سانگ یانگ XIV از دیدگاه طراحی
این پلتفرم ابتدا در سال 2011 و با فلسفه طراحی مبتنی بر سه عنصر قدرتمند، تخصص و برتری شکل گرفته است. سانگ یانگ انتظار دارد فروش این سری از خودروها را به 100 هزار دستگاه در سال برساند. بدین ترتیب XIV که ممکن است نام تجاری دیگری داشته باشد، تبدیل به یک مدل استراتژیک برای سانگ یانگ خواهد شد.
سانگ یانگ XIV در دو مدل AIR و Adventure وارد پاریس شد. فنآوریهای جدید چون سیستم توقف-شروع برای صرفهجویی مصرف سوخت، فرمان هوشمند الکتریکی با فرمان دهی به همه چرخها و در سه حالت قابل تنظیم، انتقال نیروی به چهار چرخ AWD را در این خودرو خواهید یافت.
مدل AIR شامل سیستم RDS بلوتوث و سیستمهای هوشمند، صندلیهای با تهویه داخلی و تهویه مطبوع دو ناحیه ای، دوربین دید عقب، سقف بازشو و کامپیوتر سفری میشود.
طراحی XIV با الهام از طبیعت و با ارتباطی مابین قدرت و پویایی طبیعت شکل گرفته است. طراحی موزون این خودرو در این کلاس، ارزشهای جدیدی را به نمایش میگذارد. سقف تارگا در مدل ایر، امکان لذت بردن بیشتر از طبیعت را توسط سرنشینان مهیا میکند. بعلاوه به عنوان یک SUV روباز با ویژگیهای اسپرتی و دینامیکی مطلوب، مزیتهای بالاتری نسبت به رقبا را به نمایش خواهد گذارد.
طراحی خطوط بدنه ساده و در عین حال با حسی قوی و تهاجمی همراه است. چراغها برای خودروهای نسلهای آینده طراحی شدهاند. در عین حال که فرمی امروزی دارند، پیچیدگی و تکنولوژی آینده در آنها هویداست.
در مدل ادونچر، توجه بیشتری بر قابلیتهای خارج از جاده معطوف گردیده است. در این خودرو سقف، سپرها و محافظها تفاوت آشکاری با مدل ایر دارند.
جلوپنجره باریک، هواکشهای سپر متفاوت، قسمتهای کرومی، درب عقب با برجستگی روی آن باعث میشوند تا شخصیت این خودرو شکل بگیرد. با ورود به کابین سانگ یانگ XIV با محیطی مدرن و الهامبخش مواجه میشوید. البته امروزه این سبک طراحی توسط ولوو، فورد و کرایسلر در مدلهای مختلف بکار رفته و تازگی سابق را ندارد اما همچنان شیک و زیبا و دلنشین به نظر میرسد. در داخل کابین توجه روی سادهسازی کنترلها و استفاده از تجربه بهترین رابط کاربری با کنترل آسان و دقیق تمرکز یافته است.
شاید نسخههای تولیدی سانگ یانگ XIV در طراحی با این مدلهای کانسپت متفاوت باشند. با این حال، تغییر نگرش سانگ یانگ و ارزش نهادن به موضوع طراحی و تعیین فلسفه ای برای آن، جای تحسین دارد.