معرفی محصولات جدید سیتروئن در نمایشگاه مشهد

سیتروئن C6 جدید  گروه خودروسازی پژو-سیتروئن عزم خود را برای بازگشت به بازار ایران جزم کرده است و این مسئله را از قرارداد ایران‌خودرو با پژو، حضور محصولات لوکس DS در ایران و قرارداد سیتروئن با سایپا می‌توان درک کرد.  سیتروئن C4L

 قرارداد همکاری‌های همه‌جانبه سیتروئن با سایپا جدیدترین مرحله از تحولات بین گروه پژو-سیتروئن و کشور ما بود که به‌تدریج نتایج این قرارداد در حال آشکار شده است. بر اساس این توافق، برخی از محصولات سیتروئن در ایران به تولید خواهند رسید و برخی دیگر نیز به‌صورت وارداتی توسط سایپا عرضه خواهند شد.

سیتروئن
در نمایشگاه خودروی مشهد از چهار محصول جدید سیتروئن برای بازار ایران رونمایی شد. این محصولات شامل دو کراس اور و دو خودروی سواری بود که حضور حداقل دو مورد از آن‌ها در ایران تا حد زیادی غیرمنتظره بود. در ادامه به معرفی این چهار محصول جدید سیتروئن خواهیم پرداخت، با این توضیح که به دلیل این که خود کارشناسان محصولات سایپا که در نمایشگاه حضور داشتند به‌طورقطع در مورد زمان عرضه و قیمت دقیق این محصولات اطلاع نداشتند، زمان و قیمت‌هایی که در ادامه بیان خواهند شد، اعدادی تقریبی هستند و صحت و سقم آن‌ها بر گردن همان کارشناسان سایپا خواهد بود.

سیتروئن
سیتروئن C4L
سیتروئن C4 یک خودروی کلاس C از محصولات به‌روز سیتروئن است که در اروپا در نسخه‌های هاچ‌بک C4، C4 Cactus، C4 AirCross، C4 Picasso و C4 Grand Picasso به فروش می‌رسد. در بازار چین این خودرو توسط جوینت ونچر دانگ فنگ-PSA به تولید می‌رسد و به دلیل علاقه بیشتر مردم چین به خودروهای سدان، نسخه سدان این خودرو برای بازار چین طراحی گردیده است. همچنین به دلیل اینکه مردم چین به خودروهایی که فضای پای زیادی دارند علاقه بیشتری نشان می‌دهند، نسخه C4L با فاصله محوری بیشتر از نسخه عادی طراحی و ساخته شد.

سیتروئن C4L
اکنون با توجه به اینکه در کشور ما هم خودروهای سدان طرفداران بیشتری نسبت به خودروهای هاچ‌بک دارند، نسخه C4L برای بازار کشورمان در نظر گرفته شده است. این خودرو از یک موتور 1.6 لیتری توربوشارژر نیرو می‌گیرد که توانایی تولید 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن‌متر گشتاور در بازه دور موتور 1400-4000 دور بر دقیقه را دارد. این گشتاور توسط یک جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلوی سیتروئن C4L منتقل می‌گردد و مصرف سوخت ترکیبی 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر را برای این خودرو حاصل می‌کند. بنا به گفته کارشناسان محصول سایپا سیتروئن C4L تا اواخر سال جاری به‌صورت وارداتی و با قیمت حدود 140 میلیون تومان به کشورمان خواهد آمد. بدین ترتیب این خودرو رقیبی جدی برای خودروهای پرفروشی چون تویوتا کرولا، هیوندای النترا و کیا سراتو خواهد بود و باید ببینیم که در این رقابت شرقی-غربی پیروزی با کدام خودرو خواهد بود.

سیتروئن C4L


سیتروئن C4 AirCross
سیتروئن C4 Air Cross شاسی‌بلندی زیبا از کمپانی سیتروئن است که کاملاً بر پایه میتسوبیشی ASX ساخته شده است. این خودرو علاوه بر پلتفرم مشترک با میتسوبیشی ASX، از نظر فنی و پیشرانه نیز کاملاً مشابه با میتسوبیشی است. با این وجود سیتروئن به‌خوبی موفق شده است که نشانه‌های ارتباط این خودرو با میتسوبیشی را پاک کند و آن را به‌صورت یک خودروی کاملاً فرانسوی درآورد. ظاهر این خودرو هیچ نشانه بزرگی از ریشه ژاپنی آن نداشته و کاملاً از سبک طراحی سیتروئن پیروی می‌کند؛ اما در داخل کابین شباهت‌های بسیاری بین C4 AirCross و میتسوبیشی ASX وجود دارد. با این وجود، با لمس اجزای داخلی کابین سیتروئن متوجه کیفیت بسیار بالاتر کابین سیتروئن نسبت به میتسوبیشی خواهیم شد. سیتروئن به‌خوبی موفق شده است که کابین خشک میتسوبیشی را به کابینی باکیفیت تغییر دهد که حس بسیار بهتری را به مسافرین القا کند.

سیتروئن C4 ایرکراس
از نظر فنی، همان‌طور که قبلاً ذکر کردیم، سیتروئن C4 AirCross کاملاً مشابه با میتسوبیشی ASX است و همانند آن خودرو از یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برد که نیرو را با استفاده از CVT و سیستم 4WD به هر چهار چرخ می‌فرستد. سیتروئن AirCross می‌تواند به سرعت حداکثر 188 کیلومتر بر ساعت برسد و شتاب صفر تا صد این خودرو 10.3 ثانیه است. ضمن اینکه مصرف سوخت ترکیبی آن 8.1 لیتر در هر 100 کیلومتر است.


این خودرو احتمالاً در سال آینده و با قیمتی در بازه 160 الی 190 میلیون تومان وارد بازار ما خواهد شد و در این صورت رقیبی جدی برای هیوندای توسان، کیا اسپورتیج، MG GS و همان میتسوبیشی ASX خواهد بود که بر پایه آن ساخته شده است.

 

سیتروئن C4 ایرکراس

سیتروئن C3 XR
این خودرو یک کراس اور است که توسط سیتروئن برای بازار چین ساخته شده و از پلتفرمی مشترک با پژو 2008 بهره می‌برد. این خودرو نسبت به سایر محصولات سیتروئن کمی ارزان‌قیمت‌تر بوده و شاید نتوانیم کیفیت مرغوبی که از یک خودروی فرانسوی انتظار می‌رود را در این خودرو مشاهده کنیم. به همین ترتیب طراحی C3 XR نیز از سایر برادرانش کمی ساده‌تر است و آن‌چنان طراحی گیرایی ندارد. به‌خصوص در قسمت عقب که ظاهر آن تا حدودی احمقانه است؛ اما همچنان این خودرو برند سیتروئن را بر روی خود دارد و نکات جذابی هم در آن دیده می‌شود. ازجمله در طراحی رینگ‌های این خودرو سیتروئن تا حد زیادی متفاوت عمل کرده است و ظاهری جدید به رینگ‌های این کراس اور کوچک داده است.

سیتروئن C3 XR
سیتروئن C3 XR از یک پیشرانه 1600 سی‌سی توربوشارژر بهره می‌برد که توانایی تولید 165 اسب بخار توان و 245 نیوتن‌متر گشتاور را در بازه 1400 تا 4000 دور بر دقیقه دارد. مصرف سوخت این خودرو 6.2 لیتر در 100 کیلومتر است و نیروی آن از طریق یک جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. بیشینه سرعت سیتروئن C3 XR با این مشخصات به 209 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. طبق گفته کارشناسان سایپا، این خودرو در داخل کشورمان مونتاژ خواهد شد و قیمتی در بازه 50 تا 80 میلیون تومان خواهد داشت که می‌تواند رقیبی بسیار جدی برای برادرش پژو 2008، رنو کپچر، سانگ یانگ تیوولی و خیل عظیم کراس‌اوورهای چینی این بازه قیمت باشد.

سیتروئن C3 XR


سیتروئن C6
زمانی که اولین عکس‌ها و اخبار از سیتروئن C6 جدید منتشر شد، خیلی بعید به نظر می‌رسید که این خودرو به همین زودی وارد کشور ما شود، اما خیلی زودتر از چیزی که فکرش را می‌کردیم سیتروئن C6 جدید را در نمایشگاه خودروی مشهد ملاقات کردیم. سیتروئن C6 یک سدان اجرایی بزرگ از سیتروئن است و در کلاس خودروهایی چون BMW سری 5، مرسدس بنز کلاس E و آئودی A6 قرار می‌گیرد. شاید برخی انتقاد کنند که برند سیتروئن یک برند اقتصادی و تولید انبوه است و در حد و اندازه های برندهای پرمیوم و لوکس بنز، BMW و آئودی نیست و نمی توان سیتروئن را با آن خودروها مقایسه کرد. این نظر کاملا درست است که سیتروئن یک برند لوکس نیست، اما ساخت خودروهای لوکس از سوی خودروسازانی که به ساخت خودروهای اقتصادی مشهور هستند سابقه زیادی دارد. از جمله می توان به تویوتا Crown، فولکس واگن Pheaton و جانشینش Phideon، هیوندای جنسیس و سنتنیال، کیا K900 و بسیاری دیگر از خودروهایی اشاره کرد که نام برندی اقتصادی را بر روی خود دارند، اما خود خودرو در کلاس خودروهای لوکس دسته بندی می شود. سیتروئن C6 نیز از همین دسته خودروهاست و بسیار مجلل تر و لوکس تر از سایر خودروهای سیتروئن ساخته شده است.

سیتروئن C6 جدید

نسل قبلی این خودرو برای آخرین بار در فرانسه در سال 2012 تولید شد و پس از آن تولید آن متوقف گردید؛ اما در سال 2016 سیتروئن نسل جدید آن را که برای بازار چین ساخته شده بود، رونمایی کرد. این خودرو پلتفرم خود را با دانگ فنگ A9 به اشتراک گذاشته است و در واقع نسخه لوکسی از A9 محسوب می‌گردد.

سیتروئن C6 جدید

سیتروئن C6 خودرویی بسیار بزرگ و با ابهت است؛ به‌گونه‌ای که از نظر طول چند سانتیمتر از BMW سری 5 درازتر بوده و بسیار لوکس و جادار می‌باشد. سیتروئن در طراحی C6 سعی کرده است کاری کند تا هر بیننده‌ای با دیدن این خودرو تحت تأثیر وقار و شکوه آن قرار گیرد. طراحی سیتروئن C6 باوقار و به دور از هرگونه اضافه‌کاری بوده است تا شکلی رسمی و تشریفاتی به آن ببخشد.

 

سیتروئن C6 جدید

اما بهترین قسمت در مورد سیتروئن C6 داخل آن است، جایی که سیتروئن کابینی شیک و بسیار لوکس را برای مشتریان ثروتمند خود فراهم کرده است تا این افراد بتوانند در کمال راحتی از نشستن بر روی صندلی عقب راحت و مجهز C6 لذت ببرند. کیفیت کابین و چرم به کار رفته در آن در حد اعلا بوده و طرح چرم نیز با داشتن سوراخ‌های ریز بسیار شیک و خلاقانه است. استفاده از ترکیب چوب و چرم فضایی کلاسیک و شیک را در داخل کابین سیتروئن C6 به وجود آورده و همه اینها در کنار سیستم تعلیق عالی سیتروئن، کابین این خودرو را به فضایی راحت و بی‌نظیر تبدیل کرده است.
سیتروئن این خودرو را مخصوص مدیران و افراد پولداری طراحی کرده است که معمولاً راننده شخصی دارند و در نتیجه مالک ماشین به طور معمول بر روی صندلی عقب خواهد نشست؛ بنابراین C6 چهار صندلی کاملاً راحت و مبله دارد که هر کدام از آنها مجهز به گرم‌کن، سردکن و ماساژور می‌باشد و هر کدام از سرنشینان می‌توانند با استفاده از تهویه چهار کاناله C6 راحت‌ترین شرایط را برای خود ایجاد کنند.

 


این خودرو با همان موتور 1.6 لیتری توربوشارژر عرضه می‌شود که در این مطلب دو بار به آن اشاره کردیم و قبلاً عملکرد آن را در DS5 و DS6 دیده‌ایم. ضمن اینکه پژو 508 نیز با همین پیشرانه وارد کشورمان خواهد شد. این موتور توانایی تولید 165 اسب بخار قدرت را دارد و بیشینه گشتاور آن 240 نیوتن‌متر است که در بازه دور موتور 1400 تا 4000 دور بر دقیقه به دست می‌آید. مصرف سوخت سیتروئن C6 با این پیشرانه 6.3 لیتر در هر کیلومتر خواهد بود. با این اوصاف این سدان بزرگ 1590 کیلوگرمی چندان خودروی سریعی نخواهد بود.

سیتروئن C6 جدید

سیتروئن C6 از حدود یک سال دیگر وارد بازار کشورمان خواهد شد و قیمتی در بازه 190 تا 220 میلیون تومان خواهد داشت. اگر از نظر کلاس این خودرو را در کلاس خودروهایی چون مرسدس بنز کلاس E و BMW سری 5 بدانیم، سیتروئن C6 اختلاف قیمت فاحشی با رقبای خود در بازار ما خواهد داشت که این مسئله می‌تواند به فروش آن کمک شایانی کند.

نویسنده : علیرضا رحیقی

منبع :‌سایت پدال

 
هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...