سمند سورن توربوشارژ
پروژه تولید ورژن توربوشارژ از موتور ملی (EF7) به سال ها قبل باز می گردد، اولین نمونه های این موتور با همکاری یک شرکت آلمانی در سال 87 در ایران رونمایی شد، اما پس از عرضه اولین نمونه های سمند موتور ملی در سال 89 و تشدید تحریم ها در سال های بعد، تولید انبوه این موتور به تعویق افتاد.
به هرحال حالا و پس از رفع شدن محدودیت های بین المللی در تامین قطعات و تجهیزات لازم برای توسعه این موتور، سرانجام شاهد تولید انبوه این موتور بر روی پلت فرم سمند هستیم.
اولین خودرو مجهز به این موتور سورن توربو خواهد بود که قرار است با قیمت 2 میلیون و نهصد هزار تومان بیشتر از نمونه ساده (EF7) به بازار عرضه شود.
با این حساب قیمت مدل مذکور کمتر از 40 میلیون تومان خواهد بود و قرار است اولین سری با تیراژ حدودی 250 دستگاه کمتر ظرف یک ماه آینده با مدل 95 به بازار عرضه شود.
تغییرات فنی پیشرانه و گیربکس سورن توربوشارژ
از جمله مهمترین تغییرات انجام شده برای تجهیز EF7 به توربوشارژر، می توان به : - تعویض پیستون ها با نمونه های مستحکم تر و تراکم پایین - طراحی مجدد محفظه احتراق و سرسیلندر - طراحی منیفولد اگزوز مناسب برای توربو و قطعات مربوطه - افزوده شدن اینترکولر برای خنک کاری هوای فشرده شده خروجی از توربو - استفاده از سوپاپ های دود سدیمیاشاره کرد.
با این حساب باید گفت که تغییرات پیشرانه اصولی انجام شده و مهندسان شرکت ایپکو که مسئولیت طراحی و توسعه این پیشرانه را بر عهده داشته اند تلاش حداکثری را برای حفظ دوام و افزایش راندمان این پیشرانه به کار بسته اند.
اما در مبحث گیربکس شرایط متفاوت است و بر طبق فایل های رسمی ضرایب دنده های 3 تا 5 و ضریب دیفرانسیل نسبت به نمونه اتمسفریک سبک تر شده اند.
ضریب دنده یک سنگین تر شده و ضریب دنده 2 نیز ثابت مانده است، بنابراین شتاب گیری خوب و قدرتمند سورن توربو در دنده یک در کنار افزایش 50 اسب بخاری قدرت پیشرانه، به سنگین شدن ضریب دنده 1 نیز ارتباط دارد.
ماحصل تمام تغییرات افزایش قدرت پیشرانه به حدود 150 اسب بخار و رسیدن گشتاور به 217 نیوتن متر است. این درحالیست که براساس اطلاعات رسمی شتاب گیری 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت ظرف 10 ثانیه انجام می شود که در حدود 3 ثانیه بهتر از مدل معمولی EF7 با 100 اسب بخار قدرت است.
مصرف سوخت این مدل نیز در سیکل ترکیبی در حدود 7.4 لیتر اعلام شده است که کاهش حدود 2 لیتری را نشان می دهد، بنابراین باید کل پروژه را از نظر دست یابی به اهداف تعیین شده، موفق توصیف کرد.
تجربه رانندگی با سمند سورن توربوشارژ
تیونینگ خودروها از طریق نصب توربوشارژر امری رایج است اما تفاوت نصب کارخانه ای این قطعه با نصب کارگاهی که توسط شرکت های تیونینگ کوچک انجام می شود بسیار واضح است. در مورد سورن توربو مانند بسیاری خودروهای کارخانه ای دیگر از BOV خارجی استفاده نشده است و به همین دلیل صدای اضافه خارج شدن هوا پر فشار آنطور که در خودروهای تیونینگ شده کارگاهی رایج است، شنیده نمی شود.
مجموعه پشت آمپر خودرو مورد آزمایش با سورن EF7 مشترک است و به همین دلیل هم ردلاین (محدوده غیر مجاز دور موتور) طبق موتور قبلی روی 6500 دور بر دقیقه تعریف شده است اما در عمل پاشش سوخت موتور توربو از حدود 5300 دور به بعد متوقف می شود و بنابراین عقربه دور سنج هرگز به نزدیکی محدوده قرمز نیز نمی رسد.
کاهش دور مجاز با هدف افزایش اطمینان و بهبود دوام انجام شده اما بر روی لذت رانندگی تاثیری منفی به دنبال داشته، به خصوص آنکه به دلیل LAG (تاخیر) نسبتا محسوس توربو، از حساسیت پدال گاز نیز کاسته شده و موتور در دور های کمتر از 2000 عملکرد چندان تند و تیزی از خود نشان نمی دهد.
با این حساب می توان گفت که برای علاقه مندان به سرعت و شتاب، سورن در سرعت های کمتر از 80 کیلومتر بر ساعت تقریبا سریع و جذاب است اما با تعویض دنده 2 به 3 به دلیل ضریب سبک این دنده، عملکرد توربو بیشتر برای کاستن از میزان مصرف سوخت کارایی دارد، چرا که هر سه دنده 3، 4 و 5 در ترکیب با دیفرانسیل تازه بسیار سبک تر شده اند و عملا توان و گشتاور بیشتر پیشرانه صرف جبران این مسئله می شود و نقش چندان پر رنگی را شتاب گیری بازی نمی کند.
شاسی، بنده و سایز قطعات فنی سورن توربو تفاوتی نسبت به مدل معمولی ندارند و به همین دلیل هم ترمزها و سایر ادوات ایمنی مطابق با افزایش 50 درصدی قدرت پیشرانه بهبود نیافته اند.
مسلما در کنار بهبود عملکرد ترمزها، افزایش استحکام شاسی و استفاده از فنربندی سفت تر نیز می توانست مناسبت بیشتری با کاراکتر اسپرت این خودرو و قدرت بیشتر پیشرانه داشته باشد.
همچنین با توجه به کوچک بودن محدود دور مجاز موتور، استفاده از یک توربو کوچکتر برای تولید قدرت بیشتر از دور پایین می تواند مثمر ثمر باشد و قدرت بهینه را در بازه وسیع تری در دسترس راننده قرار دهد.
به هر روی باید منتظر ماند و دید که EF7 TURBO از نظر دوام و کیفیت فنی در عمل چگونه خواهد بود.
نیاز به استفاده از بنزین سوپر و اکتان بالا، به همران حساسیت بیشتر نسبت به کیفیت روغن موتور از جمله ویژگی های ذاتی یک موتور توربو محسوب می شود و کیفیت قطعات فنی در مواجه با شرایط نامناسب استفاده از بنزین معمولی، نقش پر رنگی را در سرنوشت و میزان موفقیت این خودرو بازی خواهد کرد.
خبر آغاز تولید سمند سورن توربوشارژ :
قائم مقام معاون توسعه محصولات جدید ایران خودرو با بیان این مطلب، گفت: تولید انبوه سورن مجهز به موتور توربوشارژ یک جهش صنعتی و نماد علم و فناوری روز جهان به شمار می رود.
کیوان وزیری که در آیین آغاز تولید انبوه موتور توربوشارژ سخن می گفت، فناوری توربوشارژ را از آخرین روش های بهبود کیفیت عملکرد موتوردانست که ورود هوای بیشتر به سیستم احتراقی، قدرت و گشتاور بالاتری را در اختیار ما قرار می دهد.وزیری با اشاره به بهره گیری خودروسازان روز جهانی از فناوری توربوشارژ در تولید قوای محرکه، گفت: ورود 30 برابری هوای بیشتر به محفظه احتراق و بهبود 40 درصدی راندمان موتور، از جمله موارد مهم در این فناوری به شمار می رود.
مدیر پروژه موتور توربوشارژ، خلاقیت و نوآوری، اهداف و مسوولیت های اجتماعی و رضایت مشتری را از نتایج توسعه این فناوری در ایران خودرو دانست و گفت: موتور توربوشارژ با مصرف 7.3 لیتر در صد کیلومتر، 155 اسب بخار توان و 215 نیوتن متر گشتاور دارد و با حجم 1700 سی سی معادل 2400 سی سی کار می کند و سطح آلایندگی آن برابر یک موتور 1600 سی سی است.
وی استاندارد این موتور را یورو4 ذکر کرد و گفت: 36 تا 40 درصد افزایش توان، 40 درصد افزایش گشتاور، هفت درصد کاهش مصرف سوخت و 13 درصد کاهش آلاینده های خروجی از دیگر نتایج بهره گیری از موتور توربوشارژ است.
وزیری با بیان این که سیستم اینترکولر که از الزامات موتور توربوشارژ است، نیز در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو طراحی و ساخته شده، افزود: ایران خودرو در توسعه فناوری توربوشارژ نظام مدیریت یک پارچه کیفیت را در زنجیره فعالیت خود از تامین قطعات تا خدمات پس از فروش به کار گرفت و فرایندهای تحول در تامین و انتخاب درست قطعات را نیز شکل داد.
قائم مقام معاون توسعه محصولات جدید ایران خودرو افزود: در توسعه فناوری توربوشارژ، علاوه بر اضافه شدن توربوشارژ، گیربکس، سیستم مدیریت موتور، سیستم های سوخت رسانی و هوارسانی، اگزوز، خنک کاری و شبکه برق و الکترونیک طراحی شده و تغییر کرده است.
او ارتقای سازمان و رضایت مشتری، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، جهش عملکرد قوای محرکه، توسعه بازار، ارتقای دانش فنی در مرکز تحقیقات و مرکز تحقیقات موتور را از دیگر نتایج توسعه فناوری توربوشارژ در ایران خودرو دانست و گفت: در برنامه آینده ایران خودرو این فناوری در موتورهای دوگانه سوز و سی ان جی و موتورهای نسل جدید به کار گرفته و پلتفرم ملی منطبق با فناوری توربوشارژ طراحی و تولید خواهد شد.