بازار خودرو همچنان راکد… قیمت‌ها درحال سقوط

باوجود ادامه کشمکش‌ها میان خودروسازان و دولتمردان برای کاهش و یا افزایش قیمت محصولات داخلی، خبرهای موثقی از انبار شدن بیش از هشتاد هزار دستگاه خودرو در انبارهای یک شرکت ایرانی تولیدکننده خودرو به گوش می‌رسد.

عدم خرید خودرو توسط مردم باعث شده است خودروسازهای داخلی با انباشت محصول در انبارهای خود مواجه شوند. به گزارش عصر ایران، مشاور ارشد رئیس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی با اعلام این خبر گفت: هم‌اکنون کمبود عرضه وجود ندارد ولی به‌طور جدی با کاهش تقاضا مواجه هستیم. اکبر ترکان که در یک گفت‌وگوی زنده با رادیو اقتصاد صحبت می‌کرد، افزود: تقاضا به حدی کم است که هم‌اکنون یکی از خودروسازان مجبور شده است در انبار خود 80 هزار خودرو نگهداری کند.
در هفته‌های اخیر خرید خودروهای صفر به‌طور جدی کاهش یافته است و متعاقب آن، اکثر خودروهای موجود در بازار، نسبت به ماه گذشته کاهش قیمت داشته‌اند. با این حال و به‌رغم اینکه خودروسازان با انباشت خودرو مواجه هستند، قیمت رسمی خود را کاهش نمی‌دهند و متقابلاً مردم هم تمایل سابق به خرید خودرو را ندارند.

405
این اتفاقات جالب درباره قیمت خودروها در بازار داخلی در حالی اتفاق می‌افتد که خودروسازان داخلی همچنان در خواب به سر می‌برند و رؤیای افزایش قیمت‌ها را در سر می‌پرورانند. شب گذشته میرخانی رشتی مشاور دبیر انجمن خودروسازان در مناظره با رضا شیوا رییس شورای رقابت درباره اهمیت افزایش 20 درصدی در قیمت خودروهای تولید داخل صحبت نمود. وی که با لحنی توهین‌آمیز انتظار کاهش قیمت خودرو از سوی مردم را توهمی دانست گفت: انتظار کاهش قیمت خودروهای داخلی توهمی است. این توقع یا توهم است که ما قیمت خودروها را کاهش دهیم چراکه با توجه به ضرر و زیان کنونی، در صورت کاهش قیمت بیشتر متضرر می‌شویم.

تصویر ماهواره ای از خودروهای انبار شده

تصویر ماهواره ای از خودروهای انبار شده


البته با وضعیتی که هم‌اکنون در بازار خودرو به وجود آمده می‌توان به جرات گفت که حاشیه بازار برای هیچ خودرویی وجود ندارد و حتی قیمت برخی از خودروها به زیر نرخ کارخانه رسیده است. مطابق بررسی‌های انجام‌شده هم‌اکنون قیمت 9 خودرو که برخی از آنها از پرفروش‌ترین خودروهای داخلی نیز هستند در بازار به زیر قیمت کارخانه سقوط کرده‌اند. هم‌اکنون قیمت هر دستگاه خودرو پژو 405 جی‌ال‌ایکس در بازار آزاد 200 هزار تومان، پژو 405 دوگانه‌سوز 100 هزار تومان، پژو 206 تیپ 2 معادل 200 هزار تومان، پژو 206 تیپ 5 معادل 290 هزار تومان، پژو 206 صندوقدار V8 معادل 400 هزار تومان، رانا ال ایکس 800 هزار تومان، سمند سورن 900 هزار تومان، سراتو اتوماتیک سایپا 6 میلیون تومان و سوزوکی ویتارا معادل 8 میلیون تومان کمتر از نرخ مصوب کارخانه در بازار خریدوفروش می‌شود. همچنین تندر 90 اتوماتیک 200 هزار تومان، پژو پارس ال ایکس 200 هزار تومان، پژو 405 slx با 300 هزار تومان، پارس تندر فول با 1 میلیون تومان و لیفان X60 تولیدی کرمان موتور با 3 میلیون تومان کاهش قیمت نسبت به هفته گذشته در بازار خریدوفروش شدند.

sales-car-iran-now
دراین‌باره علی میرزاخانی سردبیر روزنامه مشهور دنیای اقتصاد نیز در صفحه فیس‌بوک خود در پاسخ به سؤالی درباره کمپین” تحریم خودروهای داخلی ” نوشت: “بنده ضمن اینکه کیفیت خودروهای داخلی را در شأن ایرانی نمی‌دانم و همه انتقادات وارده به‌ویژه اتلاف منابع گسترده در خودروسازی‌های داخلی را تأیید می‌کنم ولی درعین‌حال، این کمپین را در شرایط فعلی به نفع اقتصاد ملی نمی‌دانم؛ به این دلایل:
١- نقطه شروع این کمپین را مشکوک می‌دانم. مخصوصاً که رقیب خودروهای داخلی از نقطه‌نظر کارشناسی، خودروهای چینی است نه همه خودروهای وارداتی. نکته عجیب آنکه حدود چند هفته قبل از آغاز این کمپین، انتقادات وسیعی نسبت به خودروهای چینی مطرح شد که سقوط قابل‌تأمل قیمت خودروهای چینی را در پی داشت. اما در یک چشم‌بندی عجیب و به یک‌باره، این کمپین جایگزین انتقاد از خودروهای چینی شد که به‌هرحال داستان را کمی پیچیده می‌کند.
٢ – این نوع کمپین‌ها معمولاً موقعی نتیجه‌بخش است که کیفیت کالایی به‌صورت ناگهانی افت کند یا اینکه قیمت آن به نحوی غیرمنطقی در یک بازه زمانی کوتاه فراتر از نرخ تورم بالا رود. اما در مورد خودروی داخلی مسئله بی‌کیفیتی یک معضل مزمن است که باید در یک بازه زمانی معقول حل و فصل شود و فشار کوتاه‌مدت روی این صنعت جز نابودی آن و تحمیل تبعات ویرانگر به اقتصاد ملی نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت. درباره افزایش قیمت هم باید گفت که این گرانی در دوره اخیر فراتر از نرخ تورم نبوده است و گرانی خودرو هم مثل بقیه کالاها معلول افزایش شدید تورم در سال‌های اخیر بوده است و افزایش تورم هم معلول چاپ پول بدون پشتوانه در دولت سابق.
٣- اعتقاد بنده این است که خودروسازی‌های داخلی باید به برندهای معتبر جهانی فروخته شوند و این تنها راه نجات صنعت خودروی داخلی بدون آسیب زدن به اقتصاد ملی است.
اما در شرایطی که گفته می‌شود رکود بازار، خودروسازان داخلی را با مشکل مالی روبه‌رو کرده است، یکی از فعالان صنعت قطعه از واگذاری خودروهای چینی به‌جای طلب قطعه سازان خبر داد. فرهاد به‌نیا با اشاره به اینکه در حال حاضر مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان نسبت به گذشته افزایش یافته، گفت: برخی از شرکت‌های خودروساز در ازای پرداخت بدهی خود، خودرو به قطعه‌سازان تحویل می‌دهند، با این حال مشکل اینجاست که خریداری برای خودرو وجود ندارد و این راه‌حل نیز پاسخگو نبوده است. به نیا اما خبر از تولید سه خودرو جدید در کشور داد و گفت: این خودروها شامل پژو 409، سمند 502 و پژو 307 می‌شوند. وی در ادامه به این موضوع نیز اشاره کرد که دادگاه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری، مجمع انتخاباتی اول مرداد 93 انجمن قطعه‌سازان کشور را باطل اعلام کرده است. به‌نیا، اما مطرح شدن بحث همکاری با خودروسازان خارجی را عاملی برای رکود بیشتر در بازار خودرو دانست و گفت: این مسئله باعث شده تا بسیاری از خریداران برای خرید خودرو دست نگه دارند، در حالی که هنوز هیچ قراردادی با خودروسازان خارجی امضا نشده است. به گفته این قطعه‌ساز، پرداخت وام‌های با بهره مناسب از سوی شرکت‌های لیزینگ باعث رونق فروش خودرو در کشور خواهد شد.

Apple iCar imagined

Apple iCar imagined


همچنان که در ماه‌ها و هفته‌های اخیر از دو غول نیآوری جهان یعنی اپل و مایکروسافت خبرهای متعددی درباره ورود به عرصه خودرو شنیده می‌شود به‌تازگی تصاویر یا رندرهایی از خودروی iCar اپل منتشر شده که بسیار جالب توجه‌اند. این تصاویر نه توسط جاسوسان صنعتی به سرقت رفته و نه از استودیو طراحی اپل به بیرون درز یافته بلکه طراحانی گمنام حدس‌های خود را به‌صورت تصویری درباره شکل و شمایل «آی کار»، یا همان خودروی اپل، این‌گونه که در تصاویر می‌بینید، کشیده‌اند.

 

  • apple-imove-concept-car
  • Apple iCar rendered
  • apple-icar-concept-by-franco-grassi_02
  • Apple-Car-rendering-001

از فرانسه خبر می‌رسد رنو به فکر ارائه نسلی نوین از مگان اسپید افتاده است و هم‌اکنون در آلمان در حال آزمایش این مدل پرطرفدار است. جاسوسان صنعتی مجلات خودرویی آلمان به‌تازگی تصاویری از این هاچ بک داغ منتشر نموده‌اند که نسل نوین این خودرو را در زیر لایه‌ای از پوشش شطرنجی نشان می‌دهد. بر اساس اعلام یک وب‌سایت هندی، نسل جدید مگان در ظاهر به خط‌مشی جدید رنو در طراحی محصولاتش وفادار است و احتمالاً به تالیسمان شباهت‌هایی داشته باشد. مگان جدید از موتورهای 1.2 و 1.6 لیتری بنزینی و موتورهای 1.5 و 1.6 لیتری توربودیزل بهره می‌گیرد. به‌احتمال فراوان این مدل در نمایشگاه‌های خودرویی که در ماه سپتامبر 2015 برگزار می‌شوند معرفی و بلافاصله برای فروش آماده می‌گردد. گفته شده مدل استیت یا استیشن این مدل نیز تا اواسط 2016 به بازارهای جهانی عرضه می‌گردد.
Renault Megane spy-photo

Renault Megane spy-photo


کمپانی فورد آمریکا از فراخوان کامیونت‌های سری F به دلیل نقص در سیستم کمربند ایمنی این مدل‌ها خبر داده است. به گفته فورد این فراخوان که شامل نقص در مدل‌های F-650 و F-750 تولیدی 2011 تا 2013 و مدل‌های 2015 می‌گردد ممکن است موجب بروز خطراتی برای سرنشینان گردد و در تصادفات باعث آسیب رسیدن به افرادی گردد که از این کمربندها استفاده می‌کنند. دامنه این فراخوان گسترده نیست و شامل 2500 دستگاه از این کامیونت‌ها در آمریکا و 400 دستگاه در کانادا می‌باشد. فورد اعلام نموده هنوز از صدمات احتمالی این نقص به خریداران آگاه نیست. مدل‌های F-650 و F-750 تولیدی فورد در کارخانه اوهایو مونتاژ می‌گردند.
Ford F-650

Ford F-650


از آلمان خبر می‌رسد مدل جدید فایتون که یکی از خودروهای نه چندان موفق فولکس‌واگن به شمار می‌رود آماده تولید است اما این خودروساز در تلاش برای بهبود سوددهی فایتون، قصد دارد تولید و هزینه‌های قطعات این سدان لوکس را کاهش دهد از رو معرفی آن را به تعویق خواهد انداخت.
VW Phaeton Rendering

VW Phaeton Rendering


به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش بلومبرگ به نقل از منابع آگاه، هزینه تولید فایتون سه برابر سدان اندازه متوسط پاسات است. فایتون 89 هزار و 650 یورویی که پروژه مورد علاقه فردیناند پیچ، رییس هیئت مدیره سابق فولکس‌واگن بود، در میان مدل‌های سدان، هاچ بک و شاسی‌بلند این خودروساز غیرمعمول به شمار می‌رود. این خودرو در یک تسهیلات ویژه در درسدن آلمان توسط تکنسین‌هایی که یونیفرم و دستکش‌های سفید دارند، به‌صورت دستی مونتاژ می‌شود. در طراحی داخلی این مدل روکش چوبی خاص و صندلی‌هایی استفاده شده‌اند که به 18 شکل مختلف قابل تنظیم هستند. معرفی مدل جدید فایتون این پیام را می‌رساند که فولکس‌واگن از دوران پیچ فاصله می‌گیرد و به سودآوری توجه بیشتری پیدا می‌کند. در مقایسه با حاشیه سود پنج درصد برای رقیبی مانند پژو سیتروئن، سود عملیاتی برند فولکس‌واگن برابر در نیمه اول امسال با 2.7 درصد فروش برابر بود. هربرت دیس که از ژوئیه هدایت برند فولکس‌واگن را به‌دست گرفته است، مأموریت دارد سودآوری بزرگ‌ترین واحد گروه خودروسازی فولکس‌واگن را بهبود ببخشد. توانایی او برای بهبود پروژه‌هایی مانند فایتون آزمون کلیدی برای وی به‌عنوان یکی از نامزدهای جانشینی وینترکورن به عنوان مدیرعامل خواهد بود. در گذشته اقداماتی که برای تغییرات در فایتون انجام گرفت، به بهای شغل مدیران فولکس‌واگن تمام شده بود. تصمیم ولفگانک برنهارد برای خارج کردن این خودرو از بازار آمریکا در سال 2006 که به دلیل تقاضای ضعیف برای آن بود، در برکناری وی از مدیریت برند فولکس‌واگن نقش داشت.
VW Phaeton Rendering

VW Phaeton Rendering


و اینکه جاسوسان صنعتی با انتشار تصاویری اعلام کرده‌اند خودروی کراس اووری را دیده‌اند که در کوه‌های اطراف کالیفرنیای آمریکا توسط تیمی متخصص در حال آزمایش بوده است و به‌شدت به محصولات مزدا شبیه بوده است. به نظر می‌رسد این مدل همان نسل جدید خودروی مزدا CX9 باشد که در روزهای گذشته نیز تصاویری از آن منتشر شده بود. این خودرو که بر اساس فلسفه طراحی کودو ساخته شده و از شمایلی نوین برخوردار است حاوی زبان طراحی جدیدی است که مزدا در محصولاتش به کار می‌گیرد. در این مدل با به‌روزرسانی چراغ‌ها و همچنین اتصال چراغ‌های کناره به تیغه کرومی جلوپنجره مواجهیم. مزدا با ابتکاری نو در دماغه CX9 از یک جلوپنجره توری و 5 ضلعی استفاده کرده است. این خط‌مشی پیش از این در شیوه طراحی مزدا 3،6 و CX5 نیز رعایت شده بود. باآنکه از فضای داخلی این مدل نیز اطلاعاتی در دست نیست اما مقامات مزدا از تغییر کامل داشبورد و طراحی داخلی خبر داده‌اند. موتور مورداستفاده در این مدل همان پیشرانه 2 لیتری اسکای اکتیو است که به توربو مجهز شده است. با آن که این مدل بر روی پلاتفورم جهانی CD3 ساخته شده و خواهرخوانده فورد فیوژن و لینکلن MKZ است اما به احتمال فراوان دوره همکاری مزدا و فورد در ارائه مدل‌هایی با پلاتفورم مشترک به‌زودی به سر خواهد آمد.
2017 Mazda X-9

2017 Mazda X-9

نویسنده :محمدحسین شاوردی

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...