اگر تاکنون نام شاسیبلند اینفینیتی با عنوان QX80 به گوشتان نخورده، اصلاً نگران نباشید؛ زیرا این خودروساز ژاپنی تقریباً نام تمام خودروهای سری سال قبل را تغییر داده و QX80 در واقع، همان مدل QX56 سال قبل است. | | |
خودروی مورد بررسی، مدل ۲۰۱۴ از اینفینینی QX80 با سیستم AWD است که همراه با یک سری از تکنولوژیهای اضافی، ارزیابی شده است.
Infiniti QX80 2014
به جز تغییر نام به QX80، مدل ۲۰۱۴ یک تغییر دیگر نیز داشته است و آن، اضافه شدن سیستم جدید پشتیبانی مداخله برخورد (BCI) به بسته تکنولوژی مورد استفاده در خودروی تست است. QX80 شاسیبلند را در سه کلمه میتوان تعریف کرد: بزرگ، لوکس و قدرتمند. البته در کلاسی که رقبایی چون کادیلاک اسکالاد، لینکولن نویگیتور، لکسس LX 570، مرسدسبنز کلاس GL، آئودی Q7، فولکسواگن تورگ و رنج روور قرار دارند، رقابت تا حدودی سخت است.
Infiniti QX80 2014
«بزرگ» اولین کلمهای است که با ورود به داخل کابین اینفینیتی QX80 به ذهن میآید. فضای داخل کابین و ارتفاع سقف به گونهای است که حتی اشخاص قد بلند نیز در آن احساس راحتی میکنند. در واقع، QX80 یک شاسیبلند ایدهآل برای اشخاص با قد بالای ۲ متر است که میخواهند فضای مناسب برای پاها و سر خود داشته باشند؛ یک خودروی رؤیایی برای بازیکنان بسکتبال. درون کابین، همچنان که فضای زیادی وجود دارد، محیطی بسیار لوکس نیز هست.
Infiniti QX80 Interior
اینفینیتی QX80 با سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک قیمتی برابر با ۶۴ هزار و ۴۵۰ دلار دارد. این خودرو از موتور قدرتمند ۵/۶ لیتری V8 با ۳۲ سوپاپ و انژکتور سوخت مستقیم استفاده میکند. این موتور برای QX80 قدرتی برابر ۴۰۰ اسببخار ایجاد میکند و گشتاور خروجی آن نیز ۵۴۲/۳ نیوتنمتر است. این خودروی شاسیبلند بزرگ برای حرکت سریع در جاده به ذره ذره این پیشرانه نیاز خواهد داشت.
یکی از ویژگیهای منحصربهفرد QX80 سیستم گیربکس ۷ دنده اتوماتیک با شیفت انطباقپذیر با سبک رانندگی است که یک تغییر به حالت دستی نیز دارد. این خودروی بزرگ خانوادگی، تنها یک خودروی بزرگ و لوکس نیست، بلکه رانندگی هیجانانگیزی نیز دارد؛ چیزی در هر شاسیبلند بزرگی نمیتوان یافت. با توجه قدرت تولیدی موتور، امکان سرعت و تفریح در جادههای کوهستانی فراهم است و استفاده از حالت گیربکس دستی نیز بر لذت رانندگی میافزاید.
QX80 به نسبت وزن ۲۵۴۰ کیلوگرمی خود، شتاب بسیار خوبی دارد و با استفاده از سه ردیف صندلی، میتواند ۷ تا ۸ نفر سرنشین را در خود داشته باشد. در خودروی مورد بررسی، پنج حالت برای سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک درنظر گرفته شده است؛ حالتهای اتوماتیک، دیفرانسیل چهارچرخ زیاد، دیفرانسیل چهارچرخ کم، قفل ضعیف، یدککشی و پوشش برف. بسیاری از صاحبان این خودرو، شاسیبلند خود را به خارج از جاده نخواهند برد، با این حال، QX80 یک خودروی ایدهآل برای شرایط بد آبوهوایی و جادهای است.
درون کابین، همه چیز برای آسایش و راحتی راننده و سرنشینان تدارک دیده شده است. استفادهی زیادی از چرم شده و چرخ فرمان به همراه صندلیهای چرمی با خنککننده و گرمکننده، وضعیت راحتی فراهم کردهاند. صندلی راننده در ۱۰ جهت و صندلی سرنشینان دیگر در ۸ جهت قابل تنظیم هستند. همچنین صندلیهای ردیف سوم میتوانند کاملاً جمع شده و فضای لازم برای بارهای اضافی را در عقب بهوجود آورند.
آپشنها خودروی QX80 تست شده از چهار پکیج اضافی استفاده میکرد که قیمت آن را به ۷۹۰۹۵ دلار رساند؛ از جمله این پکیجها میتوان به پکیج دولوکس تورینگ ۴۵۶۰ دلاری اشاره کرد که امکاناتی مانند سیستم صوتی فراگیر با ۱۵ اسپیکر، سیستم کنترل هیدرولیکی بدنه، سیستم کنترل دمایی صندلیهایی جلو و تمیزکننده چراغها به خودرو اضافه میکرد. پکیج تئاتر به ارزش ۳۱۰۰ دلار از دیگر آپشنهای مورد استفاده در خودروی تست بود که شامل دو مونیتور ۷ اینچی، دو جفت هدفون بیسیم، کنترل بیسیم، خروجی برق ۱۲۰ ولت، گرمکن صندلی عقب و کنترل از راه دور صندلیهای ردیف سوم برای دسترسی بهتر است. پکیجهای تکنولوژی و چرخ و تایر، دیگر آپشنهای مورد استفاده در خودروی مورد بررسی بودند. در پکیج تکنولوژی، سیستمهایی مانند دستیار هوشمند ترمز، کنترل هوشمند فاصله، هشدار عبور از خط و جلوگیری از گذشتن از آن و هشدار نقطه کور راننده در اختیار قرار میگیرد. با استفاده از سیستم کنترل هیدرولیک حرکت بدنه، QX80 مورد بررسی، با حالتی فوقالعاده از مسیر بزرگراه عبور میکرد. این سیستم باعث میشود که کنترل خودرو در پیچها نسبت به سایر شاسیبلندهای سنگین، بسیار راحتتر شود.
اینفینیتی QX80 مدل ۲۰۱۴ با داشتن پیشرانه قوی، فضای گسترده در کابین و کنترل مناسب برای یک شاسیبلند بزرگ، میتواند یک خودروی هیجانانگیز باشد. البته استفاده از آپشنها، قیمت آن را تا حدودی بالا میبرند، ولی درعینحال، میتوانند ارزش خود را داشته باشند.
نویسنده :مسعود انیس حسینی