مدیرعامل سایپا خبر از واگذاری 50 درصد سهام سایپای کاشان به سیتروئن برای تولید خودروهای این شرکت و انتقال تکنولوژی داد. سیتروئنی که یادآور روزهای نخست شروع به کار سایپا با محصول ژیان هم هست. از سویی این خبر با استقبال طیفی از روبرو شده که سیتروئن را بهعنوان خودروسازی پیشرو رده بالا شناخته و محصولات آن را برای قشر متوسط به بالای کشورمان مناسب میدانند. بهعنوان نمونه امیرحسن کاکایی، عضو هیئتعلمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت میگوید: سیتروئن جزو برندهای نسبتاً تاپ اروپاست که از نظر فنآوری و کیفیت نسبت به سایر خودروسازان مانند رنو برتری دارد.
اما از سویی نیز منتقدان به این قرارداد، بخشیدن نیمی از بهترین و جدیدترین کارخانه سایپا را به سیتروئن، حاتمبخشی دانسته و بعید میدانند که چیز مناسبی در قبال آن به بازار ایران برسد. بهعنوان مثال اگر سیتروئن به دنبال مونتاژ خودروهای کاکتوس خود در ایران باشد، تنها قشر محدودی قادر به خرید این محصولات خواهند بود و در صورت مونتاژ مدل C- Zero هم با توجه به ابعاد بسیار کوچک و پیشرانه تمام الکتریکی، چندان نمیتوان بازار بزرگی برای آن انتظار داشت. در عوض مدلهای C-الیزه، C1 و C3 میتوانند انتخابهای معقولتری باشند اما باید حتماً انتخاب قیمت آنها نیز هوشمندانه صورت گیرد تا بتوانند طیف عمدهتری از مصرفکنندگان ایرانی مخصوصاً برای مصارف خانواده را به نحوی در دسترس و قابلخرید پاسخگو باشند.
پیشداوری شما درباره ورود سیتروئن به بازار ایران چیست و آیا حضور دوباره این شرکت در مقیاسی بزرگ را نسبت به سایر خودروسازان جهانی را چگونه ارزیابی میکنید.