اشکودا کودیاک رسماً رونمایی شد

پس از تبلیغات و خبرهای فراوان، اشکودا رسماً از SUV جدید هفت‌نفرهٔ خود، کودیاک در طول یک رویداد رسانه‌ای در آلمان در حضور تعداد زیادی از خبرنگاران و مهمانان حاضر در محل «Kraftwork» برلین پرده‌برداری کرد. علاوه بر اینکه کودیاک بزرگ‌ترین SUV اشکودا است همچنین بزرگ‌ترین صندوق بار را نیز در کلاس خود دارد. این امر به لطف ابعاد گستردهٔ خودرو همچون طول 4.7 متری آن پدید آمده است درحالی‌که فاصلهٔ بین دو محور این SUV ساخت جمهوری چک نیز برابر با 2.8 متر است.

Skoa-Kodiaq-Live-CS-26~1

همان‌طور که اشاره شد، اشکودا کودیاک با حجم صندوق بار معادل 720 لیتر که در صورت خواباندن صندلی‌های عقب به 2065 لیتر افزایش میابد، در کلاس خود بهترین است. همچنین اگر صندلی تاشو سرنشین جلو را هم سفارش دهید کودیاک می‌تواند اشیاء طویلی تا طول 2.8 را هم حمل نماید. جهت تخلیهٔ راحت‌تر بار نیز درِ صندوق مجهز به کنترل الکتریکی شده است. همچنین نمونهٔ مجهز به موتور دیزل 2 لیتری با گیربکس DSG و سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک می‌تواند تا 2.5 تن بار را بکسل کند.

2017-Skoda-Kodiaq-53~1 2017-Skoda-Kodiaq-47~1
   
2017-Skoda-Kodiaq-48~1  

2017-Skoda-Kodiaq-16~1

ویژگی‌های طراحی بیرونی این خودرو شامل یک خط شانهٔ پررنگ، جلوپنجرهٔ سه‌بعدی، چراغ‌های جلوی باریک و سطوح منحنی زیادی می‌شود. اشکودا در چراغ‌های عقب C شکل کودیاک به‌صورت استاندارد از LED استفاده کرده و این بدان معنا است که خریداران هر سه تیپ این خودرو از چراغ‌های عقب LED بهره‌مند خواهند بود. علیرغم اینکه کودیاک فقط 4 سانتیمتر کشیده‌تر از مدل اکتاویا است اما این SUV جدید یک فضای داخلی بزرگ‌تر از حد معمول را در کلاس خود ارائه می‌کند.

2017-Skoda-Kodiaq-27~1

 

 

2017-Skoda-Kodiaq-37~1 2017-Skoda-Kodiaq-32~1
   
2017-Skoda-Kodiaq-34~1  

2017-Skoda-Kodiaq-42~1

فضای داخلی کودیاک نه‌تنها بسیار بزرگ و جادار است بلکه هوشمند هم هست. سه سیستم اطلاعاتی-سرگرمی برای این خودرو قابل سفارش خواهد بود که از صفحه‌نمایش لمسی 6.5 اینچی با سازگاری با اندروید اتو گوگل و کار پلی اپل شروع می‌شود. با پرداخت مبلغی بیشتر می‌توان صفحه‌نمایش 8 اینچی باکیفیتی را سفارش داد درحالی‌که در بالاترین تیپ نیز یک حافظهٔ 65 گیگابایتی به همراه اینترنت 4G LTE ارائه می‌گردد. همچنین اشکودا SUV جدید خود را به سیستم Skoda Connect با قابلیت همسان‌سازی با سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آنلاین، تماس اضطراری و کنترل خودرو از راه دور مجهز کرده است.

اشکودا کودیاک روی پلت‌فرم MQB فولکس‌واگن ساخته‌شده است بنابراین جای تعجب نیست که برای آن موتورهای مختلف گروه فولکس‌واگن ارائه گردد. اشکودا فعلاً برای SUV جدید خود پنج موتور مختلف شامل دو نمونهٔ دیزل TDI و سه نمونهٔ بنزینی TSI را ارائه کرده است. موتور پایهٔ بنزینی این خودرو یک واحد 1.4 لیتری TSI با 125 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور است درحالی‌که نسخهٔ قوی‌تر این موتور نیز با 150 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور ارائه می‌گردد. اگر به موتور بنزینی قوی‌تری نیاز داشته باشید می‌توانید موتور 2 لیتری TSI را با 180 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور سفارش دهید. بااین‌حال هنوز هیچ صحبتی مبنی بر ارائهٔ نسخهٔ 280 اسب بخاری این موتور برای کودیاک نشده است اما شاید بعداً این نمونه هم به لیست موتورهای کودیاک اضافه گردد.

2017-Skoda-Kodiaq-93~1

در کنار موتورهای بنزینی، یک موتور دیزل 2 لیتری TDI با دو سطح قدرت نیز ارائه می‌گردد که به‌احتمال‌زیاد انتخاب بسیاری از خریداران خواهد بود. نسخهٔ پایهٔ این موتور 150 اسب بخار قدرت و 340 نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که مدل قوی‌تر با 190 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور، قوی‌ترین موتور کودیاک محسوب می‌شود. همهٔ این موتورها مجهز به سیستم توقف-حرکت، بازیابی انرژی ترمزها و مدیریت حرارت هستند که به کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند. مصرف سوخت نمونهٔ اول، به‌عنوان موتور دیزل پایه حدود 5 لیتر در صد کیلومتر است درحالی‌که موتور بنزینی پایه یعنی پیشرانهٔ 1.4 لیتری TSI، مصرف سوختی برابر با 6 لیتر در هر صد کیلومتر دارد. بالاترین مدل کودیاک یعنی نسخهٔ مجهز به همان موتور 2 لیتری دیزل 190 اسب بخاری، در 8.6 ثانیه از صفر به‌ سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و درنهایت به حداکثر سرعتی بیش از 210 کیلومتر در ساعت دست پیدا می‌کند.

کودیاک همچنین با سه گیربکس مختلف و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو چهارچرخ محرک در دسترس است. گیربکس‌های این خودرو شامل یک 6 سرعتهٔ دستی، یک 6 سرعتهٔ DSG و یک نمونۀ جدید 7 سرعتهٔ DSG می‌شود که آخری برای اولین بار است که در محصولات اشکودا مورداستفاده قرار می‌گیرد می‌شود. این گیربکس‌ها بسته به نوع موتور و نوع انتقال قدرت قابل انتخاب هستند. خریداران می‌توانند موتور بنزینی 1.4 لیتری TSI مجهز به سامانهٔ چهارچرخ محرک را با گیربکس‌های 6 سرعتهٔ دستی یا 6 سرعتهٔ DSG سفارش دهند درحالی‌که نمونهٔ دیفرانسیل جلو فقط با گیربکس 6 سرعتهٔ DSG عرضه می‌شود. نسخهٔ پایهٔ دیزلی نیز در نمونهٔ چهارچرخ محرک با دو گیربکس 6 سرعتهٔ دستی یا 7 سرعتهٔ DSG ارائه می‌شود درحالی‌که نسخهٔ دیفرانسیل جلو فقط با گیربکس 7 سرعتهٔ DSG عرضه خواهد شد.

با پرداخت هزینه‌ای اضافه می‌توان سیستم اختیاری کنترل دینامیک شاسی تطبیقی یا DCC را سفارش داد که برای مدل‌های اکتاویا و ساپرب هم ارائه‌شده است. در تیپ پایه و تیپ میانی، کودیاک به‌صورت استاندارد با رینگ‌های 17 اینچی ارائه می‌شود درحالی‌که تیپ بالایی با رینگ‌های آلیاژی 18 اینچی و یک آپشن رینگ 19 اینچی عرضه می‌شود. برای برخورداری از یک رانندگی پویا نیز می‌توان سیستم اختیاری انتخاب‌گر حالات رانندگی مختلف را سفارش داد که به راننده اجازه می‌دهد بهره‌برداری از موتور را تنظیم و گیربکس DSG، فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع و سیستم‌های دیگر خودرو را مدیریت کند.

حالات رانندگی کودیاک شامل معمولی، اقتصادی، اسپرت و شخصی می‌شود. مدل‌های چهارچرخ محرک نیز با یک حالت رانندگی برفی ارائه می‌شوند که با استفاده از سیستم‌های ABS، ASR و ACC (اگر سفارش داده شده باشد) خودرو را برای حرکت در جاده‌های لغزنده سازگار می‌کند. کسانی که علاقه‌مند به رفتن به آفرود دارند هم می‌توانند خوشحال باشند چراکه برای آن‌ها اشکودا یک حالت خاص آفرود را ارائه کرده است که با لمس سادهٔ یک دکمه، ساختار شاسی، موتور و ترمزها به‌منظور حرکت بهتر در مسیرهای ناهموار تنظیم می‌شود.

این روزها کراس‌اوورها و SUVها از محبوبیت بالایی در بازار بخصوص در اروپا، آمریکا و چین برخوردارند درحالی‌که دقیقاً اشکودا در همین بخش بازار ضعف داشت؛ اما حالا با معرفی کودیاک به‌عنوان اولین SUV هفت‌نفرهٔ ساخت جمهوری چک اوضاع فرق خواهد کرد. مدل‌های جدید اشکودا کودیاک، سئات آتکا، بنتلی بنتایگا و آئودی Q2 به همراه مدل‌های آیندهٔ لامبورگینی اوراس، فولکس‌واگن ترامونت و آئودی Q4، Q6 و Q8، تیم کراس‌اوور/SUVهای گروه خودروسازی فولکس‌واگن را بسیار قدرتمند خواهند کرد. اشکودا اعلام کرده است که فروش کودیاک از اوایل سال آینده آغاز خواهد شد و قیمت‌گذاری آن نیز درزمانی نزدیک به آغاز فروش صورت خواهد گرفت.

2017-Skoda-Kodiaq-69~1

نویسنده : امیر دهقان در سایت پدال
هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...