این رقابت تا به امروز هم ادامه داشته و دارد، گرچه به عقیده عدهای در طول این سالها علیرغم بهرهگیری از مواردی نظیر پیشرانههای 12 سیلندر، استایل جدید و متفاوت، ویژگیهای اسپورت برای شاسی و بدنه و اختصاصات لوکس بسیار بازهم نتوانست صد درصد از کلاس S پیشی بگیرد. بااینهمه نسل جدید آن پس از تلاش بیشتر و برنامهریزیهای دقیق و گسترده آمده تا با تکیهبر فناوریهای بسیار پیشرفته و کیفیت رانندگی بیمثال تمامی لوکسهای دنیا را به چالش بکشد و بهترین باشد.
البته از چند جمله بالا اینگونه نتیجه نگیرید که مرسدس S کلاس بسیار دستنیافتنی بوده و سری 7 بامو در سطحی بسیار پایینتر همواره به دنبال آن میدویده است! خود سری 7 نمادی از یک سدان باوقار لوکس است و همیشه ازنظر انواع تواناییها در سطح بسیار بالایی قرار داشته و دارد؛ اما در مقام مقایسه در بعضی موارد نسبت به مرسدس S کلاس کمی ضعیفتر ظاهر میشود! ازاینجهت است که میگویم هرگز نتوانست صد درصد از کلاس S پیشی بگیرد.
اولین نکته درباره سری 7 مدل 2016 که به نسبت نسل پیشین کاملاً جدید است، کلیدی است که باید خیلی بیشتر از جثهاش آن را جدی بگیرید؛ بهاندازهای که شاید مهندسان خبره و چیرهدست مرکز مهندسی FIZ بامو از اینکه این کلیدِ جدید بیشتر از خود سری 7 جلبتوجه کند واهمه دارند! نامش کلید دیسپلی (display) بامو است. آپشنی به ارزش 250 دلار که درواقع یک دورفرمان مجهز به یک نمایشگر کوچک است تا اطلاعاتی چون میزان سوخت، محدوده تخمینی، جزئیات سرویس و قفل یا باز بودن خودرو روی آن نمایش داده شود. واقعاً باید قبول کنیم که این ریموت پیشرفته بهاندازه سایر قابلیتهای چشمگیر سری 7 جدید توی چشم است و جلبتوجه میکند!
بدنه خودرو ترکیبی اعجابآور از آلومینیوم، فولادِ با قابلیت انبساط بسیار بالا و فیبر کربن (برای اولین بار در خودرویی با شمار انبوه) است. هسته کربنی مذکور با استفاده از مهندسی و تجربیات مدلهای i3 و i8 در تأسیسات کمپانی واقع در موسِز لِیک (Moses Lake) واشنگتن ساختهشده و کاهش وزن 86.18 کیلوگرمی نسبت به نسل پیشین را به ارمغان آورده است. همچنین عناصر کربنی تعبیهشده در سقف سبب پایینتر آمدن مرکز ثقل خودرو شدهاند.
در طرح پردازی خارجی از خطوط و سطوح متناسب و بسیار هوشمندانه استفادهشده که زبان طراحی کنونی بامو را دارند و رخ بسیار خوبی به سری 7 جدید بخشیدهاند. باوجودی که فاصله بین دو محور و طول آن به ترتیب 45.72 و 2.54 میلیمتر بیشتر از S550 است گهگاه از بعضی زوایا کوتاهتر از آن به نظر میرسد. این ویژگی شاید در بعضی بازارهای هدف موردپسند واقع شود اما در مورد بازار آمریکا بهاحتمالزیاد قضیه فرق خواهد کرد. طبق گفتههای خود کمپانی در مبحث آئرودینامیک بدنه نیز تلاشهای وسیعی صورت گرفته که شامل موارد زیر میشود: حائلهای فعال جلوپنجره و ارتفاع پایینتر این قسمت، آینههای بازطراحی شدهی دو طرف، روکش بندی زیر بدنه و مدیریت دقیق جریان هوای اطراف چرخهای جلو (خروجیهای تعبیهشده پشت چرخهای جلو عملکرد خاصی دارند و صرفاً جهت زیبایی نیستند). تمامی این عوامل کاهش 15 درصدی ضریب درگ را نسبت به نسل قبلی به ارمغان آوردهاند که اگر پشت فرمان قرار بگیرید بهخوبی آن را حس خواهید کرد.
درون کابین واقعاً نسبت به نسلهای پیشین و دیگر محصولات کمپانی گرانقیمتتر است. فلز، روکشهای ظریف چوب، چرم لوکس در انواع رنگها، نورپردازی مخفی و بوی خوش فضا در کنار هم مجموعهای هماهنگ، زیبا و دلنشین را میسازند. تنها نکتهای که کمی گیجتان میکند استفاده از پلاستیک مشکیرنگِ جاذب اثرانگشت در بعضی نقاط است که اصلاً در یک سدان مجلل پسندیده به نظر نمیرسد! در عوض ردیف عقب همانطوری است که باید باشد؛ صندلیها عقبتر رفته و با انواع امکانات احاطهشدهاند، استفاده از تمامی موارد بهآسانی انجام میشود و در یککلام همهچیز عالی و فوقالعاده است.
انتظار میرود خط تولید این نسل نسخههای 740i ایکس درایو، 760i با قلب V12 جدید و 740e ایکس درایو را هم در خود داشته باشد. 740e یک پلاگ-این هایبرید با پیشرانه بنزینی 2 لیتری 4 سیلندر و پیشرانه الکتریک درایو است که در ادامه به جعبهدنده 8 سرعته خودکار میرسند و طبق ادعای کمپانی در حالت تمام برقی میتواند حداکثر 37 کیلومتر را با سقف سرعت 120.7 کیلومتر بر ساعت طی کند.
سدان بزرگ بامو غیر از ریموت بحثبرانگیزش دریایی از فناوریهای پیشرفته دیگر در خود دارد که همه باهم حسی تکرار نشدنی به راننده و سرنشینان خواهند داد. سامانه آی درایو 5.0 هماکنون در کنار دکمه چرخنده قبلی یک کنترل لمسی نیز دارد و میتوانید موارد بسیاری نظیر سیر در نقشه، جستجو در مِنو، میزان صدا و تماسهای تلفنی را با آن انجام دهید. بسته سفارشی لوکسِ صندلیهای عقب یک نمایشگر 7 اینچی تبلت مانند لمسی را به کنسول بین صندلیها اضافه میکند و کنترل مواردی ازجمله نویگِیشِن، سرگرمی، تنظیم صندلیها، تهویه، نور درون اتاق، سامانههای ارتباطی، پخش فایلهای صوتی و تصویری و اتصال به اینترنت از طریق WiFi Hotspot داخلی خودرو را درون آن قرار میدهد. با انتخاب بسته سفارشی اتوبان (Autobahn) میلههای ضد غلتش الکتریکیِ فعال و سامانه فرمانپذیری چرخهای عقب اضافه میشوند. پکیج M اسپورت هم وجود دارد که شامل اینهاست: بسته اتوبان، ترمزهای بزرگتر، تریم خارجی مشکیرنگ و طرح متفاوت رینگها، سپرها و غربیلک فرمان.
سری به زیر کاپوت میزنیم.
کد 740i از بلوک 3 لیتری 6 سیلندر خطی تک توربو (B58) با خروجی 320 اسب بخار از 5,200 تا 6,500 دور بر دقیقه و گشتاور 447.4 نیوتونمتر در 1,380 دور بر دقیقه استفاده میکند. کد 750i هم از پیشرانه توربو دوقلوی 4.4 لیتری V8 با نسبت تراکم 10.5:1 سود میبرد که حاصل آن 445 اسب بخار در 5,500 تا 6,000 دور بر دقیقه و گشتاور 650.7 نیوتونمتر از 1,800 تا 4,500 دور بر دقیقه است. در ادامه برای هر دو قوای محرکه جعبهدنده 8 سرعته خودکار مجهز به یک سامانه کنترلی در نظر گرفتهشده که بهوسیله آن میتواند با نویگیشن ماهوارهای مرتبط شده و بهترین استراتژی تعویض دندهها را انتخاب کند تا هماهنگی بین شرایط سطح مسیرِ پیشِ رو با سبک رانندگیِ راننده به بهترین شکل صورت گیرد. این درواقع نسخه توسعهیافته سامانهی مشابهی است که در رولزرویس رَیث وجود دارد.
بامو در این نسل برای ارتقای سامانه تعلیق جلو و عقب از مهندسان رولزرویس هم کمک گرفته است. آقای مانفرِد واشینگِر (Manfred Wachinger) مسئول توسعه شاسی خودرو میگوید: برای سری 7 کاملاً جدید خود رانندگی فوقالعاده به همراه راحتی مثالزدنی میخواستیم و برای نِیل به این هدف تلاش بسیار زیادی به خرج دادیم؛ تیم رولزرویس هم در بحث تنظیم فنرهای بادیِ دو محور تجربه خیلی خوبی دارد و خیلی به ما کمک کرده است. در حاصل کار سه نوع حالت پایه وجود دارد: راحت (Comfort) که همان حالت پیشفرض است، راحتی بیشتر (Comfort Plus) که تعریف جدیدی از آسایش در سواری و رانندگیِ یک بامو است انگار که سر روی بالشی از پر قو گذاشتهاید، در آخر هم اسپورت که درواقع روی خشمگین یک سدان لوکس است! باید اشارهکنم یک حالت انطباقی (Adaptive) نیز قابل انتخاب است که دادهها را از نویگیشن ماهوارهای و اعمال راننده دریافت میکند و بر اساسشان نسبتهای درست فنرها و تعدیلکنندهها را برای مناسبت کامل با سطح مسیر پیشِ رو تنظیم میکند.
بگذارید کمی بیشتر بگویم. “رانندگی فوقالعاده به همراه راحتی مثالزدنی” برای مهندسان شاسی سری 7 اصلاً مقوله آسانی نبوده و با پشتکار بسیار زیاد یک تیم متحد محقق شده است. در حالت راحت (استاندارد) حرکات بدنه حتی در جادههای بیکیفیت بهشدت تحت کنترل قرار میگیرد و مجموعه شاسی در آرامشی عمیق فرو میرود تا سرنشینان یک سواری مجلل را تجربه کنند. بااینهمه و باوجوداینکه برای اظهارنظر قطعی باید آزمونهای سختتر در شرایط دشوارتری انجام شود، تجربههای اولیه نشان داده گرچه سری 7 جدید میتواند یکی از راحتترینها نسبت به گذشتگانش باشد اما در مقایسه با کلاس S برتر نخواهد بود! همهچیز اینجا تمام نمیشود چون با انتخاب حالت راحتی زیاد میتوانید سطح بالاتری از آرامش را لمس کنید، اما بازهم سدان لوکس باواریایی کمی با رقیب اشتوتگارتی فاصله خواهد داشت و برنده نخواهد شد. در حالت انطباقی هم تحت اکثر شرایط سواری راحت است و تعویض دندهها به نرمی صورت میگیرد، اما در صورت دخالت بیشترِ راننده یا وجود مسیر چالشبرانگیز پیشِ روی خودرو تعلیق سفتتر شده و سری 7 با واکنشهای تندوتیز تر به مسیر ادامه میدهد.
توجهتان را به دیدگاه مختصر مجله موتور ترند در مورد تجربه رانندگی با آن جلب میکنم: آزمایش در پیچوخمهای کلاب خودرویی مونتیسِلو (Monticello) انجام شد. با فشردن پدال گاز دماغه بهآرامی بالا میآمد. پیشرانه 4.4 لیتری V8 پتانسیل زیادی در خود دارد و در ادامه آن جعبهدنده 8 سرعته خودکار با تعویضهای نرم و روانش حس بسیار خوبی القا میکند. مدل مجهز به بسته M در حالت اسپورت سریع، سبک و تحت کنترل بود و سر پیچها رفتار قابل قبولی داشت (طبق ادعای بامو وزن آن 136 کیلوگرم سبکتر از S550 فورماتیک است). در همان حالت اسپورت پس از تنظیم نوع فرمان روی راحت (Comfort) به لطف وزن کمتر واکنشهای سریعتری را شاهد بودیم؛ گرچه دقت و هوشیاری سابق در آن حس نمیشد و حتی در مدلهای xDrive چهارچرخ متحرک کم فرمانی بیشتری هنگام عبور از پیچهای طولانیتر دیده شد! امیدواریم که نسخههای دیفرانسیل عقب چسبندگی بیشتری در قسمت جلو داشته باشند و فرمانپذیری مناسبتری ارائه دهند.
در کل نسل کاملاً جدید سدان لوکس و مجلل بامو بسیار زیبا و خواستنی است. تمامی فناوریهای بکار رفته در آن (چه آنهایی که جلوی چشم هستند و چه آنهایی که دیده نمیشوند) فوقالعادهاند. درون نمای ظاهری گیرا و خواستنیاش اتاق نشیمن بسیار لوکس و گرانقیمتی وجود دارد که پیاده شدن از آن واقعاً سخت است. درواقع مهندسان و خبرگان باواریا “رانندگی فوقالعاده به همراه راحتی مثالزدنی” را علیرغم اینکه روی کاغذ متناقض به نظر میرسد تا حد توان به واقعیت تبدیل کردهاند.
طبق برنامهریزیهای انجامشده فروش این نسل در بازار آمریکا از ماه اکتبر آغاز میشود و تنها کدهای 740i، 750i و 750i ایکس درایو آنهم با فاصله محوری بلند در دسترس خواهند بود (مدلهای SWB دیگر به آمریکا نمیروند). شرح قیمتهای پایه نیز اینگونه است: 82,295 دلار برای 740i با پیشرانه جدید تویینپاور 3 لیتری 6 سیلندر، 95,395 دلار برای 750i دیفرانسیل عقب و 98,395 دلار برای 750i ایکس درایو چهارچرخ متحرک با پیشرانه ارتقا یافته 4.4 لیتری توربو دوقلو V8.
و اما سؤالی که در انتهای تمامی حرفهای گفتهشده ذهن را به خود مشغول میکند این است که آیا آنقدر خوب هست که مرسدس بنز کلاس S را شکست دهد؟؟ نظرتان را با پدال در میان بگذارید.
سایر مشخصات
نوع خودرو: پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب / دو دیفرانسیل، سدان 4 درب
ظرفیت: 4 یا 5 سرنشین
طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر): 5247.54، 1902.46، 1478.28
فاصله بین دو محور: 3210.56 میلیمتر
شتاب 0-96 کیلومتر بر ساعت: 4.3 تا 5.4 ثانیه (تخمینی کارخانه)
مصرف سوخت: اعلامنشده.
منبع: موتورترند