عیب یابی خودروی انژکتوری
شاید خیلی مواقع مشکلاتی برای خودروی انژکتوریتان بوجود آمده که علت آن را نمیدانید حتی با مراجعه به چند مکانیک آنها هم درمانهای اشتباه به کار می برنند و علاوه بر صرف وقت و هزینه مشکل حل نمی گردد در ادامه مطلب جدولی از عیب های مختلف و علت بروز این عیوب رو براتون آوردیم که دیدنش بد نیست:
نوع عیب | علت خرابی |
روشن نشدن خودرو | ۱- سوئیچ اینرسی : ممکن است در اثر ضربه شدید به خودرو ( مانند دست انداز ) عمل کرده باشد ۲- سنسور دور موتور ممکن است خراب باشد یا براده به نوک آن چسبیده باشد. ۳- پمپ بنزین ( فیوز – سیم کشی – پمپ بنزین ) ۴- رله اصلی دوبل : در این حالت چراغ چک پشت آمپر نداریم. ولی اگر رله بنزین ایراد داشته باشد چراغ چک داریم ۵- گیر کردن شافت استپر موتور ۶- با دیاگ چک شود دمای آب چند درجه است ( مثلاً اگر ۴۰- یا ۲۱۵ + را نشان دهد فشنگی آب یا سیم کشی ایراد دارد ۷- در خودرو های پیکان و RD سنسور MAP ۸- باتری ۹- قطع شدن تغذیه ECU : در این حالت نیز چراغ چک پشت آمپر خاموش است. با توجه به نقشه، مسیر ولتاژ ۱۲ ولت و سوئیچ باز را چک کنید. ۱۰- خرابی ECU : به عنوان مثال اگر چراغ چک نداشته باشیم ممکن است آی سی رگولاتور یا رله دبل خراب باشد. |
خودرو در هنگام صبح با استارت زیاد روشن می شود اگر زیاد گاز داده شود خاموش می شود | ۱- سنسور مپ MAP |
خودرو در هنگام صبح بااستارت اول روشن نمیشود اما دربقیه اوقات فوراً روشن میشود | ۱- فشنگی یا سنسور دمای آب |
خودرو در هوای سرد روشن نمی شود | ۱- فشنگی یا سنسور دمای آب |
خودرو در هوای سرد مثلا صبح ها به محض روشن شدن خاموش می شود به معنای دیگر ساسات نمی کند و باید پا روی پدال نگه داشته شود | ۱- استپر موتور ( ممکن است نوک آن کثیف شده باشد یا شفت آن بر اثر انبساط و انقباض گیر کرده باشد – استپر را تمیز کرده و چند قطره به انتهای شفت روغن بزنید) ۲- گرمکن هوزینگ دریچه گاز ۳- سنسور دمای آب |
خودرو به صورت نیمه کامل روشن میشود و با رها کردن سوییچ ، دوباره خاموش میشود
| ۱- خراب شدن و نیم سوز شدن کویل |
روشن نشدن خودرو در هنگام استارت گرم ( یعنی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از خاموش شدن موتور در تابستان ) | ۱- سنسور دور موتور ایراد دارد ( این سنسور در اثر گرما زیاد کیفیت خود را از دست داده است ) یا براده های نوک آن تمیز شود. |
بد روشن شدن خودرو در آب و هوای سرد | ۱- سنسور دمای آب |
خودرو در هنگام روشن شدن دچار خام سوزی می شود
| ۱- سنسور اکسیژن خراب است ( گرم کن آن کار نمی کند ) |
خاموش شدن خودرو در دور آرام | ۱- گیر کردن شافت استپر موتور ۲- دریچه گاز |
خاموش شدن خودرو در اثر ضربه مانند دست انداز یا تصادف
| ۱ – سوئیچ اینرسی عمل کرده است |
با ایجاد بار اضافی در دور آرام، موتور دچار لرزش یا خاموش می شود
| ۱- استپر موتور ۲- اگر دیاگ خطای استپر دهد و با تعویض استپر درست نشد باید ECU را باز کرده و آی سی مربوط به استپر را تعویض کنید |
با چرخاندن فرمان هیدرولیک در دور آرام، موتور دچار لرزش یا خاموش می شود
| ۱- سنسور فشار فرمان هیدرولیک ۲- استپر موتور ۳- اگر دیاگ خطای استپر دهد و با تعویض استپر درست نشد باید ECU را باز کرده و آی سی مربوط به استپر را تعویض کنید |
خاموش شدن موتور در بعضی اوقات هنگام کاهش سرعت و زمانیکه دنده درگیر است ( به خصوص پشت چراغ قرمز ) | ۱- سنسور سرعت خودرو ( فیوز و سیم کشی چک شود ) |
خاموش شدن ( کپ کردن ) ماشین به خصوص در زمان رها کردن ناگهانی پدال گاز
| ۱- خرابی استپر موتور ۲- اگر دیاگ خطای استپر دهد و با تعویض استپر درست نشد باید ECU را باز کرده و آی سی مربوط به استپر را تعویض کنید |
در هنگام خاموش کردن ، موتور لرزش دارد
| ۱- سنسور مپ MAP |
ایجاد حالت CUT OFF قبل از رسیدن دور موتور به رد لاین( مثلاً دور موتور به ۳۰۰۰ نمی رسد )
| ۱- سنسور دور موتور ۲- ممکن است فاصله بین سنسور دور موتور با دنده کم شده باشد ( با یک واشر نسوز ۱ یا ۲ میل بین سنسور و بدنه فاصله را زیاد کنید ) ۳- ECU موتور : مسیر منفی دریچه گاز را با یک سیم نازک اتصال کوتاه کنید یا مسیرهای جریان روی برد را بازبینی کرده تا قطعی بوجود نیامده باشد. در غیر اینصورت ایپرام برنامه ریزی شود یا آیسی دور موتور و دریچه گاز تعویض شود ۴- |
ثابت ماندن یا حرکت نکردن دور سنج در یک دور موتور مشخص ( یا شلاق زدن )
| ۱- سنسور دور موتور |
دود کردن خودرو به طور محسوس در زمانی که موتور خنک میباشد یا بعد از گرم شدن موتور ( معمولا در یکی از حالات )
| ۱- سنسور دمای آب ۲- برنامه ریزی ایپرام ECU |
دود کردن موتور در حالت عادی ( دود سیاه ) | ۱- گرفتگی انژکتور ها ۲- نشتی از ناحیه اورینگ انژکتور ۳- برنامه ریزی ایپرام ECU |
دود کردن موتور گاهی اوقات که در هنگام گاز دادن کم یا زیاد می شود
| ۱- پتانسیومتر دریچه گاز |
بد کار کردن موتور در سرعت های بالا | ۱- سنسور سرعت خودرو ۲- گرفتگی و کثیفی فیلتر بنزین |
در سربالایی ها و هنگام شتاب گیری خودرو برای سرعت زیاد ، ریپ می زند یا لرزش دارد
| ۱ – پمپ بنزین |
خودرو در سربالایی ها شتاب لازم ندارد ولی به سمت سرپایینی بدون مشکل است
| ۱- سنسور مپ ( منیفولد ) ۲- اگر موتور تعمیر شده است تسمه تایم چک شود |
در سربالایی و هنگام دنده معکوس خودرو ریپ می زند | ۱- سنسور سرعت خودرو |
در شتاب گیری موتور مکث دارد ( سکته می زند )
| ۱- فیلتر بنزین خراب است ۲- شمع ها و وایر ۳- برای ۲۰۶ بهتر است از شمع سوزنی اصلی استفاده شود |
خودرو در هنگام گاز خوردن یا بر داشتن پدال گاز دچار دور موتور نا منظم ( ریپ ) می شود | ۱- سنسور مپ MAP |
موتور کشش ندارد و مصرف بنزین افزایش یافته است | ۱- خراب شدن و نیم سوز شدن کویل ۲- کثیف بودن فیلتر هوا ۳- شمع و وایر ها ( برای ۲۰۶ بهتر است از شمع سوزنی اصلی استفاده شود ) ۴- به هم ریختن برنامه ایپرام ECU |
موتور کشش ندارد | ۱- نشتی یا گرفتگی انژکتورها ۲- به هم ریختن برنامه ایپرام ECU |
کاهش دور موتور به مقدار قابل توجه در زمان گرفتن کولر در دور آرام خودرو | ۱ – خرابی استپر موتور |
گاز خوردن بی دلیل پس از روشن شدن موتور خودرو | ۱- خرابی استپر موتور |
خودرو بی دلیل گاز می خورد و یا دور موتور بالا می رود | ۱-استپر موتور ۲-سنسور و موتور دریچه گاز (در صورت وجود) ۳-مپ سنسور(سنسور فشار هوای ورودی) ۴-ایراد سیم و پدال و دریچه گاز ۵-سیستم ورودی هوا و منیفولد ( نشتی هوا از هوزینگ دریچه گاز ) ۶-سنسور دور موتور ۷-ECU موتور ( ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود) ۸ -انژکتورها و غیره ۹- ممکن است در اثر شستشوی موتور و یا بارندگی به بعضی از سنسورها مانند کیلومتر آب رسیده باشد و باعث کارکرد نامنظم و بهم ریختگی ای سی یو شود، معمولاً با فلش رفع عیب می شود |
نوسان دور موتور در دور آرام و کاهش افزیش دور موتور | ۱- ترمینالهای سوکت دریچه گاز ممکن است سولفاته شده باشند ۲- خرابی استپر موتور ۳- نشتی هوا از اتصالات مجموعه هواکش تا دریچه ۴- تنظیم نبودن پتانسیومتر CO در پیکان و RD ۵- کثیف شدن نوک سنسور دور موتور ۶- انژکتور ها ۷ – شمع ها ۸- ECU موتور ( ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود) |
خودرو در دور آرام بد کار می کند و مصرف سوخت زیاد است
| ۱- سنسور دمای آب ۲- ECU موتور ( ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود |
نوسان دور موتور در دورهای بالا | ۱ – کثیف بودن یا آب خوردگی سنسور دریچه گاز |
هنگامیکه خودرو سرد است دور موتور در حد نرمال و در موقع گرم بودن دور موتور تا حالت Cut Off بالا می رود | ۱- سنسور دریچه گاز |
بالا رفتن دور موتور ( پراید بدون فرمان هیدرولیک ) و نوسان در دور آرام | ۱- اتصال بدنه شدن سیم فشار هیدرولیک ( از اتصال بدنه بودن ممانعت شود ) |
بالا نرفتن دور موتور از یک حد خاص | ۱- پتانسیومتر دریچه گاز |
با گاز دادن خودرو خاموش می شود. | ۱- پتانسیومتر دریچه گاز ۲- ممکن است پمپ بنزین ضعیف باشد و فشار سوخت کم شده باشد ۳- احتمال دارد منفی دریچه گاز قطع باشد . مسیر هر سه سیم را تا ECU چک کنید . اگر سالم بود ECU را باز کنید و مسیر منفی را با یک سیم اتصال کوتاه کنید. اگر درست نشد ایپرام را برنامه ریزی کنید در غیر این صورت آی سی دریچه گاز تعویض شود و همچنین مسیر های روی برد چک شود. |
خودرو حالتی شبیه به سه کار می کند ( لرزش شدید ) | ۱- سنسور MAP ( پارس ، سمند و ۴۰۵ ) چک شود ۲- انژکتور ۳- شمع و وایرها ۴- ECU موتور : ممکن است آی سی انژکتور خراب شده باشد. |
خودرو در ساعات مختلف روز یا هفته دارای کارکرد مختلف است | ۱- سنسور دمای هوای ورودی |
دمای آب و آمپر آب بالا می رود | ۱- شمع ها چک شود ۲- ترموستات کنترل شود ۳- سنسور دمای آب ۴- ECU موتور ( آی سی مربوط دمای آب ممکن است خراب باشد ) |
فن با روشن شدن موتور یکسره کار می کند | ۱- رله فن چک شود ۲- مقاومت یا یونیت فن چک شود ۳- ایپرام ECU برنامه ریزی یا فلش شود (ممکن است در اثر شستشوی موتور و یا بارندگی به بعضی از سنسورها مانند کیلومتر آب رسیده باشد و باعث کارکرد نامنظم و بهم ریختگی ای سی یو شود، معمولاً با فلش رفع عیب می شود ) ۴- آی سی فن یا دمای آب ECU تعویض شود |
دمای آب و آمپر آب بالا می رود و صدای قل قل در هنگام خاموش کردن به گوش می رسد
| ۱- واشر سر سیلندر سوخته است ۲- سنسور دمای آب ۳- آی سی فن یا دمای آب ECU تعویض شود |
در مسافت های به طور پیوسته پر گاز موتور سکته ( مکث ) دارد
| ۱- فیلتر بنزین خراب است ۲- در خودروهای دوگانه در هردو حالت اگر این اتفاق بیفتد معمولا به سیم کشی کوئل مربوط می شود |
دوده سیاه خشک روی شمع می بندد
| ۱- سنسور دمای آب |
حافظه موقت دائماً پاک می شود
| رله دوبل ایراد دارد |
ریپ زدن موتور در حال حرکت: | ۱- فیلتر بنزین ممکن است که گرفتگی داشته باشد ۲- ممکن است سیستم واکیوم وجود داشته باشد. ۳- فشار بنزین پایین است ۴- ECU ایراد دارد ۵ – انژکتور کثیف شده است |
با فشردن گاز صدای تق تق از اگزوز شنیده می شود: | ۱- در سیستم واکیوم نشت وجود دارد. ۲- ممکن است یکی از انژکتورهای نشت داشته باشد. ۳- در اگزوز خودرو سوراخی پدید آمده است. |
روشن شدن چراغ آب به همراه چراغ stop در خودروی خانواده ۴۰۵ و RD
| الف : دمای آب پایین باشد و فن یکسره کار کند ۱- به احتمال قوی سنسور دمای آب ایراد دارد ۲- سیم کشی و ECU ب: دمای آب بالا باشد و فن کار نکند ۱- فیوز فن و اتصالات زیر آن چک شود( جعبه فیوز کالسکه ای ) ۲- رله و یونیت فن ج : دمای آب بالا باشد و فن کار کند ۱- ترموستات ۲- درب رادیاتور ۳- هواگیری رادیاتور |
| |
اگه ماشین موقع شروع به گاز دادن یا برداشتن پا از روی پدال گاز در دنده ۱ یا ۲ ماشین تقه بزند
| سنسور کیلومتر ایراد یا قطع است |
خاموش شدن ماشین در مواقعی که درجا کار میکند | سنسور کیلومتر ایراد یا قطع است |
افزایش مصرف سوخت و بد کارکردن خودرو به خصوص در دورهای بالا | سنسور کیلومتر ایراد یا قطع |