مرسدس بنز GLA، کامپکت اما توانمند
طراحی
جلوپنجره عریض چراغهای کشیده روبه بالا و کاپوت عضلانی ظاهری خشن، ارعاب آمیز و درعینحال جذاب به GLA داده است. ظاهر کلی آن نشانههایی از طراحی هاچبک محبوب A-کلاس را در خود دارد اما GLA تا آنجا که به طراحی مربوط میشود بیشازحد تخیلی نیست، اما این نکته غیرقابلانکار است که از طراحی پرشوری برخوردار است. بهخصوص در پوشش نسخه AMG.
کابین
خصیصه معمول آلمانیها در این خودرو هم به چشم میخورد و در کابین ترکیبی از چوب و چرم بر روی داشبورد، استفادهشده است علاوهبراین استفاده از تریم کروم در پانلهای درب زیبایی خاصی ایجاد کرده است. صفحهنمایش در بالای داشبورد قرارگرفته است و در کنار دریچههای گرد تهویه هوا فضایی مدرن در داشبورد ایجاد کرده است. حتی کابین هم بهخوبی نمایشدهنده هویت اصیل مرسدس بنز است.
مهندسی
GLA بهعنوان یک SUV جمعوجور از ابعاد ۴۴۱۷ میلیمتر طول، ۱۸۰۴ میلیمتر عرض و ارتفاع ۱۴۹۴ میلیمتر، بهره میبرد و از تجهیزات خوبی هم بهره برده است. برخورداری از سیستم صوتی فوقالعاده ۴۵۰ واتی HARMAN KARDON با 12 بلندگو ازجمله یک اسپیکر بأس (ساب ووفر) و تقویتکننده DSP-9 کانال، فقط یکی از امکاناتی است که ارائه میدهد.
زیر کاپوت چه خبر است؟
موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری همراه توربوشارژ که در قلب GLA ۲۵۰ قرار گرفته قدرتی معادل ۲۱۱ اسببخار همراه گشتاور ۳۵۰ نیوتنمتر تولید میکند و آن را از طریق یک گیربکس دوکلاچه ۷ سرعت اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میکند. داشتن سرعتبالای ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت و پر کردن ۰ تا ۱۰۰ در ۷.۲ ثانیه برای یک کراساوور مناسب به نظر میرسد. اما شاهکار AMG باقدرت ۳۶۰ اسببخار و گشتاور ۴۵۰ نیوتنمتر شمارا در ۴.۸ ثانیه از سرعت ۰ به ۱۰۰ میرساند و خُب این عالیه!
جمعبندی
مرسدس بنز GLA یک کراساوور جذاب است. اگر بخواهیم رقبای همرده آن را نام ببریم باید بگوییم که GLA 250 رقیب جدی برای لکسس NX و آئودی Q3 است. اما در مورد رقبای GLA 45 AMG بهتر است از شما بپرسیم؟ آیا رقیب درخوری برای آن سراغ دارید؟
مشخصات | مرسدس بنز GLA 250 2015 | مرسدس بنز GLA 45 AMG 2015 |
---|---|---|
موتور / سیلندر | ۲.۰ لیتری توربوشارژ / ۴ سیلندر | ۲.۰ لیتری توربوشارژ / ۴ سیلندر |
حداکثر قدرت (اسب بخار / دور در دقیقه) | ۲۱۱ اسب بخار @ ۵۵۰۰ دور در دقیقه | ۳۶۰ اسب بخار @ ۶۰۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (نیوتن متر / دور در دقیقه) | ۳۵۰ نیوتن متر @ ۴۰۰۰ دور در دقیقه | ۴۵۰ نیوتن متر @ ۵۰۰۰ دور در دقیقه |
سیستم انتقال قدرت | ۷ سرعت کلاچ دوگانه اتوماتیک | ۷ سرعت کلاچ دوگانه اتوماتیک |
درایو | محور جلو | چهار چرخ متحرک |
۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت | ۷.۲ ثانیه | ۴.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت | ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت |
شروع قیمت | ۴۹۵۰۰ دلار | ۸۱۷۰۰ دلار |
نویسنده : مهرداد فراهانی