معرفی خودروهای ساخت شوروی: آزلک مسکویچ 2142

آزلک (AZLK) یک شرکت خودروسازی در شوروی و بعداً روسیه بود که سازندهٔ برند مسکویچ (Moskvich) بود. این شرکت در سال 1930 تأسیس شد و سالیان سال به ساخت مدل‌های مختلفی از خودروهای مسکویچ در شوروی و روسیه پرداخت. مسکویچ یکی از معروف‌ترین خودروهای ساخت شوروی است که برای چندین دهه در این کشور تولید می‌شد. آخرین محصول آزلک، سری خودروهای مسکویچ 2142 بود که تولید آن‌ها در سال 1998 آغاز شد. این آخرین و پیشرفته‌ترین خودروی مسکویچ بود و نسل پنجم خودروهای این برند محسوب می‌شد.

مدل کنیاز ولادیمیر

مسکویچ 2142 در سه مدل مختلف ساخته شد. مدل اول «کنیاز ولادیمیر» (Kniaz Vladimir) نام داشت که یک سدان بزرگ خانوادگی بود و در اصل نسخهٔ پایه محسوب می‌شد. مدل بعدی «ایوان کالیتا» (Ivan Kalita) نام داشت که نسخهٔ لوکس بود و طراحی متفاوتی با مدل قبلی داشت. مدل آخر هم «Duet» نام داشت و یک کوپهٔ لوکس بود. این مدل در ابتدا ظاهری مشابه مدل سدان کنیاز ولادیمیر داشت اما در سال 2002 و تنها چهار ماه قبل از خاتمهٔ تولید مورد فیس‌لیفت قرار گرفته و ظاهری آن مشابه مدل سدان ایوان کالیتا گردید.

کدل ایوان کالیتا
مدل ایوان کالیتا
مدل کوپۀ Duet
مدل کوپۀ Duet

کنیاز ولادیمیر ارزان‌ترین مدل 2142 بود و ایوان کالیتا نمونهٔ لوکس‌تر و مجلل‌تری بود که هر دو در سپتامبر 1998 معرفی شدند. سپس مدل کوپهٔ Duet هم چند ماه بعد در می 1999 معرفی گردید. هر سهٔ این مدل‌ها طراحی خارجی بسیار ضعیف و فاجعه‌باری داشتند و کاملاً زمخت و خشک بودند. ویژگی‌هایی که مختص خودروهای ساخت شوروی/روسیه بود.

نسخۀ فیس‌لیفت شدۀ کوپۀ Duet
نسخۀ فیس‌لیفت شدۀ کوپۀ Duet

تمامی انواع مسکویچ 2142 مجهز به پیشرانهٔ ساخت رنو بودند. رنو در اواخر دههٔ 90 شراکت خود را با شرکت خودروسازی آوتوواز (مالک برند لادا) به هم زده بود و به همین دلیل همکاری‌هایی را با آزلک آغاز کرد چراکه در آن دوران، آزلک و آوتوواز رقابت مستقیمی با یکدیگر داشتند.

مدل کنیاز ولادیمیر به‌عنوان نسخهٔ پایه در ابتدا با دو پیشرانه عرضه می‌شد. یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری بنزینی چهار سیلندر با 75 اسب بخار قدرت و یک واحد 2 لیتری چهار سیلندر بنزینی با 110 اسب بخار قدرت. سپس در سال 1999 پیشرانهٔ سومی از نوع 1.7 لیتری چهار سیلندر بنزینی با 85 اسب بخار قدرت نیز به لیست موتورها اضافه شد.

اما مدل لوکس‌تر ایوان کالیتا با یک پیشرانه ولی با دو سطح قدرت ارائه می‌شد. این موتور همان موتور 2 لیتری مدل کنیاز ولادیمیر بود که در نسخهٔ اول با همان قدرت 110 اسب بخار و در نسخهٔ دوم با قدرت 145 اسب بخار برای مدل ایوان کالیتا قابل سفارش بود. بدین ترتیب این مدل با این پیشرانه قوی‌ترین عضو خانوادهٔ مسکویچ 2142 بشمار می‌رفت. این مدل ظرف 10.3 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت را داشت.

در تمامی مدل‌ها و موتورها، نیرو توسط یک گیربکس 5 سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو انتقال میافت. این در حالی بود که مدل کنیاز ولادیمیر طولی برابر با 4.71 متر و وزنی معادل 1150 کیلوگرم داشت اما نسخهٔ لوکس ایوان کالیتا با 4.9 متر طول، کشیده‌تر بوده و 1300 کیلوگرم وزن داشت. بدین ترتیب آزلک مسکویچ 2142 ایوان کالیتا یک سدان بزرگ و لوکس (سگمنت E) البته از نوع روسی بشمار می‌رفت.

نمای داخلی مدل لوکس ایوان کالیتا
نمای داخلی مدل لوکس ایوان کالیتا

بااین‌حال آوتوواز به‌عنوان رقیب مستقیم آزلک در آن سال‌ها بسیار موفق‌تر عمل می‌کرد و در سوی دیگر فروش مدل‌های 2142 مسکویچِ آزلک بسیار پایین بود. به همین دلیل رنو در سال 2002 درخواست قطع همکاری و پایان تولید این خودروها را نمود. بدین ترتیب تولید سری 2142 به‌عنوان آخرین خودروی برند مسکویچ در اواسط آگوست سال 2002 درحالی‌که تنها 3500 دستگاه از آن‌ها تولید شده بود خاتمه یافت. سپس شرکت آزلک نیز در تاریخ 3 سپتامبر 2002 اعلام ورشکستگی نموده و سرانجام در سال 2010 به‌طور کامل منحل شد.

azlk_2142_ivan_kalita-jpeg

 
 

منبع : سایت پدال

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...