کمتر شاهد تردد مدلهای جدید و بهروز آن در جادهها بودهایم و هنوز هم این خاطرات محصولات دهه هفتادی آن است که در ذهنیت ما ایرانیان زنده و جاری است، مدلهایی همچون 131 و 132 و یا کوپه 128 که امروزه در زمره کلاسیکها به شمار میآیند و بهندرت هم شاهد حضورشان در خیابانها هستیم، ازاینرو که بیشترشان در قبرستانهای خودرو آرمیده و مشمول طرح تعویض خودروهای فرسوده گشتهاند تا جایشان را به خودروهایی بیروحی دهند که حتی فرسودگان هم دهها برابر بیش از آنها حرمت و ارجحیت دارند! بگذریم.
از زمره مدلهایی که فیات قصد دارد آن را در کشورمان در معرض فروش قرار دهد مدل نُقلی و زیبای 500 است، این خودرو، تاریخ پرباری را با خود به یدک میکشد. در آغاز، نسل اولیه آن در سال 1957 میلادی وارد بازار شد و تا 1975 میلادی هم در گردونه تولید قرار داشت، خودروی مذکور مدلی بسیار کوچک بوده و از درازایی کمتر از سه متر برخوردار و همچنین از پیشرانهای 2 سیلندر به گنجایش 479 سیسی بهره میبرد.
در پنجاهمین سالگرد معرفی این خودرو فیات تصمیم به تولید مجدد آن گرفت، البته با بهرهگیری از اِلمانهای مدرن طراحی و ارائه بدنهای جدید بر پایه خودرویی قدیمی، همانند آنچه که پیش از این، در مورد خودروهایی همچون مینی و یا فولکس بیتل جدید مشاهده شد. این خودرو با پیشرانههای 0.9 لیتری توربو TWIN AIR تا 1.2 و 1.4 لیتری (عادی، توربو، آبارث) به بازار عرضه میشود که به ترتیب توانی بین 69 تا 160 اسببخار را دارا هستند. در سال 2009 میلادی مدل کانورتیبل فیات 500 معرفی گردید و هماکنون این خودرو علاوه بر کشور ایتالیا در لهستان نیز تولید میشود.
در خاتمه اینطور میتوان گفت که علیرغم شایستگیها و امتیازات متعددی که این خودرو از آن برخوردار است مهمترین نکته منفی و یا شاید پاشنه آشیل آن در ایران، بهای بسیار بالایی است که برایش تعیین شده و نکته جالب هم اینجاست که مدلی که روانه کشورمان میگردد از ضعیفترین پیشرانه بهره میبرد و شاید همین مسئله که سخت چالشبرانگیز است به همراه تعداد کم نمایندگیهای مربوطه، فروش آن را با اختلال جدی مواجه کند. با این وجود، در این مورد هم باید منتظر واکنش بازار ماند تا بتوان داوری درستی را در این باب ارائه داد. شاید تنها برگ برنده فیات 500 نسبت به رقبایش (در ایران) را بتوان ظاهر اختصاصی و بیهمتای آن دانست که کمتر خودرویی را در بازار میتوان یافت که شبیه به او باشد.
این خودرو در سایتهای متعددی بررسی شده و نکات مثبت و منفی آن تشریح گردیده است که بنده در اینجا برخی از آنها را خدمتتان ارائه میدهم.
سایت «AUTOEXPRESS» بریتانیا این خودرو بدین گونه توصیف نموده است.
نکات مثبت:
- جذاب و دلفریب
- طراحی رو به گذشته آن
- رانندگی لذتبخش
- پیشرانه TWIN AIR
نکات منفی:
- مدلهای پایه آن از تجهیزات ابتدایی برخوردارند
- خودرویی گران جهت خرید
- قابلیت اطمینان ضعیف
درمجموع این سایت 3 امتیاز از 5 امتیاز را برای آن قائل شده است.
سایت «WHAT CAR?» بریتانیا موارد ذیل را در آن مشاهده نموده است.
عملکرد: 3 امتیاز، گرچه از پیشرانهای شاداب و سرحال برخوردار است اما چندان سریع نیست.
سواری و هندلینگ: 2 امتیاز، فرمان سبک آن رانندگی سهل و آسانی را در شهر برایش فراهم میکند.
خرید و مالکیت: 3 امتیاز، این خودرو ارزانتر از رقبایش بوده و نمونهای مطلوب و دوستداشتنی است.
کیفیت و قابلیت اطمینان: 2 امتیاز، مخلوطی از موارد گوناگون (خوب و بد)
ایمنی: 4 امتیاز، تعداد زیاد کیسههای ایمنی هوا
پشت فرمان: 3 امتیاز، جاگیری در صندلی راننده به تنظیمات اضافی نیاز دارد.
فضا و کاربردی بودن: 3 امتیاز، فضای موجود در کابین این خودرو تنگتر از بسیاری از همتایانش است.
تجهیزات: 3 امتیاز، در مدلهای پایه آن سیستم تهویه مطبوع به صورت استاندارد موجود نیست.
درمجموع، این سایت 3 امتیاز از 5 امتیاز را به این خودرو اعطاء نموده است.
مشخصات فنی
حجم موتور: 1242 سیسی
توان: 69 اسببخار در 5500 دور در دقیقه
گشتاور: 102 نیوتنمتر در 3000 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد:13 ثانیه (گیربکس اتوماتیک)
حداکثر سرعت: 160 کیلومتر بر ساعت
سیستم فنربندی جلو: مستقل، مکفرسون استرات با میله موج گیر
سیستم فنربندی عقب: محور پیچشی
سیستم ترمز: جلو (دیسکی) – عقب (کاسهای)
مصرف سوخت ترکیبی: 4.7 لیتر در هر صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی: یورو 6
نسبت تراکم: 11.1
نوع جعبهدنده: 5 سرعته اتوماتیک با تکنولوژی DUAL LOGIC با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی (تیپ ترونیک)
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: 3546/1627/1488 میلیمتر
فاصله بین دو محور: 2300 میلیمتر
وزن خالص: 865 کیلوگرم (نسخه هاچبک) – 905 کیلوگرم (نسخه کروک)
حجم باک: 35 لیتر
ایمنی
5 ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
7 عدد کیسه هوای ایمنی
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کمکی ترمز BAS
سیستم کنترل پایداری ESC
سیستم کنترل هرزگردی ASR
سیستم MSR: وظیفه این سیستم جلوگیری از گریپاژ موتور در طول زمان افزایش دور موتور است.
سیستم FPS: این سیستم جهت کاهش احتمال آتشسوزی در هنگام تصادف کاربرد دارد.
سیستم ISO FIX برای صندلی کودک
سیستم HBA & HILL HOLDER: سامانه HBA یک سیستم هیدرولیکی کمکی ترمز است که با سیستم HILL HOLDER و یا سامانه کمکی کنترل خودرو در سربالاییها تکمیل میشود. سیستم HBA به صورت اتوماتیک میزان فشار در مدار ترمز را در شرایط اضطراری افزایش میدهد و سیستم HILL HOLDER هم یک سامانه اتوماتیک است که توقف و شروع به حرکت خودرو را در سربالاییها بدون کمک و استفاده از اهرم ترمزدستی میسر میسازد.
تجهیزات
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 و پورت USB، AUX و IPOD و اتصالات بلوتوث (قابلیت خواندن پیامک و تشخیص صدای راننده)
غربیلک فرمان با روکش چرمی
فرمان الکتریکی حساس به سرعت
شیشههای برقی حساس به مانع
آینههای جانبی برقی با گرمکن
صندلیها با قابلیت تا شدن
خروجی برق 12V (برای سرنشینان جلو)
رینگهای آلومینیمی
6 عدد اسپیکر
و…
قیمت
در ایران: 91.7 میلیون تومان (ثبتنام در نمایندگی – تیپ لانچ یا LOUNGE)
قیمت در بریتانیا: 12,640 پوند (تیپ LOUNGE S/S با گیربکس دستی و پیشرانه 1.2 لیتری)
قیمت در آمریکا: 18,700 دلار (نسخه 1.4 لیتری با تنفس طبیعی)