در خود کارخانه اصلی یا تغییر قیمتی مشاهده نمیشود و یا حداکثر، رقمی بین 5 الی 15 درصد بر بهای نمونه جدیدتر آن افزوده گردیده است. شاید یکی از دلایل عمده این امر، سودجویی واردکنندگان و توزیعکنندگان این دسته از خودروهاست که از عطش بازار نهایت استفاده را نموده و تا آنجایی که امکان دارد و کشش (بازار) اجازه میدهد بر قیمتها میافزایند. مصداق عینی و بارز این وضع را هم میتوان در مورد نسل جدید کلاس C، شاهد بود. چند وقتی است که این خودرو وارد بازار کشورمان شده و درحالیکه نسخه قدیم آن کمابیش تا 300 میلیون تومان خریدوفروش میشد بهای تکفروشی سری جدید آن (در تیپهای دارای پکیج AMG) از 500 میلیون تومان! هم فراتر رفته است که اگر نیک بنگریم این امر با هیچ حساب و منطق عقلانی و صحیحی جور در نمیآید. با توجه به اینکه در حال حاضر عمده واردات خودرو به ایران، از مبدأ امارات و شهر دوبی صورت میپذیرد، پرسش مهمی که در این میان ذهن آدمی را با خود درگیر میکند آن است: چرا و به چه علت خودرویی که در آنسوی خلیج همیشگی فارس، با قیمت پایهای معادل 158/000 درهم و یا حولوحوش 42/700 دلار ارزشگذاری شده در کشور ما با قیمتی بیش از 430 میلیون تا بیش از نیم میلیارد فروخته میشود؟ حتی اگر هزینههای ناشی از عوارض گمرکی و ارزش افزوده و… را هم در نهایت 100 درصد در نظر بگیریم این خودرو باید حولوحوش 300 میلیون تومان قیمتگذاری شود نه 500 میلیون تومان! این مسئله را هم نباید از یاد برد که بهای عمدهفروشی بسیاری از این خودروها در کشور امارات با تکفروشی آن متفاوت است و در بیشتر مواقع با تخفیفهای بسیاری همراه است. بگذریم.
مرسدس کلاس C برای نخستین بار در سال 1993 میلادی و با کد اتاق W202 به بازارهای جهانی معرفی شد، این مدل بهنوعی جانشین مدل محبوب 190 نیز به شمار میآید. مدل فعلی آن که چهارمین نسل از این کلاس محسوب میشود در سال 2013 میلادی، پا به عرصه وجود نهاد. یکی از ویژگیهای نسل جدید کلاس C، کاربرد گسترده فلز آلومینیم در ساختار بدنه آن است که همین امر کاهش وزنی معادل 100 کیلوگرم را برای آن را رقم زده است. در حال حاضر، این خودرو علاوه بر کشور آلمان در ممالکی همچون آمریکا، چین، آفریقای جنوبی، مالزی و تایلند نیز تولید میشود. در ضمن، تمامی نمونههای عرضه شده در بازار امارات ساخت کشور آلمان هستند.
چندی پیش مطلبی از این خودرو در سایت «AUTOMIDDLEEAST» چاپ شده بود که در اینجا چکیدهای از آن را تقدیمتان میکنم.
نمای ظاهری
کمپانی مرسدس بنز با ارائه نسخه جدید کلاس C، گام بلندی را به لحاظ طراحی در پیش گرفته است. خطوط کشیده و دلگیر به کار رفته در نسل پیشین، کاملاً تعویض شده و جای خود را به خطوطی نرم و موزون داده است. همین امر باعث شده تا این خودرو فیالفور بهعنوان محصولی آلمانی شناسایی گردد.
کابین
در داخل این خودرو همانند دیگر تولیدات این کمپانی، ویژگی خاص مرسدس بنز کاملاً به چشم میخورد و آن هم استفاده از تریم چوبی در جایجای کابین آن است. پوششهای چرمی پرزرقوبرق و باشکوه، به فراوانی در آن مشاهده میشود و یک ساعت آنالوگ نیز در میانه داشبورد آن جای گرفته است. درصورتیکه پکیچ AMG و صندلیهای اسپرتی را برای آن سفارش دهید، یک فرمان کفتخت و نیز پدالهایی از جنس استنلس استیل برس خورده هم در دسترستان قرار خواهد گرفت.
مهندسی
این خودرو به لحاظ بهرهگیری از تکنولوژی روز دنیا هیچ کم و کسری ندارد. در تمامی مدلهای عرضه شده، مواردی همچون خوشبوکننده هوا، سقف پانورامیک و نیز سیستم روشنایی حساس به محیط، مشاهده میشود. بااینحال، بهتر است که گزینه نمایشگر بالاسری (HEAD UP DISPLAY) را از لیست سفارشات خود حذف کنید، زیرا نه تنها فاقد تنظیماتی جهت روشنایی بیشتر و یا همترازی نقطه دید (راننده) است، بلکه اساساً این راننده است که باید صندلی خود را با این سامانه تنظیم کند.
آنچه در این خودرو ارائه میشود
در حال حاضر سه نسخه از کلاس C در بازار عرضه میشود. مدل پایه آن که C180 نام دارد، دارای پیشرانهای 4 سیلندر و به حجم 1.6 میباشد که توان خروجی آن معادل 156 اسببخار و گشتاورش هم برابر با 250 نیوتنمتر است، در آنسوی طیف هم مدل C250 را داریم که با بهایی معادل 170,000 درهم عرضه میشود و پیشرانه 2 لیتری آن توانی معادل 211 اسببخار و گشتاوری برابر با 350 نیوتنمتر را تولید میکند و نیز قادر است شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را در مدت 6.6 ثانیه به ثبت رساند.
جمعبندی نهایی
این خودرو، به لحاظ کلاسبندی، در بخشهای پایین بازار لوکسها جای میگیرد و در حال حاضر نیز با خودروهایی همچون لکسس IS و کادیلاک ATS رقابت میکند؛ درحالیکه همتایان آمریکایی و ژاپنی این خودرو بهسختی تلاش میکنند که خریداران را جذب خود نمایند، مرسدس بنز بهطور طبیعی و ذاتی این کار را انجام میدهد. این خودرو بهسختی قلب شما را خواهد ربود و بهطور قطع از جمله مدلهایی است که به هنگام خرید مدنظرتان قرار میگیرد.
نکات مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
طراحی بدنه آن کاملاً عالی و شکوهمند است.
نکات منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
با آنکه کنسول میانی این خودرو در مقایسه با نسل قبلی آن تا حدی پاکسازی شده و جای خود را چند دکمه و نیز یک مهر دوار ساده داده است؛ ولی با این وجود، در حال حاضر حتی کار سادهای همچون تعویض موج رادیو هم به عملی دلهرهآور و تنشزا در هنگام رانندگی مبدل شده است.
مشخصات فنی
مدل C200: (نمونه موجود در ایران)
حجم موتور:1991 سیسی
توان: 184 اسببخار در 5500 دور در دقیقه
گشتاور: 300 نیوتنمتر در 4000 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 7.3 نیوتنمتر
حداکثر سرعت: 235 کیلومتر بر ساعت
نوع گیربکس: 7 سرعته خودکار (7G- TRONIC PLUS)
سیستم ترمز: جلو و عقب دیسکی خنک شونده
استاندارد آلایندگی: یورو 6
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع:4686/1810/1442 میلیمتر
فاصله بین دو محور: 2840 میلیمتر
گنجایش صندوق عقب: 480 لیتر
وزن خالص: 1450 کیلوگرم
اندازه تایرهای جلو و عقب:205/60 R 17
ایمنی
5 ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP (ایمنی راننده 92% – ایمنی سرنشین 84%)
7 عدد کیسه ایمنی هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پردهای و زانویی)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم ترمز در حالت اضطراری BA
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کنترل پایداری DSC
سیستم ضد لغزش ASR
سیستم هشداردهنده کاهش سطح هوشیاری راننده ATTENSION ASSIST
سیستم تشخیص و ردیابی تصادف COLLISION DETECTION
کاپوت فعال ACTIVE BONNET
تایرهای ضد پنچری RUNFLAT TYRES
سیستم ترمز تطبیقی
چراغهای ترمز تطبیقی
ستون جمع شونده فرمان
تجهیزات رفاهی
سقف پانورامیک – پوشش چرمی فرمان – سنسورهای پارک عقب و جلو – تنظیم اتوماتیک صندلیها به همراه حافظه – چراغ نقشهخوانی – فرمان الکتریکی حساس به سرعت – دوربین دید عقب – تهویه مطبوع اتوماتیک – بخارزدای شیشه عقب – کروز کنترل تطبیقی – سیستم هوشمند ورود بدون کلید – سوئیچ کروز کنترل بر روی فرمان – سیستم روشنایی در روز به همراه چراغهای LED جلو – چراغهای LED عقب – دوربین دید عقب – سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 + پورت USB و AUX + اتصالات بلوتوث + هندزفری
استارت دکمهای – ترمز پارک الکتریکی – کامپیوتر سفری – پوشش چرمی صندلیها – پد لمسی – صفحه نمایشگر اطلاعات به سایز 8.4 اینچ – استراحتگاه دست میان صندلیها جلو – خاموش و روشن شدن اتوماتیک چراغهای جلو – فیلتر هوای داخل کابین- آینههای جانبی (تاشوی الکتریکی با سوئیچ) و…
قیمت
قیمت در ایران: 430 الی 550 میلیون تومان
قیمت در امارات: 158,000 درهم (مدل C200) و 170,000 درهم (مدل C250)
قیمت در انگلستان: 27,590 الی 29,090 پوند