مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX
کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX، چند ویژگی اصلی و مشترک دارند، اول اینکه، هردو در کلاس کراس آور کوچک هستند. دوم اینکه در این مورد، هردو از پیشرانههای توربو دیزل استفاده میکنند. سوم اینکه هردو از قیمت تقریباً یکسانی برخوردارند، و نزدیک به قیمتهای تویوتا RAV4 و نیسان X-Trial هستند.
هر دو خودروی کیا و میتسوبیشی برای سال 2015 بهتازگی بهروزرسانی شدهاند که همین امر، یکی از دلایل اصلی ما برای این مقایسه نیز بود. میتسوبیشی برای مدل ASX، بهروزرسانی MY14.5 را انجام داده است که افزایش دندهها از مهمترین قسمتهای این بهروزرسانی است. ولی تغییرات دیگر، امور ظاهری خودرو را شامل شده است، از جملۀ این تغییرات: سپر جلوی جدید با اضافه شدن چراغ مخصوص روز، رینگهای جدید 17 اینچی با آلیاژ جدید، سنسورهای عقب و دوربین دید عقب هست که بهصورت استاندارد برای این بهروزرسانی در نظر گرفته شده است.
اسپرتیج هم تغییرات خفیفی برای بهروزرسانی سال 2015 داشته است. جلو پنجرۀ مشبک جدید، رینگهای جدید با طرحهای جدید، تغییراتی در چراغهای جلو و عقب، که همگی زیبایی خودرو را افزایش دادهاند، ولی در بخش فنی، تغییری حاصل نشده است.
قیمت:
هر دو خودرو تقریباً قیمتهایی نزدیک به هم دارند، میتسوبیشی ASX پکیج XLS با قیمت 36,490 دلار و کیا اسپرتیج مدل SLI با قیمت 37,790 دلار برچسبگذاری شدهاند که هزینۀ آپشن ها نیز به این قیمتها اضافه میشوند.
آپشن ها:
هردو خودرو پوشش داخلی چرم را ارائه میدهند (کیا اسپرتیج بهصورت نیمهکامل)، آلیاژ رینگهای 17 اینچی، سیستمهای رسانه صفحهنمایش لمسی با ناوبری ماهوارهای، دوربین دید عقب با صفحهنمایش 7 اینچی، و آینۀ دید عقب خودکار محدودکنندۀ نور را شامل میشوند.
آپشن های منحصربهفرد میتسوبیشی ASX شامل صندلی قابل تنظیم و الکتریکی راننده، صندلیهای جلو مجهز به گرمکن، ورود خودکار بدون کلید، استارت دکمهای، ورودی کارت SD برای سیستمهای صوتی، کنترل صدا برای توابع تلفن، سقف شیشهای پانورامیک بزرگ به همراه نور LED میباشند.
تفاوت کیا اسپرتیج با ASX در سنسورهای پارک جلو و عقب، کنترل دو منطقهای تهویه مطبوع، سیستم استریوی اینفینیتی با ساب ووفر و آمپلیفایر است. اگر بخواهید صندلیهای حافظهدار و الکتریکی و دارای گرمکن جلو، سقف شیشهای پانورامیک را در اسپرتیج داشته باشید، باید نسخۀ پلاتینیوم را سفارش دهید که قیمت خودرو را تا 41,390 دلار خواهد رسید.
ایمنی:
کیا اسپرتیج دارای پنج ستارۀ ایمنی در تست تصادف میباشد. و برای محافظ از سرنشینان مجهز به شش کیسه هوا (2 عدد جلو، 2 عدد جانبی جلو، 2 عدد پردهای عقب) میباشد.
میتسوبیشی ASX نیز پنج ستارۀ ایمنی در تصادف را کسب کرده است، با این تفاوت که دارای هفت عدد کیسه هوا (2 عدد جلو، 1 عدد زانویی برای راننده، 2 عدد جانبی جلو، 2 عدد پردهای عقب) میباشد، که در اینجا یک پوئن مثبت به میتسوبیشی تعلق میگیرد.
عملکرد فنی:
کیا اسپرتیج از یک پیشرانۀ 2.0 لیتری توربو دیزل چهار سیلندر GRDi بهره میبرد که توانایی تولید 181 اسب بخار (135kW) قدرت و 392 نیوتنمتر گشتاور مفید است. اوج گشتاور این خودرو، بین دورهای 1800rpm تا 2500rpm است و اوج قدرت آن فقط در دور 4000rpm میباشد. در شرایط مرطوب و جادۀ خیس، سیستم کنترل کشش نیز میتواند به کمکتان بیاید. در اکثر موارد، موتور نسبتاً صاف و یکنواخت کار میکند. واکنش پدال گاز هم به فشار پا سریع است ولی درنگ کمی در شتابگیری مشاهده میشود.
گیربکس شش سرعتۀ اتوماتیک، که قبلاً یکی از نکات برجستۀ اسپرتیج به شمار میرفت، در بهروزرسانی جدید و در تستهایی که ما انجام دادیم، کمی وقفه در زمان را برای شیفت دندهها به ما نشان داد. حتی سیستم انتقال قدرت، پس از صعود از یک تپۀ شیبدار، بهجای تکیه بر گشتاور موتور، بیش از حد مشتاق است چند دنده به پایین شیفت کند که این اصلاً خوب نیست. همچنین یک سری تغییرات دندۀ اشتباه و غیر لازم، در ترافیک شهری انجام داد که خیلی رضایتبخش نبود. شتاب 0 تا 100 این خودرو که قویترین مدل آن نیز میباشد، 9.9 ثانیه و نهایت سرعت آن 195 کیلومتر در ساعت میباشد.
میتسوبیشی ASX هم توسط یک پیشرانۀ بزرگتر 2.2 لیتری چهار سیلندر توربو دیزل ارائه شده است، که قدرت 148 اسب بخار (110kW) و گشتاور 360 نیوتنمتر، توان تولیدی آن است. هر چند که نسبت به اسپرتیج بازدهی قدرت کمتری دارد، ولی در عمل، عملکرد روانتر و رضایتبخشتری را به نمایش گذاشت.
در ASX اندکی تأخیر در توربو مشاهده میشود، ولی میتوانید فقط در دور 3500rpm به بیشینۀ قدرت برسید و زمانی که دور موتور را به 1500rpm تا 2750rpm برسانید، گشتاور مفید را به وضوح حس کرده و شتابگیری سریع آغاز میشود. عمل شتابگیری و افزایش سرعت، آنقدر روان انجام میشود که متوجه بالا رفتن سرعت نمیشوید، مگر اینکه با چشمانتان صفحۀ کیلومتر شمار را دنبال کنید و سرعت را ثابت نگه دارید. وزن این مدل از ASX 1530 کیلوگرم است که نسبت به اسپرتیج 1580 کیلوگرمی برتری دارد.
برداشت ما از گیربکس ASX بسیار رضایتبخش و ستودنیتر از اسپرتیج بود. میتسوبیشی، با استفادۀ بهینه از گشتاور موتور، امور مربوطه به انتقال قدرت را بهدرستی انجام میدهد. تغییرات دنده بهطور کلی نرم و روان است. در مورد شیفترهای پدال پشت فرمان ASX ممکن است سطحی و ناکارآمد نگاه کنید، اما دقت و سودمندی آنها حیرتبرانگیز است. همچنین این خودرو در مدت زمان 9.6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت میرسد، و در نهایت به سقف سرعت 196 کیلومتر در ساعت دست مییابد.
مصرف سوخت:
از لحاظ مصرف سوخت، ارقام هر دو اتومبیل، بیشتر از ادعای کمپانی را نشان داد. در این آزمون، که خودروها را هم در اتوبان و هم در شهر تست کردیم، بهصورت میانگین 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر برای میتسوبیشی ASX و 8.1 لیتر هم برای کیا اسپرتیج بودند. این در حالی است که اعداد رسمی کمپانی برای ASX تا 5.8 لیتر و برای اسپرتیج 7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر بودند. با این حال، مصرف سوخت در هر دو خودرو قابل قبول است و راضیکننده است.
کیفیت رانندگی:
در بزرگراه کیا بهسادگی باعث ناراحتی سرنشینان میشود، عقب خودرو حتی در سرعتهای پایین، در چالهها و دست اندازهای شهری تکانهای ناراحتکننده دارد، که این موضوع در سرعتهای بالای 100 کیلومتر میتواند نگرانکننده باشد. در مسافتهای شهری، سواری اسپرتیج بیش از حد سخت و سفت است. حتی به ظاهر محکمتر از تجربۀ سواری که با اسپرتیج بنزینی داشتیم، تمامی دستاندازها و نقصهای آسفالت به داخل کابین و به سرنشینان وارد میشود که این مورد نیز میتواند راحتیِ یک SUV برای خانوادۀ کوچک را تحت تأثیر نکات منفی خود قرار دهد.
در مقابل، میتسوبیشی ASX، آن لرزشها و تکانهای خشک را به شما نمیرساند، و دستاندازهای شهری را نرمتر و راحتتر از اسپرتیج عبور میدهد. سیستم تعلیق خوب میتسوبیشی ثابت کرد که ماهرتر و راحتتر از اسپرتیج عمل میکند و بهعنوان یک کروزر شهری، لایق برتر بودن است. در عوض، در پیچها و خمیدگیهای جاده، سفتی سیستم تعلیق کیا، بهتر از ASX عمل کرد و کمتر باعث خم شدن و احساس پیچیدن بدنه میشود. همچنین فرمان پذیری ASX در پشت سر کیا قرار میگیرد. میتسوبیشی، برای فرمان ASX جهت مانور در سر پیچها به تلاش بیشتر نیاز دارد و باید مرکز ثقل خودرو را کاهش دهد.
فرمان اسپرتیج مستقیمتر و پاسخگو است، و برای استفاده در مانورهای بیشتر کاملاً لذتبخش است. با این حال، با وجود برخی مشکلات، ممکن است بعضی از افراد حس کنند که فرمان در رفتوآمد شهری بیش از حد سنگین است.
مورد بعدی که یکی از جنبههای ناامیدکننده برای ASX به شمار میرود، سطح سروصدا و نفوذ ارتعاشات موتور به کابین است. البته شرکت میتسوبیشی ادعا میکند که سطح NVH در این بهروزرسانی بهبود یافته است و ما هم نمیتوانیم منکر ساکتتر شدن و تصفیه صدای کابین نسبت به نسخۀ پیش از بهروزرسانی شویم. با این حال، هنوز هم بهطور قابلتوجهی نفوذ سروصدا در داخل کابین بلندتر از کیا اسپرتیج است و این موضوع در شرایط وزش باد شدید ممکن است ناراحتکنندهتر به نظر برسد.
هر دو خودرو آپشن چهار چرخ متحرک را ارائه میدهند، البته در مسیرهای تست ما، هیچگاه خارج از جاده نرفتیم و از نظر آفرود، هیچکدام را تست مورد آزمایش قرار ندادیم، چون برای چنین خودروهایی، که کراس آور کامپکت هستند، نمیتوان روی آفرود حرفهای آنها حساب باز کرد، ولی بهعنوان مثال در شرایط مرطوب و جادههای خیس، سیستم چهار چرخ متحرک را فعال کردیم که ASX احساس امنتری در این سطوح به ما میداد. ASX دارای سوئیچ به حالت 4WD است که میتواند تا سرعت 100 کیلومتر در ساعت نیز در این حالت حرکت کند، همچنین دارای سه حالت: 2WD، 4WD قفل (که قدرت را به هر چهار چرخ میفرستد)، و 4WD خودکار که توسط سنسور کنترل لغزش اداره میشود.
سیستم دیفرانسیل اسپرتیج، بهطور کامل خودکار است و سوئیچینگ بین 2WD و 4WD فقط با توجه به شرایط انجام میگیرد. یک حالت قفل هم وجود دارد. همچنین هر دو خودرو دارای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و سیستم Hill-Hold، یا همان ترمز خودکار و نگهدارندۀ شیبها مجهز هستند. ارتفاع ASX از سطح زمین 180mm است، در حالی که کیا پایینتر نشسته و با ارتفاع 167mm به زمین نزدیکتر است. همچنین کیا در اینجا، دارای یک عملکرد کنترل پایداری تریلر است، که یک مزیت برای بکسل کردن بهحساب میآید. اسپرتیج ظرفیت بکسل 1600 کیلوگرمی را ارائه میدهد که 200 کیلوگرم بیشتر از ظرفیت میتسوبیشی است.
میتسوبیشی ASX در هر بُعد از اسپرتیج کوچکتر است، به غیر از ظرفیت موتور! میتسوبیشی 4.30 متر طول، 1.77 متر عرض و 1.62 متر ارتفاع دارد، این در حالی است که اسپرتیج، 4.44 متر طول، 1.86 متر عرض و 1.64 متر ارتفاع دارد. فاصلۀ دو محور اسپرتیج کمی کوتاهتر است، 2.64 متر در مقابل 2.67 متر ASX.
فضای داخلی:
یک شکاف بزرگ بین ظاهر و کارایی فضای داخلی وجود دارد، که کیا در این میان میدرخشد. کابین اسپرتیج، واضح و تمیز است و خطوط ساده داشبورد به زیبایی استفاده کرده است. در مقابل ASX، سادهتر به نظر میرسد و بیشتر کنترلر های آن در مقایسه با اسپرتیج قدیمیتر به چشم میخورد. سیستم دستی و چرخشی کنترل تهویه زیباست، ولی به زیبایی سیستم دیجیتال و دو کنترل منطقهای کیا نیست. ضمناً خریداران باید توجه داشته باشند که در این تریم، برای هر دو خودرو هیچ دریچهای جهت کنترل هوای صندلیهای عقب اختصاص نیافته است.
قبلاً ذکر کردیم که هر دو خودرو دارای یک سیستم رسانه با صفحهنمایش 7.0 اینچی هستند، اما کیا در این زمینه نیز برنده بهحساب میآید. با وجود این که واحد رسانه میتسوبیشی بهروز شده است، ولی بهطور قابلتوجهی نسبت به کیا کمتر کارآمد است، و ویژگیهای بصری ضعیفتری را دارا است. از سوی دیگر، کیا دارای یک صفحهنمایش با سیستم منوی spiffing، با وضوح و کیفیت ویژه و بالاتر از ASX را ارائه میدهد. هر دو خودرو ارائه تلفن بلوتوث و جریانهای صوتی را بدون هیچ زحمتی میسر میسازند، هر چند که اسپرتیج بازهم راهاندازی سادهتری نسبت به ASX داراست.
همانطور که صندلی عقب ASX را میبیند سرنشینان پایینتر و تختتر از اسپرتیج نشستهاند، هرچند که صندلیهای عقب هر دو خودرو آنطور که باید جادار و راحت نیستند ولی راحتی آن با اسپرتیج اصلاً مطابقت ندارد. با این حال، نمیتوان گفت که این صندلیها برای حمل کالاهای کوچک مناسبتر است، اما مسافران قدبلند با شانههایی پهنتر، نشستن بر روی این ردیف از صندلیها، کمی برایشان مشکلساز خواهد بود. صندلیهای تختتر در ASX، همچنین باعث میشود لوازم صندلی کودک نسبت به اسپرتیج، راحتتر از قرار بگیرند. هر دو خودرو دارای کمربندهای سهنقطهای بالا کشنده و نقاط مخصوص ایزوفیکس را دارا هستند.
در مجموع، اگر سختگیر نباشیم، میتوان گفت هر دو خودرو در فضای پشت برای حمل بزرگسالان نسبتاً خوب هستند. هر چند افرادی که بالای 1.80 سانتیمتر قد داشته باشند نیاز خم کردن گردن خود هستند. سقف کیا خوب است، ولی از سوی دیگر، فضای زانوی کمتری دارد. شاید کودکان برای موقعیت صندلی خود در اسپرتیج، که کمی بالاتر از ASX است قدردانی کنند ولی آنها باید در جایگاهی پایینتر بنشینند چراکه در برخی مواقع، این جایگاه پایینتر، خطر پرت شدن را کاهش میدهد.
اسپرتیج در کل فضای ذخیرهسازی بیشتری نسبت به ASX دارد. کیا از جزئیترین قسمتها، یعنی پنل دربها، محفظههای کنسول میانی، محفظۀ داشبورد، تا بخشهای کلی، مانند حجم صندوق عقب، فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار میدهد. در صندلی عقب هم در هر دو خودرو دو عدد کاپ هُلدور (نگهدارندۀ فنجان) تعبیه شده است. همچنین هر دو خودرو فضای صندلیهای عقبی برابر با نسبت 60:40 دارند که در مقابل رقبای خود نوعی برتری حساب میشود. حجم صندوق از هر یک از این خودروها نیز مناسب برای اندازه آنها است و کافی به نظر میرسد، که ظرفیت صندوق اسپرتیج 564 لیتر، و ظرفیت ASX 416 لیتر میباشد.
گارانتی و هزینهها:
میتسوبیشی ASX دارای گارانتی پنج ساله و یا 100.000 کیلومتر میباشد، که چهار سال هم شامل پشتیبانی سرویس و خدمات پس از فروش و پنج سال کمکهای جادهای میباشد؛ بهطور متوسط هزینه سالانه این خودرو کمی بیش از یک میلیون و پانصد هزار تومان برآورد میشود.
کیا اسپرتیج هم دارای گارانتی پنج سال و یا 160.000 کیلومتر میباشد، که شامل پنج سال طرح سرویس در محیط رایگان و یک سال کمکهای جادهای میباشد؛ بهطور متوسط هزینه سالانه این خودرو حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان برآورد شده است و اندکی پایینتر از ASX میباشد.
همانطور که دیدید، همه چیز در این مقایسه نزدیک به هم بود و هر دو خودرو دارای لیستی از نقاط خوب و مثبت هستند. به این ترتیب، این منصفانه است که بگوییم نمیتوان بهصورت قطعی نظر خریداران را برای خرید یک SUV کوچک دیزل به هر یک از این دو خودرو سوق داد.
میتسوبیشی ASX در حال حاضر، عملکرد فنی و قابل قبول، و سواری نرمتری را ارائه میدهد، در حالی که کیا اسپرتیج سواری خشکتر در عین حال با ثباتتر در پیچها را ارائه میدهد. کیفیت و مرغوبیت قطعات، بهرهوری از آپشن های روز و کاربردی، مصرف سوخت پایین، ظاهری جذاب، و گارانتی طولانی مدت، هر دوی این خودروها را به گزینههای خوبی برای خرید بدل کردهاند.