اولین رانندگی با پورشه باکستر GTS
سفارش پورشه میتواند کاری بس زمانبر باشد. آپشنها روی آپشنها وجود دارند و بهقدری مخففسازی شدهاند که میتواند ذهن یک فارغالتحصیل تجارت را نیز درگیر خود کند. |
انتخاب GTS استاندارد با قیمت پایه 75,555 دلار برای دنده دستی 6 سرعته به سرعت با انتخاب آپشنهای گوناگون به افزایش قیمت، منجر می گردد. اما برخی آپشنهای با نام مخفف موجود به هر حال باید سفارش داده شوند، مانند PASM و PDLS.
PDLS مخفف سیستم روشنایی دینامیک پورشه میباشد و پرتو چراغهای جلوی خودرو با جهت فرمان تغییر زاویه می دهند. PASM، که ارتفاع باکستر را بهاندازهی یکدوم اینچ کاهش میدهد، مخفف مدیریت فعال تعلیق پورشه میباشد. این سیستم شوکهای الکتریکی قابل تنظیمی را ایجاد میکند که محیطی نرم و راحت برای رانندگی در حالت معمولی ایجاد میکند، ولی این محیط در حالت اسپرت به طرز قابلملاحظهای سفتتر میشود.
مقداری از قیمت بالای جیتیاس ناشی از موتور نسبتاً تقویت شده و قدرتمند 3.4 لیتری 6 سیلندر آن میباشد که صدایی عالی در سیستم استاندارد دو حالتهی اگزوز آن، ایجاد میکند. پورشه در حال حاضر 5 مدل از موتور 3.4 لیتری خود تولید میکند، که این مدلها در کمترین حالت از 315 اسببخار قدرت در پورشه باکستر اس تا در بیشترین حالت، 350 اسببخار قدرت در 911 کاررا تولید میکنند. موتور جیتیاس توانایی تولید 330 اسببخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور را دارد.
سیستم اگزوز آن در حالت عادی صدایی آرام و نرم دارد ولی در حالت اسپرت این صدا به صدایی پارسگونه و خشمگین تبدیل میشود. باور عمومی بر این است که سیستم خنککننده با هوای پورشه صدای بهتری از سیستم مدرن خنککننده با آب این برند دارد، اما این حرفها را باور نکنید، هیچ 911 ای که مطابق با قوانین ایالاتمتحده تولید شده و با سیستم خنککننده با هوا کار میکند صدایی گوشنوازتر از جیتیاس تولید نمیکند.
افزایش 15 اسببخاری قدرت موتور جیتیاس قطعاً از هیچ بهتر است، اما افزایش 5 درصدی مقدار زیادی نیست و جیتیاس مقدار بسیار کمی از آخرین باکستری که تست کرده بودیم سریعتر بود. جیتیاس تجهیز شده با PDK و دنده اتوماتیک 7 سرعته با کلاچ دو حالته 3960 دلاری در 4.1 ثانیه به سرعت 60 مایل بر ساعت (96 کیلومتر بر ساعت) رسید و 400 متر را در 12.6 ثانیه و با سرعت 180 کیلومتر بر ساعت رد کرد. باکستر اس تجهیز شده با PDK برای رسیدن به 96 کیلومتر بر ساعت، 4.2 ثانیه زمان گذراند و 400 متر نخست را در 12.7 ثانیه و با سرعت 178.6 کیلومتر بر ساعت به پایان رساند. برای رسیدن به این اعداد باکستر اس نهتنها PDK بلکه آپشن Sport Chrono را نیز دارا بود که در حال حاضر 1850 دلار قیمت دارد و شامل سیستم کنترل راهاندازی موتور میباشد و بهصورت استاندارد بر روی جیتیاس موجود میباشد. سیستم کنترل راهاندازی موتور، ساده و قابل تکرار است. در هنگام فعال شدن، این سیستم دور موتور را قبل از درگیر کردن کلاچ و شروع حرکت تا 6600 دور در دقیقه بالا میبرد.
پس علاوه بر قدرت موتور بیشتر، این کارایی استاندارد جیتیاس است که آن را جذابتر از مدل اس میکند. و این موضوع بدون در نظر گرفتن آرایشهای ظاهری جیتیاس است. علاوه بر ظاهری زیباتر، جیتیاس سپرهای جلو و عقب اسپرت منحصربهفردی داراست، چراغهای جلوی دور مشکی و چرخهای 20 اینچی از دیگر زیباییهای آن است. در داخل اتاق جیتیاس، روکش چرم از پنل ابزار و درها تا صندلیها گسترده شده است. کوسن صندلیها، حلقهٔ فرمان، شیفتر تعویض دنده، قسمت پایینی پنل ابزار، دستگیره درها و دستهی صندلیها نیز اگر از جنس چرم نباشند بهاحتمال قوی از میکرو فایبرهای نرم هستند.
یک باکستر اس با آپشنهای شاسی یکسان، همانند جیتیاس حرکت خواهد کرد. تفاوت بزرگی وجود ندارد چراکه اساساً تفاوت زیادی در امکانات وجود ندارد. جیتیاس، مانند تمامی باکسترها، با فرمانی دقیق و زیبا که بازخوردهای عالی نیز دارد، تجهیز شده است. ساختار خودرو محکم و بدون هیچ لرزشی است، و شاسی نیز محکم و سفت هست بدون اینکه بیش از حد این سفتی حس شود، حتی وقتی آپشن تعلیق حالت اسپرت خودروی مورد تست ما نیز فعال میشود. ما احتمالاً آپشن راحت و وفقپذیر PASM را برای رانندگی در خیابان نگه خواهیم داشت.
در قسمت تست هندلینگ Skidpad (حد لغزش چرخهای عقب در پیست منحنی) جیتیاس بسیار خوب و محکم عمل کرد و شتاب جانبی 1.05g را به ثبت رساند. جیتیاس در حساسیت پدال ترمز نیز تقریباً عالی بود، و به نرمی و مطمئن از سرعت 113 کیلومتر بر ساعت با طی 46.33 متر به حالت ایست کامل رسید. پس جای تعجب ندارد که باکستر و کاین همواره در بین 10 خودروی برتر از نظر سیستم ترمز قرار دارند.
اگر جعبهدنده استاندارد جیتیاس را به روی باکستر نصب کنیم 11,305 دلار به قیمت 64,895 دلاری آن افزوده میشود، و این مقدار بدون در نظر گرفتن ارتقاهای صورت گرفته در طراحی داخلی و خارجی خودرو و 15 اسببخار قدرت موتور اضافهٔ آن میباشد. جیتیاس بهصورت استاندارد تمام آپشنهای مورد انتظار ما از یک باکستر را دارا هست و این همان شیوهای است که ما خودرو میخریم: دقیقاً همانگونه که در نمایشگاه فروش موجود است. پس احساس بدی از اینکه با دقت راهنمای سفارشها را صفحه به صفحه مطالعه نکردهاید نداشته باشید. از آپشنهای بسیارِ موجود در خودروی 100,445 دلاری مورد تست ما که صرفاً هزینهی خرید را بالا میبرند، صرفنظر کنید، جیتیاس استاندارد را امتحان کنید و لذت ببرید.
منبع: caranddriver
ترجمه: میلاد بافراست