اکنون شورولت بیش از پیش تجربهٔ رانندگی الکتریکی را با روش خاص خود برای مدل الکتریکی بولت سادهتر میکند، در این روش آنها از عملکرد تک پدال برای خودروی خود استفاده مینمایند که نیاز به کار با ترمز را برای کاهش سرعت یا توقف کامل خودرو از بین میبرد. (این مورد در بامو i۳ جدید نیز قابل اجراست).
سیستم بازیابی انرژی که مدتهاست جزو اصلی خودروهای هیبریدی، پلاگین هیبریدی و خودروهای کاملاً الکتریکی میباشد، سیستمی است که انرژی را هنگام ترمزگیری ذخیره مینماید، انرژیای که در غیر این صورت با کاهش سرعت خودرو هدر میرود. سیستم این انرژی را ذخیره مینماید و دوباره آن را به پک باتریها باز میگرداند. (خودروهای هیبریدی معمولی با این روش قادر هستند بدون نیاز به شارژ مجدد در مسیرهای طولانی به حرکت خود ادامه دهند). اینجا، شورولت سیستم بولت را به گونهای طراحی کرده که به راننده اجازه بدهد تا در برخی شرایط رانندگی خاص از طریق ترمزگیری Regen (بازتولید انرژی) خودرو را متوقف نماید.
بدون شک، این سیستم بسیار پیچیدهتر از راندن خودروهای باتریدار تک پدال بچهها میباشد. به طور خاص، سیستم بولت شامل چهار مرحلهٔ تدریجی قویتر ترمزگیری Regen میباشد، که دو مرحله از آنها شامل درگیر کردن یک پدال که در پشت فرمان بولت قرار گرفته است میشود. و بدون شک بنا به توصیهٔ وکلایشان، شورولت با جدیت تمام به رانندهها توصیه کرده که استفاده از حالت یک پدال به هیچ وجه لزوم استفاده از پدال ترمز پشت فرمان را مخصوصاً در مواقع اضطراری از بین نمیبرد.
با توجه به بیانیهٔ مطبوعاتی این خودروساز، رانندگی با خودرو در حالت Drive نیاز به استفاده از ترمز را حداقل ممکن میرساند، ولی با این حال باز هم برای توقف کامل خودرو نیاز به استفاده از پدال ترمز موجود در پشت فرمان خواهد بود. با قرار دادن دسته دنده در حالت Low یا همان L، قدرت ترمزگیری افزایش مییابد، از سویی دیگر در صورت رانندگی در حالت D رانندهها میتوانند با برداشتن پا از روی پدال گاز و استفاده از پدال ترمز قدرت سیستم ترمز Regen را افزایش دهند.
در حالی که هنوز موفق نشدهایم این سیستم را خود ما تست کنیم، از این میترسیم که سیستم رانندگی با یک پدال بولت دردسرهای خاص خودش را داشته و نیاز به زحمت بیشتری برای راننده داشته باشد، موضوعی که بسیاری از رانندهها از آن قطعاً دوری خواهند کرد. شاید در هر ۱۰ موقعیت رانندگی مختلف هشت بار نیاز به استفاده از پدال ترمز پشت فرمان باشد، ولی این چیزی است که قطعاً با گذر زمان بهتر خواهد شد و رانندگان به آن عادت خواهند کرد. از سویی دیگر، ترس این وجود دارد که زمان واکنش رانندهای که از این سیستم استفاده میکند در مواقع اضطراری بسیار بیشتر از یک راننده که با خودرویی معمولی رانندگی میکند باشد، موضوعی که میتواند منجر به وقوع حوادث و اتفاقات ناگوار شود.
از سویی دیگر، شورولت میگوید که قابلیت رانندگی با یک پدال امکانی است که علاقهمندان به خودروهای الکتریکی در نظرسنجیهای مختلف آن را درخواست کردهاند و استفاده از آن حدوداً ۵ درصد به میزان مسافت قابل طی با یک بار شارژ بولت خواهد افزود.
جاش تاول، مهندس ارشد تیم طراحی بولت در این باره میگوید:
مشتریان خودروی الکتریکی بولت، آنهایی که در پی یک تجربهٔ رانندگی بی نظیر هستند، عاشق هیجان رانندگی با یک پدال خواهند شد. آنها قادر خواهند بود تا خودرو را به سبک رانندگی مورد علاقهٔ خود عادت دهند و میزان مسافت قابل طی با یک بار شارژ خودروی خود را به حداکثر ممکن برسانند.
با ورود این خودرو به بازار تا پایان سال جاری میلادی، قطعاً بیشتر در مورد این سیستم جدید شورولت بولت خواهیم دانست.
منبع: chevrolet
نویسنده : آرش نهندیان فرد