گزینه‌های احتمالی فولکس‌واگن برای بازار ایران

پس از به ثمر رسیدن مذاکرات هسته‌ای و تصویب برجام و بعدازآن لغو تحریم‌ها، بسیاری از خودروسازان معتبر جهان به بازار ایران واردشده یا بازگشتند. یکی از این شرکت‌ها، گروه خودروسازی معظم فولکس‌واگن است که مدت‌هاست زمزمه‌های ورود رسمی آن به بازار ایران به گوش می‌رسد. این شرکت خودروسازی علیرغم محبوبیت و فروش جهانی بالا، هیچ‌گاه حضور جدی و قدرتمندی در ایران نداشته است.

 
Volkswagen-21

در دورانی شرکت کرمان خودرو همکاری‌هایی با فولکس‌واگن داشت و مدل گل که محصول شعبهٔ برزیلی این شرکت بود را مونتاژ می‌کرد و حتی برنامهٔ تولید محصولات دیگر فولکس‌واگن چون بورا و پاسات را نیز داشت اما این برنامه‌ها هیچ‌گاه عملی نشده و حتی چندی بعد تولید گل نیز به‌عنوان تنها نمایندهٔ فولکس‌واگن در ایران متوقف شد. همچنین بارها خبر واردات یا مونتاژ محصولات این خودروساز آلمانی همچون مدل پولو در ایران مطرح‌شد که هیچ موقع به سرانجام نرسیدند.

Volkswagen-Gol-2000

بدین ترتیب حضور فولکس‌واگن در ایران صرفاً به عرضهٔ تعداد محدودی از خودروهای تجاری این شرکت همچون کادی و ترنسپورتر و یا واردات تعداد اندکی بیتل و پاسات جدید با قیمت‌های بسیار بالا محدود شد. ولی گویا این بار اوضاع متفاوت است و فولکس‌واگن عزم خود را جزم کرده تا حضوری جدی و پررنگ در ایران داشته باشد. طبق گزارشات، این سازندهٔ آلمانی قصد همکاری با هیچ‌یک از دو خودروساز بزرگ دولتی ایران را نداشته و صرفاً به دنبال همکاری با بخش خصوصی و خودروسازان خصوصی است. درهرحال حضور این برند محبوب آلمانی در ایران به نظر قطعی می‌رسد تا جایی که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که در آیندهٔ نزدیک قرارداد سرمایه‌گذاری فولکس‌واگن با یک شرکت خودروساز خصوصی داخلی نهایی شده و جزئیات آن به‌زودی اعلام می‌گردد؛ بنابراین می‌توان گفت به‌احتمال فراوان حضور رسمی و پرقدرت فولکس‌واگن در ایران قطعی بوده و برنامه‌های زیادی برای بازار خودروی کشورمان دارد.

Volkswagen-50

اما گزینه‌های احتمالی فولکس‌واگن برای بازار ایران چه محصولاتی می‌تواند باشد؟ چیزی که دراین‌بین مهم به نظر می‌رسد این است بازار خودروی ایران بیش از هر چیز به خودروهای اقتصادی و با قیمت مناسب نیاز دارد تا قشر بیشتری از جامعه توان خرید آن‌را داشته باشند. به همین دلیل عمده تمرکز فولکس‌واگن باید در بازار خودروهای زیر صد میلیون تومان باشد که در حال حاضر تقریباً به‌طور کامل تحت سلطهٔ خودروهای چینی و داخلی قرار دارد. این در حالی است که فولکس‌واگن کلاً به‌عنوان برندی اقتصادی شناخته‌شده و محصولات این شرکت در سطح جهانی در دسترس عموم مردم قرار دارند. به همین دلیل در این مطلب به معرفی گزینه‌های احتمالی فولکس‌واگن و خودروهای مناسب این شرکت جهت عرضه در بازار ایران می‌پردازیم.

Volkswagen-06

محصولات بین‌المللی

در بین محصولات بین‌المللی فولکس‌واگن می‌توان از مدل‌های آپ، پولو، جتا و تا حدودی گلف به‌عنوان گزینه‌های ارزان‌قیمت نام برد. مدل آپ یک خودروی کامپکت سگمنت A شهری است که در دو نوع سه‌در و پنج‌در عرضه‌شده و در صورت ورود به بازار ایران به رقابت با خودروهایی چون کیا پیکانتو، ام‌جی 3 و میتسوبیشی میراژ خواهد پرداخت. پولو خودروی بزرگ‌تری بوده و در صورت عرضه با قیمت مناسب می‌تواند توجه خیلی‌ها را به خود جلب کند. جتا نیز یک سدان کامپکت سگمنت C است که در کلاس خودروهایی چون هیوندای الانترا، کیا سراتو، رنو فلوئنس و تویوتا کرولا قرار می‌گیرد.

Volkswagen-Up-2017-01 Volkswagen-Polo-2014-03
Volkswagen-Jetta-2015-02 Volkswagen-Golf-2015-S-01

هند

چند وقتی است که فولکس‌واگن سدان کوچک جدیدی را بانام آمئو صرفاً جهت فروش در بازار هند عرضه کرده است. سدان کامپکتی که به دلیل قوانین مالیاتی هند طولی کمتر از 4 متر داشته و با یک موتور بنزینی سه سیلندر 1.2 لیتری به قدرت 75 اسب بخار عرضه می‌گردد. آمئو می‌تواند یکی از بهترین محصولات فولکس‌واگن جهت عرضه در ایران باشد چراکه قیمت بسیار مناسبی دارد به گون ای که قیمت پایهٔ آن در هند 524 هزار روپیه معادل تنها 7800 دلار است؛ بنابراین آمئو که تجهیزات و امکانات مناسبی داشته و از موتور نسبتاً پرقدرت و بسیار کم‌مصرفی برخوردار است می‌تواند با قیمتی در حدود 30 میلیون تومان در ایران عرضه شود.

همچنین نسخهٔ سدان مدل پولو نیز صرفاً جهت عرضه در روسیه و هند تولید می‌شود که این خودرو هم گزینهٔ مناسبی برای بازار ایران است. این خودرو که کمی بزرگ‌تر از آمئو است، در روسیه بانام پولو سدان و در هند بانام ونتو عرضه می‌گردد. ونتو در هند قیمتی معادل 1,135,000 روپیه یعنی حدود 17 هزار دلار دارد و می‌تواند در ایران با قیمتی در حدود 60 میلیون تومان عرضه شود.

فولکس‌واگن برای برزیل هم محصولات ویژه‌ای را تدارک دیده که توسط شعبهٔ برزیلی این شرکت عرضه می‌شوند. یکی از این محصولات همان مدل گل است که قبلاً هم در ایران عرضه می‌شد. نسل جدید این خودرو که از طراحی زیباتر و هماهنگ با زبان طراحی جدید فولکس‌واگن برخوردار است می‌تواند گزینهٔ مناسبی جهت عرضه در ایران باشد. قیمت پایهٔ این خودرو در برزیل از حدود 30 هزار رئال یعنی حدود 9 هزار دلار شروع می‌شود و به همین دلیل خودروی مناسبی جهت عرضه با قیمتی زیر 40 میلیون تومان در ایران بشمار می‌رود.

دیگر محصول فولکس‌واگن برای برزیل، هاچبک کوچک فاکس است. این خودرو تا سال 2011 در اروپا هم عرضه می‌شد اما پس‌ازآن با مدل آپ جایگزین شده و در حال حاضر صرفاً در آمریکای جنوبی عرضه می‌شود. نسخهٔ پنج‌در فاکس نیز در برزیل با قیمت مناسب 38 هزار رئال معادل 11 هزار دلار عرضه می‌گردد.

چین

چین اصلی‌ترین بازار فولکس‌واگن بوده و بیشترین فروش این شرکت در چین انجام می‌گیرد. به همین دلیل فولکس‌واگن خودروهای فراوانی را اختصاصاً در بازار چین عرضه می‌کند که عمدتاً قیمت مناسبی داشته و از فروش بالایی هم در چین برخوردارند؛ بنابراین خودروهای مخصوص چین فولکس‌واگن را می‌توان محتمل‌ترین گزینه‌ها جهت عرضه در ایران دانست. بررسی خودروهای اختصاصی فولکس‌واگن برای بازار چین که برای عرضه در بازار ایران ‌هم مناسب هستند را با مدل بورا آغاز می‌کنیم. این خودرو یک سدان کامپکت است که با قیمتی از 126 هزار تا 136 هزار یوآن (19,000 تا 20,500 دلار) در چین عرضه می‌گردد.

خودروی بعدی نسخهٔ مخصوص چین جتا است که قیمت مناسب‌تری داشته و با قیمت 82,800 تا 119,300 یوآن (12,400 تا 18,000 دلار) در چین بفروش می‌رسد.

پس‌ازاین به یکی از معروف‌ترین محصولات فولکس‌واگن در چین یعنی مدل لاویدا می‌رسیم. این خودرو در سه نسخهٔ سدان، هاچبک (بانام گرن لاویدا) و کراس در چین عرضه می‌شود که نسخهٔ کراس آن ظاهری شبیه یه کراس‌اوورها دارد. رنج قیمتی مدل‌ها و نسخه‌های مختلف لاویدا در چین بین 112,900 تا 168,900 یوآن (17,000 تا 25,400 دلار) قرار دارد.

 

Volkswagen-Lavida-2015-03 Volkswagen-Lavida-2015-02
   
Volkswagen-Gran-Lavida-2015 Volkswagen-Gran-Lavida-201
   
volkswagen_lavida_2015 volkswagen_cross_lavida_2

نویسنده : امیر دهقان

منبع :‌سایت پدال

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...