مروری گذرا بر تاریخچه شرکت پورشه

در کهکشان بی‌کران عالم خودرو، معدود اَخترانی هستند که از تلألؤ وجودی‌شان، آسمان خودروسازی رنگ و جلای فزون‌تری به خود گرفته است. این تک ستارگان همواره و در همه حال توانسته‌اند مشعل فروزان عشق و امید را در دل عشاق خودرو زنده نگاه دارند.  Porsche 911 History

در سال‌های نه‌چندان دور، فکر، ایده، نظم و دقت و پشتکار مثال‌زدنی ژرمن‌ها دست در دست یکدیگر نهاده و مخلوق شگرفی را به جهانیان پیشکش نمود. این مولود نوین، پورشه (PORSCHE) نام داشته و دارد، که از 8 دهه پیش بدین سوی همواره و هرباره خبرساز بوده است.

Porsche 911 History

Porsche 911 History

Ferdinand Porsche with his grandchildren Ferdinand Alexander Butzi Porsche (left) and Ferdinand Piėch (right)

Ferdinand Porsche with his grandchildren Ferdinand Alexander Butzi Porsche (left) and Ferdinand Piėch (right)


فردیناند پورشه، مؤسس و بنیان‌گذار این کمپانی، در سال 1875 میلادی دیده به جهان گشود. گرچه وی تحصیلات دانشگاهی کاملی نداشت ولی دست آفرینش، نبوغ و استعداد فراوانی را در او به ودیعه نهاده بود و این‌ها همه به همراه کار تجربی اصولی، دقیق و خستگی‌ناپذیر، وی را به چنان مرحله‌ای از شهرت و موفقیت رساند که در مدت کوتاهی به دریافت 2 عنوان دکترای افتخاری از دانشگاه‌های وین (سال 1917) و اشتوتگارت (سال 1924) نائل گردید.
ferdinand porsche

Ferdinand Porsche


فردیناند پورشه فعالیتش را در این صنعت با طراحی یک اتومبیل بنزینی – برقی آغاز نمود. این خودرو در سال 1900 میلادی و برای شرکت لوهنر (LOHNER) طراحی شده بود. پورشه همواره آرزومند آن بود که خودرویی ارزان‌قیمت را برای عامه مردم تدارک ببیند و بر همین اساس دو اتومبیل ZUNDAPP و NSU را طراحی نمود، که البته هیچ یک از آن‌ها به دلایل مالی به مرحله تولید نرسیدند اما بعدها این دو مدل، مبنای طرح‌های فولکس‌واگن قرار گرفتند.
1898 Egger-Lohner C2 Phaeton designed by Porsche and called the P1 as the first Porsche vehicle design Porsche

1898 Egger-Lohner C2 Phaeton designed by Porsche and called the P1 as the first Porsche vehicle design Porsche


در سال 1931 میلادی، پورشه شرکت خود را تأسیس نمود. این موسسه درزمینهٔ‌های متفاوتی همچون طراحی و توسعه پیشرانه‌های خودرو، ارائه خدمات مهندسی و نیز مشاوره به خودروسازان، فعالیت می‌کرد.
1903 porsche hybrid

1903 porsche hybrid

1900 lohner porsche first front wheel drive car

1900 lohner porsche first front wheel drive car


در سال 1932 میلادی پورشه سفری به شوروی سابق (روسیه امروز) داشت که طی آن به وی پیشنهاد شد که اختیار تام سرپرستی و هدایت صنعت اتومبیل شوروی را بر عهده گرفته و عهده‌دار سمتی به‌عنوان ” طراح حکومتی ” گردد، ولی پورشه این پیشنهاد را رد نموده و نپذیرفت. در سال 1934 میلادی ترتیب ملاقات وی با هیتلر، که او نیز ایده ساختن اتومبیلی ارزان را در سر می‌پروراند، داده شد و طی این ملاقات پورشه از طرف هیتلر مأمور به اجرای این کار گردید. این خودرو فولکس‌واگن نام‌گذاری شد که در زبان آلمانی به معنای خودروی مردم است. تولید این اتومبیل کمی پیش از شروع جنگ جهانی دوم آغاز شد اما با شروع جنگ، تولید کارخانه تنها به دو نوع اتومبیل نظامی – بر مبنای فولکس‌واگن – تغییر یافت و تولید مدل سواری تنها پس از سال 1945 از سر گرفته شد. علاوه بر این‌ها، در سال 1939 میلادی اولین اتومبیل پورشه ساخته شد. این خودرو، پورشه 64 نام داشت که عموماً از قطعات فولکس‌واگن در ساخت آن استفاده شده بود.
Ferdinand Porsche and Adolf Hitler driven by Ferry Porsche

Ferdinand Porsche and Adolf Hitler driven by Ferry Porsche


در دوران جنگ جهانی دوم، دکتر پورشه تانک مشهور تایگر را برای ارتش آلمان طراحی نمود. در طی جنگ جهانی اول نیز وی به طراحی ماشین‌آلات نظامی اشتغال داشت و از جمله سیستم خود – کششی بزرگ‌ترین توپ جهان به وزن 26 تن را طراحی نمود. این توپ گلوله‌های یک تنی را پرتاب می‌کرد! با این وجود پورشه هیچ‌گاه به سیاست تمایلی نداشت و سعی می‌نمود حتی‌المقدور از آن دوری جوید. مشهور است که او هیچ‌گاه هیتلر را ” پیشوا ” ننامید بلکه همواره او را آقای هیتلر خطاب می‌کرد! در پایان جنگ جهانی دوم وی به فرانسه دعوت شد و به اتهام همکاری با آلمان نازی حدود 2 سال زندانی بود. در نهایت با تلاش فراوان پسرش فری (FERRY) که در آن زمان سرپرستی دفتر طراحی پورشه را به عهده داشت آزاد گردید و در پایان نیز، در سال 1952 میلادی بر اثر یک حمله قلبی درگذشت.
Porsche and Tiger

Porsche and Tiger


در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم، متفقین مانع فعالیت‌های فری پورشه در آلمان شدند به همین خاطر وی دفتر کارش را به کشور اتریش منتقل نمود و در آنجا یک شرکت بازرگانی تأسیس نمود، این شرکت درزمینهٔ توزیع و واردات خودروهای آلمانی به اتریش فعالیت می‌کرد. بالاخره فری پورشه توانست در سال 1949 میلادی دفتر کار خود را به اشتوتگارت آلمان منتقل نماید و در همین سال نیز توانست کارخانه خود را در این شهر تأسیس نماید. لوگو شرکت پورشه نیز برگرفته از نشان شهر اشتوتگارت است.
1939 T80

1939 T80


در سال 1949 میلادی، تولید اولین مدل تولید انبوه پورشه به نام 356 آغاز شد، این خودرو بر مبنای فولکس‌واگن بیتل تکوین یافته بود و از پیشرانه‌ای 4 سیلندر مسطح (BOXER یا FLAT) و نیز هوا- خنک بهره می‌برد. طراح بدنه آن نیز شخصی به نام آروین کومندا (ERWIN KOMENDA) بود، ناگفته نماند که این شخص طراح خودروی فولکس‌واگن بیتل نیز بود. پورشه 356 در ابتدای تولیدش، از اجزایی مشترک با فولکس‌واگن بهره می‌برد که این اجزا قطعاتی همچون قالب موتور، سیستم انتقال قدرت و بخش‌هایی از فنربندی را شامل می‌شد. اما پس از مدتی این روند اصلاح شد و پورشه تنها از قطعات ساخت خود را برای تولید این مدل استفاده می‌کرد. این خودرو تا سال 1965 میلادی تولید گردید و در سه مرحله A،B و C دستخوش اصلاح و تکامل شد.
Porsche 356 Roadster

Porsche 356 Roadster


در سال 1963 میلادی شاهکار جاودانه این شرکت یعنی مدل 911 به جهانیان عرضه شد. در آغاز، این خودرو را 901 نام نهادند که با مخالفت شرکت پژو روبرو شد، زیرا مدعی بود که تمامی اعداد سه‌رقمی با صفر وسط را به نام خود ثبت نموده است. به همین خاطر نام این مدل به 911 تغییر یافت. این خودرو مدلی کاملاً جدید ولی بر اساس فلسفه 356 بود و از پیشرانه‌های 6 سیلندر تخت و سیستم تعلیقی از نوع میله پیچشی سود می‌برد. از سال 1965 تا 1969 نیز مدل 912 معرفی شد که از همان بدنه 911 ولی با استفاده از پیشرانه‌های 4 سیلندر 356 تولید می‌گردید. در سال 1969 میلادی نیز مدل موتور وسط 914 معرفی گردید که حاصل همکاری ناتمام پورشه با فولکس‌واگن بود و فولکس‌واگن – پورشه نیز نامیده می‌شد و تولید آن، در انواع 4 و 6 سیلندر تا سال 1976 ادامه یافت. در سال 1975 هم مدل 924 روانه بازار شد، این خودرو برای فولکس‌واگن طراحی شده بود اما در میانه کار فولکس‌واگن از پروژه ساخت آن کناره‌گیری نمود به همین دلیل نیز پورشه به‌تنهایی به تولید آن اقدام نمود.
Porsche 356 Roadster

Porsche 356 Roadster


در سال 1982 میلادی هم مدل 944 به بازار معرفی شد. این خودروی بر مبنای مدل 924 تکوین یافته بود و در سال 1985 میلادی نیز خودروی افسانه‌ای 959 پا به عرصه وجود نهاد. این مدل، خودرویی بسیار پیشرفته و همچنین دو دیفرانسیل بود و پیشرانه آن توانی معادل 450 اسب‌بخار را از خود ارائه می‌داد. از این خودرو تنها 250 دستگاه تولید شد.
Porsche 959

Porsche 959


ذکر تمامی پیشرفت‌ها و مدل‌های بعدی این کمپانی از حوصله شما خوانندگان عزیز خارج است و به همین سبب در اینجا سعی می‌شود که به برخی از معروف‌ترین آن‌ها به صورت تیتروار اشاره گردد. نخستین آن‌ها پورشه باکستر نام دارد که در سال 1996 میلادی عرضه گردید. دیگری نیز، اولین خودروی SUV پورشه به نام کاین است که در سال 2002 میلادی روانه بازار شد. پورشه پانامرا هم که نخستین سدان لوکس اسپرتی این برند است، در سال 2010 میلادی ارائه شد و در نهایت به ماکان می‌رسیم که کراس اووری کوچک بوده و در سال 2014 میلادی معرفی شد. البته در این میان نباید مدل هیبریدی 918 را هم فراموش کرد، هایپراسپورتی که از سال 2013 وارد بازار شده و یکی از شاهکارهای نوین پورشه به شمار می‌آید.
Porsche 901 dashboard

Porsche 901 dashboard

Five-dial dashboard

Five-dial dashboard


امروزه پورشه یکی از عمده‌ترین بازیگران در عرصه سرعت و شتاب می‌باشد و محبوبیت آن نیز روز به روز در حال افزایش است، به حدی که تولید آن تنها در عرض یک دهه بیش از 3 برابر افزایش یافته است و از 55 هزار دستگاه در سال 2002 میلادی به 165 هزار دستگاه در سال 2013 میلادی افزایش یافته است. یادمان باشد که ما در اینجا از خودروسازی صحبت می‌کنیم که محصولاتش به جواهرات قیمتی بیشتر شبیه هستند تا خودرو! وجود همین امر نیز به‌تنهایی عظمت کاری را پورشه انجام می‌دهد چندین برابر می‌کند.
هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...