز در سال ۲۰۲۰ بیش از ۸۰۰ هزار خودروی پرمیوم خواهد فروخت.
Borgward Isabella

Borgward Isabella


این آمار فروش بورگوارد، ۴ برابر فروش جهانی کنونی پورشه خواهد بود؛ کاری که برای برندی که یک وقفه ۵۴ ساله داشته و هیچ شبکه نمایندگی و زنجیره تأمین‌کننده ندارد و همین‌طور در میان مشتریان صنعت خودرو کمتر شناخته شده است، اگر انجام شود، به‌نوبه‌ی خود یک شاهکار خواهد بود.

v200


البته این اولین فاز طرح تجاری بورگوارد است و در فاز دوم، فروش ۱/۶ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۵ درنظر گرفته شده است. «نوس» در ژنو به خبرنگاران می‌گوید:

ما می‌خواهیم تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین بازیگران صنعت اتومبیل‌سازی شویم.

البته طبق گفته والت دیزنی:

اگر بتوانید در مورد چیزی رؤیاپردازی کنید، می‌توانید آن را انجام دهید.

ولی والت دیزنی هیچ‌وقت تیم مدیریتی بورگوارد را ملاقات نکرده است.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...