درنهایت فیسکر در سال 2014 و با انبوهی از بدهیهای مالی ورشکست شد و اموال آن به فروش گذاشته شد. داراییهای فیسکر توسط یک شرکت سازندهٔ قطعات خودرو چینی بنام وانشیانگ (Wanxian) خریداری شد؛ اما ازآنجاییکه نام فیسکر از مؤسس این شرکت، هنریک فیسکر گرفته شده بود، شرکت چینی وانشیانگ نام شرکت فیسکر را به کارما اتوموتیو (Karma Automotive) تغییر داد.
شرکت جدیدِ کارما، بهمنظور رفع مشکلات و مسائلی که درنهایت منجر به ورشکستگی شرکت فیسکر و همینطور نیمهجان شدن سدان کارما گردید، بهروزرسانیهای قابلتوجه و تغییراتی کلیدی در این سدان لوکس پلاگینهیبریدی انجام داده و حال رسماً از نسخهٔ جدید این خودرو در ایالاتمتحده پردهبرداری کرده است. همچنین نام این سدان لوکس را نیز از فیسکر کارما به کارما Revero تغییر داده است. هرچند طراحی ظاهری این خودرو نسبت به قبل یکسان بوده و تغییرات چندانی نداشته است اما سازنده با استفاده از فنآوریهای جدیدی در آن امید دارد بتواند افراد را برای خریدش قانع کند.
معرفی نسخهٔ جدید فیسکر کارما یا همان کارما رِوِرو را باید با خبر بدی آغاز کنیم زیرا درحالیکه کارما قیمت 103 هزار دلاری داشت، رورو با قیمت 130 هزار دلار به میزان قابلتوجهی گرانتر شده است. بااینحال این جهش قیمتی به دلیل تغییرات مثبتی که در کارما انجامشده و آنرا به رورو تبدیل کرده تا حدودی قابل توجیه است.
رورو هنوز هم از همان پیشرانهٔ چهار سیلندر توبورشارژ متعلق به جنرال موتورز استفاده میکند که 260 اسب بخار قدرت دارد اما قسمتهای برقی خودرو به لطف همکاری با بامو تغییرات مثبت و بهروزرسانیهای مناسبی داشتهاند. بامو طی توافق و قراردادی با کارما، اجزای قوای محرکۀ الکتریکی و سیستمهای هیبریدی موردنیاز این شرکت ازجمله سیستمهای باطری و شارژ سریع را تأمین میکند. در نسخهٔ جدید، رورو مجهز به سیستم شارژ سریع شده است که افزایش دو برابری نسبت به قبل داشته و از 3.3 کیلووات به 6.6 کیلووات رسیده است. همچنین ظرفیت باطریها از 20.4 کیلووات ساعت گذشته به 21.4 کیلووات ساعت افزایش یافته است. این امر موجب شده خودرو بتواند تا 80 کیلومتر در حالت تمام برقی طی کند درحالیکه این رقم برای نسخهٔ قبلی تنها 51 کیلومتر بود.
در بحث عملکرد نیز رورو 2017 نسبت به کارما بهتر شده است بهگونهای که در حالت رانندگی اسپرت ظرف فقط 5.4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت میرسد که یک ثانیه سریعتر از مدل قدیمی است. کارمای جدید هنوز جهت تعیین مصرف سوخت مورد آزمون قرار نگرفته و به همین دلیل اعداد رسمی در این رابطه به دست نیامده اما کارما تخمین زده است که مصرف سوخت رورو تقریباً مشابه قبل باشد یعنی در حالت هیبریدی 4.5 لیتر در هر صد کیلومتر و در حالت بنزینی 11.7 لیتر در هر صد کیلومتر.
همچنین همانند گذشته بر روی سقف خودرو صفحات خورشیدی نصب شده که البته این سقف خورشیدی حالا پیشرفتهتر از قبل شده و نیروی موردنیاز برای حرکت خودرو بهصورت تمام برقی تا مسافت 2.4 کیلومتر را فراهم میکند. هرچند که این امر بهوضوح تا حد زیادی به شرایط آب و هوایی بستگی دارد. این اولین باری است که سقف خورشیدی در یک خودرو بجای صرفاً تأمین انرژی موردنیاز تجهیزات جانبی، به شارژ باطریها جهت افزایش برد ماشین میپردازد.
شاید یکی از بزرگترین بهروزرسانیهای این سدان پلاگینهیبریدی استفاده از یک سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جدید باشد. سیستمی که از طریق یک صفحهنمایش لمسی باکیفیت و همینطور یک صفحه آمپر دیجیتالی ارائه میگردد. این سیستم فوراً به لمس کردن پاسخ میدهد و طبق گفتهٔ کارما سرعتی برابر با 60 فریم در ثانیه دارد. همچنین در آیندهای نزدیک هر دو سیستم کارپلی اپل و اندروید اتو گوگل را ارائه میکند. علاوه بر اینها، این سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جدید مجهز به اینترنت 4G و همینطور سیستم ناوبری جدید شده است که بهصورت لایو ترافیک مسیر را بهروزرسانی میکند. طراحی و توسعهٔ این سیستم چندرسانهای با کمک شرکت فنلاندی Rightware که درزمینهٔ توسعهٔ نرمافزاری رابطهای کاربری برای خودروها فعالیت میکند انجامگرفته است. از طریق این سیستم میتوان تنها با چند لمس ساده سیستم تهویهٔ خودرو را کنترل کرده و اطلاعات فنی خودرو شامل میزان شارژ باطریها و قدرتی خروجی را مشاهده کرد.
ازلحاظ طراحی بیرونی، رورو چندان از کارما قابلتمایز نیست اما این امر لزوماً چیز بدی نیست. در جلوی خودرو هنوز هم یک جلوپنجرهٔ دوتکه که با کروم احاطه شده است به همراه ورودیهای هوای الماس شکل درون سپر به چشم میخورد. البته تغییراتی در سپر جلو و رینگها ایجاد شده است تا رورو کمی با سلف خود متفاوت باشد؛ اما دیگر بخشهای بدنه همچنان از همان طراحی آشنا و چشمنواز کارما 2011 برخوردارند.
سفارشاتی که پیشازاین برای خرید رورو به سازنده ارائه شده است هماکنون در کارخانهٔ جدید شرکت که مساحتی بالغبر 51 هزار مترمربع داشته و در ایالات کالیفرنیا واقع شده، در حال تولید است. قیمت این سدان لوکس پلاگینهیبریدی هم همانطور که در ابتدا اشاره شد، در ایالاتمتحده از 130 هزار دلار آغاز میشود که افزایش 27 هزار دلاری نسبت به قبل داشته است. سدان تمام برقی تسلا مدل S از رقبای اصلی کارما رورو بشمار میرود. حال باید منتظر ماند و دید که آیا رورو موفق خواهد بود یا آنهم به سرنوشت کارما دچار خواهد شد.
منابع: Motor 1 & Carscoops