آیا پایان عصر آینه‌های جانبی خودروها نزدیک است؟

به تازگی ژاپن قانونی را تصویب کرده که در آن دوربین‌های عقب می‌توانند جایگزین آینه‌های خودروها شوند. آیا این کار می‌تواند شروعی بر پایان عصر آینه‌ها باشد؟

 

2016 Alfa Romeo 4C Spider

از سال 1978 میلادی قانونی در انگلستان تصویب شده که همه‌ی خودروهای فروخته شده در این کشور باید حداقل یک آینه‌ی داخلی و یک آینه‌ی بیرونی داشته باشند. ژاپن هم اولین کشوری است که استفاده از دوربین عقبی به جای آینه را تصویب کرده و گفته که این تکنولوژی نسبت به آینه‌های مرسوم برتر، قابل‌دوام و جایگزین است.

Ferrari Laferrari 2014

پیش‌ازاین تنها خودرویی که در اروپا بجای آینه‌ی بغل از دوربین‌ها استفاده کرده خودروی بسیار کم‌مصرف فولکس‌واگن XL1 بوده است. به علت تولید محدود این خودرو، فولکس قادر بوده تا از معافیت‌های اتحادیه‌ی اروپا برخوردار شده اما در حال حاضر قوانین می‌گویند که مدل‌های تولیدی نرمال باید آینه‌های فیزیکی داشته باشند. قانون تصویب شده در ژاپن می‌تواند به کل نقاط جهان تسری یابد و به‌طور بالقوه پایانی بر آینه‌های خودرو باشد.

2013 Volkswagen XL1

استفاده از آینه‌هایی که پشت سر را نشان می‌دهند به سال 1909 میلادی بازمی‌گردد که در آن زمان خانمی به نام دوروتی لویت استفاده از آینه را برای چک کردن پشت سر در کتاب خود به نام زن و خودرو پیشنهاد کرده بود. از آن زمان تاکنون این آینه‌ها ویژگی ایمنی هر خودرویی بوده‌اند. آینه‌های مدرن از نمونه‌های ابتدایی خود بسیار متفاوت‌تر و جلوتر هستند و اغلب گرم شونده بوده و به‌صورت الکتریکی تنظیم می‌شوند و برخی از نمونه‌ها نیز در صورت وجود خودرویی در نقطه‌ی کور به شما هشدار می‌دهند.

Side mirror

اما این آینه‌ها نیز نقاط ضعف خاص خود را دارند. در زمانه‌ای که مصرف سوخت کم بسیار اهمیت یافته، این آینه‌ها به بدنه‌ی مستقیم خودرو چسبیده‌اند و به‌صورت یک مهمان ناخوانده در برابر باد مقاومت می‌کنند. آینه‌ها همچنین تولیدکننده‌ی صدای باد هستند.

 

Lotus-Exige-LF1-mirror

آینه بغل‌ها یکی از آسیب‌پذیرترین بخش‌های خودرو هستند و البته در کارواش‌های اتوماتیک نیز می‌توانند صدمه ببینند. بدتر اینکه با پیشرفت تکنولوژی هزینه‌ی جایگزینی این آینه‌ها زیاد خواهد بود. حتی هزینه‌ی تعویض آینه بغل یک خودروی خانوادگی نسبتاً معمولی رقمی حدود 500 پوند است.

Suzuki S-Cross concept

خب با این تفاسیر دوربین‌ها مزیت‌هایی دارند. سطح وسیعی که این دوربین‌ها پوشش می‌دهند تقریباً هیچ نقطه‌ی کوری را باقی نمی‌گذارد. دوربین‌ها هر جا که دوست داشته باشید تمرکز می‌کنند و به‌طور بالقوه دید 360 درجه‌ای را از صندلی راننده فراهم می‌کنند. دوربین‌های پشتی خودروهای فول آپشن نیز در هنگام پارک خودرو و حرکت در مکان‌های تنگ بسیار کارآمد هستند.

Exterior Side Camera

دوربین‌ها فضای بسیار کمی می‌خواهند. این سیستم‌ها ضریب درگ خودرو را به همراه صدای باد کاهش داده و البته باعث بهبود مصرف سوخت نیز می‌شوند.

Exterior Side Camera

بسته به اینکه دوربین‌ها کجا قرار بگیرند و چه مکانی را نشان دهند، می‌توانند باعث بهبود ایمنی نیز شوند. در حال حاضر راننده‌ها برای دیدن آینه‌ها سر خود را برمی‌گردانند اما اگر دوربین در محل مناسبی نصب شود راننده کمتر نگاه خود را از جاده بر خواهد داشت.

 

bmw-side-view-camera-concept-car-ces-2016

البته لنز دوربین باید تمیز نگه داشته شود و از طرف دیگر نیز با وجود تکنولوژی‌های بی‌شمار در خودروهای مدرن، هرگونه اختلال در کار این سیستم‌ها هزینه‌ی گزافی خواهد داشت.

 

volkswagen-xl1-concept-side-view-camera

در حال حاضر ژاپن تنها کشوری است که مجوز استفاده از دوربین بجای آینه‌های مرسوم را داده است بنابراین مدتی طول می‌کشد تا این سیستم را در خودروها ببینیم. پتانسیل‌های بالقوه‌ی این سیستم‌ها و استفاده‌ی روزافزون خودروهای مفهومی از این دوربین‌ها پیشنهاد می‌کنند که خودروسازان زیادی در فکر استفاده از این دوربین‌ها هستند.

 

A002_C027_052610

اگر تکنولوژی پیشرفت کند و عملکرد قابل‌اطمینان و امن این دوربین‌ها اثبات شود در آینده می‌توانیم شاهد عرضه‌ی خودروها بدون آینه‌های جانبی باشیم.

 

نویسنده : شاهین احمدزاده

منبع :‌سایت پدال

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...