در نسخهٔ دو کابین، تایتان XD کمی بلندتر از نسخهٔ نیم تن بوده و حدود 30 سانتیمتر فاصلهٔ محوری بیشتری نسبت به آن دارد اما عرض هردوی آنها یکسان است. همچنین درحالیکه هر دو مدل ازلحاظ ظاهری بسیار شبیه به هم هستند اما مدل نیم تن دارای جلوپنجره، کاپوت و گلگیرهای متفاوت است و فقط چراغهای جلوی آن با مدل XD یکسان است؛ اما در زیر این بدنهٔ مشابه، تفاوتهای زیادی وجود دارد بهگونهای که تایتان و تایتان XD حتی شاسی مشترکی هم ندارند.
بااینحال موتور این دو وانت مشترک است. یک پیشرانهٔ 5.6 لیتری V8 تنفس طبیعی با 390 اسب بخار قدرت و 535 نیوتن متر گشتاور. همهٔ تیپهای تایتان بهصورت دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل ارائه میشوند و یک گیربکس 7 سرعتهٔ اتوماتیک جدید هم وظیفهٔ انتقال نیرو را بر عهده دارد. همانطور که در آزمایش نسل جدید نیسان آرمادا تجربه کردم، این پیشرانهٔ 5.6 لیتری کاملاً قدرتمند است و حتی در بزرگترین و سنگینترین مدل تایتان که مدل پلاتینوم 4×4 با 2580 کیلوگرم وزن است هم بیشازاندازه نیرو دارد. البته برای کسانی که به این نیروی زیاد نیازی ندارند بهزودی یک موتور V6 هم ارائه میشود. هرچند هنوز نیسان مشخصات این موتور V6 جدید را اعلام نکرده است اما مطمئناً مصرف سوخت کمتری از موتور V8 کنونی خواهد داشت.
اما بااینکه نیسان تایتان و برادر بزرگترش تایتان XD، مجهز به یک موتور بنزینی مشترک هستند، رانندگی آنها بسیار متفاوت است. تایتان نیم تن هنوز هم کاملاً بزرگ احساس میشود اما هدایت و مدیریت آن بسیار راحتتر از تایتان XD است. درحالیکه تایتان XD هنوز از سیستم فرمان قدیمی «Recirculating Ball» استفاده میکند، تایتان نیم تن مجهز به سیستم فرمان «راکاند پینیون» شده است که ارتباط بهتری برقرار نموده و عملکرد بهتری دارد. همچنین شاسی وانتِ کوچکتر، کاملاً متفاوت است که تأثیر مثبتی در هندلینگ آن داشته است.
رانندگی با تایتان را در جادههای شمال کالیفرنیا آغاز کردم. تایتان در جاده بسیار راحت است و رانندگی با آن راحتتر از هر وانت فول سایز دیگری است. در مسیرهای ناهموار و خاکی، مانور و کنترل تایتان آسان است و میتوان با آن به آفرود سبک هم رفت؛ اما بااینوجود تایتان برای آفرود جدی و خشن ساخته نشده است و اگر خواهان چنین وانتی هستید باید یک فورد رپتور خریداری کنید. در هنگام رانندگی در شهر یا بزرگراه، تایتان بهتر از هر وانت فورد و شورلت V8 است که من تاکنون آزمودهام اما در راحتیِ سواری، آشکارا دوج رم 1500 پیروز میدان است.
در داخل، تایتان و تایتان XD کاملاً یکسان عمل کردهاند. تایتان مورد آزمایش من از تیپ Platinum Reserve است که یکی از راحتترین وانتهای بازار محسوب میشود. این وانت ژاپنی مجهز به صندلیهای چرمی با گرمکن و سردکن، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی NissanConnect به همراه ناوبری و بخشهای وسیعی از پلاستیک نرم و مواد باکیفیت است که یک کابین لوکس و کاربردی را ایجاد کردهاند. محلهایی برای قرار دادن اشیاء در قسمتهای مختلف اتاق تعبیه شده و استفاده از همهٔ کنترلرهای خودرو بسیار ساده است هرچند که در چنین پیکآپ گرانقیمتی، کمی احساس ارزانقیمت بودن دارند. این دکمههای کوچک برای استفاده در مدل آلتیما با قیمت 25 هزار دلار کاملاً خوب هستند اما جهت استفاده در چنین تراک بزرگی با قیمتی در حدود 60 هزار دلار چندان مناسب نیستند. بهعنوانمثال استفاده از این دکمهها هنگام به دست داشتن دستکشهای مخصوص کار سخت و دشوار خواهد بود.
آزمون کوتاه من در شمال کالیفرنیا اجازهٔ سنجش مسائل و کاربریهای یک وانت واقعی همچون بکسل کردن، بارگیری و یا دیگر فعالیتهای جدی از این نوع را نمیداد اما تایتان با ظرفیت کشش 4.2 تن و ظرفیت حمل بار 730 کیلوگرم، مشخصاتی نسبتاً رقابتی دارد. البته هرچند تایتان در پس شورلت سیلورادو با پیشرانهٔ 5.3 لیتری V8 و فورد F150 با پیشرانهٔ 5 لیتری V8 که به ترتیب قادر به کشش 4.9 تن و 4.6 تن بار هستند قرار میگیرد اما من معتقدم که اگر شما بهطورجدی نیاز به ظرفیت کششی بیش از 4.5 تن را دارید بهتر است وانتهای سنگین را خریداری کنید (مانند تایتان XD).
نیسان تایتان V8 دو کابین در پنج مدل عرضه میشود که عبارتاند از S، SV، Pro-4X، SL و Platinum Reserve و قیمتهای مختلفی از 34,780 دلار تا 55,400 دلار پیش از سفارش آپشنها دارند. نمونهٔ مورد آزمون من که تیپ Platinum Reserve است، قیمتی کمتر از 60 هزار دلار دارد که کاملاً منصفانه به نظر میرسد چراکه قیمت فورد F150 هم از زیر 60 هزار دلار آغاز میشود. در کل اگر تویوتا تاندرا را بهحساب نیاوریم، نیسان تایتان نیم تن یکی از بهترین وانتهایی است که در حال حاضر میتوان خریداری کرد. تایتان ازنظر قابلیت، راحتی و دینامیک رانندگی بسیار عالی است و بهسختی میتوان وانتی بهتر از آنرا پیدا کرد.
اما یکی از چیزهایی که آسیبی جدی به تایتان زده است، عدم عرضهٔ کابینها و اندازههای مختلف قسمت بار و همینطور موتورهای گوناگون است. برای مثال فورد F150 دقیقاً 20 میلیون ترکیب مختلف را ارائه میکند درحالیکه در حال حاضر برای تایتان تنها چند آپشن و ترکیب مختلف قابل سفارش است. هماکنون تایتان تنها در دو مدل تک کابین و دو کابین و فقط با یک پیشرانهٔ V8 عرضه میشود بنابراین بدیهی است که کسانی که موتوری غیر از V8 میخواهند سراغ وانت دیگری میروند؛ اما این نگاه اجمالی که ما برای اولین بار به نیسان تایتان نیم تن داشتیم نشان میدهد که میتوان کاملاً به آیندهٔ این وانت فول سایز نیسان امیدوار بود.
مشخصات فنی
Nissan Titan 2017 | |
پیشرانه | 5.6 لیتری V8 |
قدرت | 390 اسب بخار |
گشتاور | 535 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
وزن | 2580 کیلوگرم |
ظرفیت کشش | 4.2 تن |
ظرفیت بار | 730 کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | 5 نفر |
قیمت پایه | 34,780 دلار |
قیمت تستشده | 58,000 دلار |
منبع: Motor1 و سایت پدال