ابرخودروی دوج، تغییر مدیریت سایپا، ورود خودروهای چینی
درحالیکه آمارهای تولید خودرو در کشور حاکی از رشد تولید 17% در دوماهه آغاز سال نو خورشیدی و حضور پررنگ برندهای چینی در بازار دارد، خبرهای متعددی از برندهای مختلف جهانی به گوش میرسد که |
در هفتهای که سعید مدنی از سایپا رفت و سکان هدایت کارخانه سایپا را به مهدی جمالی سپرد، گزارش دوماهه تولید خودرو در ایران منتشر شد و از رشد 17% تولید خودرو در قیاس با همین بازه زمانی در سال گذشته خبر داد. در همین هفته گزارش تولید و فروش خودرو در آمریکا هم منتشر شد. این گزارش که حاوی اطلاعات سهماهه فروش خودرو در امریکا است نشان میدهد که امسال پس از 11 سال رکوردهای فروش خودرو شکسته میشود. این آمار نشان میدهد که فروش ماه می میلادی با 1,630,000 هزار دستگاه در مقایسه با ماه آوریل از 11% رشد و به نسبت همین ماه در سال گذشته دو درصد رشد داشته که نشانهٔ خوبی برای خودروسازان است. این گزارش از رشد فروش میتسوبیشی و جنرال موتورز، رکود فورد و فیات کرایسلر و ثبات هوندا خبر میدهد.
فورد نیز بهتازگی تلاشی جدی برای ارتقا مدلهای مختلف خود صورت داده و پس از ارائه نسل جدید موستانگ شلبی، این بار به سراغ ون پرفروش و محبوب خود ترانزیت رفته و این ون سختجان را با تغییراتی در داخل و خارج به بازار عرضه نموده است. ون ترانزیت یکی از خودروهای کاری و موردعلاقه اقسام کارفرمایان و کارگران است.
خبر دیگر اینکه رویترز از قول سرجیو مارچیونه، تاریخ اولین عرضه عمومی سهام فراری را سهماهه چهارم سال 2015 اعلام کرده است. مارچیونه دلیل این تأخیر را مباحث مالیاتی اعلام کرده و گفته نیاز است گروه فیات کرایسلر بر سر فروش فراری باهم به توافق برسند. این نخستین بار نیست که فراری از عرضه عمومی سهام خود طفره میرود و ممکن این بلوک سهام که احتمالاً ده درصد باشد تا اوایل 2016 عرضه نگردد.
دوج با ابرخودروی مفهومی، اسپرت و عجیب خود SRT تاماهاوک زنگها را برای یک رقابت فوقالعاده در بالاترین بخش بازار آغاز کرده و با رندرها و تصاویر گرافیکی منتشرشده از محصول جدیدش، همه را غافلگیر نموده. البته این خودرو فعلاً بایستی در یک بازی رایانهای به رقابت با رقیبان خود بپردازد اما شایعههای بسیاری از تولید قریبالوقوع این خودرو حکایت دارد. خودرویی که با یک پیشرانه V10 و هیبریدی میتواند تا 2590 اسببخار قدرت تولید کندو به مرز سرعت 400 کیلومتر در ساعت برسد. طراح این خودرو پل هوست یکی از طراحان استودیو طراحی شرکت جیپ است.
NHTSA یا سازمان ایمنی ترافیک و امنیت بزرگراههای آمریکا در تازهترین گزارش خود از دریافت 9 شکایت خبر داده که مالکان مدل 2014 جیب گرندچروکی از وضعیت ترمز خودرو ناراضی بودهاند. شکایت این افراد حاکی از عملکرد خودکار و اشتباه سیستم ترمز در اعلام وضعیت اضطراری بوده و مدعی است که گرندچروکی این رفتار را بارها و بارها به نمایش گذاشته و منجر به کاهش ناگهانی در سرعت خودرو در ترافیک و ایجاد خطر تصادف شده است و این یعنی عکس حالتی که سیستم هشدار ترمز برای آن طراحی شده است. اریک ماین سخنگوی جیپ اما به آسوشیتدپرس گفته که مالکانی این مدل که با چنین رفتاری از سوی سیستم ترمز روبرو هستند میتوانند با مراجعه به نمایندگیهای جیپ مشکل خود را برطرف نمایند.
هیوندای نیز دستبهکار شده و بعد از دو سال دستی به سروشکل سانتافه محصول پرفروش خودکشیده و با تغییراتی اندک در ظاهر آن بهزودی فیسلیفت سانتافه را به بازارهای جهانی عرضه کند. از جمله این تغییرات در بیرون خودرو، تغییراتی در ضربهگیرهای کنار و ورودیهای هوا بر روی سپر است که با حاشیه کروم کاری شده جذابیت دوچندانی به سانتافه بخشیده است. چراغهای LED جلو و عقب، چراغهای روشن شونده در روز و لاستیکهای 18 و 19 اینچی با رینگهای جدید از جمله تغییراتی است که در بیرون خودرو قابل مشاهده است. داخل خودرو اما از تغییرات درامان مانده است و جز چند رنگ جدید تغییری در ظاهر کابین به وجود نیامده است. چراغهای تنظیم شونده، کروز کنترل پیشرفته، ترمز اضطراری مستقل، یک دوربین 360 درجه و سیستم صدای فراگیر JBL از جمله امکاناتی است که در این مدل موجود است و در کنار آن هیوندای دو موتور دیزلی 2 و 2.2 لیتری را به شما پیشنهاد میکند. این موتورها آلایندگی کمتری دارند و راندمان بهتری برخوردارند. قرار است این مدل از اواسط ماه آینده در تأسیسات هیوندای در هندوستان تولید گردد.
فیات هم قرار است بهزودی فیسلیفت خودروی محبوب و پرفروش خود 500 را به بازار ارائه کند. بر مبنای عکسهایی که از این خودرو به هنگام آزمایش منتشرشده فیسلیفت این خودرو، سری 500 را بهشدت به سری 500X نزدیک میکند.
مدیرعامل آئودی روپرت استدلر هم گفته است که آئودی برنامهای برای تولید مینیون ندارد وی همچنین خبرهای درزکرده درباره تولید یک خودروی بزرگ به نام Q8 را رد نکرد اما گفت این پروژه هنوز نمیتواند واقعی و قابل استناد باشد.
از بازار خودروی داخل هم خبر میرسد که لیفان با دو محصول جدید و چری با یک محصول نو قرار است مصرفکنندگان ایرانی را غافلگیر کند! لیفان با دو محصول 820 و ایکس 50 میخواهد دوباره بخشی بیشتری از بازار را از آن خود کند. درباره خودروی 820 باید گفت که این سدان بر اساس پلتفرمی لوکس و عملکردی بالا پایهریزی شده است در اولین قدم با موتور 2.4 لیتری VVT عرضه خواهد شد. X50 دیگر محصول لیفان هم یک کراساوور متوسط است و خشونت ایکس 60 را ندارد اما از طراحی بهروزتر و اسپرت برخوردار است و انتظار میرود نظر جوانان را به خود جلب کند.
چری دیگر چینی بازار هم با ارائه نسل جدید QQ یا همان ام وی ام 110 خودمان میخواهد رده خودروهای کوچک را با شکی تازه روبرو کند. به نظر میرسد چینیها بیدارند و ایرانیها در خواب. آیا کسی نیست این مرد خوابآلود را از خطری که تهدیدش میکند بیدار کند؟