مقایسه تندر 90 و پژو 206 SD

پژو 206 صندوقدار در ابتدای ورود و تولید و همچنین تندر 90 از استقبال بالایی همچون دیگر اعضاء خانواده خود بهره نبردند اما با گذشت زمان و به دلیل کیفیت بالا مورد استقبال قرار گرفتند در زیر به قیاس دو خودرو پژو 206 اس دی و تندر 90 می پردازیم .

 

خودرویی که برای اولین بار در ایران تولید شد و از ایران راهی دیگر کشورهای سفارش دهنده نیز شد. پژو 206SD یا همان پژو 206های صندوقدار که در اوایل ورود به بازار زیاد مورد توجه مردم قرار نگرفت راهی طولانی را پیش روی خود می‌دید راهی که ممکن بود این خودرو را با شکست مواجه کند.

چرا که 206 در اوایل ورود خود به بازار ایران به صورت هاچ بک عرضه می‌شد و دیدن ظاهر این خودرو با یک صندوق کمی غیرعادی بود به همین دلیل در اوایل ورود به بازار چهره این خودرونمی توانست در دل مردم جا پیدا کند و در نتیجه بی مهری های زیادی نسبت به این خودرو شد.

تندر90 به علت طراحی ظاهری مکعب شکلی که دارد، چندان خودرو دل‌چسبی نیست. بلند بودن سقف برای یک خودروی سدان موجب شده که با اتومبیل ناهماهنگی مواجه شویم.(البته این سقف بلند نکات مثبتی دارد.)

طراحی عقب این خودرو به علت بلند بودن صندوق واستفاده از چراغ مستطیل شکل به صورت افقی نمای جالبی به وجود نیاورده است اما طراحی جلوی آن به مراتب بهتر از نمای عقب آن است.

اما در آنسوی میدان 206SD  قرار دارد که شاید مهمترین چالشی که این خودرو در طراحی ظاهری با آن روبروست، مربوط به نمای جانبی این خودروست. 

صندوق بار اضافه شده به آن و تغییر ندادن ابعاد در عقب، باعث شده که این خودرو در طراحی جانبی چندان هماهنگ و دلچسب نباشد.

نمای جلوی این خودرو هر چند کمی قدیمی شده اما هنوز طرحی قابل قبول، زیبا و دلچسب است. نمای عقب به علت اینکه از خودروهای پژو 607 و 206cc  به عاریت گرفته شده، فرمی قابل قبول به خودرو بخشیده است ضمن اینکه این خودرو نسبت به تندر90 از فرم آیرودینامیک‌تر و اسپرت‌تری برخوردار است.

در مجموع با وجود اینکه 206SD  در نمای جانبی دارای مشکلاتی است اما در کنار تندر90 خودش را زیباتر نشان می‌دهد.

با ورود به کابین تندر90 با طراحی مواجه هستیم که مانند طراحی خارجی چندان دلچسب نیست. طراحی دریچه‌های هوا، پوشش روی درب‌ها چندان جالب نیستند.

صندلی‌ها نیز از طراحی زیاد مطلوبی برخوردار نیستند و حالتی نیمکت‌وار دارد و کیفیت مواد به کار رفته روی پوشش درب‌ها چندان جالب نیست. 

اما فضای کابین بسیار خوب و پذیرفتنی است، همانطور که اشاره کردیم بلند بودن سقف نکات مثبتی نیز به وجود آورده است. در قسمت عقب فضای پا وارتفاع سقف بسیار خوب است به گونه‌ای که سه نفر به راحتی می‌توانند در فضای عقب این اتومبیل بنشینند و راحت باشند.

یکی دیگر از نکات خوب تندر90 فضای خوب صندوق عقب است که به جرات می‌توان گفت که از بسیاری از خودروهای بزرگتر از خود نیز بزرگتر است! به علت بالا بودن شاسی تندر90 دید جلو و اطراف آن خوب و رضایت‌بخش است ولی دید عقب چندان جالب نیست.

داشبورد 206 نسبت به سایر خودروهای این رنج قیمت از طراحی خوب و زیبایی برخوردار است و هماهنگی پوشش روی درب‌ها با روکش صندلی‌ها، طرحی زیبا و دلنشین به وجود آورده است. ارگونومی در این خودرو به خوبی رعایت شده و صندلی‌ها اگرچه زیاد راحت نیستند اما در برابر تندر90 از طراحی مطلوب‌تری برخوردار است ضمن اینکه این صندلی‌ها ارگونومیک بوده و به خوبی بدن سرنشینان را در بر می‌گیرند. دید جلو و اطراف خوب است ولی دید عقب چندان قابل قبول نیست هر چند از تندر90 بهتر است.

فضای 206 در قسمت جلو خوب و راضی کننده است اما فضای عقب تنگ است و این تنگ بودن فضای عقب در برابر تندر90 خودش را بیشتر نشان می‌دهد که یکی از نقاط ضعف 206 به شمار می‌رود.

فضای صندوق عقب 206SD  خوب و راضی کننده است اما در برابر تندر90 کوچکتر است ولی به علتی که صندلی‌های عقب 206 قابلیت خواباندن دارند می‌توان اجسام طویل‌تری با آن جابه جا کرد.

در مجموع 206 از کابین زیباتر ودل نشین تری برخوردار است ولی تندر90 به شما فضای بیشتری می‌دهد.

مقایسه تجهیزات رفاهی و ایمنی دو خودرو

هر دوی این خودروها از تجهیزات رفاهی و ایمنی قابل قبولی در رنج قیمتشان برخوردار هستند.شیشه‌های برقی در هر چهار درب، آینه‌های برقی به همراه گرم‌کن، کامپیوتر سفری، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل، مه‌شکن جلو و عقب، تنظیم ارتفاع و گودی کمر صندلی راننده، قفل مرکزی همراه با ریموت کنترل وسیستم ضد سرقت ایموبلایزر، فرمان هیدرولیک، دو کیسه هوا، سیستم صوتی با 4 بلندگو، سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراه EBD ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب کاسه‌ای از مهمترین تجهیزات رفاهی و ایمنی در تندر90 به شمار می‌روند.

از مهمترین تجهیزات رفاهی و ایمنی در 206 نیز می‌توان به شیشه‌های برقی در هر چهار درب، آینه‌های برقی به همراه گرم‌کن، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل، مه‌شکن جلو و عقب، سیستم تهویه اتوماتیک، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، قفل مرکزی همراه با ریموت کنترل وسیستم ضد سرقت ایموبلایزر، فرمان هیدرولیک به همراه تنظیم ارتفاع، سیستم همراهی تا درب منزل Follow me، دو کیسه هوا، سیستم صوتی با 4 بلندگو و 2 توئیتر به همراه کنترل‌های پشت فرمان، سیستم تنظیم سرعت برف پاکن با سرعت خودرو، سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراهEBD و سیستم ترمز اضطراری EBA ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب دیسکی، اشاره کرد.

هردوی این خودرو ها دارای ایمنی مناسبی هستند. تندر90 دارای 3 ستاره ایمنی از موسسهEuroncap و 206 دارای 4 ستاره ایمنی از موسسه Euroncapاست.

تجربه رانندگی

هر دو خودرو دارای موتور 1600 سی‌سی هستند و با توجه به توان تولیدی نزدیک به هم (206، 110 اسب‌بخار و تندر90، 105 اسب‌بخار) طبق اعلام کمپانی‌های سازنده 206SD  در 11.4 ثانیه سرعت خود را به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رساند و تندر90 در 10.2 ثانیه سرعت خود را به 100 کیلومتر بر ساعت می رساند.

هر دو اتومبیل به راحتی روشن می‌شوند و عملکرد نرمی دارند صفحه‌ کیلومتر شمار در تندر90 شامل دور شمار موتور در سمت چپ و کیلومتر شمار در سمت راست بوده و در وسط آن نمایشگری وجود دارد که میزان سوخت و دمای موتور را به صورت دیجیتالی نشان می‌دهد. این نمایشگر علاوه بر این‌ها ساعت و مصرف سوخت لحظه‌ای را نیز نمایش می‌دهد.صفحه کیلومتر شمار در 206 شامل دور شمار موتور در سمت چپ و کیلومتر شمار در سمت راست است و میزان مصرف سوخت و دمای آن را به صورت آنالوگ به نمایش می‌گذارد. علاوه بر این نمایشگری در قسمت بالای کیلومتر شمار وجود دارد که علاوه بر مسافت طی شده مقدار سطح روغن موتور و میزان کیلومتر باقی مانده تا سرویس دوره‌ای بعدی را به نمایش می‌گذارد. البته در 206 نمایشگر دیگری در وسط داشبورد قرار دارد که علاوه بر ساعت اطلاعات مربوط به دما، تاریخ و باز بودن درب‌ها را نشان می‌دهد که این مورد در تندر90 منتفی است.

شتاب اولیه تندر90 کمی بهتر از 206 احساس می‌شود. البته این مورد مستقیما به پدال گاز برقی 206 برمی‌گردد که در ابتدای حرکت کمی با تاخیر عمل کرده اما در ادامه این مشکل وجود ندارد و در سرعت‌های بالای 100 کیلومتر این 206 است که به لطف طراحی آیرودینامیک‌تر و ضریب دنده‌های بهتر، برتری را در دست می‌گیرد. شتاب ثانویه دو خودرو در این کلاس بسیار خوب و راضی کننده است.

البته به نظر می‌رسد که رقم 10.2 ثانیه‌ای که کمپانی برای تندر90 اعلام کرده کمی به دور از واقعیت باشد چون 206 با شتاب 11.4 در عمل با آن تفاوت فاحشی ندارد. سیستم تعلیق تقویت شده 206SD  باعث شده است که این خودرو نسبت به گونه‌ هاچبک از عملکرد نرمی برخوردار باشد و تکان‌های سطح مسیر حرکت را کمتر به راننده و سرنشینان منتقل ‌کند که این مساله در مورد تندر90 نیز صدق می‌کند.

206 صندوقدار عملکرد نرم‌تر و کیفیت سواری بهتری از تندر90 دارد. هر دو خودرو تا سرعت 110 کیلومتر بسیار خوب هستند اما از این میزان که بالاتر می‌رویم تندر90 به علت نقطه ثقل بالا و بدنه‌ی فاقد آیرودینامیک دچار کمی بی تعادلی می‌شود و مانور دادن با این خودرو در سرعت‌های بالای 110 واقعا به دور از انتظار است اما 206SD  حتی اگر در عمل نیز نتواند در چنین سرعتی مانور دهد اما حداقل احساسی که به راننده منتقل می‌کند همانند تندر90 ناخوشایند نیست.

 206SD  به علت اضافه شدن میله‌های تعادل در قسمت عقب سیستم تعلیق موجب شده که هندلینگ خوبی داشته باشد و مسلم است که به علت نقطه ثقل پایین تر، هندلینگ بهتری از تندر90 ارایه دهد و در عمل نیز هندلینگ بهتری از تندر90 دارد. هر دو اتومبیل در هنگام رانندگی راحت هستند و دنده‌ها یکی پس از دیگری به راحتی تعویض می‌شوند. 206 خوشدست‌تر بوده و راننده تسلط بهتری بر آن دارد و به علت حالت قرارگیری راننده در پشت فرمان حس بهتری از لذت رانندگی را به راننده منتقل می کند. هر دو خودرو دارای ترمزهای خوب و قابل اعتمادی هستند البته به علت این که ترمزهای عقب 206 دیسکی هستند پر قدرت‌تر احساس می‌شود ولی ترمزهای تندر90 نیز خوب و قابل اعتماد هستند.

در هرحال هنگام خرید خودرو شرایطی نظیر مصرف سوخت کم، استهلاک پایین قطعات و هزینه های تعمیر و نگهداری پایین باید ملاک باشد.

تندر90 یک خودروی ارزان قیمت در تمام اروپا به حساب می آید. خودرویی که شاید کسی فکرش را هم نمی کرد که بتواند با این قیمت در بازار ایران حضور پیدا کرده و با چنین اقبالی روبه رو شود.

مصرف سوخت ترکیبی تندر90 در 100 کیلومتر نیز 9/6 لیتر است که نشان دهنده کم مصرف بودن این خودرو است. در سوی دیگر پژو 206 صندوقدار تولید داخل که 1096 کیلوگرم وزن دارد پرمصرف تر از تندر 90 است. 

با نگاهی به پیشرانه دو خودرو، متوجه می شویم که هر دو خودرو از موتوری هم حجم بهره می برند که در این میان قدرت موتور 206 حدود پنج اسب بخار بیشتر است اما این موضوع نشان از چابک تر بودن 206SD  ندارد چرا که تندر90 از شتاب بهتری نسبت به این خودرو بهره می برد که می توان عملکرد بهتر گیربکس تندر90 را نیز مزید بر علت دانست.

اما نکته ای که در مورد این دو خودرو وجود دارد این است که هر دو به عنوان خودروهای کم مصرف راهی بازار می‌شوند اما در این میان مصرف سوخت تندر90 در عمل بهتر از 206SD است چرا که 206SD  در شهر چیزی در حدود 11 لیتر در100 کیلومتر بنزین می‌سوزاند این در حالی است که تندر 90 همین مسافت را در شهر با هفت لیتر بنزین طی می‌کند.

استهلاک

مهمترین مساله برای خرید خودرو می‌تواند استهلاک پایین یک خودرو باشد به گونه ای که آن را در زمره خودروهای اقتصادی قرار دهد.

این دو خودرو نیز به عنوان خودروهای اقتصادی راهی بازار می‌شوند اما در این زمینه 206SD حرف زیادی برای گفتن ندارد چرا که کیفیت قطعات آن روز به روز کمتر شده و هر روز بر ایرادات آن افزوده می‌شود، این در حالیست که تندر90 همچنان کیفیت بالای خود را حفظ کرده و خریداران خود را راضی نگه داشته است خودروهایی همچون 206SD  و تندر90 به دلیل ساخت پیچیده به طور کلی کم استهلاک نیستند و انتظار یک خودروی ژاپنی را نمی‌توان از آنها داشت اما باز هم در این میان می توان بر روی تندر90 حساب بیشتری باز کرد.

وضعیت قطعات در بازار

زمانی بود که قطعات تندر90 در بازار یافت نمی شد به گونه ای که حتی فیلتر روغن آن نیز نایاب بود اما در حال حاضر داستان به گونه دیگری است در بازار لوازم یدکی نه تنها لوازم تندر فراوان شده بلکه قیمت آن هم همانند خودروهایی چون پژو 405 است که نمی توان آن را گران تلقی کرد لوازم بدنه تندر90 را می توان فراوان تر از پژو 206SD دانست چرا که برخی از قطعات بدنه 206SD در بازار کمیاب هستند. نکته دیگر نیز موجود بودن نمونه های ترک، اسپانیا و رومانیایی این قطعات است که با قیمتی مناسب به دست خریداران می رسد.

در نهایت هر دو خودرو دارای نقاط ضعف و قوت هستند و اگر بخواهیم جمع‌بندی انجام دهیم باید بگوییم اگر خانواده‌ پر جمعیتی هستید، تندر90 به علت فضای عالی در این رنج قیمت می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد واگر خانواده‌ با جمعیت کمتر هستید و یا برای جوان‌ترها 206 می‌تواند انتخاب بهتری به شمار برود.

 مشخصات فنی خودرو پژو 206 صندوقدار V8

نام:

206 SD V8

نام انگلیسی:

206 SD

کارخانه مونتاژ کننده:

ایران خودرو

مشخصات کلی

موتور استاندارد:

 

حجم موتور:

1587

حداکثر قدرت:

110@5800

جعبه دنده:

5 دنده دستی

حداکثر سرعت:

193

شتاب 0 تا 100:

 

مشخصات فنی

تعداد سیلندر:

4

تعداد سوپاپ:

16

نسبت سوپاپ به سیلندر:

4

حداکثر گشتاور:

142@4000

نسبت تراکم:

 

میزان مصرف بنزین خارج شهر:

 

میزان مصرف بنزین داخل شهر:

 

مشخصات خارجی

طول:

4188 میلیمتر

عرض:

1655 میلیمتر

ارتفاع:

1456 میلیمتر

فاصله دو محور:

2442 میلیمتر

قطر تایر:

 

عرض تایر:

 

نسبت ارتفاع به عرض تایر:

 

امکانات

سیستم ضد قفل ABS:

 دارد

فرمان هیدرولیک:

دارد

کیسه هوا:

 

قفل مرکزی:

 

سایر مشخصات

حجم مخزن:

50

وزن در حالت معمول:

1104 کیلوگرم

تعداد سرنشین:

5

توضیحات

کارخانه سازنده:

پژو

کشور سازنده:

فرانسه

شروع تولید:

2006

پایان تولید:

تا امروز

مشخصات فنی تندر 90 E2 فول

نام:

تندر90 (L90)

نام انگلیسی:

Logan

سایر نام ها :

تندر90

کارخانه مونتاژ کننده:

ایران خودرو، پارس خودرو

مشخصات کلی

موتور استاندارد:

 

حجم موتور:

1598

حداکثر قدرت:

105@5750

جعبه دنده:

5 دنده دستی

حداکثر سرعت:

183

شتاب 0 تا 100:

 

مشخصات فنی

تعداد سیلندر:

4

تعداد سوپاپ:

16

نسبت سوپاپ به سیلندر:

4

حداکثر گشتاور:

148@3750

نسبت تراکم:

10:01

میزان مصرف بنزین خارج شهر:

 

میزان مصرف بنزین داخل شهر:

9 لیتر

مشخصات خارجی

طول:

4247 میلیمتر

عرض:

1740 میلیمتر

ارتفاع:

1534 میلیمتر

فاصله دو محور:

2630 میلیمتر

قطر تایر:

 

عرض تایر:

 

نسبت ارتفاع به عرض تایر:

 

امکانات

سیستم ضد قفل ABS:

دارد

فرمان هیدرولیک:

 

کیسه هوا:

راننده (سرنشین جلو بستگی به نوع)

قفل مرکزی:

دارد

سایر مشخصات

حجم مخزن:

50

وزن در حالت معمول:

1060(1100) کیلوگرم

تعداد سرنشین:

5

توضیحات

کارخانه سازنده:

رنو

کشور سازنده:

فرانسه

شروع تولید:

2004

پایان تولید:

تا امروز

 

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...