تصمیم هیوندای برای ارائه پیکاپ سانتاکروز

هیوندای برنامه دارد تا  مدل سانتاکروز پیکاپ را در سال ۲۰۱۸ به عنوان یک مدل ۲۰۱۹ به خط تولید خود اضافه کند؛ خبری که البته تا زمان برگزاری نمایشگاه اتومبیل لس‌آنجلس یا دیترویت رسمی نخواهد بود.

 
Hyundai Santa Cruz Crossover Truck Concept

 

دِیو زاچوسکی (Dave Zuchowski)، رئیس و مدیرعامل هیوندای موتور امریکا در این رابطه می‌گوید:

تصمیم خود را گرفته‌ایم، ولی آن را اعلام نکرده‌ایم.

به گفته «زاوچوسکی»، هیوندای مشغول کار بر روی این پیکاپ جدید است؛ مدلی که دارای یک پلتفرم مشترک با مدل کراس‌اور جمع‌وجور توسان خواهد بود. طراحی سانتا کروز که در خانواده مدل‌هایی چون هوندا ریج‌لاین یا مدل متوقف‌شده سوبارو باجا قرار می‌گیرد، در اوایل ماه آگوست سال جاری میلادی مورد ارزیابی قرار گرفته است و هیوندای فاصله زیادی با فرم نهایی آن ندارد.

Hyundai-Santa-Cruz-Concept
تراک نهایی احتمالاً می‌تواند از یک پیشرانه بنزینی یا دیزلی استفاده کند. هیوندای در حال حاضر، مشغول توسعه یک موتور چهار سیلندر دیزلی برای معرفی برند جدید لوکس «جنسیس» ظرف چند سال آینده در اروپا است و مطابق گفته «زاچوسکی»، سانتا کروز جدید و مدل فول‌سایز سانتافه  از گزینه‌های اصلی استفاده از این پیشرانه دیزلی در ایالت متحده به شمار می‌روند.

Hyundai Santa Cruz Crossover Truck Concept
Hyundai Santa Cruz Crossover Truck Concept

مطالعات داخلی هیوندای نشان می‌دهد که این خودرو می‌تواند تا ۵۰ هزار دستگاه از سانتاکروز پیکاپ را در سال به فروش برساند و این در حالی است که تحقیقات خارج از کمپانی در بازار نشان می‌دهد که این پیکاپ جدید، پتانسیل فروش ۷۰ هزار دستگاه در سال را دارد. «زاچوسکی» آمار فروش در چنین بازه‌ای را، دلیلی قانع‌کننده برای ورود این مدل به خط تولید می‌داند.
Hyundai Santa Cruz Crossover Truck Concept
Hyundai Santa Cruz Crossover Truck Concept

ایده ارائه یک پیکاپ مبتنی بر پلتفرم خودروهای معمولی قبلاً توسط دیگر خودروسازان نیز آزمایش شده است که به درجات مختلفی از موفقیت دست یافته‌اند. هوندا حرکت مناسبی در این زمینه داشته و به‌تازگی، پس از دو سال وقفه، نسل دوم ریج‌لاین را معرفی کرده است. ولی تولید «باجا» در سال ۲۰۰۶ متوقف شد و دیگر خودروسازان و از جمله فیات-کرایسلر، با اینکه صحبت‌هایی در مورد یک وسیله نقلیه مشابه کرده‌اند، ولی هیچ‌کدام از آنها راهی به سوی بازار اتومبیل پیدا نکرده است. پیکاپ‌های جمع‌وجور با طراحی بدنه بر شاسی، با بازگشت دوباره جنرال‌موتورز به این کلاس به همراه مدل‌های شورولت کلرادو و جی‌ام‌سی کانیون، و همین‌طور آمادگی فورد برای بازگرداندن «رنجر» به صحنه و برنامه جیپ برای ارائه یک رنگلر پیکاپ، جان تازه‌ای گرفته‌اند.
زاچوسکی قبلاً‌ در هنگام اعلام خبر توسعه خط تولید تراک‌ها در کارخانه «مونت‌گومری» و اضافه‌کردن سانتافه اسپورت، امیدوار بود که در سال جاری میلادی، مدل جدید سانتاکروز معرفی شود:

زمان مناسبی برای معرفی یک تراک دیگر خواهد بود؛ تا به این وسیله نشان دهیم که در حال تنظیم بهتر خط تولید نامتجانس خود هستیم.

البته اشاره «زاچوسکی»، به تضاد سهم ۶۲ درصدی تراک‌ها و شاسی‌بلندها در آمار فروش صنعت امریکا و سهم ۲۵ درصدی این وسایل نقلیه در آمار فروش هیوندای بوده است. این خودروساز امیدوار است که در طول ۴ سال آینده، با معرفی محصولات و مدل‌های جدید، سهم تراک‌ها را در آمار فروش خود به ۴۰ درصد برساند.

Hyundai-Santa-Cruz-Crossover-Truck-Concept-bed

در یکی از اقدامات مربوط به تصحیح ترکیب نامناسب تولید خودرو در هیوندای، ظرفیت تولید ۵۰ هزار دستگاه سوناتا و النترا در «مونت‌گومری» برداشته شده و با «سانتافه اسپورت» جایگزین شده است؛ مدلی که در کارخانه کیا واقع در «وست‌ پوینت» نیز ساخته می‌شود. با این وجود، به گفته «زاچوسکی»، این کمپانی برای معرفی سانتاکروز در ماه ژوئن آماده نبوده است.

 

امّا اینکه سانتاکروز در کجا تولید شود، هنوز تصمیمی گرفته نشده است. در میان گزینه‌های احتمالی، کارخانه «مونت‌گومری» در ایالت آلابامای امریکا، به دلیل داشتن انعطاف‌پذیری در اضافه‌کردن یک مدل چهارم، از شانس بیشتری برخوردار است. همچنین کارخانه جدید کیا در مکزیک را نیز نباید فراموش کرد؛ کارخانه‌ای که هنوز نحوه استفاده از تمام ظرفیت خط تولید آن مشخص نشده است. شاید هم با برداشته‌شدن مالیات ۲۵ درصدی تراک‌های سبک در سال ۲۰۲۱، هیوندای بتواند مدل سانتاکروز خود را برای بازار امریکا در «کره» تولید کند.

منبع: motortrend

 نویسنده : مسعود انیس حسینی

 
هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...