مؤلفههایی همچون پرفورمنس و کارایی، مصرف سوخت و صدا در میان دیگر شاخصهها از اهمیت به سزایی برخوردار هستند. حداکثر امتیاز ممکن در هر بخش 15 و حداقل آن 1 است.
پیشرانهی برتر سال گذشته، نسخهی 3 سیلندر 1.5 لیتری بامو i8 بود که یک مدل هیبریدی-بنزینی به شمار میرود و امسال این مقام به پیشرانهی فراری 488 GTB رسید. قلب تپندهی این خودرو نسخهای 8 سیلندر و 3.9 لیتری با دو توربو است که در اکثر بخشهای واجد شرایط برنده شد.
در اینجا لیست پیشرانههای برتر سال را با هم مرور میکنیم:
زیر 1 لیتر: پیشرانهی 1.0 لیتری اکوبوست فورد
علیرغم از دست دادن مقام سال قبل و واگذار کردن آن به پیشرانهی انقلابی 3 سیلندر بامو، سلطهی فورد در بخش پیشرانههای زیر 1 لیتر نشان داد که پیشرانهی 1.0 اکوبوست این خودروساز از فناوری بالایی برخوردار بوده و برای پنجمین سال متوالی تاج زرین این بخش را بر سر میگذارد.
بین 1.0 تا 1.4 لیتر: پیشرانهی 3 سیلندر 1.2 لیتری پژو سیتروئن
یکی از سورپرایزهای سال گذشته، برنده شدن پیشرانهی 3 سیلندر 1.2 لیتری پژو سیتروئن بود که به سلطهی 9 سالهی فولکسواگن در این بخش پایان بخشید. امسال نیز این پیشرانهی خودروساز فرانسوی خودش درخشیده و با پشت سر گذاشتن پیشرانهی 1.2 لیتری بامو در جایگاه اول قرار گرفته است.
بین 1.4 تا 1.8 لیتر: پیشرانهی 1.5 لیتری هیبریدی بامو
برندهی سال گذشته امسال نیز در بخش مخصوص خود مقام اول را کسب کرده و بسیاری از داوران، این پیشرانهی 3 سیلندر 1.5 لیتری را به عنوان یکی از انقلابیترین پیشرانهها در صنعت خودروسازی اعلام کردند.
بین 1.8 تا 2 لیتر: پیشرانهی 2 لیتری توربوی مرسدس-AMG
این پیشرانه که به تازگی اصلاح شده و 25 اسب بخار قدرت و 25 نیوتون متر گشتاور بیشتری تولید میکند، به عنوان سنگ محکی قوی در بخش پیشرانههایی با حجم 1.8 تا 2 لیتری محسوب میشود و برای سومین سال پیدرپی در رتبهی اول قرارگرفته است.
بین 2 تا 2.5 لیتر: پیشرانهی 5 سیلندر 2.5 لیتری آئودی
پیشرانهی افسانهای 5 سیلندر 2.5 لیتری آئودی موفقیتهای زیادی را کسب کرده و از سال 2010 تا به امروز پاسخی دندانشکن به رقبا داده است. این پیشرانه رقیبان زیادی را پشت سر گذاشته که از جملهی آنها میتوان به پیشرانهی سبز 2.1 لیتری مرسدس بنز و پیشرانهی 2.2 لیتری مزدا با نسبت تراکم بالا اشاره کرد.
بین 2.5 تا 3 لیتر: پیشرانهی تخت 6 سیلندر 3 لیتری پورشه
اخباری که در رابطه با برنامههای پورشه برای تجهیز پیشرانهی 6 سیلندر تخت 911 به گوش میرسد قطعاً باعث تأمل طرفداران شده است اما پیشرانهی جدید 6 سیلندر و 3 لیتری (با دو توربو) این خودروساز افسانهای با غرش خود مقام اول را به دست آورده است، آن هم در بخشی که سالیان سال تحت سلطهی بامو بوده است.
بین 3 تا 4 لیتر: پیشرانهی 6 سیلندر 3.9 لیتری بای توربوی فراری
شکی وجود ندارد که بخش پیشرانههای 3 تا 4 لیتر یکی از شگفتانگیزترین قسمتهای انتخاب پیشرانههای برتر سال است که خودروسازان مشهوری همچون پورشه، آئودی، بنتلی، نیسان، مزراتی، مرسدس-AMG، مک لارن در آن شرکت داشتهاند و البته فراری با پیشرانهی توربوی جدیدش که در 488 بکار رفته مقام اول را کسب نموده است.
4 لیتر و بالاتر: پیشرانهی 12 سیلندر 6.3 لیتری فراری
پیشرانههای تنفس طبیعی و حجیم در بازار کنونی چیزی شبیه مرغ مرده هستند. اگرچه که خوشبختانه برخی خودروسازان هستند که پیشرانههایی را میسازند که نهتنها یادآور روزهای خوش است بلکه هر آرزوی ناممکنی را ممکن میکنند. پیشرانهی 12 سیلندر فراری بر تمامی حریفان غلبه کرد و در مقام اول قرار گرفت.
پیشرانهی سبز سال: قوای محرکهی تسلا مدل S تمام الکتریک
تسلا اولین خودروسازی است که برای سومین سال متوالی در این بخش به پیروزی رسیده است. تسلا با پیروزیهای خود ثابت کرده که عصر جدیدی در تاریخ خودروسازی شروعشده و بیشک موفقیتهای آن ادامه خواهد یافت.
پیشرانهی جدید سال: پیشرانهی 8 سیلندر 3.9 لیتری بای توربوی فراری
اکثر افراد معتقدند که بخش پیشرانههای جدید سال یکی از مهمترین جوایز این مراسم است چرا که نشاندهندهی بهترین پیشرانهی جدید توسعهیافته در 12 ماه گذشته است. پیشرانهی جدید فراری به آسانی در این بخش به پیروزی رسیده است.
کاراترین پیشرانهی سال: پیشرانهی 8 سیلندر 3.9 لیتری بای توربوی فراری
ازآنجاییکه اکثر خودروسازان امروزی روی پیشرانههای کمحجم و مجهز به پرخوران تمرکز کردهاند بنابراین جای تعجب ندارد که این نوع پیشرانه با حجم کم و راندمان بالا راه خود به پیشرانههای پرفورمنس را نیز بازکردهاند. پیشرانهی جدید فراری مثالی عالی از چگونگی استفاده از تکنولوژی توسط این خودروساز برای افزایش راندمان و کاهش آلایندگیها است که در عین میتواند تجربهی رانندگی بسیار هیجانانگیزی را ارائه نماید.
پیشرانهی بینالمللی برتر سال: پیشرانهی 8 سیلندر 3.9 لیتری بای توربوی فراری
در 8 سال گذشته تنها پیشرانههای 4 سیلندر و کمتر از آن برندهی این بخش شده بودند و یک دههی کامل از برتری پیشرانههای بزرگتر از 6 سیلندر میگذشت. اما پیشرانهی جدید 8 سیلندر فراری سنتشکنی کرده و در این بخش نیز به مقام اول دستیافته است.
این پیشرانهی برجسته در اکثر بخشهایی که نامزد بود به مقام اول دست یافت و تبدیل به یکی از 3 پیشرانهای شد که 4 جایزه را در یک سال برنده شده است.