اگر لکسس و کادیلاک مانند جاستین تیمبرلیک و جاستین بیبر در پی کسب افتخار باشند اما آئودی S5 همچون کلینت ایستوود از پس سالها تجربه بازیگری و کارگردانی روالی پیوسته و افتخارآمیز دارد. ریشههای این برجستگی هم برمیگردد به سال 2007، وقتی آئودی هنوز رقیبی چون مدل 435 بامو نداشت و همه رقبا را له میکرد.
Cadillac ATS Coupe 3.6, Lexus RC350 F Sport, and Audi S5
هدف ما از این مقایسه بررسی چالشی میان این سه خودرو بود که همگی در محدوده قیمت بالاتر از 50,000 دلار قرار دارند. کادیلاک و لکسس برخلاف آئودی بهصورت آپشنال از سیستم چهارچرخ متحرک بهره نمیبرند این در حالی است که آئودی از این سیستم بهصورت عادی بهره میبرد و شما برای آن هزینه اضافهای پرداخت نمیکنید. از آنجا که با اضافه شدن این سیستم به کادیلاک و لکسس بر وزن این دو افزوده میشد ما از این کار اجتناب کردیم. در این خصوص اگرچه بهطورکلی آئودی S5 یک A5 قدرتمندتر است و نه چیزی بیشتر اما دیسکهای ترمز قدرتمند کادیلاک و لاستیکهای چهارفصل لکسس حقایق دیگری را نشان میدهد. ناگفته پیداست سیستم تعلیق ATS از تهاجمیترین نمونههای بازار است. لکسس اما بدون سیستم 4 چرخ متحرک دچار کم فرمانی بهویژه در قسمت عقب است.
بر روی لکسس و آئودی موتور استاندارد V6 سوار است که در مقایسه با موتور 6 سیلندر 3.6 لیتری کادیلاک چیزی کم ندارد.
Cadillac ATS Coupe 3.6, Lexus RC350 F Sport, and Audi S5
برای شناخت بهتر هر یک از این سه خودروی دو درب، با عبور از خیابانهای شهر و گذر از میان کوههای ایالت کالیفرنیا به سمت نقطهای در جنوب غربی، یعنی سن آندریاس حرکت میکنیم تا درنهایت به ساحل زیبای جالما در کناره اقیانوس آرام برسیم.
Cadillac ATS Coupe 3.6, Lexus RC350 F Sport, and Audi S5
عبور فرمانده رتبه سوم: لکسس RC 350 F sportاین خودرو را میتوان اینگونه تعریف کرد: یک پرش بلند برای خلق آنچه لکسس “کوپه رادیکال” مینامد با ترکیب داغترین مدلهای v6 خود یعنی GS و IS همراه با یک یک شاسی و سختافزار بلندپروازانه که درسهایش را به خوبی از سوپر کار مشهور خود LFA آموخته است. به کمک طراحان برجسته، جلوپنجره خودرو به شکلی زیبا طراحی شده با این مفهوم که شبکههای دماغه همچون نگارههای یک دوک نخریسی و حاشیه ای کروم کاری شده به شلاقی میمانند که میخواهد رقیب را از پای درآورد. پیکره خودرو با انبوهی از خطوط زیبا و دست و دل بازانه همچون مجسمه ای است تراشخورده در همراهی با دریچههای ورودی هوا در کنار و چراغهای خودرو یک صدای واحد دارد. صدایی که از اعماق روح نجواگر لکسس فریاد میزند.
2015 Lexus RC350 F Sport
موتور لکسس برخلاف ظاهر خودرو صدایی آرام و آرامشی غریب دارد.RC با انبوهی از مشخصات سری sport F همراه شده تا این لکسس کوپه استانداردهای جدیدی از رانندگی را عرضه کند.
خودروی مورد آزمایش ما در مدل پایه قیمتی در حدود 43715 دارد که با افزودن برخی موارد قیمتش به بیش از 54 هزار دلار میرسد. تجهیزاتی که همچون پکیج sport F (که شامل تایرهای 19 اینچی، تریم داخلی، دامپرهای دوبل و صندلیهای اسپرت میشود) به قیمت 3985 دلار، دستگاه ناوبری و سرگرمی به قیمت 2610 دلار و تریم داخلی.
2015 Lexus RC350 F Sport
درباره RC حرفوحدیث بسیار است. شاسی خودرو میتواند به خوبی ضربات را مهار کند، همین ویژگی باعث میشود تا رانندگی با این خودرو ساده باشد و بتوان این کوپه وحشی را در پیچها تحت کنترل داشت. بااینحال تنها برخی رؤیاهای لکسوس درباره این مدل محقق شدهاند و همچنان برخی عیوب این خودرو چشمگیر است. در استفادههای نرمال و عادی لکسس شبیه مادربزرگی دوست داشتنی است، سنگین و باوقار. غرش موتور توجه شما را جلب میکند، تغییر دندهها با شتاب انجام میشود، واقعیت این است که لکسس فرمان پذیری بالایی دارد و رانندگی با آن مانند خوابیدن روی مخمل است. خودرو کاملاً تحت اختیار شماست و در داخل کابین کمتر صدایی شنیده میشود و همهجا ساکت است.
2015 Lexus RC350 F Sport
با انتخاب حالت اسپرت اما فعلوانفعالاتی ناخوشایندی در RC صورت میگیرد و لکسس سویه دیگر شخصیت خود را به شما مینمایاند. وقتی لکسس خشمگین میشود دندانهایش را به هم میفشرد و این یعنی سیستم تعلیق سفت میشود، فرمان حساس میشود و دور موتور تا محدوده قرمزرنگ بالا میرود اما متأسفانه عملکرد آنگونه که باید نیست! لکسس ضعیفترین نسبت وزن بهقدرت را در این گروه خشن! داراست و این یعنی شکست. خودرو آشکارا از تقسیم وزن نامناسب رنج میبرد و در چالش اسلالوم این موضوع بهوضوح عیان میشود. اگر میپرسید عمده این مشکل به تایرهای نامناسب RC 350 F sport برمیگردد یا مهندسانی که به خوبی خودرو را تنظیم نکردهاند؟ به نظر ما هردو اینها مقصرند. سبکی فرمان گرچه روح یاغی لکسس را نشان میدهد اما موجب میشود تا خودرو سردرگم و در حرکات مارپیچی عملکردی ضعیف داشته باشد. در این میان پدال ترمز کار را بدتر میکند بهگونهای که موجب میشود اعتمادبهنفس راننده RC 350 F sport کاملاً از دست رود.
2015 Lexus RC350 F Sport
در داخل کابین اوضاع بدتر از این است. در این گروه از خودروها، لوکس بودن و راحتی فضای داخلی یک فاکتور مهم و اساسی است و لکسس اینجا هم با مشکلات متعددی روبرو است. باوجود اینکه لکسس بیشترین ارتفاع سقف را در این گروه داراست اما فضای سرنشینان در جلو و عقب خودرو کاملاً عادی است و سرنشینان عقب نه تنها جای وول خوردن ندارند که دید بسیار محدودی نیز به بیرون دارند. حتی آینههای جانبی هم دید مناسبی به راننده نمیدهند.
در صندلیهای جلو وضع بهتر است و نشیمن و استراحتگاه دستها و پشت عالی است و بدن سرنشینان را به خوبی حفظ میکند. البته در حالی که آئودی و کادیلاک صندلیهایی با تنظیمات کاملاً الکترونیکی در همه قسمتها و جهات دارند لکسس از کنار این امکان بهراحتی میگذرد.
پد لمسی موجود در لکسس که امکان ارائه اطلاعاتی از وضعیتهای مختلف را به راننده میدهد از نکات بسیار خوب این خودرو است که مخصوصاً در انتخاب دندهها بسیار مؤثر است گرچه کار با آن کمی خستهکننده است. نهایتاً اینکه میتوان لکسس RC 350 F sport را جاستین بیبر تشبیه کرد که از فرط بادهگساری در گوشه ای از یک اتوبوس پیر بیحوصله بیرون را نگاه میکند!
رتبه دوم: کادیلاک ATS Coupe 3.6 خبر خوب درباره کادیلاک این است که تلاشهای جنرال موتورز به ثمر نشسته است. صرفهجویی در وزن، دینامیک رانندگی بالا و فرمان پذیری عالی و تمرکز بر شاسی متوازن و سیستم تعلیق مغناطیسی که به خوبی ضربات را جذب میکند، همگی باعث شده تا کادیلاک ATS Coupe 3.6 نویددهنده روزهای خوبی برای جانب جنرال موتورز باشد.
2015 Cadillac ATS Coupe 3.6
فضای بیرونی خودرو بهوضوح یادآور کوپههای مشهور برند کادیلاک یعنی ELR و CTS است. کادیلاک ATS چیزی میان زرقوبرق لکسس RC و روح کلاسیک S5 آئودی است. کادیلاک با این مدل ثابت کرد به ایده کاهش وزن و توجه ویژه به کیفیت ایمان دارد و میخواهد خاطرات مردم از کوپههای چاق و تنبل خود را پاک کند آنهم با خودرویی چابک، باکیفیت و ارزشمند. خودرویی که پس از نیم قرن تاج گل قدیمی کادیلاک را بر سر ندارد و از مفهومی تازه حرف میزند.
2015 Cadillac ATS Coupe 3.6
ATS Coupe برای حمله به کوپههای اسپرت موجود در بازار که محدوده قیمت 40 تا 60 هزار دلار ساخته شده، آنهم با انبوهی از انتخابها که به شما اجازه میدهد از میان دو موتور قدرتمند، دو نوع گیربکس، سیستم دو یا چهارچرخ متحرک و چهار تریم داخلی دست به انتخاب بزنید. خودروی مورد آزمایش ما در این جدال از تریم پریمیوم با موتور 6 سیلندر 3.6 لیتری بهره میبرد که قیمت کادیلاک را تا 52315 دلار افزایش میداد.
2015 Cadillac ATS Coupe 3.6
مزیت برجسته ATS Coupe در این جدال، تعادل بسیار بالای خودرو و وزن مناسبی است که دارد. شاسی با کمترین حرکات و کمترین کمفرمانی مزیت دیگری است که در همراهی با لاستیکهای بریجستون پوتنزا RE050A به کادیلاک در این جدال برتری میبخشد و این آفریده زیبای جنرال موتورز را در مسابقه اسلالوم در صدر این گروه سه تیمی قرار میدهد. کادیلاک با اضافه کردن دریچههای گاز به سیستم ترمز این خودرو مانع سرخوردنهای بیجا در سر پیچ شده و به کادیلاک ATS Coupe مزیتی بخشیده که در کمتر خودروی امروزی دیده میشود. این مزیت باعث شده تا در آزمایش ترمز از سرعت 113 تا 0، کادیلاک 3 متر خط ترمز کمتری از آئودی و 6.4 متر کمتر از لکسس برجای گذاشت.
2015 Cadillac ATS Coupe 3.6
کادیلاک بااینکه نسبت به بزرگترین بدنه و بزرگترین حجم موتور در این گروه اختلاف فاحشی دارد اما بهواسطه کشش کمتر موتور، فاصله میان دندههای بیشتر و قدرت موتور کمتر در برابر آئودی ناتوان از مقاومت است و قافیه را میبازد. حرکت با کادیلاک در جادهها شایسته تحسین است و ATS واقعاً سواری دلپذیری دارد اما هرگز نمیتواند برخی حرکات اتاق در سرعتهای بالا و در مسیرهای مواج را فراموش کرد. البته همهچیز با فرمان کالیبره و عالی کادیلاک تحت اختیار است و جای نگرانی نیست اما تکانههای این خودرو در این سطح از بازار قابلبخشش نیست. پدال ترمز در پاسخ به فشار پا پاسخی مناسب دارد و عملکرد دیسکها بسیار عالی است. کادیلاک ATS در جدال با S5 آئودی رقیبی سرسخت است و پر بیراه نیست اگر بگوییم که یانکی تروفرز، آلمانی مغرور اصیل را حسابی به چالش میکشد.
خواننده احتمالاً از خود بپرسد پس چرا کادیلاک با همه ویژگیهای خوبش از پس آئودی برنمیآید؟ پاسخ روشن است: جعبهدنده کادیلاک بههیچوجه درخور نام این برند نیست و وظیفه خود را به خوبی انجام نمیدهد. عیب دیگر کادیلاک در موتوری است که در دورهای ابتدایی همچون سگی گیر افتاده در سرمای سوزان زمستان میلرزد و در دورهای بالایی مانند یک گربه جیغ میکشد. خب مشخص است که با لرزیدن و جیغ زدن نمیتوان ارابه مرگبار آلمانی را شکست داد و همین موتور از رده خارج عامل اصلی ناتوانی کادیلاک در کسب رتبه نخست است. کادیلاک همچون جاستین تیمبرلیک بلندپرواز نیست گرچه با افتخار به رتبه دوم خود میبالد.
ارابه مرگبار و راههای افتخار رتبه نخست: آئودی S5 آشکارا گرانقیمت و لوکس است و گرچه از تاریخمصرف طراحیاش کمی گذشته اما هنوز حرفهای بسیاری برای گفتن دارد و بدون توقف مسابقات و مقایسههای مختلف را با کسب رتبههای برتر پشت سر میگذارد. این افتخارآفرینی ریشه در ذات تندوتیز آئودی دارد. آئودی همه ویژگیهای لازم برای قهرمانی را دارد.
2015 Audi S5
فرزند میانی خاندان آئودی قیمتش از حدود 53 هزار دلار چکش میخورد که کمی گران است. خودروی مورد آزمایش ما البته از 4 مجموعه اضافه بهره میبرد که رویهم حدود 5 هزار و 800 دلار بر قیمتش میافزایند و قیمت این کوپه 2+2 را به کمی کمتر از 60 هزار دلار میرسانند. آپشن هایی از قبیل پکیج تکنولوژی شامل سیستم هشداردهنده کناری و هشداردهنده دنده عقب، ناویگیشن و سیستم سرگرمی، پکیج جعبهدنده اتوماتیک، هفت سرعته و دوکلاچه آئودی، پکیج تریم فیبر کربن داخل اتاق و … .
2015 Audi S5
حرکت دو سال پیش آئودی که موتور 8 سیلندر و 4.2 لیتری خود را با موتور 6 سیلندر جدید و سوپرشارژر دار خود عوض نمود بسیار زیرکانه بود چراکه در عین کاهش وزن، چابکی و قدرت فراوانی را نصیب S5 نمود. با وجود کاهش قدرت اما گشتاور خودرو در دامنه گستردهتری در اختیار قرار گرفت و توزیع وزن میان محورهای جلو و عقب بهبود یافت. این تغییر نه تنها باعث برتری S5 در بسیاری از رقابتها شد که در هماهنگی با جعبهدنده 7 سرعته و دوکلاچه آئودی، به کاهش چشمگیر مصرف سوخت و افزایش شتاب S5 منجر شد. همین عوامل در این رقابت موجب برتری آئودی بر کادیلاک شدند، دماغه سنگین ATS کار دست کادیلاک داد و آئودی S5 رستگار شد.
2015 Audi S5
وقتی با آئودی S5 در حال گاز دادن هستید دو چیز را هرگز نباید فراموش کنید: صدای زیبا و جذاب موتور که تا 6800 دور در دقیقه بالا میرود و کابین مملو از چرم و چوب آئودی که راحتی و آرامش را نصیب شما میکند. این آئودی گرچه در هندلینگ و سیستم ترمز به گرد پای کادیلاک هم نمیرسد اما مجموعه هماهنگی به خریداران تحویل میدهد که میتوانند همواره از پیروزی بر رقیب دمدمیمزاجی چون لکسس RC و مبارز تازهنفسی همچون کادیلاک آسودهخاطر باشند. تنها مشکلات آئودی اما در 2 چیز نهفته است: سیستم ترمزی که احساس قدرت را از طریق پدال به راننده منتقل نمیکند و عامل دیگر کم فرمانی حادی است که باعث میشود تا در پیچها و مسابقه اسلالوم قافیه را به کادیلاک ببازد. البته طرفداران آئودی نباید نگران باشند. راننده آئودی در جاده و با تکیه بر موتور و گیربکس فوقالعادهاش نظارهگر کادیلاک و لکسوس در آینه ایست که روبرویش قرار دارد.
2015 Audi S5
کابین آئودی در این مدل با تریم ممتاز عرضه میشود که زیبایی چشمنوازی دارد. جز کمربندهای جلو که در تنظیمات با اندکی مشکل مواجهاند بقیه موارد دلپذیر است. صندلیهای آئودی همچون یک مبل زیبا، نرم و راحتاند و در صندلیهای جلو راحتی را میتوان سریعاً احساس کرد. سوای اینها سیستم سرگرمی MMI آئودی است که با ارگونومی عالی میتواند سرنشینان خودرو را سرگرم نماید.
جدول امتیازات و بخشهای مختلف مسابقه |
Audi S5 | Cadillac ATS Coupe 3.6 | Lexus RC350 F sport | امتیاز کل | بخش |
51 | 55 | 41 | 60 | سیستم تعلیق و شاسی |
51 | 43 | 41 | 55 | سیستم انتقال قدرت |
21 | 22 | 14 | 25 | لذت رانندگی |
8 | 7 | 8 | 10 | راحتی رانندگی |
9 | 5 | 5 | 10 | ارگونومی |
5 | 4 | 3 | 5 | راحتی صندلی های جلو |
5 | 5 | 3 | 5 | راحتی صندلی های عقب |
5 | 4 | 4 | 5 | فضای بدن |
10 | 9 | 8 | 10 | امکانات و ویژگی ها |
9 | 8 | 8 | 10 | متناسب بودن |
9 | 5 | 6 | 10 | طراحی داخلی |
9 | 8 | 5 | 10 | طراحی خارجی |
0 | 0 | 0 | 5 | تخفیفات و امکانات ویژه |
17 | 20 | 19 | 20 | ارزش مدل مورد آزمایش |
209 | 195 | 165 | 240 | کل امتیازات |
-
Audi S5 | Cadillac ATS Coupe 3.6 | Lexus RC350 F sport | |
53425 $ | 46145 $ | 47700 $ | قیمت پایه |
59325 $ | 52315 $ | 54405 $ | قیمت مدل مورد آزمایش |
4.64 | 4.66 | 4.69 | طول (متر) |
1.85 | 1.84 | 1.84 | عرض (متر) |
1.37 | 1.39 | 1.39 | ارتفاع (متر) |
supercharged DOHC 24-valve V-6 (2995 cc) | DOHC 24-valve V-6 (3564 cc) | DOHC 24-valve V-6 (3456 cc) | مشخصات موتور |
333 / 6500 | 321 / 6800 | 306 / 6400 | قدرت موتور/دور موتور |
440 / 2900 | 373/ 4800 RPM | 375 / 4800 RPM | گشتاور (نیوتن متر/دور موتور) |
7سرعته دو کلاچه اتوماتیک | 6سرعته اتوماتیک | 8سرعته اتوماتیک | جعبه دنده |
Pirelli Cinturato P7 245/40R-18 93Y | Bridgestone Potenza RE050A RFT F: 225/40RF-18 88W R: 255/35RF-18 90W | Dunlop SP Sport Maxx 050 F: 235/40R-19 96Y R: 265/35R-19 94Y | نوع و اندازه تایر |
4.5 | 5.6 | 6 | شتاب 0 – 96 |
246 کیلومتر در ساعت | 240 کیلومتر در ساعت | 235 کیلومتر در ساعت | نهایت سرعت |
0.90 g | 0.94 g | 0.85 g | بالاترین میزان تحمل شتاب جانبی |
1793 | 1614 | 1761 | وزن (کیلوگرم) |
56.1/43.9 | 51.4/48.6 | 53.1/46.9 | نسبت تقسیم وزن در دو محور جلو و عقب |