به دنبال فولکس و فیات؛ ادامه با پژو و رنو

اقتصادنیوز نوشت:دو خودروساز بزرگ کشور در حالی با شرکای قدیمی خود مذاکرات سخت و فشرده‌ای دارند که خبرها از ورود مهمانان جدید به جاده مخصوص کرج حکایت دارد. به نظر می‌رسد خودروسازان ایرانی در تلاشند علاوه بر فرانسوی‌ها با خودروسازنی از آلمان و ایتالیا همکاری خود را آغاز کنند.
 به دنبال فولکس و فیات؛ ادامه با پژو و رنو

 

به دنبال فولکس و فیات؛ ادامه با پژو و رنو

 
 
 
یک هفته پس از آنکه عضو هیات مدیره شرکت فولکس واگن آلمان در قالب یک هیات تجاری وارد ایران شد، وزیر صنعت، معدن و تجارت از مذاکرات ادامه دار با مدیران این شرکت برای همکاری در صنعت خودرو ایران خبر داد.
 
آلمانی ها که نشان داده‌اند پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات با تردید و تامل بیشتری اوضاع ایران را رصد می‌کنند به همین خاطر است که مذاکرات بزرگترین خودروساز خود با ایران را با طمانینه به پیش می برند.
 
فولکس قرار است در تولید خودروهای سبک خانوادگی با ایران‌خودرو همکاری کرده و بتواند به جای خودرویی نظیر پژو پارس محصول خود را روانه بازر ایران کند.
 
ظاهرا وزیر صنعت برای همکاری های جدید با خودروسازان خارجی سه شرط گذاشته‌ است. نخست آنکه تولید هر خودرو حداقل با 40 درصد تولید داخل در ایران صورت گیرد، دوم اینکه سهمی از بازارهای صادراتی شرکت مادر را به خود اختصاص دهد و دیگر اینکه در خدمات پس از فروش استانداردهای لازم را اعمال کند تا مشتریان ایرانی به زحمت نیافتند.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از ادامه مذاکره با شرکت فیات خبر داده است. فیان که سال‌ها پیش در قالب شرکت بن‌رو یکی از محصولات خود را به تولید می‌رساند، بار دیگر مایل شده تا با یکی از خودروسازان بزرگ ایرانی وارد همکاری مشترک شود. ظاهرا بناست که فولکس واگن با ایران‌خودرو به تفاهم برسد و فیات نیز روانه سایپا شود تا این شرکت را در طراحی و تولید خودروهای ارزان کمک کند.
 
آنگونه که خبرگزاری مهر خبر داده وزیر صنعت امروز در دیدار با وزیر امورخارجه ژاپن نیز گفته است که شرکت‌های ژاپنی اگر علاقه مند به همکاری دراز مدت با ایران هستند، باید روی سرمایه‌گذاری به صورت جدی فکر کنند، زیرا همکاری مشترک و دراز مدت مدنظر ماست.
 
او افزوده همانگونه که بازار بزرگ ایران در اختیار شرکت‌های ژاپنی قرار می گیرد، انتظار داریم محصولات ایرانی را که به اتفاق شرکت‌های ژاپنی تولید می کنیم و یا تحت لیسانس ژاپن تولید می شود، در بازارهای ژاپن و خارج از ایران عرضه شود.
 
نعمت زاده تصریح کرده ما حتما باید مقیاس اقتصادی در سرمایه گذاری‌ها و همکاری‌ها را مدنظر قرار دهیم، به همین دلیل نمی توانیم به تعداد محدود خودرو به صورت مونتاژ فکر کنیم، زیرا اینها قابلیت رقابت پذیری در بازار های خارج را نخواهد داشت.
 
او با بیان اینکه در زمینه خودرو با شرکای سابق از فرانسه و همچنین شرکت فولکس واگن آلمان و فیات ایتالیا در حال مذاکره هستیم، گفته است که علاقه مندیم شرکت‌های خودروساز ژاپنی نیز در این زمینه با ایران همکاری اساسی داشته باشند.
 
نعمت زاده افزوده تجربه نشان داده که شرکت‌های ژاپنی بیشتر دنبال فروش ماشین یا تامین قطعات خودرو از خود ژاپن بوده‌اند که این مغایر سیاست‌های جدید ماست.
 
وزیر صنعت افزوده است که به شرکت‌های ژاپنی توصیه می کنم که حداقل یک یا دو شرکت خودرو ساز ژاپنی به صورت فعال در زمینه ساخت عمده قطعات در ایران و برای تعداد بالا مثلا بالای ۷۰ هزار خودرو در سال با ایران مشارکت کنند. 
 
منبع : خبر آنلاین

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...