آشنایی با دلایل اصلی به جوش آوردن موتور خودرو
امروز قصد داریم با دلایل اصلی که باعث میشه موتور خودرو جوش بیاره آشنا بشیم و از جوش آوردن اتومبیل جلوگیری کنیم. و یا در صورت جوش آوردن موتور اتومبیل اقدامات لازم و مناسب رو انجام بدیم به هر حال هر جا مکانیک در دسترس نیست که به مکانیک مراجعه کنیم پس بهتره کمی با خودروهای خودمون بیشتر آشنا بشیم و زبون اونا رو بفهمیم.
دلیل اول :
به طور کلی، گرفتن بار زیاد از موتور خودرو به هر طریق (مثلا به خاطر ترافیک سنگین، حرکت در سربالایی، روشن کردن کولر خودرو، اضافه بار خودرو و امثال آن) موجب افزایش دمای موتور و جوش آمدن خودرو میشود.
دلیل دوم :
پایین بودن سطح آب رادیاتور یا پر بودن بیش از حد آن
سطح آب رادیاتور باید حداقل هفتهای یکبار بازدید شود. البته در سیستم خنککننده خودرویی که مداربسته و تحت فشار است، باید با توجه به مندرجات کتابچه راهنمای خودرو عمل شود و در صورت نیاز به اضافه کردن آب، حداقل نیم ساعت صبر کرد تا آب رادیاتور خنک شود.
دلیل سوم:
کثیف بودن مدار رادیاتور
وجود املاح در آب معمولی و همچنین حرارت بالا سبب ایجاد رسوب در مدار رادیاتور میشود و این رسوبات باعث اختلال در گردش آب خواهد شد. در این راستا سازندگان خودرو اغلب توصیه میکنند که در سیستم خنککننده از مواد افزودنی ضدزنگ رادیاتور استفاده شود. ضدیخ خاصیت ضدزنگ نیز دارد که ریختن آن در رادیاتور در تمام طول سال کاری مفید و مقرون به صرفه خواهد بود. البته بهتر است هر 2 سال یک بار مدار داخلی رادیاتور شستوشو شود.
دلیل چهارم :
جرم گرفتن بدنه داخلى سیلندر
مایع خنک کننده از داخل سیلندر عبور مى کند، این مجراها مانند رگ بوده و در تمام اطراف سیلندر قرار دارند جرم ها این مسیرها را مسدود کرده و یا تنگ مى کند، که باعث عدم توانایى در خنک کردن موتور مى شود، درانجین هایى که جنس سیلندر آن ها از آهن است این پدیده در اثراستفاده از آب معمولى بیشتر پیش مى آید ولى در سیلندرهاى آلومینیومى کمتر، به همین دلیل پیشنهاد مى شود از مایع هاى مخصوص استفاده شود که دماى جوش بالاترى نسبت به آب معمولى دارند.
دلیل پنجم:
کثیف بودن شبکه رادیاتور و گرفتگی شیارهای آن
بر اثر عبور هوا در سرعت بالا به مرور زمان شبکههای رادیاتور از برگ، حشرات مرده و کاغذ پوشانده شده و باعث اختلال در گردش هوا در شبکهها میشود و در نتیجه میتواند افزایش دما را به همراه داشته باشد. بنابراین توصیه میشود شبکهها حداقل سالی یکبار با مایع حلال روغن و آب کاملا شستوشو داده و تمیز شوند و باید از تراشیدن با اجسام تیز یا برس سیمی خودداری کرد.
دلیل ششم :
پارگی تسمه دینام یا تنظیم نبودن آن
کارکرد صحیح سیستم خنککننده بستگی به تسمه پروانه یا واترپمپ دارد که وظیفه اصلی آن، گردش آب در موتور است. اگر تسمه شل بوده و روغنی یا صدمهدیده باشد، آب با سرعت لازم در شبکه خنککننده نخواهد چرخید و در نتیجه موتور داغ میکند.
دلیل هفتم :
خرابی پمپ آب
اگر مشاهده کردید که موتور خودرو آب کم میکند، فورا پمپ آب را بررسی کنید. در صورت مشاهده نشتی زیر پمپ آب، به احتمال قوی کاسه نمد داخل پمپ خراب است که در خودروهای جدید قابل تعمیر نیست و باید پمپ آب کامل تعویض شود.
دلیل هشتم :
معیوب بودن ترموستات
وظیفه ترموستات در موتور خودرو این است که وقتی موتور سرد است مسیر جریان آب را به رادیاتور موقتی مسدود میکند. هر ترموستات در درجه حرارت معینی باز میشود که این عدد روی آن حک شده و در بازار در 2 نوع 74 و 82 درجه موجود است. اگر این نقطه به وظیفه خود به خوبی عمل نکند باعث افزایش دمای موتور میشود که در این حالت باید ترموستات را تعویض کرد.
دلیل نهم :
نشتی رادیاتور
برخی اوقات، افزایش رسوب در رادیاتور باعث خوردگی آن میشود و آب نشت میکند، در نتیجه، سطح مایع خنککننده کاهش مییابد و با افزایش دمای آب مواجه میشویم. در این حالت، میتوان با اضافه کردن نوعی ماده درزگیر به آب رادیاتور بهطور موقت از نشتی آن جلوگیری کرد. زردچوبه نیز نوعی ماده درزگیر است که به میزان 75 گرم میتوان از آن استفاده کرد.
در رادیاتورهایى که به دلیل نشتى تعمیر شده اند به خاطر بسته شدن لوله هاى موجود در رادیات که به نامه خانه گفته مى شود توان رادیاتور درخنک کردن کاهش می یابد و نیز له شدن پره ها نیز باعث عبور نکردن هوا مى شود که باز هم توان خنک کردن را پایین مى آورد.
دلیل دهم :
کارنکردن کلاچ فن درخودروهایى که فن برقى ندارند.
معمولا فن داراى کلاچ بوده، مخصوصا خودروهاى آمریکایى که این کلاچ در زمان سرد بودن خودرو فن را آزاد نگه داشته و در زمان گرم شدن فن درگیر شده، با ازکارافتادن این قطعه فن به حداکثر دور مورد نیازخود نخواهد رسید و باعث عدم توانایى درخنک کردن رادیاتور شده وباعث گرم کردن خودرو می شود.
دلیل یازدهم:
در خودروهایى که داراى فن برقى هستند ازکارافتادن فن که معمولا به دلیل گیر کردن خود فن وسوختن فیوز و یا کار نکردن رله فن یا ازکار افتادن سنسور روشن کردن فن و در برخى خودروها که فن داراى دو دور مى باشد ممکن است رله دور تند نیز از کار افتاده باشد، قطعى در سیم کشى هم معمولا بعد از تعمیرات پیش مى آید، البته بعضى مواقع هم هوا گرفتگى درسیستم نیز باعث درست کارنکردن سنسور تشخیص دما شده و فن به موقع روشن نمى شود.
دلیل دوازدهم :
مشکل درواشر سرسیلندر، که معمولا به اسم آب روغن قاطى کردن یا سوختن واشر سرسیلندر معروف است.
دلیل سیزدهم :
وجود هوا درسیستم هایى که ازنوع مداربسته مى باشند دراین صورت نیازبه هواگیرى مى باشد.
دلیل چهاردهم :
خراب شدن واترپمپ که بر اثر خوردگى پروانه و یا خراب شدن بلبرینگ آن که معمولا در اثر محکم بستن بیش از حد تسمه پروانه مى باشد و معمولا با صداى خش خش همراه است و مى تواند نشتى آب را به همراه داشته باشد.
دلیل پانزدهم :
در برخى خودروها به خصوص آمریکایى ها که واترپمپ قوى دارند در دور موتورهاى بالا به دلیل سرعت زیاد چرخش مایع خنک کننده لوله اصلى جمع شده و راه گردش مایع را مسدود مى کند که براى حل این مشکل باید از لوله هایى که داراى فنر هستند استفاده کرد.
دلایل شانزده به بعد :
سایر موارد
از دلایل دیگری که در جوش آوردن خودرو نقش دارند، میتوان به نامیزانی دلکو، نامیزانی باد لاستیک، بار زیاد، استفاده طولانی از دندههای سنگین، سربالایی زیاد، نامیزانی سوپاپها، خرابی رادیاتور، سفت بودن یا کار نکردن سوپاپها، سفت بودن چرخها، وزش باد مخالف، گیر کردن ترمز یکی از سیلندرهای چرخ، کثیفی بدنه موتور و ممانعت از تبادل حرارتی خوب، تنظیم نبودن سیستم جرقه و عمل نکردن فن اشاره کرد.