گفته میشود تلاشهای گستردهای از جانب دولت برای خرید خودرو از خودروسازان وطنی در جریان است و در برنامهای جالب قرار است کارمندان دولت با تعرفههایی تمام قسط صاحب خودرو شوند. همچنین برخی نمایندگان مجلس با مطرح نمودن یک طرح دوفوریتی خواستار افزایش تعرفه واردات خودرو تا 1000 درصد و کمک مالی به خودروسازان تا سقف 4 هزار میلیارد ریال شدهاند. به نظر میرسد ماجرای کمپین تحریم خودروهای داخلی وارد مرحله تازهای شده و با گذر از یک خواسته اقتصادی، رنگ و بوی تقاضایی مدنی به خود گرفته و انتظار میرود ابعاد جدیدی پیدا کند. ابعادی که در نهایت یا به انحصار موجود در بازار خودرو و اقتصاد ایران تن خواهد داد و یا با پایان دادن به انحصار و ایجاد رقابت، آزادی انتخاب را برای خریداران به ارمغان آورد.
طی مراسمی که با حضور صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و کامبیر رئیس منطقه آفریقا، خاورمیانه و هندوستان شرکت رنو و همچنین پیمان کارگر مدیرعامل شرکت رنو پارس انجام گرفت، تولید انبوه خودروی رنو ساندرو در شرکت پارس خودرو آغاز شد. این خودرو دارای موتور ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است و تأییدیه استاندارد آلایندگی یورو ۴ را اخذ کرده است. همچنین موتور این خودرو ۱۶۰۰ سیسی و مجهز به ترمز اِی بی اس، ای بی ای و آپشن های مختلفی شامل دو کیسه هوای سرنشین جلو، شیشهبالابرهای برقی عقب و جلو است. برمبنای صحبتهای کارگر قرار است تا پایان سال ۱۰ هزار دستگاه از این خودروها در شرکت پارسخودرو تولید شود. خودرویی که قرار بود مدتها قبل با قیمتی مناسب بهدست مشتریانی برسد که در حسرت یک محصول باکیفیتتر و ایمنتر کمپین خودرو تشکیل میدهند.
پیمان کارگر مدیرعامل رنوپارس اعلام کرده این خودرو با قیمت 43 میلیون تومان به دست مشتریان ایرانی خواهد رسید. وی در مراسم رونمایی از این محصول با انتقاد از مجموعه خودروسازان و قطعه سازان داخلی از عزم شرکت رنو برای خرید کل مجموعه پارسخودرو گفت و بار دیگر اعلام کرد اگر شرایط مناسبی برای رنو مهیا شود میتوان به افزایش تولید خودرو در ایران امیدوار بود. کارگر با گلایه از نحوه کار شرکای خود در خدمات پس از فروش گفت: این شرایط باید تغییر کند. نمایندگی خودروساز به ما میگوید قطعه تندر 90 موجود نیست در حالی که قطعه وجود دارد اما شرکای تجاری نمیخرند و به نمایندگی نمیرسانند بنابراین مشتری ناراضی است.
مدیرعامل رنو پارس گفت: به مگاموتور حداکثر سه ماه فرصت دادیم که یا عملکردش را اصلاح کند یا اینکه بخش تولید موتور تندر 90 را به رنوپارس واگذار کند. به گزارش خبرنگار ایسنا، پیمان کارگر در نشستی خبری اظهار کرد: ما از مگاموتور عاجز شدهایم، مگاموتور داخلیسازی موتور تندر 90 را انجام نداده و همچنین به دلیل مشکلات مالی تیراژ تولید موتور تندر 90 را افزایش نمیدهد. وی با بیان اینکه نمیشود گفت چون مگاموتور مشکل مالی دارد ما باید موتور تندر 90 را از خارج وارد کنیم، خاطرنشان کرد: آنها موضوع داخلیسازی موتور تندر 90 را نیز جدی نگرفتند. این در حالی است که کیفیت موتور تولیدی در ایران از اسپانیا نیز بالاتر است با این حال ما مجبور به واردات آن هستیم. نماینده رنو در ایران ادامه داد: بنابراین تا پایان سال جاری به مگاموتور فرصت دادهایم تا ساختمان مگا 2 که محل تولید موتور تندر 90 است را به رنو پارس بفروشد یا اینکه ما در محل دیگری خط تولید موتور تندر 90 را با مدیریت خودمان راهاندازی خواهیم کرد.
با توجه به مدتزمان حضور چندساله رنو در ایران و علاقهمندی این شرکت برای سرمایهگذاری و تولید خودرو در ایران میتوان به پتانسیلهای گسترده صنعت خودرو ایران اذعان کرد گرچه شیوه کار خودروسازان داخلی و نحوه تعاملشان با شرکتهای برجسته خودروسازی ثابت میکند کودک خودروسازی ایران بهدرستی تربیت نشده و مقررات گذاریهای اشتباه دولت ایران در طول دو دهه اخیر بهجای سوق دادن این فعالان به سمت توسعه این صنعت و حرکت در مسیر جهانی شدن، مونتاژکاران داخلی را به گسترش انحصار و سود سوق داده است. موردی که بهطور مطلق با سیاستهای توسعه صنعتی در تقابل است و به عقبماندگی تاریخی امروز منجر شده است.
در همین راستا و با ادامه کمپین تحریم خودروهای داخلی توسط مردم، در روزهای گذشته صنعت خودروی ایران شاهد برخی اتفاقات تلخ بود. بهتازگی و در روز یکشنبه جمعی با عناوین کارگران صنعت خودروسازی کشور مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، کارگران کارخانههای خودروسازی و قطعهسازی با تجمع مقابل مجلس خواستار تضمین امنیت شغلی خود از سوی نمایندگان مجلس شدند. تجمعکنندگان معتقد بودند که تحریم خرید خودروهای صفر داخلی در کنار واردات خودروهای خارجی منجر به اخراج کارگران شاغل در صنعت خودرو خواهد شد. ظاهرا خودروسازان تصمیم گرفته اند با مظلوم نمایی، دیوار مقاومت مصرف کنندگان را بشکنند.
دیگر آنکه جادههای نامناسب، رانندگان بیتوجه به قانون و خودروهای ناایمن در این هفته نیز حادثه آفریدند و به گفته بیش از صد کشته برجای گذاشتند. جانشین رییس پلیس راهور نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، از کشته شدن 100 تن و زخمی شدن یک هزار و 700 تن طی سه روز گذشته در جادههای کشور خبر داد. از سه روز گذشته یعنی روزهای پنج شنبه، جمعه و شنبه با وقوع 1300 فقره حادثه رانندگی جرحی و فوتی شاهد افزایش تصادفها در جادههای کشور هستیم، و این مسئله هشداری جدی برای همه رانندگان و مسافران محسوب میشود.
خبرهای خارجی این بخش را با رتبه برتر نسل جدید ولوو XC90 در آزمایش تصادف موسسه امنیت بزرگراههای آمریکا (IIHS) شروع میکنیم. این خودرو که در نسل جدید با نوآوریهای بسیاری همراه بوده در این تست رکورد جدیدی کسب کرده است و توانست امتیاز کامل Safety + یا ایمنی بعلاوه را بهدست آورد. این امتیاز درخشان به دلیل ساختار بدنه محکم و استفاده ولوو از سامانه جلوگیری از سقوط و بهکارگیری سیستم پیشگیری از تصادف است که در نسل جدید XC90 بهصورت استاندارد وجود دارد. همچنین در لیستی که این موسسه تهیه نموده خودروهای سایون iA و لکسوس ES نیز همین امتیاز را در روزهای گذشته کسب کردهاند.