تاثیر “نخریدن خودرو” صفر بر کاهش قیمت خودرو
طی روزهای اخیر کمپین هایی با اسامی مختلف در فضای مجازی ایجاد شده با مضمون کمپین “نخریدن خودرو” صفر و یا خرید خودرو صفر ممنوع که جنجال های بسیاری به راه انداخته است.
تاثیر “نخریدن خودرو” صفر بر کاهش قیمت خودرو
گروه های متعددی بانامهای "خودرو صفر ممنوع" و "خودرو نخرید تا ارزان شود" فعالیت خود را برای ترغیب مردم به عدم خرید خودرو صفرکیلومتر آغاز کرده و توانسته در این راه کاربران زیادی را با خود همراه کند.
نخریدن خودرو صفر
کمپین ایجادشده جو روانی در بازار را تحت تأثیر قرار داده و به اعتقاد برخی از فروشندگان رکود در بازار خودرو صفر را به همراه داشته است.
همچنین سبب شده تا علاوه بر همه مسائل و مشکلات پیش رو خودروسازان که مردم عامه از آن بی خبرند، با چالش های جدید شبکه های اجتماعی مواجه شوند و برای رفع آسیب ها و پیامدهای آن به دنبال راه حل باشند.
اما با تمام این تفاسیر نباید از ثبت نام روزانه تعداد کثیری از مشتریان برای خرید خودروهای داخلی و صفرکیلومتر غافل شویم.
اگر بخواهیم این موضوع را از ابتدا زیر ذره بین قرار دهیم به زمانی می رسیم که جمع بندی هسته ای ایران و گروه 5+1می رسیم که بحث کاهش قیمت خودرو در میان مردم قوت گرفت، اما نهتنها قیمت ها کاهش نیافته، بلکه خودروسازان اصرار برافزایش قیمت دارند تا جایی که مدیرعاملایرانخودرو آب پاکی را روی دست مردم ریخته و در نشست اخیر خود با خبرنگاران از احتمال افزایش قیمت خودرو خبر داده و با این کار روزنه امید باقی مانده در دل اعضای این کمپین را کور کرده است.
خودروهای صفر ایران خودرو
این انتظار کاهش قیمت تنها به فضای مجازی ختم نمی شود و این روزها در بیشتر محافل صحبت از سرنوشت قیمت خودرو و تصمیم دولت و خودروسازان مبنی بر ارزان یا گران شدن قیمت است.
این در حالی است که با پشت سر گذاشتن دوران تحریم و ورود هیئت های خودروساز خارجی به کشور، قیمت خودروهای داخلی تغییری نمی کند و تنها می تواند تهدیدی برای ورود خودروهای چینی به داخل محسوب شود.
در همین خصوص عبدالله بابایی کارشناس خودرو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: این کمپین بر اساس شرایط بازار و برآورده نشدن توقعات مشتریان و همچنین چالش هایی که از گذشته در خودروسازی وجود داشته ایجادشده است و تشکیل این کمپین ضربه بزرگی به تولید ملی و خریداران خودرو وارد می کند و در اصل نگرشی نادرست و با مدل ملی در تضاد است.
معاون فروش سابق ایرانخودرو شرایط حاضر برای خرید خودرو را مناسب دانست و بیان کرد: با توجه به بالا رفتن تیراژ تولید و تنوع به وجود آمده در محصولات شرایط مناسبی برای خرید خودرو است و توجه به شعارها اجحاف در حق خریدارانی است که منتظر تسهیلات و خرید شرایطی بوده اند.
بابایی در توضیح تغییر قیمت خودرو در زمان پسا تحریم گفت: انتظار کاهش قیمت خودروهای داخلی با برداشته شدن تحریم ها امری منطقی نیست زیرا قیمت گذاری بر اساس قیمت تمام شده انجام می شود و با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و نرخ ارز که از سال 90 اتفاق افتاده است نمی توان انتظار نزولی شدن قیمت ها را داشت.
حال با توجه به شرایط به وجود آمده و غیرقابلپیش بینی بازار خودرو باید منتظر تصمیمات دولت و خودروسازان ماند و دید که آیا زور فضای مجازی و کمپین تشکیل شده بیشتر است یا خودروسازان؟