که شما عزیزان بهتر آگاهید، اخیراً شرکت پژو به تقلید از همقطار وطنیاش رنو، اقدام به تأسیس شرکت مشترکی با شرکای ایرانی خود نموده است. این شرکت جدیدالتأسیس ایکاپ (IKAP) نام دارد و برنامه آتی آن، تولید سه مدل از خودروهای پژو با شمارگان 208،2008 و 301 است.
شاید در میان این سه محصول، پژو 301 را تا حدی بتوان از مابقی آنها مهمتر و شاخصتر دانست. دلایل این امر هم به شرح ذیل است: الف – پژو 301 خودرویی سدان یا بهاصطلاح صندوقدار و خانوادگی است و همین موضوع بهظاهر پیشپاافتاده میتواند جایگاه آن را در بین آحاد هموطنان بالاتر هم ببرد؛ زیرا که در شرایطی برابر، عمده مشتریان ایرانی نسخهای از سدان را بر یک هاچبک ترجیح میدهند، همانگونه که یک شاسیبلند را در قیاس با سدانی هم قیمت بیشتر میپسندند.
ب – تعرفههای بالای گمرکی به همراه انواع و اقسام عوارض و مالیاتها، خرید گزینهای دلخواه را برای بیشتر هموطنان بسی سخت و دشوار نموده و در همان حال، بازاری بیرقیب و خالی از اغیار را در اختیار سازندگان داخلیمان قرار داده است. از آنجایی که امروزه پژو با بزرگترین خودروساز کشورمان شراکت دارد، پس به ناگزیر، بیشتر مشتریان ایرانی سدانهای تولیدی این برند را خریداری مینمایند و…
ج – عامل دیگر به شبکه گسترده خدمات پس از فروش ایرانخودرو- نماینده انحصاری پژو در سرتاسر کشور- بازمیگردد، امتیازی که کمتر سازندهای در این دیار از آن بهره میبرد. البته در کنارش، این نکته را هم باید در نظر گرفت که خدمات پس از فروش ایرانخودرو هم آش چندان ذهن سوزی نیست، ولی بااینوجود، برای یک مشتری فلکزده ایرانی لنگهکفش هم در بیابان نعمتی ست و صدالبته کاچی بهتر از هیچی است!
د- بهرغم تمامی بدنامیهای که در سالیان اخیر نصیب برند پژو در کشورمان شده و بهحق نیز، برخی از هموطنان را از نام و نشان پژو دلزده و بیزار نموده، نمیتوان منکر این مسئله شد که بیشتر این موارد ناشی از عدم نظارت دقیق طرف ایرانی بر کیفیت خودروهای های تولیدی و همچنین استفاده از قطعات بیکیفیت و غیراستاندارد در آنها بوده است. از طرفی، تمامی مدلهای فعلی پژو در ایران اعم از 405،206 و … از نسخههای قدیمی و خارج از رده این کمپانی به شمار میآیند، از همین رو شرکت مادر مسئولیتی را در قبال آنها احساس نکرده و تنها به گرفتن حق لیسانس اکتفا نموده است. بیشک نسخهای مدرن و بهروز از پژو که با قطعات اصلی و استاندارد خود تولید شده باشد، از کیفیت درخور و مناسبی بهره میبرد. این امر هم واقعیتی است که نمیتوان بهراحتی از آن چشم پوشیده و یا آن را نادیده بگیریم.
با ذکر این توضیحات، حال وقت آن رسیده که نگاهی گذرا به مختصات پژو 301 و دیگر رقبای چینیاش در این بازار بیاندازیم. پژو 301 یک سدان کوچک است که برای نخستین بار در ماه می سال 2012 میلادی به بازارهای جهانی معرفی شد. فروش آن نیز از ماه نوامبر همان سال و در کشور ترکیه آغاز شد. این خودرو از یک پیشرانه 1.6 لیتری بنزینی نیرو میگیرد که توان خروجی آن معادل 115 اسب بخار و گشتاورش برابر با 150 نیوتنمتر است. نسخههای فول این خودرو در بازار امارات با تجهیزات رفاهی و ایمنی همچون 2 عدد کیسه هوا، سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سنسور دنده عقب، سیستم ورود بدون کلید، سیستم START/STOP، کروز کنترل، صندلیهای چرمی، فرمان برقی و تهویه مطبوع اتوماتیک، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان و… عرضه میشوند. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با گیربکسهای 5 سرعته دستی و یا 4 سرعته اتوماتیک در دسترس خریداران خود قرار میگیرد.
در بازارهای جهانی این خودرو رقیبی برای هیوندای اکسنت، کیا ریو و شورولت سونیک و… به شمار میآید و بازار هدفی که برای آن تعریف شده شامل مناطقی همچون اروپای شرقی، آسیای غربی، آفریقا، آمریکای لاتین میگردد. در حال حاضر، پژو 301 در ممالکی همچون اسپانیا، چین و نیجریه به تولید میرسد. این خودرو از موسسه EURONCAP اروپا سه ستاره ایمنی را دریافت نموده است.
با توجه به مواردی که بیان شد، اگر پژو 301 با همان قیمت 58 میلیون تومان پیشبینیشدهای که – توسط مدیرعامل محترم ایرانخودرو – ذکر شد به بازار داخلی راه یابد، از این پتانسیل برخوردار است که بازار فروش برخی از سدانهای چینی مونتاژی در ایران را به نحو جدی به مخاطره انداخته و حتی مقدمات حذفشان را از صحنه فراهم سازد. مهمترین این سدانها هم شامل موارد ذیل هستند:
جک J5 ازجمله سدانهای چینی که طی سالیان اخیر به برکت تحریمها و نیز نبود رقیبی قدر، توانسته با طرح زیبای خود که دستپخت موسسه پنین فارینا ایتالیاست و نیز قوای محرکه مأخوذ از میتسوبیشی، تا حدی در این بازار خودی نشان دهد، خودروی نامآشنای جک J5 است.
در حال حاضر، جک J5 با دو پیشرانه 4 سیلندر 1.5 و 1.8 لیتری عرضه میشود که توان آنها به ترتیب معادل 113 و 141 اسب بخار است. وظیفه انتقال نیرو را در این خودرو، گیربکسهای 5 سرعته دستی و یا چهار سرعته اتوماتیک عهدهدار هستند. شاید با نگاهی به پیشرانه 1.8 لیتری و 141 اسبی جک J5، آن را مرکب پرشتابتری نسبت به پژو 301 بهحساب آوریم، آنهم خودرویی که تنها از یک پیشرانه 1.6 لیتری و 115 اسب بخاری نیرو میگیرد. اما در عرصه واقعیت قضیه کاملاً برخلاف این است! چون به لطف وزن کمتر پژو که تنها معادل 1090 کیلوگرم در مقابل 1315 کیلوگرم جک است، این خودرو شتاب صفر تا صد را در زمانی بین 9.5 الی 10.5 ثانیه پر میکند و سرعت نهایی آن نیز معادل 188 کیلومتر بر ساعت است، اما در مقابل، سقف سرعتی جک J5 به 175 کیلومتر بر ساعت محدود شده و شتاب صفر تا صد آن هم در بهترین حالت معادل 10.5 ثانیه است که در نسخه 1.5 لیتری این رقم حتی به 12.5 ثانیه نیز صعود میکند. پس تا اینجای کار پژو 301 برنده این میدان است. از طرفی، برحسب تجربه این را نیز میدانیم که هماهنگی میان گیربکس با پیشرانه، در محصولات پژو، درمجموع بهتر از خودروهای شرقی و بهویژه چینی است، امری که در جادههای کوهستانی از اهمیت بسزایی برخوردار است. در مقابل، استهلاک نسبتاً پایین جک J5 هم نکتهای است که در صحنه عمل به اثبات رسیده و اکثر خریداران این خودرو و آحاد تعمیرکاران بر روی این موضوع وحدت نظر دارند.
در حال حاضر، نسخه 1.5 لیتری جک J5 با بهایی معادل 51,710,000 تومان و نسخه 1.8 لیتری اتوماتیک آن با بهایی معادل 62,710,000 تومان ثبتنام میشود. نسخه 1.8 لیتری این خودرو، از تجهیزات ایمنی و رفاهی همچون 2 عدد کیسه هوا، سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کنترل فشار باد لاستیکها (TPMS)، سنسور دنده عقب، سانروف برقی، صندلیهای چرمی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینههای جانبی دارای گرمکن، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان و… بهره میبرد. جک J5 موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP چین شده است.
امویام 550
دومین سدانی از چین که این روزها از بازار فروش خوبی هم برخوردار است، خودروی چری E5 و یا همان MVM 550 است. این مدل را بهنوعی میتوان فیسلیفتی از MVM 530 به شمار آورد که با رنگ و لعابی تازهتر و صدالبته ایرانی پسندتر، دل بسیاری از هموطنانمان را ربوده است.
امویام 550 از یک پیشرانه دو لیتری نیرو میگیرد. توان خروجی این پیشرانه معادل 139 اسب بخار و گشتاورش برابر با 182 نیوتن متر است. این خودرو با دو گیربکس متفاوت اعم از 5 سرعته دستی و یا اتوماتیک CVT در بازار فروخته میشود. نسخه دندهای این خودرو با بهایی معادل 51,418,000 ثبتنام میشود و نسخه اتوماتیک آن نیز با بهایی برابر با 58,900,000 تومان.
امویام 550 بهطور استاندارد از تجهیزاتی ایمنی و رفاهی همچون 2 عدد کیسه هوا، سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و صندلیهای چرمی، سانروف برقی، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان و… برخوردار است. وزن خالص این خودرو بین 1290 الی 1360 کیلوگرم است.
شتاب صفر تا صد نسخه 2 لیتری MVM550 در منابع رسمی اعلام نشده ولی حداکثر سرعت آن طبق مدعای چری، معادل 185 کیلومتر بر ساعت است. از آنجایی که شتاب این خودرو در منابع رسمی اعلام نشده نمیتوان در این زمینه مقایسه دقیقی بین این خودرو و پژو 301 به عمل آورد.
چری آریزو 5
چری آریزو 5 از جدیدترین محصولات کمپانی چری به شمار میآید که تولیدش نیز اخیراً در شرکت مدیران خودرو کلید خورده است. شاید این خودرو را بتوان مهمترین رقیب چینی پژو 301 به شمار آورد، دلیل این امر، طراحی زیبا و بهروز آریزو 5 و همچنین آپشن های رفاهی گستردهای است که در دل خود جای داده. مثلاً، نسخه فول این خودرو بهطور استاندارد از تجهیزات ایمنی همچون 6 عدد کیسه هوا، سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)، سیستم کمکی ترمز (EBA)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) سیستم کنترل پایداری (ESP)، سیستم ضد لغزش (TCS)، سیستم کمکی حرکت از روی سربالایی (HHC) و ترمزهای دیسکی در جلو و عقب بهره برده و در کنارش، از تجهیزات رفاهی همچون سیستم ورود بدون کلید، استارت بدون کلید، کروز کنترل، سانروف برقی، صندلی برقی راننده، پوشش چرمی صندلیها و فرمان، صفحهنمایش لمسی به سایز 7 اینچ، همگامسازی موبایل با سیستم صوتی، تهویه مطبوع اتوماتیک، ریموت کنترل یدکی، چراغهای روشنایی در روز LED، چراغهای همراهیکننده تا درب منزل، خاموش شدن اتوماتیک چراغها در صورت فراموشی و … برخوردار است، این موارد در کنار طراحی عامهپسند آریزو 5 میتواند جنگ سختی را میان این خودرو و پژو 301 رقم زند.
از لحاظ فنی، فعلاً چری آریزو 5 با یک پیشرانه 1.5 لیتری در ایران تولید میشود. توان خروجی این پیشرانه معادل 116 اسب بخار و گشتاورش برابر با 141 نیوتنمتر است. بنا بر مندرجات برخی از نشریات چاپی که اقدام به تست آریزو 5 نمودند، شتاب صفر تا صد این خودرو با گیربکس دستی معادل 14 ثانیه و با گیربکس اتوماتیک CVT برابر با 16 ثانیه است. ماکزیمم سرعت آن نیز بنا به ادعای شرکت چری حدود 190 کیلومتر بر ساعت است. با نگاهی به ارقام مربوط به شتاب و وزن این خودرو میتوان گفت که آریزو 5 از لحاظ چابکی و تندی، حریف چندان قدری برای پژو 301 نیست و نمیتواند پا به پای آن در جادهها بتازد. در مقابل، عملکرد مناسب گیربکس CVT، فنربندی بسیار نرم، عایقبندی خوب و آرامش داخل کابین آریزو 5، از نکات مثبت آن به شمار میآیند. این خودرو موفق به دریافت 5 ستاره از موسسه C-NCAP چین شده است.
وزن خالص نسخه دستی چری آریزو 5 معادل 1355 کیلوگرم و نسخه اتوماتیک CVT آن برابر با 1387 کیلوگرم است.
بهای این خودرو هنوز به طور رسمی اعلام نشده ولی برخی تخمینها، ارقامی بین 60 الی 70 میلیون تومان را برای آن تخمین میزنند.
در خاتمه، پژو 301 را میتوان خودرویی اصیل با طراحی معقول و محافظهکارانه دانست که پشتوانه برند پر سابقه پژو، کیفیت ساخت بالا و گیربکس و پیشرانهای اصلاح شده و امتحان پس داده را در آستین خود دارد، چینیهای رقیب هم در مقابل، از سلاح زیبایی و آپشن های متعدد رفاهی و ایمنی سود برده و اخیراً نیز فنربندی نرم و استهلاک نسبتاً کم هم به این موارد اضافه شده است. اگر پژو 301 با همان کیفیت اصلی خود و با آپشن های رفاهی متعارف و بهای پیشبینیشده 58 میلیون تومانی عرضه شود، میتواند بهعنوان سلاحی کارساز، شرکت ایرانخودرو را در این بازار پرتلاطم یاری دهد و نهتنها بر چینیهای رقیب، بلکه بر سدانهای کوچک وارداتی همچون هیوندای اکسنت و… نیز فائق آید، ولی چنانچه این خودرو با آپشن های کم و قیمتگذاری نامناسب و کیفیت مخدوش و دستکاریشده به میدان بیاید، همچنان رقبای چینیاش یکهتاز میدان خواهند بود و حتی ممکن است شکست تلخی را هم نصیب آن سازند. درنهایت، همه چیز بستگی به درایت ایرانخودرو و شریک فرانسویاش پژو دارد، شریکی که این بار باید آزمون سختی را پس داده و اعتبار مخدوش خود را نزد ایرانیان، به سرعت بازسازی و احیاء نماید.
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.