نقطه رقابت خودروسازان داخلی و چینی
راهیابی خودروسازان چینی به بازار ایران نرم و آهسته بود بهطوریکه گامهای محکم اما آهسته آنها با لبخند برخی خودروسازان و حتی مسوولان دولتی روبهرو شد. هرچند همزمان با ورود چینیها برخی مدیران شرکتهای خودروساز دم از دامپینگ و خطر موریانه وار شرکتهای چینی میزدند اما
در هر صورت آنچه این روزها بر نگرانی دستاندرکاران صنعت خودروی کشور افزوده تمایل مشتریان داخلی به خودروهای چینی است که از لحاظ تزیینات و آپشنها نسبت به خودروهای داخلی برتری دارند. از سوی دیگر خودروسازان این کشور به راحتی طی مدت زمانی کوتاه توانستهاند خلأ عدم تنوع در محصولات خودروسازان داخلی را پر کنند و بازار را از خودروهایی با تنوع مختلف پر کنند. بهعنوان نمونه هماکنون شاسیبلندهای چینی در بازار ایران با اقبال زیادی روبهرو شده و علاقهمندان زیادی را به خود جلب کرده است. بر این اساس به اعتقاد برخی کارشناسان و دستاندرکاران صنعت خودرو، خودروسازان کشورمان اگر چه در دوره رکود و افت تولید زمینه حضور موثری را برای چینیها فراهم کردند اما هماکنون راه سخت و دشواری پیشرو دارند. به اعتقاد این کارشناسان رقابتی که همواره مورد انتظار مسوولان صنعتی کشورمان در صنعت خودرو بوده طی سالهای آتی قرار است با خودروسازان چینی محقق شود. حال اینکه این رقابت منجر به رشد کیفیت شود یا تنها تیراژ را نشانه خواهد گرفت سوالی است که طی سالهای آتی پاسخ آن داده خواهد شد.در هر حال آنچه این روزها ذهن فعالان بازار را به خود مشغول کرده رکودبازار خودرو است که به اعتقاد آنها بخشی از این رکود به حضور بی حساب و کتاب خودروسازان چینی برمیگردد. بر این اساس هر چند رکود شکل گرفته در بازار بخشی به افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید مشتریان بازمیگردد و برخی دیگر نیز انتظار برای کاهش قیمت را در این زمینه دخیل میدانند اما آنچه این روزها دلیلی بر رکود بازار خوانده میشود، تنوع، شرایط فروش و همچنین تزیینات و آپشن خودروهای چینی است که هووی خودروهای داخلی شده است. در حال حاضر خودروهایی چینی تا حدودی هم کلاس و در برخی مواقع هم قیمت خودروهای داخلی است که این مساله اگرچه به مشتریان داخلی حق انتخاب بیشتری میدهد اما تا حدودی به ضرر خودروسازان داخلی نیز است. هماکنون حدود 12 تا 14 نوع خودروی چینی در کشور عرضه میشود این در شرایطی است که به همین تعداد نیز خودروهای داخلی عرضه میشود.
حال آنکه خودروهای چینی شاید در بسیاری موارد از آپشن و تزیینات بهتری نیز برخوردار باشد که این امر منجر به جذب مخاطبان داخلی شده است. از سوی دیگر بیشتر خودروهای داخلی با توجه به افزایش قیمت تیرماه گذشته بین 30 تا 45 میلیون تومان قیمت دارند این در حالی است که بسیاری از خودروهای چینی مونتاژی نیز هماکنون در این سطح قیمتی قرار دارند. بنابراین به نظر میرسد که چالش اصلی این روزهای بازار خودروی کشور که با رکود همراه شده است بخشی به حضور پرشور خودروسازان چینی بازمیگردد حضوری که هنوز از سوی مسوولان صنعتی کشور جدی گرفته نشده است.