در واقع این سدان مناسب برای حمل چهار سرنشین در یک فاصله زیاد با راحتی فوقالعاده است. شاید تنها چیزی که برآورده نمیکند، انتظار علاقهمندان برای یک عملکرد سرآمد در کلاس خودرویی و یا یک دینامیک درگیرکننده است.
در حالی این مدل از GS350، اشتراکات زیادی با نسخهای که در ۲۰۱۱ رونمایی شده دارد، بهینهسازی روتین برند که هر شش ماه یک بار صورت میگیرد، برای این مدل نیز اعمال شده است. برای مدل ۲۰۱۶، خروجی موتور ۳/۵ لیتری V-6 در GS350 به اندازه ۳۱۱ اسببخار و ۳۸۰ نیوتن متر برآورد شده که نسبت به قبل، بهترتیب ۵ اسببخار و ۴ نیوتنمتر افزایش نشان میدهد. مدل دیفرانسیل عقب این خودرو، همانند نسخهای برای این بررسی مورد استفاده قرار گرفته، گشتاور خروجی موتور را از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته انتقال میدهند. این در حالی است که در نسخههای تمامچرخ متحرک، یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته مورداستفاده قرار میگیرد.
در پیست، GS بدون هیچگونه مشکل خاصی، سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت در مدتزمان ۵/۸ ثانیه کامل میکند که نسبت به مدل ۲۰۱۳ که قبلاً تست شده، ۰/۳ ثانیه کُندتر است. همچنین این زمان به اندازه ۱/۲ ثانیه نسبت به مدل ۲۰۱۶ از آئودی A6 بیشتر است؛ خودرویی که هم از قدرت بیشتری بهره میبرد و هم از کشش سیستم دو دیفرانسیل استفاده میکند.
مسیر یکچهارم مایل در مدت ۱۴/۳ ثانیه با سرعت نهایی ۱۶۲/۵ کیلومتر بر ساعت طی میکند؛ جایی که GS به اندازه یک ثانیه کامل و ۶/۴ کیلومتر بر ساعت در پشتسر آئودی A6 قرار میگیرد. همچنین این عملکرد به میزان دو دهم ثانیه و ۱/۶ کیلومتر بر ساعت عقبتر از GS350 مدل ۲۰۱۳ است.
سیستم ترمز یکی از نقاط قوّت GS محسوب میشود. پکیج «F اسپورت» مواردی چون چرخهای ۱۹ اینچی با پوششی از تایرهای تابستانی بریجستون (با عرض بیشتر در عقب نسبت به جلو)، رتورهای دو تکه با قطر ۱۴ اینچ در جلو و کالیپرهای ۴ پیستونه اضافه میکند. در نتیجه، یک حسّ سرشار از اعتماد به نفس در پدال ترمز ایجاد میشود و این سدان میتواند از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت، در فاصلهای برابر ۴۸/۴۶ متر متوقف گردد.
در رانندگیهای روزمره، «راحتی سواری GS» چیزی است که بیش از همه جلبتوجه میکند. البته نباید فوراً یک دینامیک رانندگی خستهکننده را نتیجه گرفت. چهار حالت رانندگی شامل اکو، نرمال، اسپورت و اسپورتپلاس با تنظیم دامپینگ، یک تجربه کنترلشده را در مواقع نیاز، در اختیار قرار میدهند. در وضعیت رانندگی «نرمال»، شرایط قابلقبولی برای هضم ناهمواریهای کوچک جاده در سرعت ۱۴۴ کیلومتر بر ساعت و عدمنگرانی سرنشینان عقب فراهم میشود. در همین حال، اگر سوئیچ حالت رانندگی را به «اسپورت» یا «اسپورتپلاس» تنظیم کنید، با خشونت بیشتری در سواری مواجه میشوید.
لکسس با وزن ۱۷۵۹ کیلوگرم، هنوز هم حسّ سنگینی زیادی نسبت به بسیاری از رقیبانش دارد و این موضوع حتی در مورد A6 که اتفاقاً وزن آن ۲۷۶ کیلوگرم بیشتر است، صدق میکند. متهم اصلی در این ماجرا، منحنی گشتاور کمعمق GS است. مدل سوپرشارژر آئودی که ۶۱ نیوتنمتر در زمینه گشتاور برتری دارد، پیک گشتاور خود را زودتر از GS و در ۲۹۰۰ دور بر دقیقه در اختیار قرار میدهد. در نتیجه این امکان برای خودروی آلمانی بهوجود میآید که بدون کار بیشتر بر روی دندهها، خود را از میان ترافیک آزاد کند. این یک تفاوت بسیار مهم بین دو خودرو با سطح قیمتی مشابه است.
نقطه دیگر عملکرد پایینتر لکسس GS350 نسبت به آئودی A6، در میزان مصرف مشاهدهشده در تست است. در حالی که در طول یک هفته رانندگی در شرایط مختلف، مصرف سوختی معادل ۱۱/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از GS ثبت شده، این عدد برای A6 که رانندگی در شرایط سختتر و با سرعت بیشتری را تجربه کرده ۱۰/۷ لیتر بوده است.
در تمایز با چهره عجیبوغریبی که با جلوپنجره دوکیشکل ایجاد شده، طرح رنگآمیزی آبیرنگ بدنه در خودروی تست، ظاهری فوقالعاده زیبا برای GS ایجاد کرده که در زیر تابش هر نوع نوری، درخشش خاص خود را دارد. پرداخت مناسب بنده در این مدل لکسس، همراه با طراحی بینقص پنلها، در هماهنگی کامل با تمام خودروهای دیگر موجود در این کلاس است.
امّا درون کابین GS، نسبت به رقیب آلمانی، کمتر جای تعریف دارد. کیفیت متریال مورد استفاده در طراحی داخلی، در سطح متوسط استانداردهای این سگمنت است و نرمی چرم مورد استفاده، با چیزی که برند آلمانی در اختیار قرار میدهد، فاصله دارد؛ مخصوصاً در تکیهگاه سر و دستها. در همین حال، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در ۱۶ جهت که بخشی از پکیج F اسپورت محسوب میشود، یک ابزار مفید برای هر نوع اندامی است. ضمن اینکه حتی اشخاص قد بلند و ۱۸۰ سانتیمتر نیز میتوانند در صندلیهای عقب احساس راحتی کنند.
کنار آمدن با سیستم «تاچ اینترفیس» لکسس اندکی مشکل است؛ سیستمی که از یک کنترل شبیه به موس با بازخورد لمسی برای دسترسی به سیستم راهبری و دیگر عملکردهای اطلاعات و سرگرمی استفاده میکند. سیستم MMI در آئودی، COMAND در مرسدسبنز و iDrive در بامو، ابزارهای بسیار راحتتری برای کنترل چنین سیستمهایی دارند.
محفظه کوچک وسایل در کنسول وسط، شرایط را برای دسترسی به گوشی هوشمند که یکی از لوازم ضروری در دنیای امروز محسوب میشود، دشوار میکند. هم محفظه وسایل در پنل درها و هم محفظه کنسول وسط که دارای یک درپوش کشویی است، با ابعادی بسیار کوچک طراحی شدهاند. البته قرار گرفتن تاکئومتر در وسط مجموعه ابزارها، نشانهای از این موضوع است که این سدان اسپورت لکسس، حداقل به یک اولویت بهدرستی توجه کرده است.
قیمت نهایی مدل تستشده GS در اینجا به رقم ۶۱ هزار و ۶۹۰ دلار رسیده که در میان آپشنهای مورد استفاده، «F اسپورت» با قیمت ۴۱۱۵ دلار، بیشتر از همه در این افزایش قیمت مؤثر بوده است. اگر تنها انتظاری که از خودرویتان دارید این است که خانواده یا مشتریان خود را در یک شرایط راحت و بدوندردسر منتقل کنید، این هزینه کاملاً برای شما منطقی خواهد بود.
مشخصات لکسس GS350 F اسپورت:
- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
- قیمت مدل تست: ۶۱۶۹۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۵۵۷۰۰ دلار).
- نوع موتور: DOHCچرخه اتکینسون V-6 در یک ردیف با ۲۴ سوپاپ، بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم و پورت.
- گنجایش: ۳۴۵۶ سیسی.
- قدرت: ۳۱۱ اسب بخار در ۶۴۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۳۷۹/۶ نیوتنمتر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.
ابعاد:
- فاصله محوری: ۲/۸۵ متر.
- طول ماشین: ۴/۸۷۹ متر.
- عرض: ۱/۸۳۹ متر.
- ارتفاع: ۱/۴۵۵ متر.
- وزن کلی: ۱۷۵۹ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۸ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۴/۲ ثانیه.
- صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۲۶ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۲ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۴/۳ ثانیه با سرعت نهایی ۱۶۲/۵۴ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (تخمین): ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۸/۴۶۳ متر.
- چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 85g.
مصرف سوخت:
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۲/۴ لیتر در شهر و ۸/۴ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۱۱/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.