پژو خودروهای کوچک فوقالعادهای را ساخته است اما در چند سال اخیر زیر سایهی رقبای خود در مباحثی چون سواری بهتر، اعتماد بیشتر و کیفیت بالاتر بوده است.
بنابراین دیدن اینکه پژو با عرضهی مدل 208 در سال 2012 بازگشتی شکوهمندانه داشته جای بسی خوشحالی دارد. این خودرو به حدی خوب بود که عنوان سوپرمینی سال 2012 را به خود اختصاص داد. در آن زمان گفتیم که پژو به صدر کلاس خودروهای کوچک بازگشته است. 208 همهچیز دارد: طراحی زیبا، کیفیت، فضا و تجهیزات. این خودرو سواری خوبی داشته و بسیار اقتصادی نیز هست.
نمونههای اولیهی این خودرو هماکنون 4 ساله بوده و مدل فیس لیفت شدهی آن نیز در سال 2015 عرضه شده بنابراین این خودرو میتواند یک گزینهی کارکردهی مناسب باشد.
نسل نخست پژو 208 مدلی است که تمرکز ما روی آن قرار دارد.
- پژو 208 نسل اول
قیمت از 5 هزار پوند
تاریخچه
208 در ژوئن 2012 و در فرمهای بدنهی هاچبک 3 و 5 درب معرفی شد. رنج پیشرانههای این خودرو عبارتاند از نمونههای 1،1.2،1.4 و 1.6 لیتری بنزینی و 1.4 و 1.6 لیتری دیزل. از بین دو گیربکس 5 یا 6 سرعته ی دستی نیز میتوان یکی را انتخاب نمود.
نسخهی 30th anniversary special edition Gti نیز با 208 اسب بخار قدرت در سال 2014 معرفی گردید. در ژوئن همین سال نسخههای تجدیدنظر شدهی 208 به نمایندگیها راه یافت که پیشرانههای کممصرفتر، تجهیزات ایمنی بیشتر و طراحی خارجی بهبود یافته داشت و یک تریم GT Line نیز با جزئیات اسپورت تر به خط تولید اضافه گردید.
مدلهای پایه دارای امکاناتی نظیر ESP، شیشههای جلوی برقی، کروز کنترل و قفل مرکزی هستند. در تریم اکتیو شاهد افزوده شدن رینگهای آلیاژی، سیستم چندرسانهای با صفحه لمسی، بلوتوث و صندلیهای عقب تا شدنی هستیم. مدل Allure نیز دارای شیشههای دودی، تریم کروم اضافی، چراغها و برفپاککنهای خودکار و تهویهی دو ناحیهای است درحالیکه در مدل Feline رینگهای 17 اینچی، رادیو DAB، سیستم ناوبری و سقف پانورامیک هم اضافه میشود.
گزینهی محبوب و کارکردهی ما در این کلاس فورد فیستا با ترکیبی از هزینههای مالکیت و رانندگی پایین، پیشرانههای عالی و جذابیت بالا است.
کیا ریو دیگر گزینهی عالی است که به لطف گارانتی زیاد، ارزش بالا و فضای داخلی زیاد نسخهای قابلاعتنا نشان میدهد. رنو کلیو نیز دیگر گزینهای است که با خرید آن (مخصوصاً نسل چهارم) شاهد کیفیت بالایی خواهید بود.
اگر جیبهایتان عمق بیشتری دارند میتوانید به فولکسواگن پولو نیز فکر کنید که پیشرانههای فوقالعادهای دارد.
- چیزهایی که باید مدنظر قرار بگیرند:
برفپاککنها
هنگام فعال شدن، برفپاککنها میتوانند لرزشهای شدیدی در روی شیشهی جلو داشته باشند. به نظر میرسد که بهترین راهحل استفاده از نمونههای افترمارکتی است.
سیستم چندرسانهای صفحه لمسی میتواند بدون هیچ دلیلی از کار بایستد. با خاموش کردن آن معمولاً مشکل حل میشود اما همیشه اینگونه نیست.
برخی مالکان اشاره کردهاند که لنتهای ترمز پس از حدود 8 هزار کیلومتر نیاز به جایگزینی دارند.
سیستم تعلیق
سیستم تعلیق جلوی 208 میتواند بکوبد که این مورد معمولاً به خاطر محل قرارگیری بوش بالایی در یکی از جذبکنندههای شوک است که باید جایگزین شود.
با وجود فرمان کوچک که پایینتر از نشاندهندهها قرار گرفته میتوانید طراحی داشبورد را هم دوست داشته باشید و هم از آن متنفر شوید. اما این بخش به خوبی ساخته شده و نمای خوبی دارد اگرچه که دسترسی به بخش عقب در نمونههای 3 درب کار پرزحمتی است. صندوقعقب حجم 285 لیتری دارد (با تا شدن صندلیها این مقدار به 1076 لیتر میرسد) که اگرچه در رتبه اول کلاس نیست اما فضایی برجسته محسوب میشود.
فراخوانها
پیش از این 7 فراخوان برای 208 انجام شده که دلگرم کننده نیست. اولین فراخوان در جولای 2012 بوده که برای کاپوت خودرو انجام شده است. دو ماه بعد نیز به علت مشکلات ترمز فراخوان بعدی صورت پذیرفته است.
اشکالات مربوط به ESP نیز باعث فراخوان در دسامبر سال 2012 شدند درحالیکه نشت سوخت منجر به فراخوان دیگری در فوریه 2014 گردید. فراخوانی دیگر در همان زمان برای نقص سیستم تعلیق نیز انجام پذیرفت. ششمین فراخوان در می 2014 صورت پذیرفت و آخرین فراخوان نیز به نگرانی از نقص ساب فریمها مربوط میشد.
رضایت مالکان در نظرسنجی Driver Power
پژو 208 در سالهای 2014 تا 2016 به ترتیب رتبههای 49،73 و 84 را در نظرسنجی رضایتمندی Driver Power به دست آورده است. مالکان مواردی چون هزینههای رانندگی پایین، قابلیت اعتماد و کیفیت سواری را به همراه هندلینگ 208 دوست داشتهاند درحالیکه کاربردی بودن، تکنولوژیها و راحت سواری از نقاط ضعف این خودرو بودهاند.