نسل هفتم سری 5 طبق زبان طراحی حال حاضر بامو شکل گرفته و یادآور یک سری 7 کوچکتر است. بااینحال نوآوری چندانی در طراحی سری 5 جدید دیده نمیشود و رویکرد ساده و محافظهکارانهٔ نسل قبلی را ادامه داده است. گویا پس از رفتن کریس بنگل، بامو از ارائهٔ طراحیهای ساختارشکنانه واهمه پیدا کرده و ترجیح میدهد همان شیوهٔ محافظهکار خود را دنبال کند.
به همین دلیل طراحان بامو تغییرات اساسی و تحولاتی کلی در نسل جدید سری 5 اعمال نکردهاند. بزرگترین تغییرات در قسمت جلو انجام گرفته که در آن چراغهای جلو همانند سری 7 و محصولات دیگر بامو به جلوپنجره متصل شدهاند که باعث میشود دماغهٔ خودرو عریضتر به نظر برسد. همچنین جلوپنجرهٔ آن نیز مجهز به ویژگی تیغههای فعال شده است که در زمانهای مناسب جهت آئرودینامیک بهتر بسته میشوند؛ اما در قسمت عقب شاهد همان چراغهای معمول بامو هستیم که هرچند تغییراتی در آنها ایجاد شده ولی کاملاً کلیشهای به نظر میرسند.
بااینحال در زیر این پوستهٔ تکراری همهچیز تغییر کرده است. این سدان جدید آلمانی بر روی پلتفرم CLAR ساخته شده که موجب استفادهٔ گسترده از تکنولوژیهای پیشرفته و کاهش وزن شده است حتی بدون آنکه مانند سری هفت از فیبر کربن استفاده شود. وزن کلی سری 5 جدید بهاندازهٔ 100 کیلوگرم سبکتر از قبل شده است که 70 کیلوگرم آن بهتنهایی مربوط به شاسی است. ابعاد سری 5 جدید در همهٔ جهات رشد داشته است بهنحویکه نسل جدید 36 میلیمتر کشیدهتر، 6 میلیمتر پهنتر و 2 میلیمتر بلندتر از نسل قبلی شده است درحالیکه فاصلهٔ محوری آنهم 7 میلیمتر افزایش داشته است (2,976 میلیمتر) که این امر موجب بهبود فضای سرنشینان عقب و افزایش ظرفیت صندوق بار به 530 لیتر (10 لیتر بیشتر از قبل) شده است.
فعلاً در زمان رونمایی چهار پیشرانهٔ توربوشارژ برای سری پنج 2017 ارائه شده است که دو نمونه بنزنی و دو موتور دیگر دیزلی هستند. پیشرانههای جدید از نوع بنزینی هستند که عبارتاند از یک واحد 2 لیتری چهار سیلندر با 250 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور که برای مدل 530i ارائه شده است. این مدل جایگزین مدل فعلی 528i میشود که 240 اسب بخار قدرت و 353 نیوتن متر گشتاور دارد. بامو 530i در 6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرسد و در صورت تجهیز به سیستم چهارچرخ محرک XDrive، این رقم به 5.8 ثانیه کاهش میابد.
موتور بنزینی بعدی که در حال حاضر بالاترین موتور سری 5 محسوب میشود از نوع 3 لیتری شش سیلندر خطی با 335 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور است که برای مدل 540i ارائه شده است. این مدل هم جایگزین مدل فعلی 535i شده است که 300 اسب بخار قدرت و 410 نیوتن متر گشتاور دارد. مدل جدید 540i بهصورت استاندارد در 4.9 ثانیه و با سیستم XDrive در 4.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرسد. دو موتور دیزل هم شامل یک 2 لیتری چهار سیلندر و یک 3 لیتری شش سیلندر میشوند. تمامی مدلهای سری 5 جدید در حالت استاندارد بهصورت دیفرانسیل عقب عرضه میشوند و سیستم چهارچرخ محرک برای آنها بهعنوان یک آپشن قابل سفارش خواهد بود. همچنین گیربکس همهٔ آنها نیز بهصورت استاندارد یک نمونهٔ 8 سرعتهٔ اتوماتیک خواهد بود.
بعدها به رنج مدلهای مختلف سری 5 علاوه بر این نسخهها، نمونههای دیگری هم اضافه خواهد شد. یکی از آنها مدل پلاگینهیبریدی 530e است که از همان موتور بنزینی چهار سیلندر استفاده میکند درحالیکه یک موتور الکتریکی هم در کنار آن قرار میگیرد و مصرف سوخت را به تنها 2 لیتر در هر صد کیلومتر میرساند. همچنین مدل 550i XDrive هم مجهز به یک پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 با 455 اسب بخار قدرت خواهد بود و شتاب صفرتاصد را در 4 ثانیه ثبت میکند که سریعتر از M5 فعلی است که در 4.3 ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت میرسد. این مدل را هم میتوان با سیستم چهارچرخ محرک XDrive سفارش داد. همچنین در اواخر سال 2017 مدل پرچمدار M5 معرفی خواهد شد که 600 اسب بخار قدرت داشته و بهصورت استاندارد به سیستم XDrive مجهز خواهد بود.
وزن کمتر و تکنولوژی شاسی جدید موجب بهبود هندلینگ سری 5 شده است. بهعنوانمثال سیستم رانندگی تطبیقی سفارشی برای این خودرو ارائه شده است که شامل نسخهٔ بروز شدهٔ کنترل پویای دامپرها میشود. همچنین در نسل جدید، تنظیم میلهٔ آنتی رول توسط موتورهای الکتریکی انجام میگیرد که سریعتر و سبکتر از نمونههای هیدرولیکی قبلی است. در نسل جدید سری 5 تعلیق دو جناقی در جلو و Multi Link در عقب حفظ شده است اما مهندسان بامو هندسهٔ آنرا تغییر داده و جهت بهبود هندلینگ و راحتی بیشتر، استفادهٔ گستردهای از آلومینیوم به عمل آوردهاند. همچنین سیستم فرمان گیری چرخهای عقب (که بامو آنرا Integral Active Steering مینامد) هم بهصورت اختیاری در مدلهای چهارچرخ محرک قابل سفارش است.
داشبورد این نسل سری 5 نیز به نظر میرسد کاملاً از سری 7 اقتباس شده و بیشتر به سمت راننده متمایل شده است. این نشانگر این است که داشبورد سری 5 جدید با زاویه به سمت راننده، بیشتر بر راننده تمرکز پیدا کرده است. همچنین بامو نسل جدید سری 5 را به تکنولوژی رانندگی نیمهخودکار مجهز کرده است که نهتنها در جادهها خودروهای دیگر را بهصورت خودکار دنبال میکند بلکه میتواند از آنها سبقت هم بگیرد. سیستم دستیار حفظ حرکت میان خطوط و دستیار ترافیک هم بهطور خودکار ماشین را در یک خط مستقیم نگه میدارد و حتی در ترافیک نیز قابلیت توقف و حرکت دارد. در این حالت راننده میتواند دستان خود را کاملاً از روی فرمان برداشته و با ورژن 6.0 سیستم اطلاعاتی-سرگرمی iDrive بامو کار کند که در حال حاضر مانند سری 7 مجهز به سیستم تشخیص حرکت دست شده است.
علاوه بر اینها، بجای استفاده از مجموعهای از دستورات صوتی مشخص برای کنترل سیستم صوتی و دیگر عملکردها میتوان بهوسیلهٔ صحبت کردن طبیعی با خودرو در ارتباط بود و ماشین گفتار طبیعی انسان را درک میکند. این ویژگی سال آینده به سری 7 هم اضافه خواهد شد. بدیهی است که سری 5 جدید قادر است خود را بهصورت خودکار نیز پارک کند درحالیکه از طریق سیستم جدید ParkNow قادر به پیدا کردن جای پارک خالی برای راننده هم هست.
بامو یک پکیج M Sport را هم در همان روز رونمایی برای سری 5 جدید ارائه کرده است. این پکیج شامل کیت آئرودینامیکی M متشکل از سپر جلو با ورودیهای هوای بزرگتر، رکابهای جانبی برجسته و اسپرت، یک دیفیوزر عقب و سیستم اگزوز با دو سر مستطیل شکل بهعلاوهٔ تریم بیرونی Shadowline، تعلیق M اسپرت با ارتفاع کمتر و رینگهای 19 اینچی میشود. پکیج M Sport در داخل خودرو نیز فرمان سهشاخهٔ چرمی و روکش آلومینیومی پدالها و محل قرار دادن پا را اضافه میکند و در صورت سفارش آپشن اختیاری چرم داکوتای مشکی، کفیهای سفارشی هم برای خودرو ارائه میشوند.
فروش نسل هفتم بامو سری 5 در فوریهٔ آینده (بهمن) آغاز خواهد شد و اگرچه قیمتگذاری آن هنوز انجام نگرفته است اما نسل جدید کمی گرانتر از مدل پیشین خواهد بود ولی در عوض بهتر و مجهزتر از قبل شده است.
نویسنده : امیر دهقان
منبع :سایت پدال