گزارش از نمایشگاه خودرو مشهد (قسمت اول)

نمایشگاه‌های خودرو در سراسر جهان مکانی برای معرفی و عرضه جدیدترین و پیشرفته‌ترین محصولات و تکنولوژی‌های خودرویی و طرح‌های مفهومی هستند. اما در کشور ما این قضیه اندکی متفاوت است و معمولاً نمایشگاه‌های خودرو مکانی جهت عرضه و فروش محصولات نه‌چندان جدید هستند که در بین آن‌ها تک و توک خودروهای جدیدی دیده می‌شود و بخش اعظم جذابیت این نمایشگاه‌ها برای مردم فروش‌های ویژه و شرایط خاص نمایشگاهی است.

 

چهاردهمین نمایشگاه خودروی مشهد

چهاردهمین نمایشگاه خودروی مشهد


در این میان نمایشگاه خودروی مشهد که بزرگ‌ترین نمایشگاه خودروی کشور محسوب می‌شود، وارد پانزدهمین فصل از حیات خود شده است. این نمایشگاه که هر ساله در اواخر مرداد یا اوایل شهریور ماه برگزار می‌شود، به دلیل حضور پرشمار علاقه‌مندان و فعالان صنعت خودرو، مکان مناسبی برای حضور خودروسازان و واردکنندگان به‌حساب می‌آید تا به‌وسیله آن، آخرین محصولات و خدمات خود را برای علاقه‌مندان به نمایش بگذارند.

در این نمایشگاه که در تاریخ 26 مردادماه سال جاری توسط آقای دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی افتتاح شد، حضور خودروسازان داخلی بسیار پررنگ بود. با این وجود، واردکنندگان حضوری ضعیف و نه‌چندان قدرتمند داشتند. به‌عنوان‌مثال از بین برندهای ژاپنی فقط سوبارو و از بین برندهای کره‌ای فقط سانگ یانگ در این نمایشگاه حضور داشتند و خبر چندانی از برندهای اروپایی نبود. اما در بین خودروسازان داخلی رقابتی داغ برای عرضه خودروهای چینی جریان داشت و در واقع می‌توان گفت که رقابت اصلی در نمایشگاه بین خودروهای چینی بود. مسئله‌ای که می‌تواند به‌خوبی تصویر آینده بازار و صنعت خودرو ما را در کوتاه‌مدت و میان‌مدت ترسیم کند.

به همین مناسبت برآن شدیم تا با حضور در نمایشگاه، سلسله گزارش‌هایی را به‌طور اختصاصی برای خوانندگان محترم سایت پدال تهیه و ارسال کنیم، باشد که مورد پسند خوانندگان قرار گیرد.

به پاس کسوت، گزارش خود را از بزرگ‌ترین خودروساز کشور یعنی ایران‌خودرو آغاز می‌کنیم. ایران‌خودرو که در نمایشگاه در سالن فردوسی جا خوش کرده و با در اختیار گرفتن درهای اصلی سالن، صدای غرفه داران قطعه ساز که در همین سالن حضور داشتند را در آورده بود، یک سورپرایز برای مراجعان داشت. سورپرایز ایران‌خودرو برای مراجعان رونمایی از خودروی هایما S7 بود. برند هایما یکی از زیرمجموعه‌های گروه چینی فاو است که ید طولایی در ساخت خودروهای SUV و MPV دارد. S7 شاسی‌بلند کامپکت هایما است که مونتاژ آن در سایت ایران‌خودرو خراسان آغاز شده و قرار است به‌زودی فروش آن آغاز گردد. این خودرو در دو نوع 5 دنده اتوماتیک و 5 دنده دستی مونتاژ شده و برای هرکدام دو تیپ پایه و فول آپشن در نظر گرفته شده است. قوای پیشرانه این خودرو یک موتور 2 لیتری است که توانایی تولید 150 اسب‌بخار و 180 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. میانگین مصرف این خودرو در سیکل ترکیبی 8.1 برای مدل دنده‌ای و 8.8 برای مدل اتوماتیک است. این خودرو دارای دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو است و مجهز به سیستم‌های ایمنی ESP/BAS/TCS/ABS و ترمزهای تمام دیسکی است. از نظر امکانات رفاهی نیز این خودرو دارای تهویه مطبوع اتوماتیک، رینگ آلومینیومی، صندلی‌های چرمی، سیستم صوتی مجهز به مانیتور 8 اینچی لمسی، TPMS، چراغ‌های روشنایی روز، سانروف، سیستم استارت بدون کلید، کروز کنترل (فقط مدل اتوماتیک) و رینگ‌های 17 اینچی آلومینیومی برای مدل اتوماتیک 16 اینچی آلومینیومی برای مدل دنده‌ای است.

 

  • haima 7
  • haima 13
  • haima 1
  • haima 6


ایران‌خودرو هنوز در مورد قیمت و شرایط فروش این خودرو خبری منتشر نکرده است. اما به نظر می‌رسد که با توجه به امکانات زیاد و برند خوب، این خودرو در صورت قیمت‌گذاری صحیح شانس بسیاری برای موفقیت در بازار خواهد داشت. به نظر می‌رسد که پس از این که حضور چینی‌ها در بازار ایران با برندهای درجه دومی مانند لیفان و چری آغاز شد، اکنون زمان آن رسیده که حضور آن‌ها با برندهای معتبرتر و باسابقه‌تر (و البته گران‌تری) مانند فاو و هایما در بازار ما تثبیت گردد. علاوه بر این حضور چینی‌ها در بزرگ‌ترین خودروساز ما نشان از این دارد که این خودروها کاملاً از سوی خودروسازان و مسئولان پذیرفته شده‌اند و در حال حاضر رقابت اصلی بر سر این است که کدام خودروساز چینی‌های بهتری را به بازار عرضه خواهد کرد.

 

  • haima 12
  • haima 11
  • haima 10
  • haima 5
  • captur 8
  • haima 2
  • haima 3
  • haima 8
  • haima 9
  • haima 10


اما با وجود رونمایی از S7، بیشترین حجم مخاطبان غرفه ایران‌خودرو مربوط به رنو کپچر می‌شد. رنو کپچر که مدتی است فروش آن آغاز شده و در سه مرحله فروش، با استقبال بی‌نظیری مواجه شده است، برای تحویل در بهمن‌ماه پیش‌فروش می‌شد. این خودرو در حال حاضر به‌صورت وارداتی به بازار عرضه می‌شود با داشتن ظاهری شیک و اسپرت، نیامده جای خود را در دل مخاطبان باز کرده است. البته باید توجه داشته باشید که این خودرو در کلاس مینی کراس‌اوورها طبقه‌بندی می‌شود و از نظر ابعاد فقط اندکی از پژو 206 بزرگ‌تر است. برگ برنده این خودرو در حال حاضر ظاهر جذاب، امکانات خوب و کیفیت اروپایی آن است. هرچند که با داشتن موتور توربوشارژ باید مراقبت‌های بیشتری برای آن در نظر گرفته شود. قیمت این خودرو در حال حاضر 105 میلیون تومان است و حواله‌های 65 میلیون تومانی مراحل قبلی آن با قیمت‌های بسیار بالاتری در سایت‌ها و بازار به فروش می‌رسند که نشان از حباب قیمتی آن دارد.

 

  • captur 9
  • captur 10


در غرفه ایران‌خودرو دو عدد خودروی آریسان نیز وجود داشت که جایگزین وانت پیکان محبوب و قدیمی شده است. این خودرو نیز که در مراحل قبلی ثبت‌نام فروش بسیار خوبی را تجربه کرده است به‌زودی در خیابان‌های کشور مشاهده خواهد شد.

 

  • captur 2
  • captur 1
  • captur 7
  • captur 4
  • captur 5
  • captur 6
  • captur 8
  • captur 10


خودروی دنا نیز در این نمایشگاه حضور داشت. اما با توجه به این که چند ماهی از حضور آن در خیابان‌ها می‌گذرد، چندان تازگی برای مخاطبان نداشت.

dena
در بخش ایران‌خودرو دیزل نیز سورپرایز ایران‌خودرو حضور مجدد بنز آکسور بود. در کنار آن کشنده فوتون نیز قرار داشت و تا به نوعی زمینه مقایسه بین تکنولوژی چین و آلمان فراهم گردد. داخل سالن نیز پیکاپ فوتون با قیمت 95 میلیون تومان و مینی‌بوس آریان با قیمت 115 میلیون تومان و ون وانا (محصول فورلند چین) با قیمت 85 میلیون تومان خودنمایی می‌کردند.

 

  • Axor
  • Axor
  • Axor
  • Axor
  • foton 8
  • foton 7
  • foton 6
  • foton 5
  • foton 2
  • foton 3
  • aryan
  • arisan2
  • arisan 4
  • arisan 3
  • arisan
  • vana
  • foton
  • suzuki 2
  • suzuki 1
  • haima 6


ادامه دارد…
گزارش و تصاویر:مهندس علیرضا رحیقی

 

مطالب مرتبط :

نمایشگاه خودرو مشهد: شمشیرهای از رو بسته سوبارو

نمایشگاه خودرو مشهد: شوالیه وارد می‌شود!

نمایشگاه خودرو مشهد: کرمان‌موتور پیشگام در افزایش قیمت

نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...