کدام فرانسوی را انتخاب کنیم رنو تندر 90 یا پژو 206 صندوقدار
ابتدا به طراحی دو اتومبیل میپردازیم (که البته سلیقهای است)، اول به سراغ لوگان رفته، لوگان به علت طراحی ظاهری مکعب شکل چندان خودروی دلچسبی نیست. بلند بودن سقف برای یک خودروی سدان موجب شده که با اتومبیل ناهماهنگی مواجه شویم که البته این سقف بلند نکات مثبتی نیز دارد که در جای خودش به آن اشاره خواهیم کرد. طراحی عقب لوگان به علت بلند بودن صندوق واستفاده از چراغ مستطیل شکل به صورت افقی نمای جالبی به وجود نیاورده است اما طراحی جلوی لوگان به مراتب بهتر از نمای عقب آن است. اما در آنسوی میدان 206SD قرار دارد که شاید مهمترین چالشی که این خودرو در طراحی ظاهری با آن روبرو است، مربوط به نمای جانبی این خودرو میباشد. صندوق بار اضافه شده به آن و تغییر ندادن ابعاد در عقب، باعث شده که این خودرو در طراحی جانبی چندان هماهنگ و دلچسب نباشد. نمای جلو ی این خودرو هر چند کمی قدیمی شده اما هنوز طرحی قابل قبول، زیبا و دلچسب است. نمای عقب به علت اینکه از خودروهای پژو 607 و 206cc به عاریت گرفته شده، فرمی قابل قبول به خودرو بخشیده است ضمن اینکه این خودرو نسبت به لوگان از فرمی آیرودینامیکتر و اسپرتتری برخوردار است. در مجموع با وجود اینکه 206SD در نمای جانبی دارای مشکلاتی است اما در کنار لوگان خودش را زیباتر نشان میدهد. با ورود به کابین لوگان با طراحی مواجه هستیم که مانند طراحی خارجی چندان دلچسب نیست. طراحی دریچههای هوا، پوشش روی دربها و قرارگیری دکمههای شیشه بالابر روی داشبورد چندان جالب نیستند. صندلیها نیز از طراحی زیاد مطلوبی برخوردار نیستند و حالتی نیمکتوار دارد و کیفیت مواد به کار رفته روی پوشش دربها چندان جالب نیست. اما فضای کابین بسیار خوب و پذیرفتنی است، همانطور که در ابتدا نیز به آن اشاره شد بلند بودن سقف نکات مثبتی نیز به وجود آورده است. در قسمت عقب فضای پا وارتفاع سقف بسیار خوب است بگونهای که سه نفر به راحتی در فضای عقب این اتومبیل بنشینند و راحت باشند. یکی دیگر از نکات خوب لوگان فضای خوب صندوق عقب است که به جرات میتوان گفت که از بسیاری از خودروهای بزرگتر از خود نیز بزرگتر است! به علت بالا بودن شاسی لوگان دید جلو و اطراف آن خوب و رضایتبخش است ولی دید عقب چندان جالب نیست. از لوگان پیاده شده و وارد کابین 206 میشویم. داشبورد 206 نسبت به سایر خودروهای این رنج قیمت از طراحی خوب و زیبایی برخوردار است و هماهنگی پوشش روی دربها با روکش صندلیها، طرحی زیبا و دل نشین به وجود آورده است. ارگونومی در این خودرو به خوبی رعایت شده و صندلیها اگرچه زیاد راحت نیستند اما در برابر لوگان از طراحی مطلوبتری برخوردار است ضمن اینکه این صندلیها ارگونومیک بوده و به خوبی بدن سرنشینان را در بر میگیرند. دید جلو و اطراف خوب است ولی دید عقب چندان قابل قبول نیست هر چند از لوگان بهتر است!
فضای 206 در قسمت جلو خوب و راضی کننده است اما فضای عقب تنگ است و این تنگ بودن فضای عقب در برابر لوگان خودش را بیشتر نشان میدهد (یکی از نقاط ضعف 206 به شمار میرود). فضای صندوق عقب 206SD خوب و راضی کننده است اما در برابر لوگان کوچکتر است ولی به علتی که صندلیهای عقب 206 قابلیت خوباندن دارند میتوان اجسام طویلتری با آن جابه جا کرد.
در مجموع 206 از کابین زیباتر ودل نشین تری برخوردار است ولی لوگان به شما فضای بیشتری میدهد.
هر دوی این خودروها از تجهیزات رفاهی و ایمنی قابل قبولی در رنج قیمتشان برخوردار هستند.
از مهمترین تجهیزات رفاهی و ایمنی در لوگان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
شیشههای برقی در هر چهار درب، آینههای برقی به همراه گرمکن، کامپیوتر سفری، تنظیم ارتفاع چراغهای جلو از داخل، مهشکن جلو و عقب، تنظیم ارتفاع و گودی کمر صندلی راننده، قفل مرکزی همراه با ریموت کنترل وسیستم ضد سرقت ایموبلایزر، فرمان هیدرولیک، دو کیسه هوا، سیستم صوتی با 4 بلندگو، سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراه EBD ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب کاسهای
از مهمترین تجهیزات رفاهی و ایمنی در 206 میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
شیشههای برقی در هر چهار درب، آینههای برقی به همراه گرمکن، تنظیم ارتفاع چراغهای جلو از داخل، مهشکن جلو و عقب، سیستم تهویه اتوماتیک، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، قفل مرکزی همراه با ریموت کنترل وسیستم ضد سرقت ایموبلایزر، فرمان هیدرولیک به همراه تنظیم ارتفاع، سیستم همراهی تا درب منزل Follow me، دو کیسه هوا، سیستم صوتی با 4 بلندگو و 2 توئیتر به همراه کنترلهای پشت فرمان، سیستم تنظیم سرعت برف پاکن با سرعت خودرو، سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراهEBD و سیستم ترمز اضطراری EBA ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب دیسکی
هردوی این اتومبیلها دارای ایمنی مناسبی هستند. لوگان دارای 3 ستاره ایمنی از موسسه Euroncap و 206 دارای 4 ستاره ایمنی از موسسه Euroncap
تجربه رانندگی
هر دو خودرو دارای موتور 1600 سیسی هستند و با توجه به توان تولیدی نزدیک به هم (206، 110 اسببخار و لوگان 105 اسببخار) طبق اعلام کمپانیهای سازنده 206SD در 11.4 ثانیه سرعت خود را به 100 کیلومتر بر ساعت میرساند و لوگان در 10.2 ثانیه سرعت خود را به 100 کیلومتر بر ساعت می رساند. دو اتومبیل را استارت زده، هر دو اتومبیل به راحتی روشن میشوند و عملکرد نرمی دارند صفحهی کیلومتر شمار در لوگان شامل دور شمار موتور در سمت چپ و کیلومتر شمار در سمت راست میباشد و در وسط آن نمایشگری وجود دارد که میزان سوخت و دمای موتور را به صورت دیجیتالی نشان میدهد. این نمایشگر علاوه بر اینها ساعت و مصرف سوخت لحظهای را نیز نمایش میدهد. صفحه کیلومتر شمار در 206 شامل دور شمار موتور در سمت چپ و کیلومتر شمار در سمت راست است و میزان مصرف سوخت و دمای آن را به صورت آنالوگ به نمایش میگذارد. علاوه بر این نمایشگری در قسمت بالای کیلومتر شمار وجود دارد که علاوه بر مسافت طی شده مقدار سطح روغن موتور و میزان کیلومتر باقی مانده تا سرویس دورهای بعدی را به نمایش میگذارد. البته در 206 نمایشگر دیگری در وسط داشبورد قرار دارد که علاوه بر ساعت اطلاعات مربوط به دما، تاریخ و باز بودن دربها را نشان میدهد که این مورد در لوگان منتفی است.
هر دو اتومبیل را در دنده 1 گذاشته و شروع به حرکت میکنیم. شتاب اولیه لوگان کمی بهتر از 206 احساس میشود. البته این مورد مستقیما به پدال گاز برقی 206 بر میگردد که در ابتدای حرکت کمی با تاخیر عمل کرده اما در ادامه این مشکل وجود ندارد و در سرعتهای بالای 100 کیلومتر این 206 است که به لطف طراحی آیرودینامیکتر و ضریب دندههای بهتر، برتری را در دست میگیرد. شتاب ثانویه دو خودرو در این کلاس بسیار خوب و راضی کننده است. البته به نظر میرسد که رقم 10.2 ثانیهای که کمپانی برای لوگان اعلام کرده کمی به دور از واقعیت باشد چون 206 با شتاب 11.4 در عمل با آن تفاوت فاحشی ندارد. سیستم تعلیق تقویت شده 206SD باعث شده است که این خودرو نسبت به گونهی هاچبک از عملکرد نرمی برخوردار باشد و تکانهای سطح مسیر حرکت را کمتر به راننده و سرنشینان منتقل میکند و در مورد لوگان نیز صدق میکند و 206 عملکرد نرمتر و کیفیت سواری بهتری از لوگان دارد. هر دو خودرو تا سرعت 110 کیلومتر بسیار خوب هستند اما از این میزان که بالاتر میرویم لوگان به علت نقطه ثقل بالا و بدنهی فاقد آیرودینامیک دچار کمی بی تعادلی میشود و مانور دادن با این خودرو در سرعتهای بالای 110 واقعا به دور از انتظار است اما 206SD حتی اگر در عمل نیز نتواند در چنین سرعتی مانور دهد اما حداقل احساسی که به راننده منتقل میکند همانند لوگان ناخوشایند نیست. 206SD به علت اضافه شدن میلههای تعادل در قسمت عقب سیستم تعلیق موجب شده که هندلینگ خوبی داشته باشد و مسلم است که به علت نقطه ثقل پایین تر، هندلینگ بهتری از لوگان ارائه دهد و در عمل نیز هندلینگ بهتری از لوگان دارد. هر دو اتومبیل در هنگام رانندگی راحت هستند و دندهها یکی پس از دیگری به راحتی تعویض میشوند. 206 خوشدستتر بوده و راننده تسلط بهتری بر آن دارد و به علت حالت قرارگیری راننده در پشت فرمان حس بهتری از لذت رانندگی را به راننده منتقل می کند. هر دو خودرو دارای ترمزهای خوب و قابل اعتمادی هستند البته به علت این که ترمزهای عقب 206 دیسکی هستند پر قدرتتر احساس میشود ولی ترمزهای لوگان نیز خوب و قابل اعتماد هستند.
در نهایت هر دو خودرو دارای نقاط ضعف و قوت هستند و اگر بخواهیم جمعبندی انجام دهیم باید بگوییم اگر خانوادهی پر جمعیتی هستید، لوگان به علت فضای عالی در این رنج قیمت میتواند بهترین انتخاب شما باشد واگر خانوادهی با جمعیت کمتر هستید و یا برای جوانترها 206 میتواند انتخاب بهتری به شمار برود.