تاریخچه مختصری از خودروی اینفینیتی
(ماهنامه خودرو امروز.شماره 28.شهریور 88 ) سال 2003 کمپانی معظم نیسان اقدام به معرفی و عرضه ی نسل جدیدی از SUV های سایز متوسط خود با برند اینفینیتی و نام تجاری FX کرد . از آن سال تاکنون فروش بالای این مدل ، سود کلانی را به سوی خزانه کارخانه اینفینیتی ، زیر مجموعه ی لوکس ساز نیسان ، روانه کرده است .
نسل اول FX که در دو تیپ FX35 و FX45 عرضه می شد ، در سال 2006 مورد بهینه سازی ( FACE LIFT ) قرار گرفت و در سال 2008 نسل جدید FX با طرحی کاملاً متحول شده و در تیپ ها و آپشن های مختلف به عنوان مدل 2009 به دوستداران معرفی شد . طبق هماهنگی های صورت گرفته ، به تازگی این فرصت نصیبم شد تا ملاقاتی همزمان با دو نسل FX35 در شیراز داشته باشم . چیزی که جذابیت این تست را فزونی می داد این بود که FX35 قهوه ای رنگ مدل 2009 ، مطعلق به فوتبالیست ارزنده ی کشورمان آقای مهرزاد معدنچی است که مدتی قبل خودروی خود را به صورت گذر موقت از کشور امارات به شهر و دیار خود آورده اند . FX35 مشکی رنگ نیز مدل 2008 و از نسل اول FX می باشد که توسط یکی از همشهریان عزیزم به نام آقای محمدی به کشور ترانزیت شده است .
روز جمعه ساعت 2 بعد ظهر در یکی از خیابان های شمالی شیراز با خودروها قرار گذاشته و همانطور که انتظار داشتم هر دو اینفینیتی سر ساعت در محل حضور پیدا کردند . پس از خوش آمد گویی به مالکان ، خودروها را به محلی بردم که با وجود خیابان های با شیب بسیار تند ، کاملا مناسب به چالش کشیدن این نوع SUV ها بود . هر دو خودرو از طرحی جذاب و خشن پیروی می کردند ، اما مدل 2009 بالطبع در یک رده بالاتر قرار می گیرد . بدون اغراق باید گفت ؛ هر دو نسل FX35 در مقام مقایسه با رقیبانی همچون BMW X3 ، LEXUS RX350 و NISSAN MURANO ، از طراحی بسیار زیبا ، جذاب و پویاتری بهره مند هستند . با نگاهی عمیق به طراحی نسل جدید FX آنچه به وضوح قابل روئیت است ، پیشرفت قابل ملاحظه در شکل دهی خطوط بدنه است که سادگی الگو دهی طرح نسل اول را متذکر می شود . در نسل دوم با طراحی فضایی روبرو هستیم که با آنکه بسیار مدرن تر از نسل اول جلوه می کند ، اما با این نوع سبک ، سلایق خاصی را هدف گرفته است . در سوی دیگر ، نسل اول اوج زیبایی را در طرحی ساده تلفیق کرده است و همین استراتژی زیبایی در عین سادگی ، نسل اول را در وضعیت عامه پسند تری قرار می دهد .
کاپوت کشیده در هر دو نسل از وجهه تمایز شاسی بلندهای اینفینیتی در برابر رقیبان است . اما در نسل جدید با دماغه ای کشیده تر روبرو هستیم که در تعامل کاملی با پیش رادیات پنج شیاری مواج قرار دارد . در مقابل ، نسل اول پیش رادیات چهار شیاره کروم کاری شده استیل را با خود یدک می کشد . در هر دو نسل FX35 ، توازن و هماهنگی به شکل زیبایی موج می زند . چراغ های کشیده نسل اول که تا حدودی یادآور چراغ های هیوندای سانتافه است ، در مقایسه با چراغ های کاملاً جدید و نا متقارن نسل دوم ، از طرحی ساده و تا حدودی تاریخ گذشته استفاده می کند ؛ اما زیبایی خاص خود را دارد .
کاپوت عضلانی نسل اول با برآمدگی مرکزی ، در نسل دوم جای خود را به کاپوت کشیده اما رژیم گرفته داده است ! در عوض در کناره ها و بر روی گلگیر جلو ، این FX35 نسل دوم است که با حجم پردازی خیره کننده ، علاوه بر ماهیچه سازی مناسب ، زیبایی و جلوه ی بصری طرح را دو چندان می کند . مه شکن های کناری بر روی سپر هر دو اینفینیتی ، با یاری لامپ های بای زنون چراغ های اصلی ، چشمان تیزبین این مدل ها را شکل می دهد .
شاسی بلند های اینفینیتی ذاتاً دارای روحی اسپورت و قالبی مناسب با همین خصوصیت هستند . بدون اغراق می توان گفت هر دو نسل FX35 یک سروگردن از رقیبان خود بلندترند ، اما کاپوت کشیده ، قوس زیاد ستون ها به خصوص ستون C و شیشه های باریک نسبت جسه ی خودروها ، همه دست به دست هم داده اند تا این خصوصیت را به گونه ای دیگر جلوه دهند ؛ و اینچنین است که با گذر شاسی بلند های اینفینیتی از کنار خود ، خودرویی اسپورت با طرحی کاملا متفاوت که بدون هیچ شکی هر بیننده ای را مجذوب خود می کند ، در ذهن خود پردازش می کنید . آری ، شاسی بلندهای اینفینیتی واقعاً زیبا و تاَثیر برانگیزند .
در نمای جانبی به لطف همان خصوصیاتی که ذکر کردم ؛ با توده هایی زیبا از فلزات رنگین روبرو هستیم ، که فرم دهی تحسین برانگیز طرح ، اوج لطافت در کمال خشونت را به رخ می کشد . به همان نسبت که در مدل 2009 حجیم سازی صورت گرفته ، آینه ها نیز تغییر سایز داده اند ، تا ابعاد بزرگ و طرحی متفاوت از نسل اول ، وسعت دید را بیشتر کند . نمای جانبی هر دو خودرو از یک طرح و الگو پیروی می کنند ، اما برخی تغییرات جزئی و هرچند کوچک ، به وضوح بیانگر این نکته اند که سازنده سعی در بالا بردن هرچه بیشتر وجهه اسپورت FX دارد . هواکش های جانبی روی گلگیرها ، چراغ راهنمای کوچک روی گلگیرهای جلو و رینگ های پنج پره اسپورت ، این گفته را تصدیق می کنند . رینگ اسپورت های آلومینیمی 20 اینچی ، هماهنگی بی نظیری با طرح کلی خودروها دارند . در نسل اول ؛ رینگهای هشت پره بر روی لاستیک های سریEAGLE کمپانی GOODYEAR ، با اندازه P265/60 سوار شده اند . این نوع رینگ ها به دلیل زیبایی و استحکام بالا ، در تیپ FX50 مدل 2009 که بالاترین سطح شاسی بلندهای اینفینیتی می باشد ، نیز مورد استفاده قرار گرفته است . البته با اندکی تغییر در مرکز رینگ !
اما در مدل 2009 یا همان نسل دوم ؛ کمپانی اینفینیتی در تجهیز رینگ های این مدل به لاستیک ساز شهیر ، BRIDGESTONE ، متوسل شده و این کمپانی نیز لاستیک های سری DUELER با سایز 265/60 را برای FX35 تدارک دیده است . رینگ های پنج پره آبکاری شده ی این نسل نیز ، جلوه ی بصری چشم اندازی را تداعی می کند .
به قسمت عقب هر دو خودرو نگاهی می اندازیم . هر دو طرح ؛ زیبا ، هماهنگ و جذاب هستند . در نسل دوم یک پوست اندازی کلی صورت پذیرفته است . به جز آرم براق اینفینیتی که همچون سمبلی درخشان خودنمایی می کند ، در دیگر قسمت ها شاهد یک بازنگری کلی در طرح هستیم . چراغ های نسل اول که از LED های خطی برای روشنایی استفاده می کنند ، در نسل دوم جای خود را به کاسه چراغ های برجسته ای داده اند که چیدمان LED متفاوتی را به نمایش می گذارد و با طلق قرمز رنگ در مقابل طلق شفاف نسل اول تا حدودی مدرن تر جلوه می کند .
فرم شیشه ی عقب ، برجسته شدن درب عقب ، سپر های عضلانی تر و عریض شدن جای پلاک ، از دیگر تغییرات اعمال شده در قسمت عقب سامورایی 2009 است . دو جفت لوله ی اگزوز در دو طرف سپرها ، حس اسپورت بودن را تقویت می کنند . چراغ های LED خطی روی باله ی کوچک عقب ، در نقش چراغ خطر سوم ظاهر می شوند .
به هر حال هر چه گشتیم ، نتوانستیم اشکال و ایرادی را در طراحی بدنه ی این زیبا رویان شرقی بیابیم . همه ی اجزا با یک مهندسی بالا در هماهنگی کامل به سر می برند و طراحی مدرن به خصوص در نسل دوم ، شاهکارهایی را خلق کرده است که به هیچ عنوان در استفاده بلند مدت ، کسل کننده نیستند .
هر دو خودرو از سیستم ورود بدون سوئیچ بهره می برند . بوسیله ی ریموت کنترل درب خودروها را باز کرده و به کنجکاوی در آن ها می پردازم ! با ورود به کابین نسل اول ، با محیطی بسیار جذاب و دوست داشتنی روبرو شدم . چرم مشکی و قهو ه ای مرغوب در جای جای اتاق به چشم می آید . داشبور در عین هماهنگی تا حدودی غیر عادی جلوه می کند . البته پس از مدتی با استایل اتاق خو گرفته و از آن لذت می برید . صندلی های برقی حافظه دار ما را به خوبی در بر می گیرد . کیفیت کابین بسیار خوب و مرغوب است .
همانطور که گفته شد ؛ شاسی بلند های اینفینیتی ذاتی اسپورت گونه دارند . در داخل اتاق این نکته به وضوح قابل مشاهده است . فیبر کربن روی کنسول مرکزی و پدال های آلومینیمی اسپورت ، در این راستا مورد استفاده قرار گرفته اند . کلید ها در جای مناسب خود نصب شده اند و به راحتی آماده به کارند . کلید های سیستم تهویه مطبوع ، روشنایی داخل کابین ، تنظیم نوع رانندگی و . . . در کنار سیستم صوتی پیشرفته BOSS که شامل : 11 بلندگو و 2 ساب ووفر در سراسر کابین و CD CHANGER شش خشابه با قابلیت خواندن فایل های MP3 می شود ، در یک مجموعه ی مربع شکل در مرکز داشبورد جا خشک کرده اند . ساعت گرانقیمت آنالوگ با مارک INFINITI نیز ، در زیر این مجموعه بر روی پوسته ای از فیبر کربن ، به فضای کابین حال و هوای لوکس بودن می دهد . همچنین برای استفاده از سیستم تعبیه صندلی ها و چراخ خطر فلاشر ، از کلید های پشت سر دنده روی کنسول مرکزی کمک می گیریم . فرمان خوش دست سه پره نسل اول که به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی مجهز می باشد ، به روکش چرم مزین شده است . در کنسول مرکزی مانیتوری 7 اینچی نصب شده است که بوسیله ی آن می توان وظیفه ی برخی از دکمه ها را به صورت دیجیتال انجام داد . سیستم ردیاب ماهواره GPS نیز ، همیشه همسفر و راهنمای سرنشینان در سفر خواهد بود . صفحه نشان دهنده ها در پشت فرمان با نورپردازی نارنجی ، علاوه بر هماهنگی با رنگ تودوزی ، جذابیت رانندگی را دو چندان می کند . در قسمت عقب همان راحتی قسمت جلو حکم فرماست . سیستم DVD مجزا در قسمت عقب و سوکت برق 12 ولت ، از برخی امکانات رفاهی سرنشینان عقب است ، که در این بین عدم وجود مانیتور عقب در هر دو نسل جای تاَمل دارد .
با ورود به کابین نسل دوم FX35 مدل 2009 ، با محیطی کاملاً متفاوت روبرو شدم که در وهله ی لوکس گرایی ، چندین و چند پله پا را فراتر گذاشته است . داشبورد واقعا زیبا و کابین پوشیده شده از چوب و چرم و گرانیت ، فضایی بسیار دلپذیر را خلق کرده است . در مورد طرح داشبورد می توان به خطوط مواج و فرورفتگی سمت راست که بدون هیچ محدودیتی به مرکز داشبورد حجم می دهد ، اشاره کرد . چرم تیره ؛ صندلی ها ، داشبورد ، سردنده و غربیلک فرمان را می پوشاند . چوب برس خورده ی براق ؛ کنسول مابین صندلی ها و قسمتی از روکش در را زینت می دهد . و پوشش گرانقیمت گرانیت ، به کنسول مرکزی داشبورد ، طراوت می بخشد .
ساعت فوق العاده لوکس INFINITI به مرکز داشبورد انتقال پیدا کرده است و کلید ها در جای مناسب خود قرار گرفته اند و تنها چیدمان آن ها دستخوش تغییرات شده است . مانیتور مرکزی نیز بیش از قبل در داشبورد فرو رفته و کلیدهای کنترل سیستم صوتی و تصویری ، GPS ، فلاشر ، نشان دهنده ی سوخت و . . . با یک شیب هدفمند به داخل داشبورد متمایل شده اند . غربیلک فرمان ارتقاء پیدا کرده است و در جای گذاری کلید ها ، تغییراتی اعمال شده است . کلید کنترل تماس تلفن همراه نیز به مجموعه شاسی های فرمان اضافه شده است . به صفحه نشان دهنده های پشت فرمان نگاهی می اندازم ، نورپردازی از نارنجی به سفید تغییر کرده است و اینبار صفحه کیلومتری پیش رویم بود که تا 280 کیلومتر در ساعت ، عدد گذاری شده است . ( نسل اول 220KM ) و این نشان از بهینه سازی و تقویت اساسی در نیروگاه محرک FX35 دارد .
صندلی ها بسیار راحت هستند و طراحی مناسب ستون ها ، وسعت دید کاملی را در تمام زوایا به معرض نمایش می گذارد و تنها در قسمت عقب با کاهش دید روبرو هستیم ، از این رو برای سهولت پارک کردن در هر دو اینفینیتی از سیستم کمک پارک با چهار دوربین در چهار سوی خودروها استفاده شده است که با کمک خطوط نمایشی و فاصله سنج کارآمد که تصاویر را در مانیتور به وضوح نشان می دهد ، پارک کردن خودرو را به اوج راحتی می رساند . کروز کنترل ، سیستم ورود بدون کلید ، سیستم تهویه اتوماتیک مجزا ، چراغ های مه شکن ، تنظیم اتوماتیک صندلی ها ، آینه ها و شیشه ها ، برف پاک کن های مجهز به سنسور باران ، فرمان تمام هیدرولیک تلسکوپی و سانروف برقی ، برخی از تجهیزات استاندارد هر دونسل FX35 هستند . 8 عدد ایربگ نیز ایمنی سرنشینان را تضمین می کند . در کل می توان گفت از لحاظ سطح امکانات هر دونسل تقریبا در یک رده قرار می گیرند . اما در بحث طراحی ، کیفیت و لوکس گرایی ، نسل دوم رشد فزاینده ای داشته است .
حالا نوبت به رانندگی با سامورایی های خشن می رسد تا تفاوت عمده ی دو نسل را احساس کنیم . قبل از هر چیز باید گفت که هر دو نسل موجود در این آزمایش از مجموعه انتقال قدرت چهار چرخ متحرک سود می برند .
نسل اول FX35 از موتور 6سیلندر V شکل با حجم 3500 CC بهره مند است که در دور 6000 RPM ، 280 اسب بخار قدرت را به چالش می کشد . این موتور که از آلومینیم فوق سبک ساخته شده است ، با دارا بودن 24 سوپاپ در سر سیلندر ، حدود 240 پوند فوت گشتاور تولید می کند . در آن سوی میدان ، نسل دوم از موتور 6 سیلندر V شکل نیسان Z350 استفاده می کند که با 3500 CC حجم ، با ارتقاء 23 واحدی قدرت نسب به نسل اول ، 303 اسب بخار قدرت را در اختیار می گذارد که برای یک خودرویی شاسی بلند با وزن کمتر از 1950 کیلوگرم ، بسیار مناسب و بجاست . گشتاور نیز با چند واحد افزایش به 262 پوند فوت رسیده است تا نسل دوم همچمون یوزپلنگی تیز پا طعمه های خود را بدرد .
ابتدا سواری خود را با نسل اول شروع می کنم . کمربند ایمنی پیش کشنده را بسته و با قرار دادن پورت الکترونیکی درون درگاه اقدام به استارت زدن می کنم . صدای موتور به وضوح درون اتاق قابل شنیدن است اما این صدای گیرا به هیچ وجه آزار دهنده نیست و کاملاً اسپورت بودن خودرو را متذکر می شود . جعبه دنده 5 سرعته ی تیپ ترونیک را در حالت دستی قرار داده و اقدام به شتاب گیری می کنم . طبق ادعای کارخانه ، عقربه ی سرعت سنج این خودرو در مدت زمان 3/7 ثانیه ، از روی عدد 100 کیلومتر عبور می کند . شروع حرکت جالب توجه بود . بعد از اندکی رانندگی ، ابعاد بدنه کاملاً برای راننده قابل درک می شود . پایداری مناسب سر پیچ ها و هندلینگ فوق العاده ، FX35 را مناسب برای رانندگی در هر شرایطی می کند . فرمان دقیق است و بازخوردهای جاده را به دستانم منتقل می کند . به طور کل می توان ازعان داشت که FX35 نسل اول کاملاً با شرایط تطبیق پذیر است و به نوعی که در خیابان های شهری ، همچون یک سدان ، کنترل راحت و حساب شده دارد و در خارج از شهر و در مسیرهای ناهموار و سنگلاخ به لطف انتقال قدرت به چهار چرخ ، عملکرد خودرو کاملاً قابل قبول است . رانندگی با FX35 نسل اول را به پایان برده و آماده سواری با غول قهوه ای می شوم !
همچون نسل اول ، با پورت الکترونیکی خودرو را روشن می کنم . صدای بسیار گوش نواز و ریتم گونه ، آدرنالین خونمان را به نقطه ی جوش می رساند ! اینبار نیرویی عظیم تر به گیربکس 7 سرعته ی اتوماتیک انتقال پیدا می کند . گیربکس را درگیر کرده و پا را تا انتها بر روی پدال گاز می فشارم . پدال شیفتر های منیزیمی پشت فرمان واقعاً اغوا کننده هستند . سوار بر خودرویی شاسی بلند هستیم که روح سواری های اسپرت با ظرافت و قدرت هرچه تمام تر ، در آن دمیده شده است . طبق کاتالوگ موجود می توانم در مدت زمان حدود 2/6 ثانیه ، سرعت 100 کیلومتر را پشت سر بگذارم . شتاب گیری و میزان گشتاور فوق العاده است . کافیست فشار کوچکی بر روی پدال گاز دهید ، تا خودرویی با این حجم ، همچون گلوله ای سهمناک به سوی هدفی نامشخص شلیک شود . تقسیم وزن مناسب و موتور پیشرفته FX35 در مقابل رقبا برگ برنده ارزنده یی برای آن است ، تا جایی که به جرأت می توان گفت ؛ در شتاب گیری اولیه ، کمتر شاسی بلندی با این محدوده قیمت ، یارای مقابله با FX35 را دارد . تسلط بر اطراف بسیار خوب است و طراحی هدفمند نشیمنگاه و ستون های کناری ، مسأله ی وجود نقاط کور را به جز در دید عقب ، در تمامی زوایا منتفی کرده است . با FX35 نسل دوم ، به راحتی در اتوبان های برون شهری می توان گوی سبقت را از خودروهایی همچون BMW 630 و MERCEDES BENZ CLS350 ربود . در تغییر مسیرهای ناگهانی و سرپیچ ها ، به لطف سیستم تعلیق مستقل چند پیونده با میله های پایدار کننده ، با سربلندی مسیر پیش رو طی می شود . عملکرد خودرو در شیب های تند و مسیرهای لغزنده و خاکی ، فوق العاه است و با کمترین حرکت و ضربه به اتاق ، می توان از پس دشوارنرین شرایط با موفقیت نمره ی قبولی گرفت . البته با وجود فعال بودن سیستم ESP ، جسارت سریع راندن و انجام مانورهای خطرناک در ما بیشتر می شود.
در تست های انجام شده ؛ در شتا ب جانبی ، FX35 نسل دوم ، رقم 0/82 جی را کسب کرد و با آنکه جای پیشرفت دارد ، از هر نظر قابل قبول است . هر دو نسل FX35 به ترمزهای دیسکی خنک شونده مجهز هستند که در مدل 2009 با سرعت 96 کیلومتر 7/38 متر مسافت نیاز داریم تا خودرو کاملا متوقف شود . سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها ( VVTI ) میزان مصرف سوخت هر دو نسل را به طور میانگین در محدوده 13 تا 14 لیتر در هر 100 کیلومتر قرار داده است . به هر حال زودتر از آنچه فکر کنیم زمان سپری شد و چاره ای ندارم جز وداع با این سامورایی های خشن . از این ملاقات رویایی می توان نتیجه گرفت ؛ شاسی بلند های اینفینیتی در تمام زمینه ها راننده ی خود را سیراب می کنند . یک روی ماجرا رانندگی راحت و بدون دغدغه ی در شهر و روی دیگر رانندگی محکم و استوار در خارج از شهر و مسیرهای ناهموار ، که در هر دو شرایط می توان به خودروی خود مطمئن بود .
در پایان ضمن تشکر و قدردانی فراوان از آقایان معدنچی و محمدی که وقت و خودروی خود را صمیمانه در اختیار بنده قرار دادند و همچنین تشکر ویژه از دوستان عزیزم آقایان داریوش نوذری و اشکان کیارش که در تمام مراحل ، همکاری صمیمانه ای با ما داشتند ، توجه شما را به مطالعه ی مصاحبه ای جلب می کنم که در خلال این آزمایش از فوتبالیست محبوب آقای مهرزاد معدنچی صورت گرفت .
منبع : www.farpic.blogfa.com