در حالی که سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک مزیّتهای خود را در شرایط لغزنده دارد، در مسیرهای خشک و بهویژه برای خودروهای عملکردی مانند M235i محدودیتهایی ایجاد میکند. اگر بخواهیم به یکی از این موارد اشاره کنیم، وزن اضافهشده ناشی از استفاده از این سیستم است. خودروی تستشده در اینجا وزنی به اندازه ۱۶۵۷ کیلوگرم دارد که ۵۸ کیلوگرم نسبت به مدل سال قبل با دیفرانسیل عقب سنگینتر است. همچنین محور جلوی خودرو، سهم بیشتری از این وزن را دریافت میکند (نسبت وزن جلو به عقب ۵۴ به ۴۶ درصد برای مدل ۲۰۱۵ و نسبت ۵۳ به ۴۷ درصد برای مدل ۲۰۱۴). موضوع دیگری که البته همیشگی نیست، قیمت بیشتر مدلهای با دیفرانسیل تمامچرخ متحرک است که در اینجا اختلاف قیمت ۱۸۰۰ دلار است.
شتابگیری نیز تا حدودی تحتتأثیر قرار گرفته است و مدل ایکسدرایو با ۰/۲ ثانیه تأخیر در پشتسر همتای دیفرانسیل عقب خود، سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت را در زمان ۴/۵ ثانیه ثبت میکند و این اختلاف برای رسیدن به سرعت ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت بیش از یک ثانیه است (۱۱/۹ ثانیه در مقابل ۱۰/۸ ثانیه). در همین حال، اختلاف چسبندگی جانبی، علیرغم وزن بیشتر، در یک حدّ کمینه باقی مانده است و متحرک بودن چرخهای جلو به این خودرو کمک کرده که وضعیت خود را در پیچ بهتر حفظ کند. امّا شرایط برای سیستم ترمز اندکی تغییر کرده و مسافت توقف از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت از ۴۶/۶۳ به ۴۸/۴۶ متر رسیده است.
با این حال، این آمار هنوز هم قابلتوجه هستند و هر دو مدل دیفرانسیل عقب و تمامچرخ متحرک، تقریباً شرایط مشابهی دارند. رانندگی با M235i ایکسدرایو بههمان میزان مدل دیفرانسیل عقب راضیکننده است، حتی اگر بیرون راندن چرخهای عقب در پیچها در این مدل مشکلتر باشد. سیستم فرمان با آن که سرعت زیادی دارد، ولی هرگز تُند برخورد نمیکند و انتقال بخشی از نیرو به محور باعث نشده که در میزان عکسالعمل آن خللی وارد شود. گیربکس استاندارد در مدل ایکسدرایو از نوع ۸ سرعته اتوماتیک است که برنامهریزی فوقالعادهای دارد. همچنین، همانند همیشه صدای موتور شش سیلندر، بهخصوص در تنظیمات «اسپورت» و «اسپورت پلاس» بسیار گوشنواز است.
قیمت M235i ایکسدرایو از میزانی پایینتر از ۴۶ هزار دلار آغاز میشود و در خودروی تست که از آپشنهای متعادلی در آن استفاده شده، به ۵۱ هزار ۸۷۰ دلار رسیده است. تجهیزاتی مانند پوشش رنگآمیزی بدنه متالیک به ارزش ۵۵۰ دلار، طراحی چرم داکوتا به ارزش ۱۴۵۰ دلار، یک پکیج دستیار راننده شامل دوربین نمای عقب و حسگرهای پارکینگ به ارزش ۹۵۰ دلار، پکیج تکنولوژی به ارزش ۲۱۵۰ دلار شامل سرویسهای ارتباطی با سیستم راهبری و اطلاعات ترافیک لحظهای، و سیستم صوتی هارمن / کاردون به ارزش ۸۷۵ دلار، از جمله آپشنهای اضافی مورد استفاده در خودروی تست بودهاند. با این حال، مبلغی نزدیک به ۵۲ هزار دلار برای خودرویی با این سایز، بسیار زیاد به نظر میرسد؛ بهخصوص وقتی درنظر بگیریم که برای داشتن امکانات مفیدی مانند رادیوی ماهوارهای و یک باز کننده در پارکینگ یونیورسال، باید ۲۱۵۰ دلار دیگر برای پکیج پرمیوم نیز بپردازیم.
در هر حال، سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک برای بسیاری از مشتریان اهمیت خاص خود دارد؛ بهویژه برای آنهایی که زمستانهای سختتری را در محل زندگی خود تجربه میکنند. کسانی نیز که M235i را انتخاب میکنند، حتماً به یک خودروی مناسب، با کارآیی بالا و هیجانانگیز میرسند.
مشخصات:
- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۴ سرنشین، ۲ در کوپه.
- قیمت مدل تست: ۵۱۸۷۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۴۵۸۹۵ دلار).
- نوع موتور: DOHC با ۲۴ سوپاپ و شش سیلندر در یک ردیف، توربوشارژر و خنککننده داخلی،بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
- گنجایش: ۲۹۷۹ سیسی.
- قدرت: ۳۲۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۴۴۷/۴۲ نیوتنمتر در ۱۳۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.
ابعاد:
- فاصله محوری: ۲/۶۹ متر.
- طول ماشین: ۴/۴۶۸ متر.
- عرض: ۱/۷۷۳ متر.
- ارتفاع: ۱/۴۰۷ متر.
- وزن کلی: ۱۶۵۷ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۵ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۱/۹ ثانیه.
- صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۲۱/۷ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۶ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۳/۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۶۸/۹۸ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۲۴۹/۴۵ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۸/۴۶۳ متر.
- چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 0.93g
مصرف سوخت:
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۱/۸ لیتر در شهر و ۷/۸۴ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۱۰/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
منبع: کار اند درایور