در کشور ما هم این نسخه از اسپورتیج، از هواداران و دوستداران بیشمار برخوردار است و خیل انبوهی از اشخاص، اعم از پیر و جوان و یا خرد و کلان مفتون و شیدای آن هستند، اما در این دنیای زودگذر و فانی، هر تندیسی ولو شورانگیز و زیبا، عمری بس کوتاه دارد و به سرعت نیز جای خود را به دیگری میدهد و بیگمان خودرو هم که مخلوق دست بشریست از این قاعده مستثنی نیست. نسل سوم اسپورتیج بهزودی بازنشسته شده و نسل چهارم جای آن را خواهد گرفت، نسلی که بهرغم تمامی حرفوحدیثها، از نمایی مهیج و یکتا در میان خیل بیشمار از همتایان خود برخوردار است و چه بسی که همین یکتایی و تشخص بتواند حماسه جدیدی را برایش رقم زند.
نسل چهارم و یا نوین اسپورتیج، برای نخستین بار، در ماه سپتامبر سال 2015 میلادی و در نمایشگاه خودروی فرانکفورت آلمان به نمایش در آمد. طبق برنامههای شرکت هم قرار است که این خودرو در نیمه دوم امسال و بهعنوان مدل 2017 روانه بازارهای جهانی گردد. بنا به اظهارات مسئولان کمپانی کیا، تضاد موجود میان لبههای تیز و خطوط نرم به کار رفته در طراحی نسل جدید اسپورتیج، از جتهای جنگنده مدرن الهام گرفته است. این خودرو با چند پیشرانه متفاوت بنزینی و دیزلی به بازار عرضه میشود. پیشرانههای بنزینی همگی چهار سیلندر و در نسخههای 1.6،1.7 و 2 لیتری توربو و نیز 2 و 2.4 لیتری تنفس طبیعی ارائه میشوند و پیشرانه دیزلی آن هم نسخهای چهار سیلندر با حجم 1.7 لیتر و مجهز به سامانه توربوشارژر میباشد. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با گیربکسهای 6 سرعته دستی،6 سرعته اتوماتیک و 7 سرعته دوکلاچه اتوماتیک عرضه میشود. در حال حاضر، این خودرو در ممالکی همچون کره و جمهوری اسلوواکی و…به تولید میرسد که نسخههای وارده به بازار امارات ساخت جمهوری اسلوواکی هستند.
چندی پیش سایت «DRIVEARABIA» نسخه 2 لیتری این خودرو را مورد تست و ارزیابی خود قرار داد که در اینجا برگردان آن را پیشکش شما عزیزان مینمایم.
کیا، اعتبارش را مدیون خلق و آفرینش کلاس خودروهای کراساوور است و این عنوانی است که معمولاً تویوتا آن را غصب نموده، حقیقت ماجرا این است که اسپورتیج، یک سال پیش از نسل نخست تویوتا RAV4 معرفی شد. با این وجود، تصویری که از آن وجود داشت – که البته مربوط به پیش از زمان ادغام کیا با هیوندای است – تصویر خودرویی بود که در رتبهبندی ایمنی تنها یک ستاره را کسب کرده بود و فراخوانی را هم به سبب نامیزانی فرمان از سر گذرانده بود؛ اما در حرکتی سریع و رو به جلو، پس از دو دهه، نسل اخیر این خودرو توانست 5 ستاره ایمنی را در آزمون تصادف از آن خود نماید و در میان خودروهای کلاس خود، در ردههای بالای فروش جای گیرد که این امر، تحولی چشمگیر به حساب میآید. مدل جدید کیا اسپورتیج (2017 میلادی)، نسبت به نسل پیشین خود از طرحی داغ و بحثبرانگیز برخوردار است. این خودرو بهزودی راهی نمایشگاههای خودرو خواهد شد و ما هم برحسب اتفاق توانستهایم با نسخهای از آن رانندگی نماییم.
برای نسل چهارم اسپورتیج، شرکت کیا یک پیشرانه جدید 4 سیلندر و 1.6 لیتری توربو شارژر معرفی کرده است، این پیشرانه تحت تریم GT-LINE عرضه میشود. این تریم به لحاظ ظاهری کمی تهاجمیتر نسبت به نسخه عادی اسپرتیج است. پیشرانه مذکور، توانی معادل 174 اسب بخار و گشتاوری برابر با 265 نیوتنمتر را تولید میکند و به همراه یک گیربکس 7 سرعته دوکلاچه عرضه میگردد. تریم GT-LINE، از سپری متفاوت با لامپهای مه شکن چهار حفرهای، جلوپنجرهای متفاوت، دیفیوزرهای جلو و عقب و لولههای اگزوز دوگانه و رینگهایی D – شکل 20 اینچی و آلومینیمی بهره میبرد.
گزینه اختیاری دیگری هم که وجود دارد، نسخهای 4 سیلندر به حجم 2.4 لیتر است. این نسخه از توانی معادل 176 اسب بخار و گشتاوری برابر با 228 نیوتنمتر برخوردار است و به همراه یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک عرضه میشود.
با این حال، تنها شانسی که نصیبمان گردید رانندگی با پیشرانه 4 سیلندر و 2 لیتری آن بود. این پیشرانه، توانی معادل 156 اسب بخار و گشتاوری برابر با 197 نیوتنمتر را تولید میکند و به همراه یک گیربکس 6 سرعته خودکار عرضه میشود. این پیشرانه از نسل پیشین این خودرو به نسل جدید آن منتقل شده است، بنابراین عملکردش به لحاظ شتاب، تقریباً در همان سطح قرار دارد؛ و در سربالاییها و هنگام مانورهای سبقت نیز، باید به پدال گاز آن فشار بیشتری اعمال نمود، اما به غیر از این موارد، این پیشرانه برای جادههای درونشهری مناسب به نظر میرسد.
هندلینگ این خودرو نیز بهبود یافته است و نسبت به سلف کسلکننده خود، از کمی توان بیشتر بهره میبرد. با توجه شرایط رانندگی که در غالب بزرگراهها وجود دارد، ما قادر نبودیم که به محدوده توانایی آن دست یابیم، اما با این وجود، در پیچهای متعددی که این خودرو را راندهایم، قطعاً احساس ثبات بیشتری را القاء میکرد (نسبت به نسل قبل).
به لحاظ راحتی، نسل نوین اسپورتیج، از سواری نرم و دلپذیری بهره میبرد و سیستم تعلیق آن هم به راحتی میتواند دستاندازهای جزئی را، بدون هیچ مشکلی جذب خود نماید. همچنین بنا بر ادعای شرکت کیا، از حجم صدا در کابین هم کاسته شده است و سواری آن نیز تا سرعتهای 100 کیلومتر بر ساعت، با سکوت توأم است.
فضای داخل کابین هم قطعاً بهبود یافته است؛ مثلاً نسخه فول آپشنی که جهت تست در اختیارمان نهاده شد از متریال نرمی در بخش فوقانی داشبورد راننده – محور خود بهره میبرد و نیمی از قسمتهای فوقانی دربها را هم همین مواد (نرم) پوشانده بود. ضمن اینکه، صندلیهای چرمی با تهویه را هم باید به موارد فوق اضافه نمود. استفاده از صفحه نمایشگر لمسی هم به راحتی صورت میپذیرد، گو اینکه سیستم تهویه خودکار دو ناحیهای آن نیز تقریباً به طور مستقیم میوزد. در عین حال سیستم اطلاعاتی آن به اندازه کافی خوب به نظر میرسد و سقف پانورامیک بزرگ آن هم قطعاً هوایی تازه را به سرنشینان اش پیشکش میکند.
از لحاظ فروش، کیا اسپورتیج از رشد پیوستهای برخوردار بوده است، به نحوی که در نهایت این خودرو توانست در ردیف پرفروشترینها جای گیرد؛ که به ویژه در این باب، طرح خوب نسل قبل مدد دهنده آن بوده است. در حالی که این خودرو در حال سبقت گرفتن از رقبای خود با ارائه لیستی جذاب از تجهیزات میباشد، دراینباره باید منتظر ماند و دید که تا چه اندازه زبان طراحی این خودرو میتواند او را مدد دهد تا بلکه لیدری اش در مقابل رقبای گرانتر ژاپنی حفظ شود.
مشخصات فنی
در حال حاضر، این خودرو تنها با دو پیشرانه 2 و 2.4 لیتری در بازار امارات عرضه میشود که در سطور ذیل مشخصات هر دو پیشرانه درج شده است.
پیشرانه 2.4 لیتری:
توان: 176 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
گشتاور: 227 نیوتنمتر در 4000 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 10.4 ثانیه
حداکثر سرعت: 180 کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی سوخت: 9.6 لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
نوع گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک
پیشرانه 2 لیتری:
توان: 155 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه
گشتاور: 197 نیوتنمتر در 4000 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 11.5 ثانیه
حداکثر سرعت: 170 کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی سوخت: 8.2 لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
سیستم فنربندی جلو: مکفرسون استرات
سیستم فنربندی عقب: چند اتصالی (MULTI LINK)
نوع گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: 4445/1855/1645 میلیمتر
فاصله بین دو محور: 2640 میلیمتر
گنجایش محل بار: 739 لیتر
حجم مخزن سوخت: 55 لیتر
وزن: 1456 الی 1598 کیلوگرم
ایمنی
5 ستاره ایمنی از موسسه NHTSA آمریکا
5 ستاره ایمنی از موسسه EURONCAP اروپا (نرخ ایمنی 90 درصد برای سرنشینان بزرگسال)
6 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای)
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم کنترل پایداری (DSC)
سیستم ردیابی نقاط کور (BSD)
سیستم پیشرفته کنترل حرکت در سر پیچها (ATCC)
ترمز پارک الکتریکی (EB)
پشتسری فعال (ACTIVE HEADREST)
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
ستون جمع شونده فرمان
و…
همانطور که قبلاً هم گفته شد، میزان و سطح تجهیزات خودروهای صادره به بازارهای آسیایی و آفریقایی و… با بازارهای اروپا و آمریکا و استرالیا فرق دارد، به همین خاطر نیز از ذکر تجهیزات بیشتر خودداری شده است. در سطور ذیل، تجهیزات ایمنی تیپهای عرضه شده در بازار امارات به تفکیک ذکر شده است.
تجهیزات
کیا اسپورتیج های مدل 2017 صادره به بازار امارات عمدتاً در دو نسخه 2 و 2.4 لیتری عرضه خواهد بود که هر یک از این نسخهها در دو تیپ پایه و یا BASE و نیز فول و یا TOP به فروش خواهد رسید. در اینجا تجهیزات ایمنی و رفاهی مربوط به نسخه 2 لیتری TOP و نیز 2.4 لیتری TOP به تفکیک درج گردیده است.
تجهیزات استاندارد نسخه 2 لیتری، تیپ TOP:
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS) – 2 عدد کیسه هوای ایمنی – سنسورهای پارک – دوربین دید عقب – سیستم هوشمند ورود بدون کلید – سوئیچ کروز کنترل بر روی فرمان – استراحتگاه دست جلو- فرمان الکتریکی – پوشش چرمی فرمان – نگهدارندههای فنجان – سقف شیشهای پانورامیک – روشن شدن اتوماتیک چراغهای جلو – سیستم روشنایی در روز (LED) – مه شکنهای جلو – آینه بغل به همراه راهنمای روی آن – اسپویلر سقفی – کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 + پورت USB،AUX و اتصالات بلوتوث – سنسور حسگر باران – سیستم تهویه مطبوع دستی و…
تجهیزات استاندارد نسخه 2.4 لیتری، تیپ TOP:
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)- 6 عدد کیسه هوای ایمنی – سیستم کنترل پایداری (DSC) – سنسورهای پارک – پشتسری فعال – سامانه کنترل لغزش – دوربین دید عقب – استراحتگاه دست جلو – صندلیها و فرمان با پوشش چرمی – نمایشگر MULTI INFORMATION – فرمان الکتریکی – تنظیم برقی صندلیهای جلو – سقف شیشهای پانورامیک – سیستم روشنایی در روز (LED) – چراغ عقب از جنس LED – ریل و اسپویلر سقفی – سیستم هوشمند ورود بدون کلید و دکمه استارت – کروز کنترل و سوئیچ آن بر روی فرمان – سامانه هدایت ناوبری – کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان +CD + MP3 و پورت USB،AUX و اتصالات بلوتوث – سنسور حسگر باران – سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
توضیح: نسخه 2.4 لیتری تیپ BASE تنها با دو عدد کیسه هوای ایمنی عرضه میشود.
آپشن های رفاهی: گرمکن و سردکن صندلیها، سیستم ردیابی نقاط کور (BSD)، سیستم کمک پارک (PAS) و…
قیمت
قیمت انواع تیپهای متفاوت این خودرو در بازار امارات به شرح ذیل است:
1 – 71/900 درهم برای نسخه 2 لیتری و تیپ BASE
2 – 86/900 درهم برای نسخه 2 لیتری و تیپ TOP
3 – 77/900 درهم برای نسخه 2.4 لیتری و تیپ BASE
4 – 107/000 درهم برای نسخه 2.4 لیتری و تیپ TOP
قیمت در آمریکا: 23/885 دلار (نسخه 2.4 لیتری)
منابع دیگر:
YALLAHMOTOR.COM
KIA-UAE.COM
EDMUNDS.COM
و…