مقایسه پژو 206 و 208 به بهانه عرضه پژو 208 در ایران

پژو 205 یکی از محصولات موفق پژو در سطح جهانی محسوب می‌شد که در ایران هم عرضه گشت اما برخلاف بازارهای جهانی موفقیت چندانی کسب نکرد. تولید این خودرو در سال 1998 به پایان رسید و پژو قصد معرفی جانشین شایسته‌ای برای آن‌را داشت. 

بدین ترتیب در همین سال مدل جدید 206 به‌عنوان جایگزین 205 معرفی شد. 206 از طراحی نوین و متفاوتی سود می‌بُرد که آغازگر سبک طراحی جدید پژو بود به‌نحوی‌که مدل‌های 107، 307، 407 و 607 نیز در طراحی دنباله‌رو 206 بودند. با قاطعیت می‌توان گفت پژو 206 جانشین بسیار شایسته‌ای برای 205 بود و به موفقیت و محبوبیت شگفت‌انگیزی دست پیدا کرد.

پژو 206 استیشن
پژو 206 استیشن

206 در انواع گوناگون هاچبک 3 و 5 در، کانورتیبل و استیشن بتولید رسید و در کشورهای گوناگونی عرضه شد. درحالی‌که در سال 2006 مدل جدید 207 به‌عنوان جایگزین 206 معرفی شد اما همچنان تولید 206 در فرانسه تا سال 2010 ادامه داشت و نزدیک به 7 میلیون دستگاه از آن ساخته شد. این در حالی بود که 207 هیچ‌گاه نتوانست به موفقیت و محبوبیت 206 دست پیدا کند. محبوبیت 206 به حدی بود که پژو در سال 2009 آن‌را مورد فیس‌لیفت قرار داده و ظاهرش به 207 نزدیک نمود. تولید این نمونهٔ جدید که 206+ نام داشت تا سال 2012 ادامه یافت و 417 هزار دستگاه از آن ساخته شد.

پژو 207
پژو 207
پژو 206 پلاس
پژو 206 پلاس

علاوه بر این تولید پژو 206 در کشورهای دیگری چون مالزی همچنان تا سال‌ها بعد ادامه داشت به‌گونه‌ای که تولید آن در مالزی توسط شرکت مالزیایی نازا انجام‌گرفته و همچنان بانام نازا 206 در این کشور تولید می‌شود. گروه PSA (پژو-سیتروئن) در چین نیز خودرویی را بر اساس پژو 206 بانام سیتروئن C2 عرضه نمود که تا سال 2013 تولید می‌شد.

نازا 206 در مالزی
نازا 206 در مالزی
سیتروئن C2 که در چین براساس پژو 206 ساخته می‌شد
سیتروئن C2 که در چین براساس پژو 206 ساخته می‌شد

پای این هاچبک فرانسوی محبوب به ایران نیز باز شد و مونتاژ آن در سال 1380 توسط ایران‌خودرو و تحت عنوان تیپ 1 آغاز شد. سپس رفته‌رفته طیف مدل‌های 206 گسترش‌یافته و در تیپ‌های 2، 3، 4، 5 و 6 به بازار عرضه شدند. پژو 206 در ایران با دو موتور TU3 به حجم 1400 سی‌سی و TU5 به حجم 1600 سی‌سی و با گیربکس‌های دستی و اتوماتیک ارائه شد. سپس در سال 2006 (1384) نسخهٔ صندوقدار 206 به‌عنوان عضو پنجم خانوادهٔ این خودرو با سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک میان ایران‌خودرو و پژو طراحی و تولیدشده و بانام 206 SD در ایران و دیگر کشورها عرضه گردید. در سال 1389 نیز همان نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ 206 یعنی پژو 206+ بانام پژو 207i با موتور TU5 و در دو نوع دستی و اتوماتیک در ایران عرضه شد.

پژو 206 SD
پژو 206 SD

اما در سال 1390 و وضع تحریم‌ها علیه صنعت خودروی ایران، پژو روابط خود را با ایران‌خودرو قطع نموده و تولید 206 که هنوز به‌طور کامل داخلی نشده بود با مشکل مواجه گردید. به همین دلیل ایران‌خودرو برای اینکه تولید این محصول موفق متوقف نشود داخلی سازی آن را آغاز نموده و پژو 206 تمام داخلی (بخوانید چینی) را به بازار عرضه نمود. در 206های داخلی ECU و سیستم برق خودرو تغییر کرده و گیربکس آن نیز با نمونهٔ متعلق به پژو 405 تعویض شده است. به همین دلیل پژو 206های داخلی کیفیت نمونه‌های سابق را نداشته و بسیاری از آپشن‌های آن نیز حذف‌شده است.

Ikco-Peugeot-206-2003-03

در سوی دیگر پژو در سال 2012 مدل جدید 208 را به‌عنوان جایگزین 207 معرفی نمود. خودرویی که طراحی آن تا حدودی با نگاه به گذشته و مدل محبوب 206 انجام‌گرفته است. حال با توجه به لغو تحریم‌ها و برقراری ارتباط دوباره میان ایران‌خودرو و پژو، وعدهٔ عرضهٔ مدل‌های جدید 301، 208 و 2008 پژو در ایران داده‌شده و طبق اعلام ایران‌خودرو سال آینده به بازار عرضه خواهند شد. البته فعلاً این خودروهای به‌صورت وارداتی و نه مونتاژ به ایران راه پیدا می‌کنند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم به بهانهٔ عرضهٔ پژو 208 در بازار ایران مقایسه‌ای داشته باشیم میان آن و پدربزرگش 206؛ بنابراین در ادامه پژو 208 را در برابر پژو 206 تیپ 5 به‌عنوان کامل‌ترین مدل حال حاضر 206 در ایران قرار خواهیم داد.

v_peugeot_208_10

این مقایسه تا حدودی غیرمتعارف و غیرمعمول است چراکه طراحی 206 به سال 1998 و 208 به 2012 بازمی‌گردد و این یعنی 14 سال اختلاف؛ اما در رابطه با صنعت خودروی ایرانْ اوضاع متفاوت است و خودروها همچنان تا چندین دهه و درحالی‌که چندین نسل بعد از آن‌ها در بازارهای جهانی عرضه‌شده‌اند در ایران بتولید می‌رسند. هنگامی‌که دو خودرو را در کنار یکدیگر قرار می‌دهیم شباهت طراحی آن‌ها خصوصاً در قسمت عقب کاملاً مشخص است و پژو سعی کرده با بکار بردن فرمول طراحی موفق 206 در 208، موفقیت آن را تکرار کند.

v_peugeot_208_9

در قسمت جلوی 208 شاهد طراحی عضلانی‌تر با جلوپنجره و چراغ‌های بزرگ‌تری هستیم که به‌وضوح مدرن‌تر از 206 بوده و اختلاف 14 ساله میان آن‌ها را نشان می‌دهد. بااین‌وجود درحالی‌که حدود 20 سال از طراحی 206 می‌گذرد و این سال‌ها کاملاً تکراری شده اما همچنان طراحی زیبا، هماهنگ و چشم‌نوازی داشته که هنوز هم جذاب به نظر می‌رسد. در قسمت عقب 208، قوس درِ صندوق، شیشهٔ عقب، چراغ‌ها، اسپویلر و پروژکتوری که در میانهٔ سپر نصب‌شده است، همه و همه 206 را تداعی می‌کنند. البته هنگامی‌که دو خودرو در کنار هم قرار می‌گیرند رشد ابعاد 208 کاملاً مشهود است به‌گونه‌ای که 14 سانتیمتر کشیده‌تر، 9 سانتیمتر عریض‌تر و 3 سانتیمتر بلندتر است درحالی‌که حدود 9 سانتیمتر نیز فاصلهٔ محوری بیشتری از سلف خود دارد.

a_peugeot_208_52

همین افزایش طول و فاصلهٔ محوری اندک موجب شده که فضای داخلی 208 جادارتر از 206 باشد. نتیجه اینکه در 208 فضای تنگ و عذاب‌آور عقب 206 وجود نداشته و اکنون افرادی با قد 180 سانتیمتر هم می‌توانند به‌راحتی در صندلی‌های عقب بنشینند. همچنین ارتفاع سقف خودرو نیز بیشتر شده و همین افزایشِ اندکِ ارتفاع، فضای سرِ وسیعی را پدید آورده است. البته برخلاف طراحی بیرونی، طراحی داخلی 208 شباهتی به 206 نداشته و نه‌تنها فضای بزرگ‌تری داشته بلکه آرگونومیک‌تر نیز هست. مفهوم پیشرفت چشمگیر را می‌توان در داشبورد و کنسول 208 مشاهده کرد. جایی که تجدیدنظری کلی در طراحی آن صورت گرفته و نمایشگر مرکزی به همراه طراحی کاملاً جدید داشبورد، فضای داخلی 208 را بسیار مدرن‌تر و بروزتر از 206 کرده است.

v_peugeot_208_2

صندلی‌های جلو و فرمان 208 در جهات بیشتری قابلیت تنظیم دارد درحالی‌که فرمان 206 فقط در جهت عمودی حرکت می‌کند. مجموعهٔ این عوامل موجب شده 208 راحتی و احساس امنیت بیشتری داشته باشد. صندوق بار 208 نیز با 285 لیتر حجم، 45 لیتر حجم بیشتری از صندوق 240 لیتری 206 دارد. البته در 208 نسخهٔ استیشن وجود ندارد و کراس‌اوور کوچک 2008 جایگزین نمونهٔ استیشن شده است. درحالی‌که ابعاد 208 نسبت به 206 افزایش‌یافته است اما با مهندسی جدید وزن آن افزایش چندانی نداشته و حتی در نمونه‌های پایه وزن کمتری نسبت به 206 دارد.

v_peugeot_208_4

در بحث پیشرانه، با توجه به اینکه 206 ما از نوع تیپ 5 است، از موتور آشنای TU5 سود می‌برد که با 1600 سی‌سی حجم، 110 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. 206 با این موتور در 11.6 ثانیه از صفر به‌سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی 6.6 لیتر بنزین مصرف می‌کند؛ اما هنوز پیشرانهٔ های 208 برای عرضه در ایران به‌طور قطعی مشخص نیستند و طبق خبرها احتمالاً با سه موتور 1000 سی‌سی، 1200 سی‌سی و 1600 سی‌سی عرضه خواهد شد که دو نمونهٔ اول از نوع سه سیلندر و آخری چهار سیلندر است. به جهت تطابق حجم موتور و تعداد سیلندرهای دو خودرو، پیشرانهٔ 1600 سی‌سی 208 را برای بررسی و مقایسه انتخاب می‌کنیم. این موتور باوجود حجم یکسان با موتور TU5، قدرتی برابر با 165 اسب بخار دارد که به میزان قابل‌توجهی بیشتر از 206 است. به همین دلیل 208 ظرف 7.4 ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت می‌رسد درحالی‌که مصرف سوخت آن نیز کمتر و به‌صورت ترکیبی معادل 5.6 لیتر در هر صد کیلومتر است.

v_peugeot_208_3

موتور سه سیلندر 1 لیتری 208 نیز که ایران‌خودرو وعدهٔ عرضهٔ آن را داده است قدرتی برابر با 68 اسب بخار دارد که تا حدودی مشابه 206 تیپ 2 با موتور 1400 سی‌سی 75 اسب بخاری خواهد بود. پیشرانهٔ 3 سیلندر 1.2 لیتری 208 هم 109 اسب بخار قدرت دارد که ازلحاظ قدرت با 206 تیپ 5 تناسب دارد. طبق اعلام ایران‌خودرو، نمونهٔ 1600 پژو 208 با گیربکس 5 سرعتهٔ دستی عرضه خواهد شد که از این لحاظ با 206 شباهت دارد اما به دلیل اختلاف قدرت دو خودرو، در تست شتاب، 208 کاملاً بر 206 غلبه نمود. سیستم فرمان نیز در 208 دستخوش جهش کیفیت بالایی شده است به‌گونه‌ای که دقت بسیار بهتری نسبت به 206 داشته و کاملاً نشان از پیشرفت و پختگی نوه نسبت به پدربزرگ را دارد. سیستم تعلیق 208 در حد و اندازهٔ رقیب مستقیمش رنو کلیو بوده و موجب اعتمادبه‌نفس راننده در سرِ پیچ‌ها می‌شود درحالی‌که همین حس تا حدودی در 206 هم وجود دارد.

v_peugeot_208_12

ازلحاظ امکانات و تجهیزات نیز اوضاع کاملاً به نفع 208 است چراکه بسته به تیپ آن از انبوهی از تجهیزات سود می‌برد که امکاناتی چون سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، چهار ایربگ، ستون فرمان قابل‌جمع شدن، صندلی راننده باقابلیت تنظیم ارتفاع و کروز کنترل در آن به‌صورت استاندارد وجود دارد و البته خوشبختانه به دلیل وارداتی بودن، ایران‌خودرو فعلاً قادر به حذف آن‌ها نیست! بعلاوه کیفیت 208 نیز خصوصاً در مقایسه با 206 های موسوم به ایرانیزه کاملاً برتر است. این در حالی است که 206 ایرانیزه بسیاری از آپشن‌های کاربردی خود را ازدست‌داده و ازلحاظ کیفیت نیز واقعاً ضعیف و ناامیدکننده است.

v_peugeot_208_5

البته نکتهٔ کلیدی در مقایسهٔ میان 208 و 206 بحث قیمت است. قیمت 206 تیپ 5 کد 26815 (بالاترین و کامل‌ترین مدل) هم‌اکنون در حدود 37 میلیون تومان است درحالی‌که قیمت 208 هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست. بااین‌حال قیمت این هاچبک مدرن از سوی ایران‌خودرو حدود 60 تا 70 میلیون تومان اعلام‌شده است که به نظر می‌رسد خودروی موردنظر ما (1600 با گیربکس دستی) قیمتی در حدود 65 میلیون تومان داشته باشد؛ بنابراین شاهد 28 میلیون تومان اختلاف قیمت میان 206 و 208 هستیم که باید دید آیا ارزش پرداخت دارد یا نه. خصوصاً در حال حاضر که تولید 207i یا همان 206+ مجدداً در حال آغاز شدن است و با تغییراتی جزئی، قیمتی در حدود 40 میلیون تومان دارد.

v_peugeot_208_7

البته از تمامی جهات 208 بر 206 برتری دارد تا جایی که می‌توان آن‌ها را غیرقابل مقایسه دانست و در بازار فعلی ایران، خودروهایی چون کیا پیکانتو، MG 3 و رنو سیمبل از رقبای 208 بشمار می‌روند که به نظر می‌رسد از توانایی رقابت با آن‌ها برخوردار باشد. بااین‌حال بیش از این نمی‌توان در رابطه با 208 اظهارنظر کرد و باید منتظر بمانیم و ببینیم ایران‌خودرو این خودرو را دقیقاً با چه قیمت‌ها، تجهیزات و موتورهایی به بازار عرضه خواهد کرد؛ بنابراین درنتیجهٔ این مقایسه می‌توان گفت از تمامی جهات با قاطعیت پژو 208 بر 206 خصوصاً از نوع ایرانیزه برتری دارد اما زمانی بحث قیمت و اختلاف حدود 30 میلیون تومانی میان آن‌ها مطرح می‌شود کمی با شک و تردید روبرو می‌شویم.

v_peugeot_208_11

مشخصات فنی

 پژو 206پژو 208
پیشرانه4 سیلندر 1.6 لیتری4 سیلندر 1.6 لیتری
قدرت110 اسب بخار165 اسب بخار
گشتاور142 نیوتن متر
گیربکس5 سرعته دستی5 سرعته دستی
محور محرکجلوجلو
شتاب صفرتا صد11.6 ثانیه7.4 ثانیه
حداکثر سرعت185 کیلومتر در ساعت215 کیلومتر در ساعت
فاصلهٔ بین دو محور2.44 متر2.54 متر
طول/عرض/ارتفاع3.83/1.65/1.42 متر3.96/1.83/1.46 متر
وزن خالص1054 کیلوگرم1165 کیلوگرم
حجم صندوق بار240 لیتر285 لیتر
مصرف سوخت6.6 لیتر5.6 لیتر
ظرفیت باک50 لیتر50 لیتر
قیمت37 میلیون تومانحدود 65 میلیون تومان
 
 
هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...