پس از طراحی ظاهری، به زیر پوسته نسل چهارم پریوس میرسیم که به گفته تویوتا، بیشترین پیشرفت در زمینه عملکرد صورت گرفته و در همین حال، آلودگی دیاکسید کربن به اندازه ۱۸ درصد نسبت به مدل قبل بهبود پیدا کرده است (مطابق سیکل رانندگی اروپایی جدید، NEDC).
اولین مدل تولیدی نسل چهارم پریوس بر اساس پلتفرم «ساختار جهانی جدید تویوتا» یا TNGA ساخته میشود و در آن از نسل جدید پیشرانههای تمامهیبریدی تویوتا استفاده میشود. این سیستم جدید هیبریدی، نویدبخش «بهبود قابلتوجه مصرف سوخت جادهای و همین طور تجربه لذتبخشتر رانندگی» است. در طراحی پیشرانه هیبریدی تجدیدنظرهای زیادی انجام گرفته تا به این وسیله بازده بالاتر، وزن کمتر و عملکرد بهتری برای خودرو ایجاد شود.
این سیستم هیبریدی جدید در یک حجم کوچکتر، با وزن کمتر و با قیمت پایینتر عرضه میشود. باتریهای تراکم انرژی بالایی را در دسترس قرار میدهند و در همین حال، موتورهای الکتریکی با وجود ابعاد کوچکترشان، نسبت قدرت به وزن بهتری را فراهم میکنند.
بازده حرارتی موتور بنزینی که انتظار میرود به صورت ۱/۸ لیتری باشد، به میزانی بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است و تویوتا میگوید که این میزان، بهترین حالت ممکن برای یک موتور بنزینی در جهان است. در نتیجه، سیستم هیبریدی جدید موفق شده تا ۱۸ درصد نسبت به مدل کنونی پریوس در بازده مصرف سوخت، بهبود ایجاد کند. البته هنوز هیچ آمار دقیقی در این رابطه ارائه نشده است.
به لطف پلتفرم جدید، ارتفاع مدل ۲۰۱۶ از پریوس به اندازه ۲۰ میلیمتر کاهش یافته و به ۱۴۷۰ میلیمتر رسیده است؛ این در حالی است که همچنان فاصله محوری ۲۷۰۰ میلیمتری را حفظ کرده است. در همین حال، ۶۰ میلیمتر به طول خودرو (۴۵۴۰ میلیمتر) و ۱۵ میلیمتر به عرض (۱۷۶۰ میلیمتر) افزوده شده است.