بررسی وانت پادرا

نیسان جونیور یا به‌عبارت‌دیگر زامیاد 24 را می‌توان یکی از خودروهایی دانست که حق بزرگی بر حمل‌ونقل بار در ایران دارد! چراکه این وانت پیر سالیان سال است در جاده‌های کشور مشغول به جابجایی بار بوده و علیرغم ایمنی زیر صفر و ایجاد حوادث زیاد تولید آن همچنان ادامه دارد. 

   زامیاد پادرا

 

از طرف دیگر می‌توان آن را یکی از رکوردداران بیشترین زمان تولید یک خودرو در دنیا دانست! زیرا تولید آن از سال 1349 یعنی 46 سال پیش آغازشده و هنوز قصد خداحافظی با خط تولید را ندارد.

زامیاد پادرا
زامیاد پادرا

زامیاد تاکنون بارها سعی در به‌روزرسانی و عرضهٔ مدل‌های جدید بر اساس نیسان جونیور کرده است که البته هیچ‌یک به موفقیت چندانی دست نیافته و مورد استقبال مردم قرار نگرفتند. این امر موجب شده که همان نسخهٔ اولیهٔ جونیور همچنان محبوب‌ترین مدل آن در بازار باشد و با همان شکل و شمایل اولیه عرضه گردد. زامیاد 24 هنوز با همان موتور 2400 سی‌سی با 95 اسب بخار قدرت تولید می‌شود که البته چند سالی است نسخهٔ دوگانه‌سوز آن‌هم تولیدشده است.
زامیاد پادرا
زامیاد پادرا
زامیاد پادرا
زامیاد پادرا
وانت شوکا
وانت شوکا

از اولین تلاش‌های زامیاد برای ساخت مدلی جدید بر اساس جونیور می‌توان به وانت بی‌دماغ آذر اشاره کرد. این مدل که به نظر می‌رسد اتاق آن برگرفته از نیسان Cabstar دههٔ 80 میلادی باشد در سال 83 معرفی شد اما هرچند به دلیل بی‌دماغ بودن (همانند کامیونت ها) و قرارگیری اتاق بر روی موتور، فضای بار آن افزایش‌یافته بود، ولی با استقبال چندانی مواجه نشد و تولید آن متوقف گردید؛ اما گویا به‌تازگی خط تولید آن به شرکت آذهایتکس منتقل‌شده و مجدداً در حال تولید است.
پس‌ازاین تلاش ناموفق، زامیاد در سال 87 وانت دیگری بنام شوکا را بر اساس مدل جونیور بتولید رساند. اتاق شوکا برگرفته از یکی از محصولات شرکت چینی Foday بود که بر روی شاسی جونیور سوار شده بود. شوکا امکانات بیشتری نسبت به جونیور داشت و نسخهٔ لوکس جونیور محسوب می‌شد که باقیمت بیشتری به بازار عرضه شد؛ اما این وانت هم با استقبال چندانی از سوی خریداران مواجه نشد و گویا تولید آن متوقف شده است. یک سال بعد یعنی در سال 88 نیز زامیاد اقدام به نصب موتور دیزل 2800 سی‌سی ساخت چین بر روی جونیور کرده و آن را با نام زامیاد 28 به بازار عرضه نمود. البته قدرت و گشتاور موتور دیزل تفاوت چندانی با موتور بنزینی قدیمی نداشته و شاید بتوان گفت تنها مزیت آن قیمت کمتر گازوئیل نسبت به بنزین است.
وانت چینی لئون که اتاق پادرا از روی آن برداشته شده
وانت چینی لئون که اتاق پادرا از روی آن برداشته شده

اما آخرین و جدیدترین شاهکار زامیاد برای بهسازی نیسان جونیور، وانتی است بنام پادرا. این وانت هم که در سال 92 معرفی شد همانند شوکا تلفیقی است از اتاق وانت چینی فودی Lion با شاسی جونیور! اما در پادرا برخلاف شوکا فقط قسمت جلویی اتاق عوض‌شده است و قسمت عقبی و پشت خودرو کاملاً مشابه همان جونیور 46 ساله است! داشبورد پادرا نیز برگرفته از همان وانت چینی مذکور است و به امکانات و تجهیزات بیشتری چون شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، ایموبیلایزر و کولر مجهز شده است. پس از گذشت 4 سال از رونماییِ پادرا، به‌تازگی فروش آن آغازشده است که این نشان می‌دهد خودروسازان ما حتی در تعویض اتاق یک خودروی قدیمی و به‌تولید رساندن آن چقدر ناتوان هستند.
وانت پادرا
وانت پادرا

قیمت زامیاد پادرا 42,700,000 تومان تعیین‌شده است درحالی‌که اولین سری آن با تخفیف ویژه 2,800,000 تومانی و با قیمت نهایی 39,900,000 بفروش می‌رسد که بازهم برای یک وانت کهنه با یک اتاقِ جدیدِ نصفه و نیمه، قیمت گرافی بشمار می‌رود. این در حالی‌ است که زامیاد 24 در حال حاضر حدود 29 میلیون تومان و نسخهٔ دیزل آن 36 میلیون تومان قیمت دارد. بااینکه به نظر می‌رسد پادرا با همان موتور بنزینی قدیمی عرضه شود معلوم نیست اختلاف قیمت 13 میلیون تومانی آن با زامیاد 24 معمولی به چه علت است. حال باید منتظر ماند و دید که پادرا در بازار بی تنوع و تشنهٔ وانت‌های ایران به موفقیت خواهد رسید یا اینکه همچون دیگر تلاش‌های زامیاد درزمینهٔ ساخت وانتی جدید بر اساس نیسان جونیور محکوم‌به شکست خواهد بود.
 
 

نویسنده : امیر دهقان دستگردی

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...