آیا کمپین نخریدن خودرو شکست خورد؟

این روزها با شروع ثبت نام خودرو و اختصاص وام 25 میلیونی به خرید خودرو به نظر می رسد بازار خودرو رونق گرفته است و صدا و سیما بصورت مستمر آمار دقیق از فروش 12000 خودرو در روز اول و 45 هزار خودرو در پایان روز دوم خبر می دهد 

 
در حالیکه با گفتگو با یکی از نمایندگی های ایران خودرو که ادعا می کرد تعداد فروش این شرکت از سایپا بیشتر بوده است و با توجه به دسترسی نمایندگی ها به سامانه ثبت نام خودرو کشوری آمار فروش ایران خودرو را در پایان روز دوم 5000 خودرو اعلام کرد که نشان از دادن اطلاعات اشتباه در رسانه به منظور شکستن کمپین خرید خودرو دارد باید دید آیا مردم واقعا از این طرح استقبال کرده اند یا خیر؟
1- استقبال مردم از طرح خرید قسطی خودرو باعث شده مخالفان کمپین تحریم خرید خودرو پرچم پیروزی را به اهتزاز درآورند و اعلام کنند که این استقبال به معنی رضایت مردم از خودروهای داخلی است. این، استنتاجی غلط است همانطور که استنتاج اهالی کمپین تحریم خرید خودرو غلط بود که عدم خرید را ناشی از نارضایتی تفسیر کردند. هیچ شکی در این واقعیت نیست که مردم از کیفیت خودروهای داخلی ناراضی هستند چه بخرند و چه به دلایلی نخرند. 
 
٢- در مطالب قبلی به کرات توضیح دادم که کاهش شدید فروش خودروسازان در نیمه اول سال جاری ناشی از «سرکوب تقاضا» بود و هیچ علت دیگری نداشت. در همه جای دنیا کالاهایی مثل مسکن و خودرو نه با «پس انداز گذشته» که با «پس انداز آینده» یعنی وام بانکی خریداری می‌شود و این وام حداقل ٨٠ درصد قیمت خودرو و چه بسا بیشتر را باید پوشش بدهد تا با «سرکوب تقاضا» مواجه نباشیم. وام ٢۵ میلیونی دقیقا همین کار را کرد و با پایان «سرکوب تقاضا» سیل سفارش خرید به سمت خودروسازان سرازیر شد. 
 
٣- قبلا در سرمقاله‌ای یادآور شدم که «کمپین تحریم خرید» در همه جای دنیا یک شیوه مبارزه با تغییر ناگهانی و غیرقابل قبول کیفیت یا قیمت یک کالا با هدف مذاکره است نه نابودی آن کالا. اگر مطالبه کمپینی، غیرمنطقی باشد شبیه مبارزه‌ای کور می‌شود که می‌داند چه نمی‌خواهد اما نمی‌داند چه می‌خواهد. واقعیت ماجرا این است که در سال جاری نه شاهد افت ناگهانی کیفیت خودرو بوده‌ایم نه شاهد صعود ناگهانی قیمت. کیفیت نامناسب خودروی داخلی ماجرایی دنباله دار و مربوط به سه دهه اخیر است و قیمتهای فعلی نیز مربوط به سه سال پیش یعنی اواخر سال ٩١ نه سال جاری. 
 
۴- درمان درد کیفیت نامناسب خودروی داخلی نه نابودی صنعت خودروی داخلی که فروش آن‌ها به برندهای معتبر جهانی است؛‌‌ همان اتفاقی که در رومانی افتاد و شرکت ورشکسته داچیا به رنو فروخته شد و نتیجه آن شد که الآن خودروهای داچیا نه فقط خیابانهای رومانی که خیابانهای کشورهای پیشرفته اروپا را به تصرف خود درآورده است و پرفروش‌ترین خودروی اروپایی در این کارخانه تولید می‌شود. 
 
۵- کمپین تحریم خرید خودرو باید مخاطب خود را تیم اقتصادی قرار می‌داد نه خوروسازان؛ با مطالبه‌ای از همین نوع که راه حلی تجربه شده است و نتیجه‌اش برد-برد به نفع همه و تأمین منافع ملی است. هنوز هم دیر نشده است و اتفاقا‌‌ همان رنو با پیشنهاد خرید پشت اتاق تیم اقتصادی است. شاید درست نباشد که بخواهیم یکی از این خودروسازی‌های ورشکسته را حتما به رنو بفروشید اما قطعا می‌توانیم بپرسیم که چرا نمی‌فروشید؟؟؟

منبع : اقتصاد نیوز

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...